Om VamPus

Bildet mitt
er Heidi Nordby Lunde, feminist, aktivist og Høyre-dame. Mer om Heidi. Kontakt meg på VamPus [a] gmail.com. Merk at kommentarer på innlegg eldre enn fem dager blir moderert - ene og alene for at jeg da får varsel om nye kommentarer. Leser ikke kommentarfeltet på gamle innlegg så ofte. Skriver du som anonym er sjansen stor for at det blir slettet sammen med spam.

tirsdag, juli 05, 2011

Det brutale Norge

Faksimile fra VG Nett.
Nokas-dømte Erling Havnå fikk permisjonsnei til vennefest, men lov til å reise på fem dagers familiebesøk, skriver VG.

Så brutalt har det blitt å være dømt til soning i verdens rikeste land for å ha hjulpet Nokas-ranerne (de som drepte en politimann i tjeneste, vet du...).

Skandale.

8 kommentarer:

Ove Kristian Furelid sa...

Joda. Han har ingenting å syte over. Er man i fengsel så skal det være sånn at livet blir styrt av reglene der hvor man oppholder seg og at det ikke er bra at man får noen unntak som smaker av luksus. Men familiebesøk kan være annerledes. Da får en være sosial og dermed utvikle sin horisont for å ikke glemme at man er et menneske som er som andre. Han skal da løslates en gang i tiden og da er det viktig at han fortsatt kan delta i et samfunn.

Er det noen som er uenig med meg og som har et annet syn på tingene her så bare kom og skriv :-)

Line sa...

Er i utgangspunktet enig i at for mye luksus nok virker mot et av fengselets hensikter, nemlig at det jo skal være et sted man ikke vil tilbake til. Jeg er imidlertid uenig i ditt argument om at man får "være sosial og dermed utvikle sin horisont..." med familien, men ikke med venner. Hvorfor er familiebesøk anderledes enn vennebesøk? Vil ikke det alltid være en individuell vurdering?

Ps til VampPus: Det er ikke enighet om at Norge er "verdens rikeste land". Jeg forstår dessuten ikke hva Norges rikdom har med saken å gjøre. Hva er ditt argument egentlig? Synes retorikken blir for svak.

VamPus sa...

Line: Anbefalt lesning.

Line sa...

Morsomt. Jeg forstår ironien slik at du synes at det slett ikke er så ille å få reise på 5-dagers familiebesøk.

(i fare for å blåse dette ut av proporsjoner) Jeg mener bare at norges velstand er irrelevant for hvorvidt det er riktig eller feil å gi insatte femdagers familiebesøk.

Anonym sa...

Hjulpet NOKAS-ranerne?

Han var nå en av ranerne ved både å forsøke å knuse vinduet med sleggen (derav tilnavnet sleggemannen) og som bærer av bagger med penger til bilene. Og litt annet ysme planleggingsarbeid.

Han hjalp kanskje NOKAS-drapsmannen (Schumann). Mulig det var det du mente.

Anonym sa...

En del holdninger rundt dette med permisjoner i fengsel er rent skremmende. Altså, det er ikke sånn at folk blir skremt bort fra å sitte i fengsel om det er ille nok. Tvert i mot fører det bare til enda mer brutale kriminelle når de kommer ut igjen.

Og spar meg for dette tullet om at norske fengsler er så luksus. Jeg har faktisk sittet i et, og det er alt annet enn luksus, selv om vi verken ble torturert eller sultet.

Erlend Sand sa...

Jeg har aldri skjønt hvorfor det skal være et poeng å gjøre fengsel til en så ubehagelig opplevelse som mulig?

Er du i mot permisjoner i fengsel Vampus?

Vi har i utgangspunktet en veldig høy tilbakefallsprosent, bør vi ikke nettopp derfor prøve å ruste flest mulig til å klare seg på egne ben den dagen man går ut av endt opphold?

I dette tilfellet - at man får besøke sin far (som jeg i hans tilfelle tipper er ganske gammel) på hans bursdag, det fremstår for meg som rimelig. Spesielt med tanke på at han vel selv også har barn.

VamPus sa...

Jeg, på min side, har aldri skjønt hvorfor det å straffes for vold og drap skal være så behagelig som mulig. Det er jo nettopp mangelen på mulighet til å gå på kino en kveld eller ta en fest med venner som utgjør frihetsberøvelsen.