Om VamPus

Bildet mitt
er Heidi Nordby Lunde, feminist, aktivist og Høyre-dame. Mer om Heidi. Kontakt meg på VamPus [a] gmail.com. Merk at kommentarer på innlegg eldre enn fem dager blir moderert - ene og alene for at jeg da får varsel om nye kommentarer. Leser ikke kommentarfeltet på gamle innlegg så ofte. Skriver du som anonym er sjansen stor for at det blir slettet sammen med spam.

torsdag, juni 28, 2007

Flytter fra Norge

Rundt tusen somaliere i Norge vil flytte fra landet hvis det innføres obligatorisk underlivssjekk, hevder Somalilands representant i Norge ifølge Nettavisen.

God tur!

44 kommentarer:

Anonym sa...

Øøø

Bare jeg som ikke klarer å se problemet?


Olds69

Anonym sa...

Jeg stiller meg bak Vampus og oensker dem alle en god tur ogsaa! Makan til frekkhet...Hmmm.

Anonym sa...

Ikke for å være gledesdreper, men....

Kanskje litt tidlig å uttrykke for mye optimisme?

Anonym sa...

Jepp, det er nok de 20% med jobb som stikker skal du se...

Anonym sa...

Vallas venninne Marielle Leraand skriver mye rart i en replikk i VG 27. juni. Konklusjonen hennes er imidlertid av samme ulla som somaliernes uttogsmarsj:

"Vi er en gruppe venner av afghanerne som har starta en aksjon som heter "Send meg til Afghanistan!" Dersom norske myndigheter og du, Bjarne Håkon mener det er trygt å sende afghanerne tilbake, så sier vi: send oss i stedet! Vi er villige til å ta deres plass!"

Jeg antar det er mange som øyner løsningen på flere problemer enn afghanersaken ved å få sendt denne norske heiagjengen vekk.

Anonym sa...

...nå kom jeg akkurat hjem, og har ikke sett linken til Nettavisen som Vamus henviser til, før nå. Og jeg må si:

Hvilken trussel!

Anonym sa...

Eg lurar veldig på korleis obligatoriske/tvungne underlivssjekkar skal gjennomførast. Er det politifolk eller kontordamene på legekontoret som skal gjennomføre tvangen?

Anonym sa...

Og ikke fullt så god tur til alle barna som da vil bli røska opp av foreldrene sine. Jeg lurer på om "trusselen" bare gjelder dersom kun barn fra risikoland skal sjekkes? La oss få helsesjekk av *hele* kroppen til *alle* barn, sier nå jeg.

Anonym sa...

God tur til hvem? Innfører vi en lov for å bli kvitt innvandrere eller for å beskytte jentene deres? Er vi så kyniske at omskjæring i hjemlandet er ok, bare jentene ikke kommer tilbake hit etterpå?

Selv om jeg ikke er særlig bluferdig hadde jeg ikke satt pris på en tvungen undelivssjekk, enda mindre da jeg var yngre. Vi burde heller begynne med å straffe foreldre hardt når omskjæring faktisk påvises!

Minneapolise sa...

Studinen: Påvises hvordan da? Små jenter kommer ikke akkurat til å angi foreldrene sine, og skulle det skje, saa vil foreldrene da vite at hun valgte å fortelle om det selv. Noe jeg tipper ikke vil vaere så veldig populært..

Mathias sa...

De vil tydeligvis ikke sitt eget beste. Og vi lever i et fritt land, så å kommentere at de vil reise hjem er ikke på sin plass. På en måte burde ikke dette innlegget vært skrevet, da somalierne må få gjøre som de vil. Jeg trodde Høyre var veldig opptatt av valgfrihet. Her bruker tydeligvis somalierne det, de velger å reise hjem. Ja god tur som sagt.

Anonym sa...

Ettersom det finnes tall på hvor mange jenter som har blitt omskåret i hjemlandet, må det jo påvises på en eller annen måte at dette skjer.

En løsning som fører til at jentene omskjæres og blir i hjemlandet er i hvert fall ikke en god løsning! Å ønske dem god tur hjem til kniven er både kynisk og usmakelig.

