Om VamPus

Bildet mitt
er Heidi Nordby Lunde, feminist, aktivist og Høyre-dame. Mer om Heidi. Kontakt meg på VamPus [a] gmail.com. Merk at kommentarer på innlegg eldre enn fem dager blir moderert - ene og alene for at jeg da får varsel om nye kommentarer. Leser ikke kommentarfeltet på gamle innlegg så ofte. Skriver du som anonym er sjansen stor for at det blir slettet sammen med spam.

fredag, november 04, 2005

Rabin, VamPus og Grand Hotel

Den gang VamPus nesten kunne ha støtt på Yitzhak Rabin..

I hine hårde dager, nærmere bestemt 1994, jobbet VamPus i garderoben på Grand Hotel i Oslo ved siden av å ta ex.phil. Dette var året Yitzhak Rabin og Shimon Peres delta fredsprisen med den palestinske terroristen Yasser Arafat. Alle ansatte på Grand måtte selvsagt sikkerhetsklareres, og utrolig nok ble VamPus klarert (etter bl.a. å ha sittet på glattcelle for å ha demonstrert mot Greenpeace..ja, MOT, ja..jeez..). Vanligvis måtte vi arbeidere gå kjøkkeninngangen, men nå måtte alle gå inn hovedinngangen. Der ble vi sluset inn gjennom en sikkerhetskontroll som fikk immigrasjonskontrollen til USA til å virke som billettkontrollørene på Saga kine. Det er forøvrig Hotel Nobel rett ned i gata som får alle bombetruslene hvert år.

VamPus sin plass i hierarkiet var i garderoben i underetasjen (uten tilgang til dagslys, faste pauser og avløsning - LO ville blitt rystet). Her kunne hun lese sitt pensum i ro og mak, utenom når det var rush når alle skulle inn eller ut på en gang før og etter konferanser og store middager. VamPus har håndtert bekledningen til regjerings- medlemmer, stortingsrepresentanter, næringslivstopper og ymse innslag av kjendiser. Ja, VamPus var en så betrodd medarbeider at når de kongelige kom på besøk ble hun beæret med å få lov til å ta i mot hanskene til Dronningen (hørte jeg et imponert gisp?). Kongegarderoben (litt større en stuen til VamPus) var prydet med bilder av de kongelig ble brukt til oppbevaring av deres kapper, hatter og annet - i tillegg til et ukjent antall stoler, bord, kopper og kar som Grand ikke har funnet plass til andre steder.

I hvert fall. Høydepunktet under laureatenes opphold jevnlige besøk av unge kjekke politimenn som gikk gjennom hele hotellet med et par bombehunder på slep. At hundene hadde en lei tendens til å glefse i seg matpakken til VamPus var ingenting i forhold til gleden ved å se de uniformerte herrer skride mandig avsted. Mistenker kanskje at noen av dem gruet seg til å komme ned til den selskapssyke piken med de tindrende øynene og sleske gliset, men det får så være.

Hadde denne historien et poeng? Mjaei. Ikke helt. Det er ti år siden Yitzhak Rabin ble skutt som et resultat av reaksjonene på fredsprosessen som USA, ikke Norge, ved president George H W Bush var en sterk pådriver til. VamPus husker godt det håpet som Oslo-avtalen i sin tid ga, som forfatteren David Grossman skriver så uendelig mye bedre om enn VamPus.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Det hører vel med til historien at "the Oslo process" nå frembringer himling med øynene og sarkastisk latter stort sett alle andre steder enn i nettopp Oslo, hvor nordmenn fremdeles tror de var såå med på å skape fred altså.

VamPus sa...

Godt det er andre med litt innsikt der ute..

Anonym sa...

Nå minnet du meg på min egen historie fra 1994. Den gang bodde jeg like bak slottet og var en dag på vei ned mot sentrum. Mens jeg går ned slottsparken kommer Shimon Peres med følge opp på høyre side av meg. I det jeg går forbi dem ikke mer enn 10 meter unna dukker det plutselig opp en mann som ser ut som om han må være brite og håndhilser på Peres (han hadde rødt hår og tweed, ja), helt ut av det blå. Han tar Peres i hånden og sier "shalom" før han haster videre og etterlater Peres like overrasket som jeg. Jeg tenkte da som nå at det var jammen ikke mye til sikkerhetsopplegg.

I dag ville mannen antageligvis blitt skutt på flekken. Dessverre.

Herodotus sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.
Herodotus sa...

I 1994 var Herodotus ennå en lovende (?) student i Belgia. Her satt han i samme sal som kongen av Spania! Det var nemlig en spansk filosof fra middelalderen som var "beskytter" for mitt årskull og i den anledning holdt Juan C. en stor tale på spansk om filosofen. Først kom han dog for sent ("Come on, bloody king Speedy Gonzales"! ropte mine engelske medstudenter..). Så holdt han talen - som sagt på spansk - uten oversettelse for oss andre. Men for de som ikke fikk innholdet med seg ble talen hans delt ut skriftlig - på spansk det også. Men så fikk jeg da sett ham. Olé!

VamPus sa...

Glitrende historier :-D

Forsøkte å søke opp om det var Peres eller Rabin som tryna i fortauskanten foran Grand - det var stor oppstandelse den gang og hele hotellet sto på hodet da han kom sjanglende blødende inn i resepsjonen.. VamPus satt i underetasjen og fikk bare ståket rapportert..

Håndhilst på Felipe, du .. So close, but no cigar ;-))