Om VamPus

Bildet mitt
er Heidi Nordby Lunde, feminist, aktivist og Høyre-dame. Mer om Heidi. Kontakt meg på VamPus [a] gmail.com. Merk at kommentarer på innlegg eldre enn fem dager blir moderert - ene og alene for at jeg da får varsel om nye kommentarer. Leser ikke kommentarfeltet på gamle innlegg så ofte. Skriver du som anonym er sjansen stor for at det blir slettet sammen med spam.

fredag, juli 11, 2008

Vest er vest og øst er øst

Å oppleve Høyre-folks fordommer mot FrP-ere og omvendt er stort sett alltid like morsomt. Hvordan folk som ellers priser enkeltmennesket degraderes til pekefingerkollektivister og kan levere de mest fantasifulle beretninger om hverandre. Der Preben møter Harry og Cecilie møter Laila, florerer fordommene som bare det.

Du vet – alle i Høyre heter Preben. Med unntak av Cecilie, selvsagt, som primært er der ifølge med Preben, og serverer kaffe på møtene. Preben og Cecilie kommer riktignok i flere varianter, litt som med Ken og Barbie, men med dyrere accessoirer. Du har skipsreder-Preben, som går i khaki-fargede benklær og mørkeblå blazer med gullknapper. Han drikker cognac og røker sigar. Arving-Preben har arvet formuen sin helt selv og har et etternavn som matcher ett eller flere kunstgallerier i hovedstaden. Han drikker champagne. Homo-Preben har nylig kommet ut av skapet i skreddersydd dress som sitter som støpt over en Elixia-formet kropp. Han drikker egentlig hva som helst, bare det begynner på Cha og slutter på blis.

Cecilie har perleøredobber, kasjmircardigan og en strålende entusiasme for homser og innvandrere. Kanskje ikke så rart. Den ene bygger om hjemmet hennes og den andre dekorerer det.

Alle utover dette har havnet i partiet ved en inkurie, og vil før eller siden havne hos FrP, Venstre, KrF og SV. Med mindre de heter Preben Torbjørn Røe Isaksen. Da får man jobb i Civita, det private sysselsettingstiltaket for akademikere uten praktisk nytte.

I Fremskrittspartiet, derimot, er alle forskjellige. Det er ikke ett av medlemmene som mottar trygd av samme grunn. Enten de er taxisjåfører, negledesignere, butikkmedarbeidere, sprengbaser eller tidligere strippere, har de i hvert fall yrkeserfaring. Dersom du er akademiker heter du Øystein Hedstrøm og er tannlege. Men da er du ikke lenger medlem av partiet.

Mens Harry sitter i grilldressen sin og koser seg med litt hjemmebrent og en rullings, synes Laila det er strålende med fargede paraplydrinker og tynne sigaretter. Harry slår gjerne av en negervits eller to med trailersjåførvennene sine på danskebåten, mens Laila svinger seg til ABBA på dansegulvet i et par tettsittende leopardmønstrede strekkbukser. De unner seg gjerne en sydentur eller to i året. Det er så praktisk. Disse innvandrerne snakker jo norsk i Syden. Det er mer enn de gjør her hjemme.

Det er ingenting Preben og Cecilie hater så mye som å møte Harry og Laila i festlig lag. Når Harry lurer på om dressen til Preben er den nye modellen fra Dressmann og Laila søler jordbærmiks på Chanel’en til Cecilie er det vanskelig å stå støtt i Manolo Blahniksene. Men se – når Harry får høre at Preben har problemer med den nye Porschen så er det en som er mer enn villig til å komme over på en pjolter og sjekke kassa. Uten vederlag selvsagt. Og siden Harry tilfeldigvis har fått igjen på skatten, så nedlater Preben seg til å gi et lite aksjetips som kan vise seg å gi en pen avkastning. Kanskje Harry endelig får kjøpt den Caravelair Prestige 660 F’en han er drømt om. Og etter at Cecilie har fått støpt på lekrere negler enn venninnen Fiffi, inviterer hun Laila på jordbær og chablis, mens de nyter synet av den litt bleke, men dog velbygde poolboyen som vinker til dem fra andre siden av hagen.

