Bildene av abayaene som følger artikkelen, er så vakre at jeg umulig kan være den eneste ikke-muslimske kvinnen som tenker: "Kan jeg få gå med en sånn?"Svaret er jo. Du er nok den eneste ikke-muslimske kvinnen som tenker at det hadde vært fint å gå med et hodeplagg som for mange representerer undertrykkelse og tvang. Og ja. DU skal få lov å gå med en sånn. Så ofte du vil.
Om VamPus
- VamPus
- er Heidi Nordby Lunde, feminist, aktivist og Høyre-dame. Mer om Heidi. Kontakt meg på VamPus [a] gmail.com. Merk at kommentarer på innlegg eldre enn fem dager blir moderert - ene og alene for at jeg da får varsel om nye kommentarer. Leser ikke kommentarfeltet på gamle innlegg så ofte. Skriver du som anonym er sjansen stor for at det blir slettet sammen med spam.
mandag, juni 18, 2007
Burka-moten
Drusilla har som vanlig skrevet et godt innlegg i forhold til kvinnesynet presentert i en kommentarartikkel fra Kathrine Aspaas (ja, den Kathrine Aspaas). Aspaas mener nemlig at de mange abayane som kommer frem på motevisninger er så stilige. Hun skriver:
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
24 kommentarer:
Problemet er jo ikke at noen norske kvinner kunne komme til å ta PÅ seg en burka helt frivillig. Vil de det, så velbekomme. Problemet er de Saudi-Arabiske kvinnene som ikke får lov å ta den AV seg, uansett om de vil det selv eller ikke.
Egentlig en ganske selvsagt ting å si, men sånn er det nå blitt, at slikt må sies.
Jesus fucking christ. Aftenpostens dummeste slutter aldri å imponere. Please, Aftenposten: Send Aspaas til Saudi-Arabia som korrespondent - da kan opptil flere problemer bli løst, særlig hvis hun gjør et forsøk på å kle seg vestlig...
jk: Helt enig, noe Drusilla påpeker i sitt innlegg også.
Og nettopp derfor er det en fin håndsrekning av Aspaas å forsøke å oppgradere plaggene deres til mote. Det kan gjøre plagget lettere å bære.
he he
Da jeg leste dette i avisen, regnet jeg med å finne et innlegg her senere..
Min største svakhet er forfengelighet; det som driver meg er mer enn noe annet er ønsket om å være den største forbryter i universet.
ørjan: Så rollen til norsk media er nå og gjøre det enklere for patriarkalske menn å undertrykke kvinner i religionens navn. Javel.
Personlig er jeg ikke i tvil om a KA er i besittelse av en viss intelligens, siden hun åpenbart har noen form for journalistutdannelse bak seg. Jeg tviler heller ikke på at hun anser seg for å tilhøre "intelligentsiaen"- hun får jo åndsverkene sine på trykk i selveste Aftenposten.
Det jeg betviler er at hun er i besittelse av alminnelig forstand. den forstand som gjør oss i stand til å fungere i det virkelige liv, utenfor redaksjonene og de intellektuelle miljøer. Suksess i for ung alder har en tendens til å gå enkelte til hodet, og gi dem troen på egen fortreffelighet og innsikt, i dette tilfellet en innsikt på tvers av de idealer vi i Vesten har brukt århundreder, om ikke årtusener på å bygge opp.
Det er muligens estetisk tilfredsstillende med burka og hijab. Enkelte har også funnet stor estetisk nytelse i synet av marsjerende unge menn i staselige uniformer.
Men virkeligheten bak er ikke i noen av tilfellene noe vakkert syn.
vampus: aftenposten i oslo har jo en gedigen innflytelse på islam. jeg hører at imamer i mekka har begynt å skrote koranen og lese høyt fra lederartiklene i aftenposten i stedet.
NOT!
Ørjan: Kan hende kvinner som bor i Norge ikke følger helt din hvit mann argumentasjon her, men for all del. Det er jo ikke deg det handler.
Ørjan: Det er kanskje det Aspaas vil gjøre. Men det er bare det at å bli tvunget til å gå med moteklær er ike noe bedre enn å bli tvunget til å gå kledd i en striesekk. Det er fortsatt tvang. Det de trenger hjelp med er ikke mer fancy burkaer, men muligheten til å velge selv om og når de vil gå med dem eller ikke. Er dette så vanskelig å skjønne da?
vampus: mhm. din varme omsorg for muslimer uthules kanskje en smule av din varme omsorg for bush?
jk: sliter du så til de grader med demokrati at du antar at det er treg oppfattelse som ligger bak når andre har andre meninger enn deg?
