Om VamPus

Bildet mitt
er Heidi Nordby Lunde, feminist, aktivist og Høyre-dame. Mer om Heidi. Kontakt meg på VamPus [a] gmail.com. Merk at kommentarer på innlegg eldre enn fem dager blir moderert - ene og alene for at jeg da får varsel om nye kommentarer. Leser ikke kommentarfeltet på gamle innlegg så ofte. Skriver du som anonym er sjansen stor for at det blir slettet sammen med spam.

onsdag, november 09, 2005

Endetiden og den hellige ånd

Ok. Nå har VamPus prøvd å la være å være ond så lenge (vri seg i stolen, klø i fingrene, flakke med blikket), at nå klarer hun ikke mer. I det siste har en blogger fra den andre siden dukket opp. Hva? Nei, ikke de døde...ikke sosialistene heller.... de KRISTNE!

I disse dager er det jo så populært å være skeptisk til islam, og derfor er det viktig å minne oss selv på hvor uendelig mye morro vi også kan ha med de kristne. Futten har gått litt ut av dem etter at media byttet ut kristenfundamentalistene med konservative muslimer som yndlingsobjekter for skrudde sitater. Derfor er det med stor glede VamPus ønsker de kristne til bloggosfæren. Kan de ønske henne til helvete når hun dør så kan hun ha morro med dem mens hun er i live. Siden det er hevet over enhver tvil at VamPus' syndefulle liv nok har avgjort hennes endelikt i evigheten så føler hun i grunn at det er helt greit.

Endetiden er en blogg i smakfull dystert design som tar opp nyheter som fokuserer på.. nettopp, endetiden. Og i følge...vel, Endetiden så er nok endetiden nær - for det er mer enn nok nyheter å ta tak i. For eksempel når Dagbladet skriver at pastor Jan Hanvold advarer mot Harry Potter og oppfordrer Kristen-Norge til å brenne bøkene og unngå filmene. Endetidens kommentar til dette er at "selv om Hanvolds uttalelse møter lite forståelse så har han udelt støtte fra apostelen Paulus" og fortsetter med "La oss takke Gud for at noen tør å si fra også i dag." Og VamPus som trodde at det var positivt for alle religioner at folk åpnet seg for det okkulte, jeg mener tenk på hva slags oppsving i oppslutningen den norske kirke ville hatt dersom Den Hellige Ånd hadde en birolle i neste Harry Potter-film?

Endetidens søsterblogg heter "Vekkelse i meg" og de som tar seg bryderiet med å scrolle nedover vil se at dette ikke er en bitter gammel mann som hytter nevene mot verden, men en nyforlovet ung mann som burde ha mer enn nok med å planlegge fremtiden med sin kommende viv enn å blogge om endetiden. Men VamPus har tenkt til å ta oppfordringen under denne posten alvorlig: "Det du må gjøre er å drikke og drikke, og fortsette å drikke." Kanskje hun ender opp som en god kristen likevel?

30 kommentarer:

Are Karlsen sa...

Hvor mye endetiden har opptatt mennesker i den kristne kultursfæren opp gjennom historien, er det få som aner. Jeg aner noe av det, for jeg er vokst opp i pinsebevegelsen. Det positive med endetids-bevisshet er at den er etisk og moralsk skjerpende.

Vend om for enden er nær!

VamPus sa...

Ikke høyhælte sko i himmelen? Huh? Må være fordi stiletter har det med å stikke hull på skyene, og det er så upraktisk når englene begynner å falle gjennom. Fallen engel.. hmmm.

Min endetids-bevissthet er nok begrenset til "shit, nå har AmEx-regningen forfalt". Jeg får ta deg på ditt ord, Are.

Anonym sa...

Gud så JÆVELIG kjedelig det virker i himmelen. Islams himmel, for de modige hellige krigere er noe bedre; de blir mottatt av 72 (tror jeg) jomfruer... Men det er da litt treigt det også. Skal man først fantasere måtte det da være bedre å bli mottatt av 72 "rutinerte" kvinner?:-)

Blåblogg sa...

Leste i BT på lørdag at det er en del religionsforskere som mener at disse jomruene er en oversettelsesfeil. De mente det var et arabisk ord for hvite rosiner, som var en sjelden delikatesse på den tiden, som feilaktig var oversatt til jomfruer. (ordene er visst veldig like) Hvis det stemmer blir det nok en del som blir skuffet når en eske rosiner er det som venter ved reisens slutt.

(fant ikke artikkelen på nettet)

Anonym sa...

hjroten, nå bommer du skikkelig. Med all alkoholen innabords er det vel ganske sikkert at VamPus i likhet med mange andre nok kommer til å brenne ganske fort? Det tror i hvertfall jeg!

