Om VamPus

Bildet mitt
er Heidi Nordby Lunde, feminist, aktivist og Høyre-dame. Mer om Heidi. Kontakt meg på VamPus [a] gmail.com. Merk at kommentarer på innlegg eldre enn fem dager blir moderert - ene og alene for at jeg da får varsel om nye kommentarer. Leser ikke kommentarfeltet på gamle innlegg så ofte. Skriver du som anonym er sjansen stor for at det blir slettet sammen med spam.

tirsdag, november 22, 2005

Tre fattige tiggersker

Hva skjer når tre fattige kvinner med barn på armen river maten ut av hendene på en norsk utviklingsforsker? Jo, slikt blir det kronikker i Dagbladet av. Selvfølgelig ut fra synsvinkelen om at det er bedre å gi bort vestlige "goder" nå enn at de fattige river til seg godene senere. Makan til wishy-washy innlegg i u-hjelps debatten skal man lete lenge etter - her er det ikke ett forslag til løsning, ingen drøfting av globalisering, frihandel, demokratisering eller u-hjelp. Som utviklingsforsker virker ikke Erling Holden spesielt bereist i og med at hans tafatte møte med sigøynertiggerne i Barcelona fører til at de rett og slett stjeler en pizza fra tallerkenen hans uten at han klarer å reagere. Han fortjener neppe å bli kalt en Mann med stor M. VamPus håndterte et dusin sånne om dagen da hun bodde et par måneder i Sevilla. De er frekke kjeltringer og fortjener noe helt annet enn en kronikk som i panegyriske vendinger legger ut om at vi må gi av vår overflod til de fattige. Dersom dette er det beste norske utviklingsforskere klarer å gulpe opp, så er det ikke rart at fattige land lider.

Holden støtter seg blant annet til historien om Romerrikes fall, og mener at romernes "enorme makt og overlegne livsførsel skapte en massiv ubalanse mellom dem og de andre som ikke hadde tilgang på de samme godene. Og slik vi gjør det i dag, var romerne lite villige til å dele sin velstand med andre." Videre påpeker han at romerne innførte "en sofistikert levestandard som ikke skulle dukke opp igjen før mange hundre år etter deres fall - rent vann i rør, gode kloakksystemer, komfortable boliger." Det Holden ser ut til å mene er at dersom ikke hvite rike land fortere enn svint gir av sin rikdom til de fattige, så vil de fattige komme og ta all maten og slå oss ned. Skal man lese Holden rett så bør vi stoppe all utvikling (bygging av infrastruktur, skoler og sykehus) i u-land snarest, og egentlig bare gi alle pengene våre til "de fattige".

"TANKEN PÅ AT økt rettferdighet og bedre muligheter for verdens fattige vil ramme vår egen velferd har nok streifet flere enn meg. Trenger det å være slik? Jeg er ganske sikker på at de rike og privilegerte i Norge for 100 år siden tenkte det samme der de tråklet seg vei mellom nedslitte og utsultede landsmenn. I dag er alle nordmenn løftet ut av grunnleggende fattigdom. Hvorfor skal ikke det være mulig å gjenta det på et globalt nivå?"

Vel. Fordi de rike og priviligerte ikke ga alt de eide og hadde til "nedslitte og utsultede landsmenn". Norge har brukt hundre år på å komme opp på dagens levestandard gjennom industrialisering, utvidelse av privat eiendomsrett og demokratiske rettigheter. Det var ingen som dumpet flere milliarder med utviklingsstøtte på oss for å få det til å skje.

Tiggersker i Barcelona. Ja. For Barcelona er jo virkelig selve symbolet på verdens fattigdom..

25 kommentarer:

Unknown sa...

Det var kapitalisme som skapte Europas velferd, og det er kapitalisme som driver Asia utvikling nå. Vi bør bekymre oss mer for om disse "fattige" landene ikke snart vil utkonkurrere oss late og bortskjemte europeere med sine lavere lønninger og lengre arbeidsdager. SV vil ha sekstimers dag her hjemme, mens kinesere jobber sekstentimers dag. Man trenger ikke være professor i økonomi for å skjønne at slikt gir utslag.

lotten sa...

Hey, Brutale Blå!
Gratulerer med nominasjonen til Gullbloggen. Vel fortjent!
Jammen klarte de å velge ut to små og skjøre pikebarn til kategorien politikk!!(ok, pluss Sterken) Hehe, så mye for "Det private er politisk det politiske er privat og bloggen er en mann er en politiker"!;)
Men akk o ve o ve og akk, hvem skal jeg stemme på av den Onde og den Brutale?!

Mathias sa...