Anonym sa...

Det er irrelevant at noen ikke "setter pris på" å bli "undersøkt" (tatt en titt på) i underlivet av helsepersonell, når vi vet hvilke lidelser kjønnslemlestelse medfører!

Anonym sa...

Sjekk av risikogrupper. Noe annet er bortkastede ressurser. Det må være jevnlig oppfølging av familier i denne kategorien, hvor de får informasjon og hvor det jevnlig foretas underlivssjekk.

Har vi noe annet valg?

Anonym sa...

Ja, det er jo riktig menneskekjærlig å ønske de somaliske jentene som da havner i et land med absolutt mangel på rettsvern i forhold til omskjæring en "god tur".

Men det var kanskje somaliernes blotte nærvær som var den viktigste grunnen til å være mot kjønnslemlestelse?

Anonym sa...

Noen som husker Obiara-diskusjonen for en tid tilbake?
Da vi som ikke ville korsfeste noen uten grundig etterforskning var reptilhjerner, for å bruke et av de penere uttrykkene om oss?

I omskjæringssaken er det ikke engang snakk om "uheldige hendelser med tragisk utgang".

Det er snakk om planlagte, overlagte overgrep, i strid med Norsk lov og alle mulige menneskerettighetsprinsipper.

Og de vanlige mistenkte tier.

Men, bevares, de fleste av jentene overlever jo omskjæringen, så.

Anonym sa...

Øyvind Strømmen og andre: Det er vel ingen som tror at somalierne vil flytte tilbake til Somalia? Det er nok betraktelig mer sannsynlig at de flytter til Storbritannia, slik som de som bodde i Nederland gjorde.

Anonym sa...

Jeg er redd for stigmatisering av en gruppe mennesker - og vi skal ikke ta for god fisk at disse uttalelsene er representative..

Men appropo afghanerne som nå "sendes" ut - hvorfor var det bare menn?? Bor det ikke kvinner i det landet??

Anonym sa...

Øyvind Strømmen sier" Ja, det er jo riktig menneskekjærlig å ønske de somaliske jentene som da havner i et land med absolutt mangel på rettsvern i forhold til omskjæring en "god tur"."
- Ta inn over deg realitetene i det som HRS beskriver / hvis du hadde giddet lese) fra Frankrike. Der må personer fra risikoland fremvise realtivt ferskt stemplet legeattest for å få utbetalt barnetrygder etc Og - hokus pokus - money talks virkelig for folk fra disse landene - lemlestelse er nå praktisk talt utryddet der denne regelen praktiseres.

Anonym sa...

tobias - jeg kan ikke se annet enn at Ø. Strømmen egentlig er enig i det du henviser til, tror du har misforstått...
Med sine uthevinger tror jeg du forstår det hvis du leser det han skriver, en gang til...

De må gjerne flytte, mener jeg, hvis de vil flytte fordi de ikke får lov å ømskjære jentene sine mens de bor i Norge, verken i Norge eller på ferie...

30.000 somaliere flyttet fra Nederland til England, bare fordi det var støtte til Ayan Hirsi Alis ytringsfrihets-kamp der...

God tur, det sier jeg også

Milton Marx sa...

Øyvind Strømmen har et poeng i at det er tøft å si god tur til noen som er på vei til å bli lemlestet.

På lang sikt, er det imidlertid bedre enn dagens praksis, da potensielle utflyttere fra Somalia og andre områder med slike tradisjoner, vil tenke seg mer om, og kanskje akseptere at prisen for å dra til Norge blant annet er at man ikke kan omskjære jentene sine.

Laila sa...

God tur til dem, ja. Og de får vinke farvel til døtrene sine, som da blir her som flyktninger fra denne galskapen der nede.
-foreslår jeg.

