Om VamPus

Bildet mitt
er Heidi Nordby Lunde, feminist, aktivist og Høyre-dame. Mer om Heidi. Kontakt meg på VamPus [a] gmail.com. Merk at kommentarer på innlegg eldre enn fem dager blir moderert - ene og alene for at jeg da får varsel om nye kommentarer. Leser ikke kommentarfeltet på gamle innlegg så ofte. Skriver du som anonym er sjansen stor for at det blir slettet sammen med spam.

tirsdag, juni 05, 2007

Mine damer og damer

I morgen skal VamPus holde foredrag for redaksjonen til Henne, med blikk på hva de kan bli bedre på - spesielt på henne.no. Jeg skal innrømme at jeg sjeldent leser såkalte kvinnesider, men foretrekker nettsteder som feministing, fett og for ikke å glemme Forum Femina til Høyre. Ok. Så kan man glemme den siste.

Bortsett fra at den ser ut som alle andre kvinnesider på nett og .. vel, inneholder stort sett akkurat det samme som alle andre kvinnesider på nett, så..

Nå er jo dere VamPus-damelesere kanskje ikke i målgruppen, intellektuelle og feminister som dere er. Men hva leser dere på nett og hva savner dere f.eks. i blader som Henne - både papir og nettutgaven?

...og så håper jeg at ingen i Henne-redaksjonen leser dette innen de drar på konferanse imorgen, for da er jo litt av overraskelsen borte-schmorte.

12 kommentarer:

Anonym sa...

Jeg kjøpte tilfeldigvis Henne i dag for første gang og ble positivt overrasket. Vanligvis provoserer dameblader meg fordi det ser ut som de antar at vi kvinner er idioter og klarer ikke å forstå noe altfor komplisert. Jeg har ikke lest hele bladet ennå men jeg har ennå ikke klart å finne noe negativt annet enn at det er litt rotete.

Henne hadde et par interessante artikkler om blandt annet Afshan Rafiq. Og det ser ut som de hoppet helt over de idiotiske artikklene om hvordan du skal bli pen/tynn/perfekt eller finne deg en mann og beholde den (på så og så mange dager)! Det fortjener de en medalje for!

For et par år siden skrev jeg faktisk en blogg entry om min irritasjon over kvinneblader... men jeg må inrømme at jeg er kanskje ikke en typisk kvinne :) .

Web siden virket altfor rotete og med altfor mye annonser så jeg gadd ikke å prøve å finne noe (aldrig vært der før).

Lykke til i morra!

Anonym sa...

Nå kjøper jeg dameblader mest for å hvile hjernen, men... om jeg kunne forandre noe ville jeg ha mer intelligente og ikke minst modige reportasjer med meninger, ikke bare fakta. Takk for feministing-tipset, forresten, den var ny!

Anonym sa...

Boudica
http://en.wikipedia.org/wiki/Boudica

Britenes kvinnelige leder som ledet opprøret mot Romerne(styrt av menn)...og tapte.

Nivået i den politiske debatten har som kjent sunket de siste tiårene. Dette har sammenfallt med en økining i antallet kvinnelige politkere. Finnes det en sammenheng ?

:-)

Anonym sa...

Eg kunne ønske eg var kompetent på dameblad og kunne hjelpe deg, det er alltid noko herk å skulle forelese for folk som ein eigentleg ikkje kejnner greiene til.

Men eg ville ha utfordra dei på kva dei sjølv meiner dei bør bli betre på, og spørre dei kva som hindrar dei. Det er trass alt mykje sjølvmotseiande greier i alle kvinneblad. Artiklar om å elske seg sjølv side om side med reklamar befolka av anorektiske photoshoppa ungdommar. Mykje opplagte greier som dei godt veit om. Men kva treng dei? Kor er dei? Kva vil dei?
Det er sikkert mykje krutt frå før der, berre å sette fyr på det og sjå det brenne.
Lukke til!

Anonym sa...

Jeg onsker meg faktisk baade mindre "meningsfulle" reportasjer, OG mindre idiotiske tester--jeg mener disse bladene maa bestemme hva de skal vaere gode paa, og en ting avisene ikke har er f. eks. SERIOS motedekning. I Norge har vi kun "i aar er det lange bukser som gjelder"-journalistikk, ikke noe som prover aa forstaa for eksempel de okonomiske og kunstneriske aspektene av mote. Eller som lager interessante oppslag. Nuvel, dette er vel egentlig off topic. Jeg faar lese Suzy Menkes i International Herald Tribune og Women's Wear Daily mens jeg venter...

fr.martinsen sa...

Jeg savner dybde i moteblader generelt. Og da mener jeg ikke at de skal slenge på en reportasje fra Sudan men mer smartness i selve motestoffet.