Dersom du mener Barcelona er symbolet på fattigdom, da kan jeg ikke skønne at du sympatiserer med høyresiden i norsk politikk, for konsekvensen av politikken Høyre vil ha i Norge, er at vi i Norge også får flere slike "sigøyner-tiggere" som finnes over hele Spania, og i tillegg ønsker Høyre å legalisere tigging. Hvordan henger dette sammen?
Kom til fornuft, du er 32 år, det er ennå ikke for sent å skifte standpunkt! Dvs. stemme på partier på venstresiden.

Anonym sa...

Mathias:
Nå er det vel heller slik at folk bruker ta til fornuft og bevege seg fra venstre til høyre med alderen. Engasjert/pissed off reaksjonære ungdomsskoleelever er ofte RV/SV folk, men når de vokser opp og begynner å tjene penger selv så ser de konsekvensen av sine egne ideere og får føle dem på kroppen. Da tar de til vett ;-)

Mathias sa...

For det første, hvorfor skrive under anonym?
For det andre, så pleier det omvendte å skje også, som undertegnede, som var inntil årsskiftet 1989-1990 medlem i Unge Høyre, men i dag medlem av Arbeiderpartiet. Så har du Torstein Dale, som tidligere var Unge Høyre medlem. Det hadde jo vært artig å gå gjennom partilistene til AP, SV og RV og koble disse mot tidligere partilister for partiene til høyre for Senterpartiet, for å se hvor mange som har vært medlem i andre partier til høyre for SP, og spesielt hvor mange som har vært medlem i Høyre og Frp. For meg er kapitalisme en illusjon, tydelig tegn på ungdommelig naivitet. Når jeg tenker meg om tror jeg Boris Jeltsins form for kapitalisme, alvorlig bidro til at jeg fikk "øynene opp for" hvilke svakheter kapitalismen har, samt et år i Madrid som student ved Complutense Universitetet, og samtaler med rødglødende kommunister fra Midtøsten eller Iran. Det kan jo nevnes til slutt, at minst 70 % av iranere i Norge, som er politiske flyktninger i Norge eller har vært det, har vært aktive i sosialistiske eller kommunistiske partier i Iran.

VamPus sa...

Sovjet, Kina, Albania, Øst-Europa, Cuba... VamPus bli sosialist? Yeah. Right...

Full støtte til fjordmann, drittsekken og anonym. Mathias - jeg mener også at han nynazisten som prøvde å sprenge Blitz ble aktiv i SU. Dere må gjerne rekruttere disse..

Lotten - eh..takk! Her må jeg ut og sjekke ;-)

VamPus sa...

Og Barcelona som representant for verdens fattigste.. man MÅ jo nesten være utviklingsforsker...

Anonym sa...

Gratulerer, gratulerer med nominasjon. Tøft valg i politikk-klassen, men det er vel neppe noe tvil om at Hjorten kommer til å gå av med en slående seier i Åpen klasse?

Mathias sa...

Til Vampus! Dersom du vurderer sosialismen, så anbefaler jeg deg å melde deg inn i ett av de tre sosialistiske partiene, derfor har jeg skrevet ned for deg nettadressen til innmeldingsskjema for AP, SV og RV i kronologisk rekkefølge, så klipp ut det partiet du syntes er best:

http://www.dna.no/index.gan?id=34663&subid=0

http://prefect.sv.no/svweb/Medlem/innmeld.asp

http://www.rv.no/innmelding.do

Lykke til som sosialist!

Mathias sa...

Dersom du tror at Kina, Sovjet, Albania, Cuba osv. er gode representanter for sosialismen, skønner jeg hvorfor du ikke har blitt det til nå. Ingen ekte sosialist godkjenner disse landene som sosialistiske i ordets egentlige betydning, de heller mer mot fascismen, dvs. kommunismen. Sosialisme i Norge, er mer moderat, til og med SV, er moderat i forhold til disse landene. Jeg må vel heller presisere, bli sosialdemokrat, da blir det som Ole Brumm; ja takk begge deler. Ja til deling av felles godene og ja til inviduelle frihet og et friere næringsliv. Det går an å være trendy og sosialist samtidig, man er ikke nødt til å gå i klær fra Fretex for å være en god sosialdemokrat, skjønt ingen har vel mistenkt Jens Stoltenberg for å være stamkunde hos Fretex. Hadde innlegget vært en oppgave i tekstanalyse, ville ingen trodd at du sympatiserte med høyresiden, heller at du var en glødene sosialist. Du er muligens høyrekvinne mot din egen vilje!!

Anonym sa...