Anonym sa...

Siden temaet nå er livet etter døden - jeg må tenke på et Rowan Atkinson-show, der han er satan, og står og tar i mot synderne som havner i Helvete: "Murderers, you go there... fornicators, my god there's a lot of you! To the left, please. And... let's see, the French! Are you here?
:-)))

Herodotus sa...

Hvor skal det ende??!
Tenk om det blir re-inkarnasjon VamPus og du blir gjenfødt som nordkoreaner i lavhælte sko.

Anonym sa...

Jeg skal til helvete, har jeg fått høre. Der havner jeg i godt selskap, skjønner jeg...

Ghost of Goldwater sa...

Hvite rosiner vs jomfruer? Minner meg om en av Harald Eia's figurer, som hadde en besettelse med eldre damer, og ytret de bevingede ord "når man først har fått smaken på rosiner, går man ikke tilbake til druer". Allah-u-akbar!

(Og siden vi først er i gang med sitater, se profeten Habakuk 2.16: drikk også du og vis din forhud frem)

admin sa...

Hei Vampus!

Du skriver om deg selv:

"Kan de ønske henne til helvete når hun dør så kan hun ha morro med dem mens hun er i live. Siden det er hevet over enhver tvil at VamPus' syndefulle liv nok har avgjort hennes endelikt i evigheten så føler hun i grunn at det er helt greit."

De gode nyhetene Vampus, er at uansett hvor syndefullt du synes livet ditt har vært, så er Gud i dette øyeblikk klar til å tilgi deg. Frelsen er jo for syndere. Ta imot den! :)

Gud være med deg,

Innehaver av endetid.blogspot.com

VamPus sa...

Hvite rosiner - hø hø hø! Noen selvmordsbombere som evt får seg en overraskelse, ja.. Gjenfødt som nordkoreaner i lavhælte sko, Herodotus? Vel, det er jo en form for helvete det også.

Erlend - hyggelig at du kunne stikke innom, og det var jo forsåvidt gode nyheter.. men da har VamPus mer tro på å angre en gang sånn skikkelig i stedet for å gå rundt å småsynde og be om tilgivelse hele tiden, så da drøyer det nok litt, ja..

Anonym sa...

Erlend: Faktisk er ikke himmelen åpen for alle *bla i det mentale arkivet*. Dersom man har trodd så så vendt seg bort fra troen er man evig dømt.

Så i vårt land med søndagsskole og tvangskristning av små barn - som så blir voksne individer med en sunn skepsis til organisert religion - så er det mange som kommer til å brenne lystig.

Husk: Din gud er en hevngjerrig gud!

admin sa...

Vampus: Du stiller store krav til deg selv, og mener det godt. Guds eneste krav til oss er at vi skal ta Ham på Hans Ord, og tro. Så vil Han gjøre resten. :)

Delirium: Det stemmer ikke helt. Det du tenker på er å "falle fra" troen, og det har skjedd med mange som senere har kommet tilbake og tatt et fast standpunkt for Gud. Peter fornektet til og med Jesus, men noen dager senere var han den fremste talsmannen for apostlene på gatene i Jerusalem. ;)

admin sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.
admin sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.
Anonym sa...

He, he, følger oppfordingen om å drikke jeg og..
Jeg husker Blackadder som biskopen av Canterbury overtale en døende mann til å overlate all sin formue til kongen (Blackadders ilske far) i stedet for til kirken (som truet ham med at han kom til helvete hvis ikke): (fritt etter hukommelsen)"You see heaven is for people who like prayers, drinking tea and watering flowers, whereas hell is for people who like fornication, torture and getting hammered!" Mannen gav alt til kongen...

VamPus sa...

Under innlegget "Skill kirke og stat" la Ghost igjen et sitat fra Black Adder:

Bishop of Bath and Wells:
"Never have I encountered such foul mindless perversity! Have you considered a career in the church?"

Blackadder er genialt morsomt. Men jo mer jeg tenker på det jo bedre synes jeg idèen om å bruke den Hellige Ånd i en birolle i Harry Potter ville være. Gud må da ha noen kontakter i Hollywood?

VamPus sa...

Narnia..*klappe i hendene* Vi LIKER...vel, de to første bøkene. Siste tar av litt vel mye..

Anonym sa...

Noen som husker sommerhiten "Endatiden, hei -hei" fra den svenske gruppen "Dystra Tider" ?

Herodotus sa...

Den eneste endetiden jeg er interessert i er den tiden jeg sitter på enden og f.eks. skriver blogg. Du er genial i å få i gang debatter om hva som helst VamPus. Men jeg vil ha et nytt tema NÅ!

Anonym sa...

