Om VamPus

Bildet mitt
er Heidi Nordby Lunde, feminist, aktivist og Høyre-dame. Mer om Heidi. Kontakt meg på VamPus [a] gmail.com. Merk at kommentarer på innlegg eldre enn fem dager blir moderert - ene og alene for at jeg da får varsel om nye kommentarer. Leser ikke kommentarfeltet på gamle innlegg så ofte. Skriver du som anonym er sjansen stor for at det blir slettet sammen med spam.

tirsdag, juli 15, 2008

Venstres Verden

På oppfordring tar nå VamPus tak i fordommer mot folk i Venstre. Selvsagt er mine fordommer *kremt * objektivt sanne.

Siden Høyre nå offisielt er det nye Venstre, altså så lite profilert at ingen vet hva det står for og alle har det derfor som andrevalg, så må man jo undres på hvordan Venstre har blitt et parti som andre enn lektorer, småbønder og målfolk stemmer på. Det kan da ikke finnes så mange forvirrede Høyrefolk på Vinderen?

Venstre er et mangfoldig parti, noe som synliggjøres ved at dersom du har to Venstrefolk i ett rom, så har du som regel tre meninger om ethvert tema. Svarer du ”vet ikke” på samtlige spørsmål på valgtester på nett er du en soleklar Venstre-velger.

Venstremannen kan oppsummeres i tre arketyper. Lars Sponheim, Lars Sponheim og ..eh.. Erlend. Lars Sponheims medlemskap alene utgjør 2/3 av Venstres medlemsmasse. Lars Sponheim er småbonde, tidligere lektor og han snakker rart, ergo målmann. Han er for øvrig litt sur på begrepet ”småbonde”. I Lars Sponheims øyne er han nemlig Storbonde.

Erlend er relativt ung, liberal og bor i urbane strøk. Han er tja til EU og kaller seg liberal, så lenge ”liberal” innebærer politisk korrekte meninger som korresponderer overens med hans egne oppfatninger. Erlend er ikke så opptatt av målsak, men støtter et desentralt landbruk gjennom å gå inn for at folk må få røyke plantene sine om de har lyst til det. Han er nemlig opptatt av grønne verdier. Venstremannen er interessant nok som regel hakket bedre kledd enn sin kvinnelige motpart, er opptatt av likestilling og drikker Chablis. Hadde han vært i Høyre ville han vært homo.

Venstrekvinnen heter Hjørdis, er lektor og bor på bygda. Hun er opptatt er målsak, kultur og lokalsamfunn, hvilket kommer godt til uttrykk i leserbrevspalten til lokalavisen. Hun drømmer om ferie i Afrika, noe hun ofte diskuterer med sine SV-venninner over organisk te. Den yngre varianten heter noe urnorsk som Hulda, Sireen, Ida eller Anne. De er ofte seksuelt forvirret og er bifile frem til de får seg type. De snakker som regel dialekt, er opptatt av miljø og går i Camper-sko, men bor i urbane strøk for å få vekttall i u-hjelp-studier og nord-sør-problematikk. Både den eldre og yngre varianten har det til felles at de deler sosialisters fascinasjon for batikk og rødvin. De har mange gode sider, er glad i søte små pelsdyr, grønne ting og vil gjerne hjelpe andre mennesker. Søte. Men skrullete.

Venstrefolk misliker FrPere fordi de ikke er liberale på den måten Venstre-folk er, og forakter FrPere for deres foraktfulle menneskesyn. Dette er det eneste Venstre og KrF har til felles. Derfor synes de det er helt naturlig at de to skal samarbeide i en regjering. Uten FrP.

På Venstre-møter er det for øvrig mannen som serverer kaffe. Han heter Morten og går i dress.

Oppsummeringen av Høyrefolk og FrPere.

Neste parti ut er KrF. Send innspill til vampus [a] gmail.com.

26 kommentarer:

Anonym sa...

Han heter Morten og går i dress!! Priceless!

Jeg synes forøvrig at du traff hodet på spikeren, jeg kjenner meg igjen, altså ikke meg, men situasjonen fra den gang jeg var ung og skrullete!

VamPus sa...

Lille lilla solstrålen vår :-D

Anonym sa...

Chablis er et av de få gode tingene som kommer fra Frankrike ;-)

Anonym sa...

Hva er denne/dette Chablis som alle gnåler om?

(...jada, jada, men jeg vil heller at Vampus forklarer meg det enn å måtte guggle selv...)

Og videre, med dette som utgangspunkt, hva bør jeg stemme ved neste valg?

Jand

Anonym sa...

Takker VamPus for en innsiktsfull og hjertevarm behandling av oss særingene.