Thi hi ....Jeg var i Barcelona selv i sommer og møtte på de sigøynerdamene der, de byttet på å holde babyene ved kjøtt/fisk/matmarkedet oppdaget jeg og ikke ved min forbauselse, de er proffe tiggere, og bruker barn for å få sympati. For et par uker siden var jeg på Nordby köpcenter i Sverige og skulle til å spenne fast ungen min i barnesetet og ble nesten overrumplet "bakfra" av enda en sigøynerdame med en gullring i hånda og "tvang" meg nesten til å kjøpe. Etter at jeg måtte peke og signalisere henne bort fra mitt nærvær da hun var veldig trengende på meg, så sjekket jeg alle lommer og spesielt baklommer om jeg ikke manglet noe. Og det gjorde jeg ikke, men jeg fikk kjenne på gullringen og den var tyngre enn begge mine gullringer tilsammen, så jeg lurer på hvor de får det fra? Og hvor gjør de av det hen?

Mathias sa...

Tigging er et stort problem i hele Spania, til tross for at PSOE styrer. Det sies at det er mye kultur, men også mye fattigdom. Saken er den at PSOE står til høyre for Arbeiderpartiet, ikke utfra overbevisning, men pragmatisme. Dersom PSOE beveger seg for mye til venstre, skjer en av to ting; de mister stemmer eller militæret griper inn, som skjedde i 1982. Dette er sannsynlig hvis en ser på skattenivået i Spania, som har svært lav skatt i forhold til Frankrike. Dette siste har jeg ikke direkte belegg for å mene, om trusselen fra de militæret, men antar det er årsaken til at PSOE ikke er mer til venstre.

Anonym sa...

Noe mere bortreist enn Mathias skal man lete lenge etter (utenfor regjeringskontorene, da). For det første greide han ikke oppfatte innholdet i innlegget (det var vel for langt for ham), for det andre insinuerer han at det spanske militæret har til hensikt å gjennomføre statskupp hvis politikken legges "til venstre for Ap". Hadde hans utsagn hatt injurierende kraft, burde den spanske ambassade ha saksøkt ham for injurier på vegne av den spanske nasjon.

Blåblogg sa...

Alvorlig talt Mathias. Er dere så desperate etter medlemmer i AP at dere vi ha folk som spyr bare vi tenker på dere som medlemmer? Du spør hele tiden meg også om ikke jeg skal bli medlem. Vil dere ha meg som er, sitat fra Ap folk: "en ronaldReaganist med oppblåst ego som ikke har lært seg hva som er injurierende, som er fullstendig kunnskapsløs, driver primitiv debatteknikk, bruker smakløse argumenter, mangler dannelse og er leder av det trehodede trollet i UH" som medlem i AP? Isåfall er det dere som har et problem..

Kan du ikke bare erkjenne at folk er uenig med partiet ditt, at de alltid kommer til å være det and get over it.

Anonym sa...

Interessant logikk: fattige folk kan ha det så godt hvis de er usympatiske, frekke og uten dannelse.

Tenker vi at det finnes verdige trengende og uverdige trengende? Og de verdige er de som sitter stille og tar imot det vi har å gi? Har vi rett til å avkreve fattigfolk passivitet og taushet inntil vi kommer på at vi vil dele av vår overflod, og tårevåt takknemlighet når vi gir dem noe?

Jeg tror vi altfor lett glemmer at fattigdom skaper umoral. Man blir ikke et harmonisk menneske av å bo på gata. Og så lenge vi er i en posisjon der vi kan gjøre noe med fattigdommen, er det unektelig et spørsmål om moral om vi gjør det eller ikke.

Anonym sa...

Aldeles fortreffelig innlegg i bloggen VamPus.

Anonym sa...

Det derre med Romerriket var interessant. Selvfølgelig var levestandarden der mye mye høyere enn oppe i skauen i Germania. Selvfølgelig ville de som bodde oppi der gjerne ha sin del av kaka (+ rennende vann, fast veidekke osv). Det er for øvrig glimrende illustrert i "Life og Brian". Dere vet der hvor de fire i "Palestinas frigjøringsfront" forlangte den umiddelbare oppløsning av det romerske keierdømme. Ut med alle, bortsett da fra de romere som sto for lov og orden, vann og kloakk, hus, vei og brobygging samt korndyrking, matforsyning og underholdning!

Herodotus sa...

Herodotus støter ofte på den samme gjengen med profftiggere i Brussel. I Belgia advarer man mot disse fordi de er organisert i en "mafia" og pengene går til alt annet enn fattige. Det er lurt å forsøke å se forskjell på folk som tigger fordi de av ulike grunner er gått nedenom og hjem, og som faktisk har behov for en slant i et land med svakere sosialt sikkerhetsnett enn Norge - og de som har et organisert kriminelt nettverk bak seg.

Det er nok av sosiale problemer som må takles i Europa, uten at man skal la seg lure av kriminelle. Og disse problemene må takles på europeisk nivå, noe som er en helt ukjent tanke for den blandingen av agrarfascister og "sosialister" av ulik fargenyanse som bekler regjeringskontorene. Er det merkelig at utenforlandets delegater til EU ikke føler at de har venner syd for Lindesnes?

VamPus sa...