At poolboyen akkurat har meldt seg inn i AUFs homonettverk og senere samme kveld skal fortelle arbeiderbevegelsen om sine erfaringer med folk fra hele høyresida (sånn er dem – alle samma), vet de selvsagt ikke.
---

Mange trekker frem Rudyard Kiplings "The Ballad of East and West" når de skal illustrere fordommer. De har muligens lest diktet, men ikke forstått det:

Oh, East is East, and West is West, and never the two shall meet,
Till Earth and Sky stand presently at God’s great Judgment Seat;
But there is neither East nor West, Border, nor Breed, nor Birth,
When two strong men stand face to face, tho’ they come from the ends of the earth.

Det handler ikke om forskjellene, men om det som binder oss sammen. Så skal det sies at jeg er vant til Pet Shop Boys hjemme hos Homo-Prebenene, så jeg mista jordbærdaquirien i gulvet da Harry-Ove "føkkings bored in the kommunestyremøte" Vanebo smelte på Charter-Svein på fest. Men for en fest!

22 kommentarer:

Anonym sa...

Veldig bra og morsomt skrevet.
Det fått meg til å tenke i hele dag.

Fredrik Mellem sa...

Det er alltid litt morsomt når de borgerlige partiene diskuterer hvorvidt FrP kan karakteriseres som et konservativt, liberalistisk eller borgerlig parti.

Det er jo sikkert en artig øvelse, men blir ikke alt dette uansett noe sekundært? Er ikke FrP først og fremst noe vulgært og uanstendig?

VamPus sa...

Ja, det er så mye enklere på venstresida. Dere er commies hele gjengen :-))

Anonym sa...

Fantastisk bra skrevet, VamPus. Nå skal jeg sannelig sette på litt ABBA her. :-)

Anonym sa...

...og så har jeg jo også vært i Sverige og handlet øl i dag...

VamPus sa...

Du din Frp'er, du. Men ligg unna leopardstrekkbuksene til dama!

Oj. De bildene jeg fikk i hodet nå. Au...

Anonym sa...

Blir nok heller å iføre seg et par frekke gullfargede Elvis-briller i kveld, tror jeg. Men jeg styrer unna resten av gullet og glitteret. Da vil jeg nok se ut som Fleksnes på syre...

Anonym sa...

De fleste fordommer om Høire er feilaktige, utenom en: Foldeskjørtmafiaen har makt!

Anonym sa...

så morsomt skrevet, og karakteristikkene du gir av høyre folk er så treffende i mmitt miljø

Anonym sa...

Treffende og veldig bra skrevet.

Bare en liten feil. Riktig campingvogn må være denne:

http://www.dinside.no/php/art.php?id=395546

Henrik Akselsen sa...

Veldig bra! Gleder meg til part II og III om sentrum og venstresiden.

John T. sa...

Fæbjuløss, Vampus. ;D

Anonym sa...

http://www.grilldress.no/

Denne linken bør du sjekke, VamPus. :-)

Anonym sa...

Og hvem er du Heidi Lunde, av disse idealtypene?

Anonym sa...

*Knegg!!!*

Enig med Henrik! La oss få del II og III også!

VamPus sa...

Føkk. Må jeg være kreativ og følge opp også nå da? Disse fordommene er jo *kremt* objektivt "sanne" :-)
siste anonym: Jeg er vel en av de som har havnet i Høyre ved en inkurie (siden jeg ikke passer inn i skjemaet) og derfor vil finne min plass i FrP/V/KrF/SV - stryk det som ikke passer :-)

Anonym sa...

Godt skrevet Heidi. Fikk selv ødelagt minst en flaske Chablis av disse vulgære "hører på Rune Runberg" folkene som tror enhver flaske er til for å stumpe sine billige mørkebrune sneiper i hos Ove...

Men ellers var jo festen gøy, selv for oss i "the five prosent community"..

Gleder meg til oppfølgings bloggposten din om de Liberale.

Anonym sa...

Hihi...

Unknown sa...

Jeg er ogsaa litt klar en analyse av Venstrefolk. Erlend er vel noe optimistisk naar han kaller dem liberale...

Anonym sa...

Du vet du hva; et riktig sjarmtroll er du. Du elsker sannheten. Du MÅ være en som tror på Jesus ?

VamPus sa...

Kristian: Jesus er når som helst velkommen på nachspiel hos meg. Jeg setter på springen og han tryller frem vin. Inntil det skjer, er jeg overbevist om at et liv før døden er min frelse...

Anonym sa...

Jeg strøyk det som ikke passet. Resultat SV