Om VamPus

Bildet mitt
er Heidi Nordby Lunde, feminist, aktivist og Høyre-dame. Mer om Heidi. Kontakt meg på VamPus [a] gmail.com. Merk at kommentarer på innlegg eldre enn fem dager blir moderert - ene og alene for at jeg da får varsel om nye kommentarer. Leser ikke kommentarfeltet på gamle innlegg så ofte. Skriver du som anonym er sjansen stor for at det blir slettet sammen med spam.

tirsdag, juni 19, 2007

Bønder i beit

Så har Nationen lagt ut lista over trengende bønder som skal sikre Norge dyre og dårlige matvarer. Hvorfor HJ Gallefoss Elektroservice, som er oppført under bransjen - Reparasjon av elektrisk husholdningsutstyr, radio og fjernsyn - trenger 343 790,00 i landbruksstøtte står det ingenting om. Valleveien Båt & Fritid har bare fått 9 300,-. Dyrker de karse i vinduskarmen?

Jordbruket i Oslo får også overføringer. Hele kroner 418 000 til Oslo kommune friluftsetaten. Norsk Folkemuseum på Bygdøy kommer kun ut med 405 000. Kronprinsparet får visstnok rundt en halv million, og mens småbrukeren Carl Otto Løvenskiold-Vækerø er en av flere mangemilliardærer som får noen hårdt tiltrengte overføringer fra skattebetalerne. I hans tilfelle rundt 1,4 millioner.

Alt for å sikre norsk kulturlandskap. Eller var det matsikkerhet?

12 kommentarer:

Anonym sa...

Overføringer som dette gjør meg rett og slett bare trist. I mens stanger handelsaspirerte land i den tredje verden hodet i norske tollmurer. Fellesskapstanken er - også i dette tilfellet - utviklingshemmende. Pokker.

Anonym sa...

^Ikke stereotype høgremeninger i det hele tatt, ser jeg.. Hvorfor er det slik at sosialister bare rakker ned på pengesterke næringsdrivende mens høgrefolk bare rakker ned på pengesvake arbeidsgivere?

Nemo sa...

Det som irriterer meg mest er at bygdas rikeste her får mest støtte. bankdirektører og dess like som har et lite småbruk attåt får mer støtte enn en middels trygdet. Selvsagt mens de er i full jobb med full lønn. I millionklassen.

Misunnelig? Neida - bare sint på hvem som EGENTLIG misbruker skattepengene.

Hadde jeg giddet ville jeg også skaffet meg fem sauer på beite - men det gidder jeg altså ikke :O)

VamPus sa...

anonym: Du synes Carl Otto Løvenskiold er en pengesvak arbeidsgiver? Den var jammen ny!

Mathias sa...

Jeg har ikke problemer med at dette er litt besynderlig. Problemet er hva er alternativet?
Ingen landbruksstøtte, og da ville norske matvarer vært mye dyrere. Jeg tror ikke at landbruksstøtten fører til dyrere matvarer, heller hindrer at det blir enda dyrere. På en annen side, ville åpne grenser for matvarer utenfra ført til lavere priser. F.eks. nå om sommeren finnes det ikke spanske tomater i butikken, og jeg kan ikke fordra norske tomater. De smaker pyton. Men, fordi tollsatsene visst nok er høyere i sesongen (sommeren) for tomater, så får vi ikke spanske tomater. Derfor ville jeg helst ha spanske tomater hele året. Problemet med landbruksstøtten er jo ikke at det går vekk skattepenger, heller at man beskytter norsk landbruk så mye at de på visse produkter som tomater, har monopol deler, eller hele året, selv om det er mye bedre utenlandske produkter.

Anonym sa...

Jeg hadde karse og oregano i vinduet jeg. men så døde de nå som jeg var borte en uke. for jeg hadde ikke råd til å ta inn hjelp. for jeg fikk ingen støtte. urettferdig!

jammen godt jeg kom hjem også. for Barne og omsorgsetaten hadde sett at det var en liten jordflekk i vinduskarmen min, og var godt i gang med å planlegge å bygge barnehage der. man må passe på.

Anonym sa...

Det lille tegnet "^" viste at kommentaren refererte til kommentaren over. Bare til informasjon.

