Om VamPus

Bildet mitt
er Heidi Nordby Lunde, feminist, aktivist og Høyre-dame. Mer om Heidi. Kontakt meg på VamPus [a] gmail.com. Merk at kommentarer på innlegg eldre enn fem dager blir moderert - ene og alene for at jeg da får varsel om nye kommentarer. Leser ikke kommentarfeltet på gamle innlegg så ofte. Skriver du som anonym er sjansen stor for at det blir slettet sammen med spam.

mandag, juli 07, 2008

Climate change delusion

Troen på global oppvarming har offisielt fått diagnosen "vrangforestilling":

We describe a patient with climate change delusion, a previously unreported phenomenon. A 17-year-old man was referred to the inpatient psychiatric unit at Royal Children’s Hospital Melbourne with an 8 month history of depressed mood… He also ...had visions of apocalyptic events

The patient had also developed the belief that, due to climate change, his own water consumption could lead within days to the deaths of ‘millions of people’ through exhaustion of water supplies. He quoted ‘internet research’ to substantiate this. The patient described that ‘I feel guilty about it’, had attempted to stop drinking… He was unable to acknowledge that the belief was unreasonable when challenged.

Via Tim Blair.

10 kommentarer:

Anonym sa...

For meg virker det som om han er kvalifisert til jobb i Aftenposten eller Dagbladet.

Anonym sa...

Hehe. Men kanskje har han rett, og alle andre feil?

Anonym sa...

Even more worrying...this poor bastard "attempted to stop drinking"...now that's tragic.

Anonym sa...

Uffda. Jeg ser for meg en sterk økning i søknader om uføretrygding, for dette gjelder jo store deler av Norges befolkning. Og det i et allerede stramt artbeidsmarked!

Henrik Akselsen sa...

Ja, morsomt med folk som har psykiske problemer.

VamPus sa...

henrik akselsen: Ser ut til at du er en riktig liten solstråle i kommentarfeltet hos meg.

Anonym sa...

We are not amused!

Anonym sa...

Henrik Akselsen: Nei, det er tragisk med folk som har psykiske problemer. Men i dette tilfellet har de i hvert fall støtte av det store flertall redaktører og journalister. Ikke alle pasientgrupper som har det.

Henrik Akselsen sa...

"henrik akselsen: Ser ut til at du er en riktig liten solstråle i kommentarfeltet hos meg."

Ja, i skriftlig form høres jeg ut som en reinkarnert John Alvheim.

Får meg til å tenke: Hvem er det som egentlig hører på sure folk. Fra nå av skal jeg avslutte alle kommentarer med :-)

;-)

Anonym sa...

De brente en trollkar. I 1407 hører vi for siste gang fra Grønland i sagaene. Den norrøne bosettingen på øya var på dette tidspunktet i ferd med å dø ut. Jared Diamond forteller i boken «Kollaps»at klimaendringer gjorde at kornhøsten sviktet år etter år og det ble vondt å finne tilstrekkelig fór til å holde liv i buskapen gjennom vinteren.