VamPus sa...

hydra: "Tvungen" eller "obligatorisk" undersøkelse kan f.eks bety at hvis ikke barnet kommer til innkalt undersøkelse så kommer helsepersonell og barnevern hjem til foreldrene for å sjekke status. Noen ganger kan det bety at politiet må være med, som i andre barnevernssaker.
studinen: Les innlegget en gang til. De truer ikke med å flytte tilbake til somalia, de truer med å flytte fra Norge. Som mariamaria skriver, flyttet somaliere som bodde i nederland til england da nederlandske myndigheter støttet Ayan Hirsi Ali. Du synes altså det er bedre at overgrep fortsetter enn at vi forsøker å finne metoder for å hindre dem? Skal vi la oss true til å la dette fortsette? Jaha, og hvem av deg og meg er verst da?
Drusilla: Vel, skal vi nekte "norske" foreldre å begynne å jobbe i utlandet eller flytte fra Bergen til Oslo fordi barna blir røska opp av foreldrene sine?
Øyvind, Milton m.fl.: Altså. Om de ønsker å bruke trusselen om å flytte for å a) enten få norske myndigheter til å oppgi underlivssjekk for å fortsette å lemleste eller b) ta skrittet ut og flytte for å kunne fortsette å lemleste, så kan jeg ikke se annet enn at resultatet blir det samme: lemlestelse.
Mathias: Siden alt jeg skriver blir tolket inn i en høyre-sammenheng (og ja, dersom folk har lyst til å flytte fra Norge, så må det da være greit å ønske dem god tur) er det da i orden at jeg tolker det som Arbeiderpartiets offisielle politikk når du hetser Høyre-politikere for å være homofile på nettet? Eller står det for din egen regning?

Anonym sa...

Tobias:

Jeg er fullt ut tilhenger av å ta i bruk f.eks. økonomiske virkemidler for å bekjempe kjønnslemlestelse.

Hvilke virkemidler som fungerer best er det nok verdt å sjekke erfaringene fra flere land for å finne ut av.

Jeg er ikke udelt positiv til å involvere Onkel Stat enda mer i vanlige menneskers liv, men også obligatorisk sjekk av jenters underliv kan være et virkemiddel i forhold til å avdekke den typen overgrep det her er snakk om.

I det VamPus skriver er det en ting jeg reagerer på, og det er ønsket om en "god tur".

HankRearden sa...

Ja det ville være virkelig synd å miste en del av den invandrergruppen som har høyst antall trygdede, som er dårligst integrert og som er sterkt overrepresentert i kriminalitetsstatistikken. Ja huff så fælt at disse vil flytte dersom de må forholde seg til at de ikke får lov til å oppføre seg som hulemennesker som lemlester barna sine for livet. Helt forfedelig.

Anonym sa...

Vampus: Nei, man kan ikke nekte foreldre å flytte. Men man kan jo ha anstendighet nok til å ikke ønske "God tur" til småjenter man ønsker å beskytte? Good riddance, lissom. Jeg reagerer på det samme som Øyvind, med andre ord. (for øvrig er jeg for undersøkelser).

Anonym sa...

...hva skal man si til noen da, som vil flytte fra loven, når man ikke kan si "god tur"?

Jeg ønsker Toska en god tur i fengselet også jeg.... ops

Anonym sa...

Og der fikk vi det bekreftet fra hanklearden at det er somaliernes nærvær som er problemet; og ikke kjønnslemlestingen. Slik er det iallfall fristende å tolke dette rælet:

"Hadde de bare holdt seg i Somalia så hadde det vært helt greitt å dra frem barberbladene og skjære i stykker småjenters kjønnsorganer".

Men her er den triste kjensgjerningen: norske jenter utsettes for dette.

At de er sorte i huden og har foreldre som kommer fra et sted langt borte fra spiller ingen rolle.

Dersom noen stikker fra landet for å sikre at overgrepene holder frem (hvilket slett ikke var Mohammad Adens poeng, og det er det kanskje verdt å få med seg?) så ønsker jeg dem på ingen måte en god tur. Da ønsker jeg handling.

Dersom noen forlater landet fordi de blir fremstilt som kriminelle når de ikke er det, så er det bare trist.

Somaliland, som Aden uttaler seg som representant for, er for øvrig et de facto uavhengig land i det nordlige Somalia, og tross i mye dritt er det i alle fall en viss grad av demokrati i området.