Venstrefolk skiller seg som regel ut fra FrPere ved at begge grupper smykker seg med begrepet "liberal" men legger helt forskjellig innhold i det.

Til forskjell fra FrP's liberalisme, er venstrefolk stolte av å være liberale på nettopp den måten som har fått "liberal" til å bli et skjeldsord i Amerika:

- Man dyrker individets frihet fra regler, tradisjoner og institusjoner.

- Man mener at frihet bør være et gode for alle - ikke bare for dem som har råd til det.

- Og man mener at regningen for egen frihetsutøvelse bør tas av fellesskapet (innen rimelighetens grenser - i motsetning til åndsbrødrene i SV.)

Litt ondsinnet sagt, er venstrefolk prinsippielt tilhengere av frihet UTEN ansvar. Men nøkterne nok til å ville begrense kostnadene ved slike eskapader.

Anonym sa...

Hæhæhæh! Du, hvor mange lesere har du pr. dag? Ja, på en vanlig dag, ikke i ferien asså? :o)

Anonym sa...

Venstres markante fremgang ved valget i 2005 tilskrives for øvrig Sponheims slagord "Hver mann sin høne".

Anonym sa...

Ah... Sjelden har vel the man, Edmund Burke's ord om at fordommer stemmer vært sannere enn her:-)

Anonym sa...

Huff, jeg var selv en Erlend i UV i noen år. Heldigvis fikk jeg ristet det av meg :)
Sommerleirene UV hadde var dog langt bedre enn de andre tror jeg. Mens Utøya(?) hadde alkoholforbud, fikk vi et forslag om _en_ alkoholfri dag. Det ble ikke noe av.

Det er umulig å skille personlig og økonomisk frihet. Tror det er der mye av venstrefolks forvirring ligger.

VamPus sa...

erlend: Jeg fant flere enn Erlender enn deg altså :-)
Jand: Chablis passer fint til jordbær om sommeren..
v: takk for oppklaringen. Jeg ga opp Venstre som alternativ da jeg overvar UVs landsmøte og en fyr gikk opp på talerstolen og sang "Jeg er et tre" med tilhørende bevegelser under debatten om ikkevoldsforsvar... Skrullete. Totalt.
ivare: Hver mann sin høne? Hørtes ut som et parti for sjømenn...
vektern: Stereotyper er alltid gøy.
andyq: Personlig frihet og økonomisk frihet er mulig å skille, men resultatet er alt annet enn fristende... Hva er økonomisk frihet dersom du ikke får elske den du elsker? Og hva legger man i personlig frihet dersom man er skattelagt så hardt at alternativer til offentlige tjenester blir uoppnåelige?

Anonym sa...

Vampus:
Det er vel det jeg mente med at man ikke kan skille de. Har du ingen økonomisk frihet har du sannsynligvis ikke store muligheter til å benytte deg av dine personlige friheter og motsatt.

Anonym sa...

Synes vel v beskriver den urbane liberaleren ganske godt. Er i grunnen til forveksling lik anarkisme, bortsett fra en ørliten forskjell i synet på privat eiendomsrett og statens voldsmonopol...

Ellers så må jeg også si at Vampus oppsummering av Høyre ikke er en satire, men en realitetsbeskrivelse. På møter med Unge Høyres kjernetropper i Rotaract (morsomst når de er felles med Victoria) var det som i "Boys from Brazil", bare med Prebener og Cecilier i stedet.

VamPus sa...

nils: Hvem sier at beskrivelsen av FrP, H eller Venstre er satire? :-D

Anonym sa...

Meget bra. Venstre er etter min mening det eneste partiet vi absolutt ikke har bruk for. De er et slags "easy-way out" parti for folk som synes det kler dem å være for fred, og miljø og trikk men helst ikke har lyst til å betale noe særlig skatt (må ha penger til Chablis vet du). Mye mer realt å stemme Høyre. Eller SV. Mener nå jeg.

L

Fredrik Mellem sa...

Beskrivelsene passer ypperlig - Venstre er jo et parti for folk som "synes det er viktig å engasjere seg," og at "det er spennende med krig og fred og politikk og sånn."

De vet ikke helt hvorfor, men de er forbannet på Arbeiderpartiet. Skikkelig forbannet faktisk. Ingen vet hvordan det begynte, men alle er enige om at det er viktig å være sinte på Arbeiderpartiet. Derfor samarbeider de helst med partiene på høyresiden. I Oslo har vi et fenomenalt eksempel:

"Vi vil ikke samarbeide med FrP, pga deres menneskesyn." Derfor setter vi oss selv på sidelinje og lar FrP styre i en 8-10 år.

Dere burde stelle pent med Venstre. For Høyre og FrP er de jo et stjernefunn av en makker.

