Om VamPus

Bildet mitt
er Heidi Nordby Lunde, feminist, aktivist og Høyre-dame. Mer om Heidi. Kontakt meg på VamPus [a] gmail.com. Merk at kommentarer på innlegg eldre enn fem dager blir moderert - ene og alene for at jeg da får varsel om nye kommentarer. Leser ikke kommentarfeltet på gamle innlegg så ofte. Skriver du som anonym er sjansen stor for at det blir slettet sammen med spam.

tirsdag, juni 05, 2007

Redd Grünerløkka!

Redd Grünerløkka - fra de bakstreverske hyklerne! Gretne var de når kaffebarene kom. Irriterte var de når McDonald's dukket opp. Sure er de nå fordi Lidl kommer. Aksjonerer gjør de nå mot Deli de Luca og 7/11 - eller det kulturelle angrepet på Grünerløkka, som de kaller det. De vil ha husleieregulering for at de små, knalldyre, butikkene ikke skal bli fortrengt av de store kjedene. Smart. På den måten får også de store kjedene billigere husleie og de små butikkene går konkurs allikevel. For ingen handler der. De står i kø på Deli de Luca.

Dette er folk som ikke en gang har noe forhold til "gamle" Grünerløkka. Er det utedo og sosial nød de vil ha tilbake? Dette er folk som har fortrengt innvandrere og fattige fra Løkka ved å overby hverandre på boligmarkedet og nå vil de at utviklingen skal stoppe og gå tilbake til 2001. For det Løkka de beskriver er ikke 1985 eller 1993.

De små butikkene finnes. For dem som gidder å lete. Og det er mange fler av dem nå enn det var da jeg bodde her i 1992. Junibakken, Sjarm, Shoe Lounge, Hotel Havana, Barnehuset, Sprell, Boktorget, Birkelundens Lille Franske Ostebutikk, Scorpius, Farmers Market - bare for å nevne noen - 8 gallerier og altså to Deli de Lucaer og tre 7/11.

Det var en 7/11 i Markveien også. Den måtte stenge. Ingen handlet der. Så om 2001-retrohuene bare slutter å spise pølse på vei hjem fra det så innmari ukommersielle Fru Hagen eller begynner å ta med matpakke når de skal ha piknik i parken, så blir de kanskje kvitt noen av de andre også. Men jeg foretrekker å kjøpe meg fersk kaffe, aviser og sandwich hos Deli de Luca. Så redd Grünerløkka. Fra hyklerne. Og la bydelen utvikle seg i fred.

Oppdatert: Fant en Makeløs blogg som sier omtrent det samme.

9 kommentarer:

Anonym sa...

Jeg liker fremdeles ikke jappe-grunerløkka, men det er defintivt bedre enn det var for 15 år siden.

VamPus sa...

Jeg synes heller ikke det er så stas med eiendomsmeglere på hvert hjørne, men de vil også forsvinne og erstattes. For alt jeg vet forsvinner barer og cafèer etter hvert også, når barnefamiliene velger å bli og ikke vil ha støy lenger. DA flytter jeg ut. Poenget er at bydelen endrer seg, som oftest etter befolkningens behov. Og så skal en gjeng med reaksjonære sosialister husleieregulere området for å ta vare på butikker ingen går i? Knurr...

Anonym sa...

Den ideen om Grünerløkka som noe bestemt har irritert meg i alle år. Under EU-avstemningen i 1994 var en kvinne jeg kjenner helt skjelvende av frykt for resultatet og erklærte at hun og alle de kule på 'løkka skulle bygge barrikader om resultatet ikke gikk hennes vei (for det er nemlig skikkelig demokratisk, ikke sant).

Den eneste seieren jeg innkasserte på den forferdelige kvelden var at Grünerløkka, som resten av byen, stemte med over 60 % FOR norsk medlemskap…

Anonym sa...

Grunerløkka er i dag definert som helt mainstream. Lidl og McDonalds passer ypperlig inn der.

Anonym sa...

Gode, gamle løkka, ja, med ekte innrøkte brune kafeer, og ikke en student i synsfeltet, skaiinventar hvor det satt ekte alkiser, med rullings, og mimret om tia til sjøs. Hvor ølglassene av og til for gjennom lufta i faretruende retning og hastighet, og det alltid var noen som hadde det mye verre enn en selv.
Ja, vi kan drømme tilbake, til en bedre tid, uten røykelover og annet jævelskap, vi som snart er i støvets alder, og fikk skjenket oss, lenge før Vampus hadde lov til det.

Minnene kan de ikke ta fra oss.

Nostalgisk hilsen, kjell.

Anonym sa...

..den gang da, hvergang når :-)

fr.martinsen sa...

Alkisene er her fortsatt.

Men det er ikke så enkelt som at bare folk handler der så overlever butikkene, for det er vel ikke mangel på kunder som gjør at Sultan har problemer?

Såvidt jeg forstår er husleia der doblet noen ganger og kjernepoenget står igjen: en restaurant som går godt sitter igjen med mer penger enn en grønnsaksbutikk som går godt.

Jeg har ikke noen løsning å foreslå, og jeg skjønner at Vampus er for frittmarked, men jeg skulle like å vite hva de f.eks gjør i Paris der det er fullt av små butikker overalt.

VamPus sa...

fr.martinsen: Sliter Sultan? Før eller etter at de åpnet butikk lenger opp mot Sandaker?
Sjekk denne oversikten, det er godt overover 150 butikker, utenom de tre Deli de Luca-kioskene og dagligvarer, de færreste av dem er relativt små. Ser man bort i fra butikkene rundt senteret i Markveien (Ark, Din Sko, Popin, Vita, Accessorize) så er de fleste av dem enkeltstående. Jeg telte blant annet 8 brukskunstbutikker og 8 gallerier. Skal man kjempe mot noe burde man kanskje heller ta frisørene (16 stk!!). Folk som ikke gidder å gå utenfor Th. Meyers gate og så sutrer over Grünerløkkas "sjel" er i overkant patetiske. Den "sjelen" man leter etter varte i noen måneder i 2001, for jeg nekter å tro at folk vil tilbake til 1993. Det var en grunn til at prisene var relativt lave og folk rynket på nesen når du sa at du bodde der.

fr.martinsen sa...

Sultan sliter, bedre inntjening på øl enn agurker.

Selv om det er mange små butikker på Grünerløkka og selv om det ikke er en menneskerett å selge brukte tegneserier i en av de mest attraktive gatene i Oslo så er saken mer komplisert enn at hver og en kan bruke forbrukermakten sin.

"I følge Hassan Gunay har gårdeier Kenneth Sandvold foreslått en husleie på 118.000 kroner i måneden. Dette er en økning på 42.000 kroner. Hassan Gunay sier at de for fem år siden betalte 11.000 kroner i måneden og at han i dag betaler 76.000 kroner i måneden."

(http://www.eiendomsnytt.no/articlefullview.aspx?aid=531)