I motsetning til i Somalia ellers er kjønnslemlestelse forbudt i Somaliland og også i utrbryterstaten Puntland. Begge steder blir loven knappest fulgt opp, men selv om myndighetene har gjort alt for lite så har de faktisk begynt å gjøre noe.

Derfor kan det faktisk være at Aden er en mann som er verdt å lytte til, i stedet for å latterliggjøre.

En interessant artikkel å lese finnes her:
http://www.somalilandtimes.net/2003/106/10604.shtml

Anonym sa...

Somaliland er en utbryterrepublikk nord i Somalia - men er ikke anerkjent som en selvstendig stat. til og med Vatikanet er mer egen stat enn Somaliland i somalia.

Det er i Somaliland de norske jentene har blitt kjønnslemlestet, blant annet, så du kan gjerne kalle det forbudt der også... Ø. Strømmen.

Når man repliserer med "god tur" så er jo det til Aden og andre voksne som sier de vil flytte fra Norge hvis de ikke får fortsette å bryte loven ustraffet, det er ikke "god tur til dere småjenter" slik som du og andre her kan insinuere noen mener.

Mange som bryter norsk lov, blir sendt hjem til hjemlandet etter endt soning i Norge, skal man skille mellom hvilken forbrytelse det er snakk om?

Anonym sa...

At Somaliland ikke er anerkjent som stat betyr ikke at statsdannelsen er mindre reell.

Og det er altså på vegne av denne statsdannelsen at Adan uttaler seg. Han uttaler seg ikke til forsvar for omskjæring; noe heller ikke Somalilands myndigheter gjør.

De kan kritiseres - på det sterkeste - for manglende tiltak i forhold til kjønnslemlestelse, antagelig blir godt over 90% av jentene i området utsatt for noe som er ulovlig også der. Men i motsetning til en del av sine naboer har faktisk myndighetene i Somaliland begynt å gjøre noe, blant annet i samarbeid med FN.

Derfor vil jeg ikke utelukke at Adan faktisk har et poeng når han sier at det ville være verdt å ta en prat med myndighetene i landet om temaet.

De som virkelig fortjener vår støtte er imidlertid verken Somalilands myndigheter eller Adan, men noen av landets kvinnegrupper.

Realiteten i det VamPus sier er at man også sier good riddance når jentene drar. Hun mener selvsagt ikke det; men det er det hun sier. Og det er jo et så fint retorisk poeng.

Det Adan har sagt er forresten at folk vil flytte fra Norge fordi de føler seg mistenkeliggjort og kriminalisert som gruppe. Ikke at han syns det er så festlig å ødelegge småjenters kjønnsorgan at han vil sette seg på første fly om nødvendig. Kanskje man skulle ha det som utgangspunkt og ikke betrakte ham som en som sitter og sliper barberkniven allerede?

Jeg er, som sagt, ikke uenig i verken politiske eller økonomiske virkemidler i kampen mot kjønnslemlestelse - jeg mener faktisk at norske myndigheter så langt har sviktet på dette området (og det på tvers av politisk farge).

Samtidig, syns jeg at Adan skal ha lov til å være uenig i hva disse virkemidlene bør være, uten å bli mistenkeliggjort for det og gjort til en representant for overgrep og kriminalitet. I stedet bør han betraktes som representant for en statsdannelse som har gjort altfor altfor lite med problemet, men som iallfall har fått en lov på plass.

Jeg har for øvrig ikke skrevet et ord om hva som skal gjøres i forhold til folk som bryter norsk lov etter at de har sonet sin straff. Det er en annen diskusjon.

I forhold til denne saken er jeg mest opptatt av hva som må gjøres for å hindre flere overgrep, både gulrot og pisk. Jeg er også overbevist om at barnevernet burde være mer aktivt i slike saker.

Anonym sa...

Vampus skrev: "Du synes altså det er bedre at overgrep fortsetter enn at vi forsøker å finne metoder for å hindre dem? Skal vi la oss true til å la dette fortsette? "

Nei, det har jeg aldri sagt! Snarere tvert om sier jeg at kjønnslemlestelse skal straffes, og det skal straffes hardt. Men dine løsninger (tvungen sjekk eller god tur) er for enkle.