Anonym sa...

"Problemet med landbruksstøtten er jo ikke at det går vekk skattepenger, heller at man beskytter norsk landbruk så mye at de på visse produkter som tomater, har monopol deler, eller hele året, selv om det er mye bedre utenlandske produkter. "

Korrekt. Dette regnes faktisk med som en del av landbruksstøtten, og fører uomtvistelig til dyrere mat - dersom norsk mat konsekvent var billigere ville det ikke vært noe poeng med tollbeskyttelse.

Det ville altså i seg selv ikke holde å fjerne jordbrukstøtten, man må også fjerne tollmurene for å få ned matprisene - og åpne markedene for u-land.

Jordbruksstøtten derimot er en komplett bortkastet støtte. Det gjennomsnittlige bruk sitter igjen med MINDRE enn det de gjennomsnittlig får i støtte. Den jevne bonde taper altså på et helt år med strev og slit, kontra å bare motta sjekken og sitte i ro.
Jordbruket skiller seg dermed ut som en av de få næringer med negativ verdiskapning. Til tross for denne støtten går allikevel antall sysselsatte i næringen ned - samtidig som maten blir stadig dyrere.

Det er vanskelig å finne et annet ord på norsk landbrukspolitikk enn komplett og utelukkende mislykket.

Anonym sa...

Mathias sa:
"Ingen landbruksstøtte, og da ville norske matvarer vært mye dyrere. "
Feil, feil, feil, feil, feil, osv.
Landbruksstøtten er den direkte og viktigste årsak til at Norske matvarer er dyre! (Sammen med tollmurene.)
Fordi landbruksstøtten hindrer nødvendig omstilling og rasjonell drift.

PS: Jeg er også selvstendig næringsdrivende... Jeg vil også ha støtte...

Mathias sa...

Interessante momenter, men dette vil jeg ha mer dokumentasjon på. Mulig det er rett? Reiser man på den norske landsbygden er det utrolig hvor små brukene er, særlig i Vest-Norge, men også deler av Østlandet som Valdres jeg kjenner en del. I nærheten der min familie har hytt er den en grend med 4-5 gårder. Med effektiv bruk kunne man klart seg med en gård og stordrift. Problemet er jo, hva skal disse bøndene som flytter fra gårdene sine gjøre? Det ville jo skap en del arbeidsledighet. Men det førse man egentlig kunne begynt med er jo å trekke tilbake støtte til gårder som er så små at man ikke kan leve av det i det hele tatt. Det er jo mange småbruk på 10-20 mål de burde ikke fått landbruksstøtte. At man satt et minste bruksstørrelse på gården f.eks. 60 mål innmark, hadde jo være en god begynnelse.

Anonym sa...

"Problemet er jo, hva skal disse bøndene som flytter fra gårdene sine gjøre?"

Fra NAV i dag:
42 358 Registrerte arbeidsledige
46 122 Tilgang stillinger

Det er altså flere stillinger enn det er arbeidsøkende. Oppgangstiden nå burde nettopp vært benyttet til nødvendige omstillinger, for å frigjøre arbeidskraft fra næringer med negativ/ingen verdiskapning til næringer som både har skatte og lønnsevne.
Størrelse på bruk? Vel, fjerning av tilskuddsordningene ville vel føre til at kun de største, mest rasjonelle brukene, samt noen få nisjeprodusenter ville overleve.
Resten ville funnet seg noe annet å gjøre.

Anonym sa...

Som SV påpekte finnes det godt om arbeide, og bønder er fremragende arbeidstakere. Dyktige på å kjøre maskiner, arbeide med koroppen, stå opp om morran, fylle ut blanketter mm.

Om vi tar jordbruksstøtten til veier gjør alle tidsvinster, vi får færre ulykker med færre skadede som ikke behøver behandling og pleie, vi sparer en masse energi både for transport og i jordbruket, listen er lang.

Om vi åpner grensene for matvarer utenfra får vi en positiv U-hjelp der folk lærer seg å fø seg selv. Med lavere matpriser kan inflasjonen holdes i sjakk, mindre krav på lønnsstigninger.

Det er kostbart for Norge å ha SP med i regjering.