Støtter Blåbloggs kommentar til Mathias; VamPus har bodd (riktignok kort tid) i Sevilla, dette er riktignok fattige mennesker - men det er organisert mafia som står bak - og det er helt utrolig at en UTVIKLINGSFORSKER ikke skjønner såpass. At PSOE står til høyre for Ap er vel en sannhet med modifikasjoner - men på en annen side så har Ap blitt mer sosialistiske - så det er mye mulig. Det vet i så fall du bedre enn meg.

Det spanske militæret gripe inn? Tror du bør kutte ned på kaffen, min venn. Det der er argumentasjon jeg forventer fra SV/RV - totalt urealistisk og konspiratorisk. Det er vel Bush som står bak da, tenker jeg?

Anonym sa...

Nå har det jo vært en lang og god tradisjon at menn i uniform med blanke knapper har tatt over styringen i spansktalende land (inklusive Spania)når de blir vonbrotne med de fæle "kommunistene".

Og faktisk opp til for ikke så svært lenge siden, selv om mr. Franco antagelig er gått ut på dato nå.

Men de vil vel ikke gjøre det igjen? Spania er jo et land syd i det siviliserte Europa og i de sydlige deler av Europa driver de vel ikke og er slemme mot hverandre eller.............hmm

Forøvrig drikker jeg ikke kaffe, men en del andre usunne fludiumer som mulighens påvirker min dømmekraft noe.

Mathias sa...

Til alle som ikke liker mine kommentarer!
1. Kanskje señor Thuestad ikke passer i AP, så glem hele saken.
2. Vedkommende som tviler litt på at PSOE står til høyre for AP, skal jeg gi en liten forklaring på hvorfor. Fra 1981 til 1996 styrte Felipe Gonzalez Spania. Men allikevel hadde de tusenvis av tiggere på gaten, og når jeg bodde i Madrid i 1995-96, fikk man i sosialhjelp kun 30 000 pesetas pr. måned, dvs. 1500 kroner. Dette kunne jo muligens strekke til på landsbygden, men i storbyen Madrid, tror jeg nok dette var en umulighet. Når en hybel kostet minst 30 000 pesetas. Dessuten hadde de en arbeidsledighet på 25 % på det meste i denne perioden. Dere Høyrefolk må gjerne bruke dette som et argument mot sosialdemokratiet, men det holder ikke. Grunnen til den høye arbeidsledigheten var at utgiften for å si opp folk i Spania, i 1996, var 380 % av hva den var i Tyskland på den tiden, og de hadde vel Kohl på den tiden. Så at arbeisledigheten var så høy, var kanskje ikke så rart. På den annen side, har arbeidsledighen under Zapatero, for første gang, på 25 år gått under 10 %, til og med med såkalte "sosialister" som dere kaller det for.

Når det gjelder muligheten for militærkupp i Spania, så vil jeg si den er til stede, men ikke spesielt overhengende i og med EU. Men Spania har lange tradisjoner med militærkupp og borgerkriger. Dette forsterkes jo av det faktum, at Spania har blitt et veldig vestlig land, hvor alt er lov, og samfunnet kanskje litt for liberalt, sett fra den Katolske Kirkes side. Og den Katolske Kirke har tradisjonelt sett støttet alle militærkupp ol. utført av høyresiden. En av de største støttespillerne til Franco, det var den såkalte OPUS DEI, som er en fundementalistisk katolsk orden. I det er også verdt å nevne at Partido Popular, ble stiftet av en ex-minister til Franco, men reformert, en viss Fraga. Så har man Falange, partiet til Franco, det eksisterer fremdeles, og ihvertfall eksisterte det i 1996. Jeg tviler på at det er avgått med døden. Under mitt opphold i Madrid, under valgkampen til nytt Paralament 1996, hadde Falange stends utenfor en av de største kjøpesentrene i Madrid, og flere steder så jeg valgkampmateriale liggende slengende, så det er jo ikke umulig at de kan våkne til liv en dag. Til slutt som en kuriositet, kan det nevnes at mange eldre mennesker i Spania savner Franco, så han er ikke gått helt ut på dato. Han regnes faktisk som en slags frelser av Spania.

Anonym sa...

Franco er tydeligvis "ikke død", dersom man leser denne artikkelen:
http://www.spaniaposten.no/spaniaposten.no/pdf/75-Spaniaposten.pdf på side 20.

Anonym sa...

Very nice site! Sealy metropolitan collection mattresses panty pissing Bang olufsen form 2 headphones reviews kid furniture Pharmacy2005 online pharmacy valium dell precision 340 cpu

Anonym sa...

Excellent, love it! Forex mg Residual 2004 infiniti g35 coupe Tests for cholesterol http://www.hotels-3.info/Bayhotels.html vitamin shoppe lethbridge tv listings

Anonym sa...

Where did you find it? Interesting read » »