Hva menes med Burkamote???????
1. Hvis du vil tillegge meg meninger jeg ikke har, så værsågod. Men jeg tror ikke du er treg i oppfattelsen, om det er en trøst. Jeg undrer meg bare litt over hvordan det kan ses på som positivt i å gjøre tvang "lettere å bære". Du må gjerne utdype. Jeg er medlem i Venstre, og vi er vant til å ha lange og utdypende diskusjoner om det meste her i verden:) Men enn så lenge så holder jeg meg til at tvang er tvang, og tvang er galt.
2. Og der kom Bush ja. Hva er det med Bush som gjør at han kan trekkes frem av hatten i enhver debatt?
jeg er muligens preget av å ha sett og hørt muslimske kvinner forklare at de faktisk liker disse plaggene, og at det også er moter og rom for forfengelighet innen burka og hijab. Da må det da være hyggelig med aksept fra en norsk aviskommentator?
Hr.Hillestad: Tror De hverdagen for tvangsinnlagte psykiatriske pasienter hadde blitt bedre om Hennes & Mauritz hadde begynt å selge moteriktige tvangstrøyer i muntre farger og mønstre?
Og jeg har hørt iranske kvinner forklare at de ikke trenger flere rettigheter. Det betyr ikke at de ikke har krav på flere rettigheter.
Det er visst et akseptert prinsipp i Islam at muslimer skal kle seg annerledes enn vantro. Under Dhimma er det visst t.o.m. straffbart for ikke-muslimer å kle seg som muslimer.
Lurer derfor på om ikke ganske mange muslimer vil føle seg krenket slike moter.
Hilsen vantro drage lun.
Ang sjal på jobb, så hørte jeg et godt argument på et seminar jeg var på for noen måneder siden.
Veien til likestilling går gjennom sosial og økonomisk frigjøring, så også for muslimske kvinner. Derfor er jobb-burkaen mer et gode enn et onde.
It's funny 'cause it's true!
jeg har alltid likt SS-uniformer. betyr det at jeg nå kan begynne å gå med en slik på gaten?
er vel strengt tatt ikke forbudt på gata i Norge (i motsetning til i Tyskland.)
Men at du muligens ville pådra deg endel negativ oppmerksomhet er jo en annen sak.
- Alle bør kunne KREVE FRIHET til å ytre seg, men INGEN kan KREVE RESPEKT!
John T: Ikke vanskelig å være enig i at økonomisk og sosial frigjøring er viktigere, derfor mener jeg også at retten til privat eiendom kanskje er den største faktoren til likestillingen av kvinner i den vestlige delen av verden.
Men "jobb-burka" finnes vel ikke. Jeg foretrekker å se trynet på mine kollegaer, enten jeg liker dem eller ikke. Hele poenget med burka er jo distansering og slikt sett fungerer den utmerket.
Hijab og abayaer er forsåvidt noe annet, blant annet for å dekke til håret på kvinnen - som jo er mannens eiendom. Men for all del, det er ikke undertrykkende altså..
Nyanser. Smak på ordet. Det bør være en selvfølge at vi fordømmer patriarkalske holdninger som bidrar til å undetrykke kvinner, både her og der. Jeg ser det åpenbare problemet med at kvinner blir tvunget til å dekke seg til, mot deres vilje. Og jeg ser også tvangen i det å mangle valget. Kan man kun gå i et plagg er det en ufrihet i seg selv. Og vi bør kanskje til og med jobbe for at alle kvinner skal ha frihet til å kle seg som de selv vil.
Men så må man i tillegg spørre seg: Hvordan kan vi best jobbe for å nå våre mål? Det er her det lønner seg å kunne se nyanser, se muligheter i det du ikke liker. For ens i utgangspunktet noble prinsippfasthet kan lett gjøre at du snubler i forsøket.
For hva er egentlig disse nye fargerike plaggene et uttrykk for. Er dette forsøk fra patriarkene på å feste et nytt grep over kvinnene ved å appelere til kvinnens feminine sider, eller er det en reform innefra det muslimske miljøet? Jeg kan være enig i at Aspaas hyllest til disse plaggene kan oppfattes som naivt, men har hun ikke et poeng? Er ikke dette i det minste et steg i riktig retning?