Det som får meg til å reagere sterkt er når du sier god tur. Samme hvor disse kjønnslemlesterne er på vei med døtrene sine, så er det til et sted hvor de kan gjøre det de eventuelt ikke kan her - nemlig omskjære jentene. "God tur" til overgriperne kunne jeg godt stilt meg bak, men de tar jo jentene med seg, og "god tur" blir dermed en hjerterå hilsen.

Tvungen underlivssjekk er selvfølgelig bedre enn omskjæring, men mange vil stadig føle det som et overgrep, og derfor er ikke løsningen god.

Det finnes allerede regler for hva myndighetene skal og kan gjøre når man mistenker seksuelt misbruk av barn. Hvorfor brukes ikke disse? Omskjæring burde absolutt kunne defineres som voldtekt.

Laila sa...

Til Studinen:
Du mener at kjønnslemlestelse skal "straffes hardt", men du tar dessverre ikke konsekvensen av at du mener det. For at noen overhodet kan straffes, må man ha bevis for ugjerningen. Ved å argumentere imot underlivsundersøkelser setter du selv et hinder for slike bevis - og dermed for å straffe noen.

Anonym sa...

Til Studinen:
Du mener at kjønnslemlestelse skal "straffes hardt", men du vil ikke at "kjønnslemlesterne" skal ønskes "God tur" til et annet land for å utføre overgrepene sine.

Forstår jeg deg rett i at en bedre løsning ville være å reise barnevernssak mot alle foreldre (etnisk norske og andre) som prøver å ta med seg barna sine til høyrisikoland for kjønnslemlestelser. Og frata dem barna dersom de ikke kan sannsyneliggjøre at de aldri har planlagt noe slikt overgrep?

Anonym sa...

laila: Jeg motsetter meg tvungen underlivssjekk, fordi det at noen skal fingre med jenters underliv under tvang er et overgrep. En annen sak er en sjekk som barnet selv har godkjent. Dette handler om integritet.

gøril: du har fantasert frem en rekke påstander som i hvert fall ikke kommer fra meg.

Vi har allerede lover og rutiner som gjør det mulig å oppdage overgrep mot barn og straffe dem som står bak. Problemet er at de ikke brukes. Man kan sette ekstra fokus på barn som er utsatt for ekstra risiko for overgrep, men å tvinge fram underlivsundersøkelser er ikke et godt alternativ.

Swazi sa...

Dersom tvungen underlivssjekk er et overgrep mot jenter, er det da et overgrep mot gutter når de sjekker om ballene er på plass i tenårene? Det var ingen som ga meg valget, så jeg antar at jeg har krav på erstatning. ;)

VamPus sa...

swazi: Det er faktisk en interessant problemstilling. Det er tvungen underlivsundersøkelse for alle gutter, men ikke jenter - og det er for å sjekke en sykdom som man har en marginal mulighet til å få. Mens på jenter er det overgrep? Javel.
Om "god tur": tja, hvis det finnes folk som er så sjuke i huet at de velger å flytte fra "verdens rikeste land" med sosial trygghet, fred og frihet for å kunne maltraktere jentebarn så ønsker jeg dem god tur og good riddance. Skulle tro at det at jeg er mot kjønnslemlestelse viser hvor sympatien min ligger og det er definitivt hos barna. At foreldrene da gjør alt de kan, til og med villig til å flytte fra Norge for å slippe å bli sjekket opp for vold mot egne barn, så kan jeg ikke annet enn å ønske dem god tur. Trist, men sant.

Enda verre synes jeg det er med helsepersonell, som helsesøsteren som ble intervjuet av NRK. Hun mente at hvis barna som var lemlestet fikk vite at det foreldrene hadde gjort var ulovlig, så ville det være nok et overgrip mot barna. Overfør det samme til at foreldrene brenner barna med sigaretter eller forgriper seg seksuelt. Man skal altså ikke si fra. Hun hadde "kjempet mot omskjæring i 25 år". Hva skal man med fiender når man har sånne venner?

HPL sa...