Anonym sa...

Fredrik:
At Venstrefolk ikke liker AP har en veldig enkel forklaring. AP er ikke borgerlige. Du husker sikkert også at sist Venstre leflet med AP straffet velgerne dem så mye at partiet nærmest forsvant.
Sponheims klare plassering av Venstre på borgerlig side er det som har løftet dem over 4%.

Anonym sa...

andyq:

Men nå har jo Sponhaug gjort det helt klart at en stemme til V er en stemme til Ap. Så vi får vel se hvordan det går...

Ønskescenario: Både Sp og V under sperregrensen...

(fniser ondskapsfullt...)

JK sa...

Og her gjorde surpompene sitt inntog, ja. Takk til Vampus for en skummelt treffende skildring av det lille partiet noen av oss er sære nok til å jobbe ræva av oss for.
Vil ellers bare si at det fine med ungdomsorganiosasjoner er at de endrer seg fort. Når jeg forlot UV for noen år siden var det ingen som sang om trær fra talerstolen lengre.

Og til de som feilaktig spår vår død og hvis eneste kommentar om Venstre er at vi hører hjemme under sperregrensa: Eat shit. :-)

Anonym sa...

Jeg er venstremann som stemmer FrP.

FrP er nesten liberalistiske nok for meg. Jeg liker venstre sin liberalisme enda bedre, men..

Venstre nekter å samarbeide med FrP. Som følge av innvandringspolitikken. Personlig synes jeg FrP har gode poenger der, men slett ikke avgjørende. Synes Venstre sitt liberalistiske syn er 'renere' enn FrP sitt - og det liker jeg. Skulle veldig gjerne stemt på venstre .. men det er altså det at de nekter å samarbeide med FrP.

.. og så lenge de gjør det, da anser jeg det ikke som realistisk at man får en borgerlig regjering med mindre FrP+Høyre blir store nok. Så, da blir det FrP da.

Anonym sa...

Fortreffelig beskrivelse, Heidi! :-)

Problemet med Vingle-Venstre, KrF og SP er at du aldri vet hvor du har dem. Det viktigste for disse partiene er politiske taburetter. For å få dette er de villige til å ligge med hvem som helst - bortsett fra FrP, selvfølgelig. Alle som ønsker et alternativ til dagens rødbrune regjering må forstå at da nytter det ikke å stemme på Venstre eller KrF.

Anonym sa...

I debattantens verden heter kverulanten Freidi. Hun er skikkelig engasjert og har et brennende engasjement for verdens beste så lenge det ikke går på bekostning av hennes egen økonomi og velferd. Luksusgoder er viktig og det er tidsriktig å si at det som var kult å hevde for tretti år siden, ikke er like hot i dag. Freidi er skolert, pr-kåt og egoistisk. Egoet vokste fram da hun fikk deilig oppmerksomhet etter massivt "engasjement" i små og store debatter på nitti-tallet. Det ga Freidi lyst til å fortsette. Hun blir ekstatisk over all oppmerksomheten og når livet er på topp, som nå, mener hun kanskje ekstra mye - spesielt om ting hun aldri har hatt noen mening om. Freidi er æresyk. Det hadde gått på æren løs om hun kastet forfengeligheten sin på bålet og i stedet begynte å engasjere seg i ting som har betydning. Derfor gjør hun ikke det. Barn, familie og sånne teite ting er for folk som bor på landet og går i ullsokker og har dårligere vokabular enn dyktige Freidi. Hun vet godt at hun er jævlig fashion og i dette nu står hun nede på Deli for å kjøpe nye batterier til dildoen sin. Det er også in.

Anonym sa...

Hadde Kristian hett Kristine hadde jeg lurt på om hormonene var helt i balanse.

Anonym sa...

Herlig beskrivelse, og synes du treffer på mange steder ;) Ellers må jeg si at jeg ikke kjenner meg igjen i alt, men skal jobbe mot det ;)

Hilsen Simen
- liberal, også på de veldig få områdene frp er liberale.

Anonym sa...

kristian severing skeie:

den der var fæl, ondskapsfull....

og kjempemorsom! Jeg lo lenge og godt!

Carl Christian sa...

Genialt!
Selv omtaler jeg som regel det partiet jeg har stemt oftest på som "det sentrumsintellektuelle vingelpartiet" og i høst kom jeg frem til merkelappen "Liberalsosialintellektuelt sentrumsvingleparti". Begge deler stemmer vel ganske greit med innholdet i din tekst.

Gleder meg til de resterende partiene.

Anonym sa...

Du glemmer at alle Venstrefolk går på steinerskolen og skriver med farveblyanter på resirkulert papir (c;

Aww, dette var moro.