Som Heidi over her skriver, f.eks kunstneriske aspekter ved mote.

Hvilke påvirkinger ser man i kolleksjonen til denne moteskaperen? Få en utenfra til å tolke den. Hva holder Rei Kawakubo på med nå? osv.

Anonym sa...

Hei mor
Lenge siden.

Jeg vil ha flere nakne damer i Henne :)

Sig

VamPus sa...

mediumgeek: Enig med du. Henne er et av de bedre bladene synes jeg.
studinen: Ja, jeg synes også at blader kan være ærlige og si at "hør her, dette er underholdning - ikke gravende journalistikk". Meninger/fakta-tanken var interessant.
anonym: ..eller skyldes det mannsdominansen i media, som i sin pikkforlengende jakt på "saken" ikke klarer å reflektere lengre enn sin nevnte pikk og derfor ikke klarer å skrive seriøst om saker lenger?
avil: joda, skal nok utfordre dem på det, som regel har man jo selv de beste tankene om hvordan løse utfordringer - eksterne folk er der mer for å gi en dytt i riktig retning eller bekrefte tanker de allerede har :-)
heidi og fr. martinsen: godt poeng med grundigere artikler på ting de allerede er bra på. Jeg synes forsåvidt noe av alibi-stoffet er ok også, men det kan bli litt patetisk: kvinner som brennes i india ved siden av "Sjekk denne vesken fra Gucci".. men men..
Siggen: Ønsket om flere nakne damer skal overbringes. Visste ikke at du leste Henne... Øl snart!

Anonym sa...

Jeg leser av og til dameblader og har diskutert temaet med kona mange ganger. Hun mener at alle enkebrenning i India-, prostitusjon i Afghanistan og Iran-, etc etc reportasjene er meningsløst kjedelige. Hun kjøper heller Costume fordi der er det rene motereportasjer. Når hun ønsker å lese om samfunn, politikk , historie, teknologi, eller økonomi - så velger hun heller Time, Economist, Illustret Vitenskap, Samtiden eller lignende. Idag er spesialisert stoff lett og gratis tilgjengelig på nettet, desuten er alle mulige spesialblader tilgjengelig på Narvesen - og den relative kostnaden ved å kjøpe flere blader (ett innen hvert tema du er interessert i) er ganske lav. Denne medierevolusjonen må damebladene ta innover seg.

Det er veldig få av mine kvinnelige kolleger og venninner som gidder å lese den 32. reportasjen om enkebrenning likevel. Dessuten holder veldig mange av samfunnreportasjene i bladene veldig lav kvalitet.

Mitt råd er derfor (etter min anektotisk-statistiske research) å satse på å vise masse klær, væsker, sko og kosmetiske produkter (Kona klager over at mange av motefotografiene nesten ikke viser klærne)

I tillegg er det sikkert litt interssant med litt om sex og samliv - hvis de som skriver de spaltene makter å presentere noe som helst som er nytt ( Ikke det vanlige intetsigende mølet fra Kristin Spitznogle, altså)

Anonym sa...

Nei Vampus du tar feil, her er riktig analyse:

Premiss A:
For diskusjones skyld antar vi at kvinner og menn er like smarte.

Premiss B:
Tester viser at menn som tar IQ tester i rom med bare menn skårer på ett visst nivå, når det så introduseres en vakker kvinne i forsamlingen så mister de fokus og skårer lavere på IQ testen. Menn blir dummere med pene damer til stede.

HVA DET FØRER TIL:
Så når flere damer kom inn i politikken så fallt IQen til mennene som blir distraherte av utrigninger. Siden den relative andel av menn dermed blir dummere så trekker det ned hele gjennomsnits IQen for Stortinget.

Altså har den politiske debatten blitt dummere som følge av økt kvinnelig deltagelse som gjør mennene dummere ! ! :-)

Skjønner du ??


Altså burte vi ha kjønnssegregerte skoleklasser så de stakkars guttene får gjort leksen sin.

Anonym sa...

jeg er faktisk litt enig med kona til ståff. Kjøper jeg et "jenteblad" er det for å se hva som er nytt på sminke- og klesfronten og hvor jeg evt får kjøpt det. Vil jeg lese gode artikler kjøper jeg noe annet.

Det virker som om de fleste artiklene i damebladene er der kun for å gi "damene" et intellektuelt alibi, litt som når menn sier at de kjøper Playboy for de gode artiklene.

Anonym sa...

Hei Vampus. Leste din artikkel "Ikke MIN datter!" Det var en flott artikkel. Jeg har alltid erklært meg som feminist, også før jeg fikk en datter, og det er godt å se at folk kan bli omvendt. Feminismen har fått urettmessig mye pepper, men årsaken til det er vel brumlebinnene i Ottar.
Eivind