VamPus sa...
swazi: Det er faktisk en interessant problemstilling. Det er tvungen underlivsundersøkelse for alle gutter, men ikke jenter - og det er for å sjekke en sykdom som man har en marginal mulighet til å få. Mens på jenter er det overgrep? Javel.


Da regner jeg med at du er for tvungen underlivssjekk for alle jenter også?
Og hvis det er noen som ikke kommer til undersøkelsen, "så kommer helsepersonell og barnevern hjem til foreldrene for å sjekke status."

Anonym sa...

hp:
Hva er i tilfelle så galt med "tvungen" underlivssjekk for ALLE jenter?

Er det virkelig så ille om man som bivirkning kom i skade for å avsløre noen pedofile normenn i samme slengen?

VamPus sa...

hpl og gøril: Jeg er ikke for tvungen underlivssjekk av alle jenter født i Norge etter at foreldrene har hatt dem med på tur til syden, nei. Jeg tror man faktisk kan diskutere (åpenbart ikke med hpl) hvordan man på best måte kan jobbe mot kjønnslemlestelse og ha tvungen underlivsundersøkelse ved mistanke om lemlesting. Men jeg ser det heller ikke som skadelig dersom alle jenter fikk en underlivsundersøkelse før fylte 16 år, for eksempel. På samme måte som gutter - som blir undersøkt en eller to ganger, tror jeg.

Anonym sa...

Nå må dere ikke analysere denne saken så langt inn i analysen at dere glemmer hva det handler om.

Uten å bli grafisk i fremstillingen så er det vel ingen som skriver for eller mot her inne som er for at denne skikken fortsetter med norske statsborgere fordi vi ikke vil fornærme?

Hvis ikke foreldre av Norske jenter klarer å beskytte dem får myndighetene gjøre det. Eller de kan reise dit hvor dette tydeligvis er godtatt. Her til lands gjelder Norske lover og ikke de evige synseres lover.

Her i landet må vi huske (og leve etter) enkelte prinsipper. Å lemleste 5 år gamle jenter er ikke under noen omstendighet forståelig enten på den ene eller annen måte.

Det er riktig så forferdelig å lese folk som faktisk "forstår" dette.

Dette er ikke noe å diskutere side opp og side ned om. Det eneste spørsmålet er hvordan skal dette stoppes.

HPL sa...

Jeg tror man faktisk kan diskutere (åpenbart ikke med hpl)

Oooops, sorry! Jeg stilte et spørsmål. Var ikke klar over at det ville diskvalifisere meg i en diskusjon.

Anonym sa...

Riktig god tur.....

Nemo sa...

Promises...promises... Om det hadde vært så vel at en faktisk tok et skikkelig standpunkt mot denne problemstillingen istedet for å være redd for å tråkke på noens religiøse tær - hadde det vært en fordel.

Utsendelse - fengselstraff - barnevern som umiddelbart tar fra foreldrene ungene - alt som kan sende kraftige signaler om at kjønnslemlestelse ikke er akseptabelt er velkomment.

Personlig ser jeg på frivillig utreise som positivt - her råder faktisk norsk lov og den som ikke aksepterer det bør selvsagt ta konsekvensen av det.

Obligatorisk underlivssjekk bør være et absolutt krav innen skolehelsetjenesten uansett. Kjønnslemlestelse av sine barn bør straffes med fengselstraffer som annen mishandling.

Å overse slikt sender ut feil signaler.

Anonym sa...

Jeg er redd for at hyppige underlivsundersøkelser av barn kan føre til hyppig omskjæring av gutter.

Det finnes en masse profittører som samarbeider med helsemyndighetene og som tjener grovt på å "rette opp" fysisk og psykisk variasjon en kan finne hos barn.

På ett område har denne utbyttelsen tatt helt av - nemlig tannregulering. Altfor mange barn tvinges til tannregulering eller altfor omfattende tannregulering, og dette skader faktisk foruten at det er plagsomt en lang periode.

Jeg har selv gjennomgått en unødvendig tannregulering som barn, så jeg vet hvor stor skade dette kan forårsake.

Hyppige underlivsundersøkelser åpner for for et nytt område slike profittbegjærende behandlere kan utnytte.