Som Aspaas skriver: "Ortodokse prester har allerede utstedt fatwaer som foreskriver at draktene må være mørke, vide og formløse." Så hvilken side er det egentlig dere stiller dere på i denne debatten? De som ønsker reformasjon, eller de som ønsker status quo?
Det er merkelig hvor lite noen egentlig vil tro på journalister idag.....
Brukaen, hijaben og chadoren er plagg som er dypt tradisjonelle. Fremveksten av et slikt plagg skyldes i stor grad konflikter i Islam, og har festet seg i tradisjonen fordi den "forenkler" en ellers problematisk hverdag.
En kvinne i Burka eller med hijab viser i første runde respekt til religionen. Slik unngår hun konflikter og viser tilhørighet. hun får støtte uten at man "vet hvem hun er". Hun er en respektfull muslim - ALT som betyr noe i "småsituasjoner", særlig i land i konflikt.
Saudi Arabia blir trukket frem? Her er det flere sider, men jeg vil anta, når man vet at 75% av landet består av fremmedarbeidere fra hardt belastede områder i verden, at de eksepsjonelle vakre kvinnene i dette landet med fordel kan skjule sine Gucci-kjoler og fitness-ankler imellom oljearbeidere, bygningsarbeidere og andre mer eller mindre traumatiserte bøller som jobber for livet fordi landet deres er i ferd med å falle fra hverandre IGJEN. Husk at disse kvinnene går uten INNENDØRS - og jo - utendørs i mer sekulære land, som Libanon eller Egypt er det vanlig at de samme kvinnene ville gå uten. Selv sjeikens koner.
Religion blir ALLTID mer konservativ via reformasjoner som skyldes lokale og nasjonale konflikter. Dette er en velkjent sak - noe de sekulære land bruker bevvist i forskjellige "redningsaksjoner".. TAktikk.
Fremveksten av "sekulært Islam" var stor i alle orientalske land på femti-sekstitallet, men ble effektivt pulverisert av innblanding fra utelandske interessekonflikter, kalde krigen, intern korrupsjon og voksende vestlig nonchalanse.
Kvinner med Hijab og Burka som ferdes i land med store konflikter - som Afghanistan,Irak og deler av Afrika vil ALLTID med fordel kunne bære dette plagget utendørs.Her finnes ekstreme tilstander og i land som Afghanistan, som står for 90% av verdens heroinproduksjon, - sannsynligvis også menn med narkotikaproblemer uten sidestykke i noe annen del av verden.
At frustrasjon, angst, terror og drap hardt påvirker menn som med sine "fritidsproblemer" dukker inn i stoffer som Heroin og Opium
daglig, gir lettkledde kvinner som avslører liten respekt for "det siste håp" - at de er lite troende, og dermed også kanskje uten nær familie eller mann.
Disse kan lett bli utsatt for overgrep og drap fordi de er "lett tilgjengelige", "vantro" eller undergraver sitt land ved å støtte "vesten".
Logisk?
OM været vanligvis er vindhvirvler ørkensand, solen steker og forurensing fra brennende lik, falleferdige bilparker og oljebrønner driver med vind og vær årlig- kan en heldekkende outfit være absolutt å foretrekke.
Dere som ikke ennå har skjønt hva disse kvinnene bærer UNDER og at de tar AV seg hijaben innendørs har vrkelig noe å glede dere til.
En annen sak er at denne artikkelen viser oss at mullaene er iferd med å slakke på sine strenge regler om utseende på burkaen. I deler av islamske afrika KUNNE man bruke sterke og gode farger. Dette har også vært en utvikling som nå er tibakesatt takket være konflikter som vi alle vet hva bunner i....
I land der konservativ islam er på vei tilbake, vil en naturlig følge av dette være mer moderate klesplagg.
Et veldig spennende argument er muligheten for lokale designere og tekstilarbeidere til å skape sitt eget, - UTEN H&M, ZARA, LV eller kinesisk import som effektivt setter en stopper for konkurranse i et land som ofte har lave lønninger og dårlig konkurransedyktighet.
VEd å beholde burkaen og chadoren, kan man finne en "nisje" i den vestlige moteverden, som tillater islam å holde en tråd gjennom sitt folk - en tråd som blir farget av mer enn bare blod og daglig terror.
Om en kvinne vil vise sin religion respekt ved å skjule håret sitt, eller kroppen sin, er dette en så skremmende effekt på oss "vantro vulgære" som vanligvis viser alt vi kan skryte av. Helt til de får grisete blikk av polske arbeidere...
"Ser du meg i øynene?"
Legg inn en kommentar