Tja, du har jo flere kristne blogger som kunne trengt en omgang. Et helt tilfeldig forslag: Den med de unge seriøse legene. Noldus Norvegicus eller hva den heter. Kremt. Bare en ide.

lotten sa...

Nå holdt jeg dessverre på å forveksle Morbus Norvegicus med Rottus Mannidust (en art som Hjorthen nylig definerte hos PMS).
Og det ble selvsagt helt feil.
Men eh, kremt-Drusillas forslag var jo hm, kanskje ikke så dumt. Host host.

Gili T sa...

I et land hvor kirken ikke er underlagt statlig kalibrering, men markedets lover, mener man at hvis Jesus hadde levd i dag hadde han vært hiphoper fra Harlem.

Morten Magelssen sa...

Vi tar imot enhver utfordring, men da bør det være argumentativ substans. Lettbente sarkasmer er en sjanger vi ikke behersker.

"Sannheten skal gjøre dere fri"

Morten Magelssen sa...

Men vennligst merk at én av oss tre på Morbus Norvegicus er ikke-kristen (Kristoffer).

Anonym sa...

Lettbente sarkasmer er Vampus form, da ser du Morten. En reell debatt om endetid og annet ville jeg eventuelt ført et annet sted. Hvis jeg hadde tid, og anså emnet som viktig nok. Jeg kjenner emnet rimelig godt, etter en oppvekst på bedehuset, men har andre prioriteringer nå, for å si det slik.
Men jeg har nettopp browset vevstaden deres, og det er mye interessant der. Skal utvilsomt lese mer av det dere skriver.

Anonym sa...

Å ønske de kristne til bloggosfæren er vel litt i seneste laget. Husk at også jeg helt fra jeg startet opp til for ikke veldig lenge siden, kunne blitt karkterisert som en "kristen blogger" om man virkelig ønsket å plasere meg i en slik bås. Men dette må du tilbake til arkivet mitt på http://indi.trybalink.net/blogg/ for å se.

Når det gjelder Endetid så har jeg også ganske nylig sett den, men har ikke vært innom etter at jeg fant den. Det å hevde at en som sier at man skal brenne bøkene om Harry Potter har støtte hos Paulus må jeg si er ganske hårreisende av minst to grunner.

1. Å brenne bøker er som kjent en uting. Det er et kjent sitat som sier "Der de brenner bøker, vil de også til slutt, brenne mennesker". Om dette også ville gjelde steder der de brenner Harry Potter-bøker kan jeg jo ikke si med sikkerhet, men jeg ville utvilsomt ikke følt meg særlig bra i selskap med en gjeng som står rundt et bål og kaster bøker på det mens de snakker om Gud.

2. Å ta Paulus til intekt for sitt syn på en sak han aldri har sagt noe om er jo ganske spenstig. Jeg mener, let's face it, uansett hva man måtte føle for fyren: Han vandret heden for ikke veldig mye under to tusen år siden. Han hadde ikke engang hørt om sjangeren "fantasy". Jeg regner heller ikke med at han visste noe om hva en barnebok er.

Men når alt dette er sagt så må jeg også si at selv om det selvsagt ikke er noe problem å spøke, hverken med kristne eller andre, så er det viktig å vise respekt for det som er hellig for noen. Både for de personene sin skyld, og i tilfelle de faktisk skulle ha rett.. :)

admin sa...

Børge:

I Apostlenes gjerninger 19:19, hvor det fortelles om de første kristne leser vi:

Ikke så få av dem som hadde drevet med svartekunster, kom med bøkene sine og brente dem mens alle så på.

Paulus syn, Børge, er Bibelens syn, og ergo Guds syn på ting. Bibelen fordømmer trolldom, og HP flørter med den slags. Derfor kan jeg med god samvittighet ta Paulus til inntekt for et slikt syn.

Det er ikke nødvendigvis slik at en person som brenner bøker i dag, brenner mennesker i morgen. Det er heller ikke nødvendigvis slik at Mor lille faktisk er en stein\. ;)

admin sa...

Børge:

I Apostlenes gjerninger 19:19, hvor det fortelles om de første kristne leser vi:

Ikke så få av dem som hadde drevet med svartekunster, kom med bøkene sine og brente dem mens alle så på.

Paulus syn, Børge, er Bibelens syn, og ergo Guds syn på ting. Bibelen fordømmer trolldom, og HP flørter med den slags. Derfor kan jeg med god samvittighet ta Paulus til inntekt for et slikt syn.

Det er ikke nødvendigvis slik at en person som brenner bøker i dag, brenner mennesker i morgen. Det er heller ikke nødvendigvis slik at Mor lille faktisk er en stein\. ;)

admin sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.