Om VamPus

Bildet mitt
er Heidi Nordby Lunde, feminist, aktivist og Høyre-dame. Mer om Heidi. Kontakt meg på VamPus [a] gmail.com. Merk at kommentarer på innlegg eldre enn fem dager blir moderert - ene og alene for at jeg da får varsel om nye kommentarer. Leser ikke kommentarfeltet på gamle innlegg så ofte. Skriver du som anonym er sjansen stor for at det blir slettet sammen med spam.

tirsdag, november 15, 2005

Homofile masochister?

Frelsesarmeen skaper i dag overskrifter fordi de har degradert en offiser etter 22 år i organisasjonen fordi han er homofil. Frelsesarmeen har i prinsippet aldri godtatt at deres offiserer er homofile, og har nå strammet inn i forhold til tidligere praksis. Mitt spørsmål er heller om hvorfor homofile på død og liv vil inn i organisasjoner som ikke aksepterer dem? Er de religiøse masochister? Så lenge vi aksepterer den irrasjonelle idiotien som religioner representerer, bør vi ikke også akseptere at en del av idiotien nettopp er å forholde seg til en fortolkning av verden som ikke sammenfaller med et moderne og liberalt menneskesyn?

Noen argumenterer med at vi lever i 2005 og burde ha kommet oss videre, men vi diskuterer jo tross alt mennesker som i varierende grad følger en bok med myter skrevet for rundt 2000 år siden. Og så krever vi at de skal være politisk korrekte, liberale, moderne, åpne og inkluderende? Når i alle dager ble kristendommen det? Religioner er jo nettopp tuftet på idèen om at noe er riktig og noe er galt, noe som innebærer enten evig liv i himmelriket eller evig fortapelse i helvete. Deler man ikke dette verdisynet så skulle en tro at man dermed forkastet religionen.

VG's debattsider argumenteres det for å boikotte Frelsesarmeen for å vise sin støtte til de homofile. VamPus begriper ikke at folk i utgangspunktet gir penger til organisasjoner som ikke reflekterer deres verdisyn bare fordi de også gjør "noe bra". Utenom det åpenbare at VamPus ikke er religiøs, så ville hun heller ikke som kvinne insistert på å være medlem av kirkesamfunn som mente at hun skulle tie i forsamlinger eller kunne bankes litt, for deretter å bli opprørt over at hun ble banket når hun tok ordet.

Skill kirke og stat.
Kutt statlig støtte til religiøse organisasjoner.
La religion være en privatsak!

25 kommentarer:

Anonym sa...

Du har som vanlig rett! Men nå er vel ikke Frelsesarmeens budskap et gladbudskap, men heller et pinens budskap. Bare hør på sangene de synger, og slagordet deres: "blod og ild".

Full statlig frigjøring fra religion ville være fint, og samtidig støtte opp om norsk motstand mot andre land med statstreligion som f.eks. Iran. Hvis også USA kunne tone ned religiøsiteten på statsnivå (f.eks. pengesedler med "In God we trust"), kunne kanskje verden bli en bedre en.

Anonym sa...

På en måte har du selvsagt rett, på en annen måte har man tidligere brukt Bibelen til å diskriminere kvinner og negre, og dette har man jo i stor grad klart å holde opp med, så jeg kan godt skjønne at en del mener det snart bør være de homofiles tur til å slippe.

VamPus sa...

Seilern: Mitt største problem med USA og religiøsitet nå er den forbannede "intelligent design" debatten. Nå er jo VamPus selvsagt et levende bevis på "intelligent design", men dog..

Annetten; Joa - ser den. Men allikevel... Det er vel forsåvidt en god del som bruker Bibelen til generell diskriminering fortsatt.

Anonym sa...

A propos "intelligent design": Hva er det som er intelligent med å designe amøber, fuglevirus, pytonslanger og Osama bin Laden?

Det er opplagt at dette er resultater av en kombinasjon av en lang rekke ulykksalige omstendigheter som de fleste gjene skulle vært foruten!

Blåblogg sa...

Amen, Vampus.
Har aldri skjønt hva som er motivasjonen for homofile til å bli prester når kirken ikke vil ha dem der, det virker som de gjør det på pur faen. Det hadde vært det samme som om jeg skulle begynt å jobbe i LO eller Felleskjøpet, alle hater deg, og de mener du bryter med organisasjonens grunnleggende syn.

Man kan være uenig i kirkens syn på homofile, men jeg mener det er kirkens rett til å ha det synet den vil.

LilleNille sa...

Hei VamPus.
Du skrev mye bedre om dette enn det jeg gjorde. Du har helt rett. Samtidig er det vondt for oss som ikke er heterofile å få slike tilbakemeldinger som store deler av religiøse miljøet hele tiden gir. LilleNille er lesbisk, og skal i utgangspunktet ikke føle seg som annenrangs borgere på grunn av legningen. Om ikke LilleNille blir påvirket av Frelsesarmeens holdninger så blir omgivelsene det. Den eneste forvetningen LilleNille krever er like mye respekt og likebehandling som det heterofile får. Ikke så stort krav, men verdiene bak kravet er viktig.

VamPus sa...

Gjentar Blåbloggs kommentar: "Man kan være uenig i kirkens syn på homofile, men jeg mener det er kirkens rett til å ha det synet den vil."

LilleNille; jeg blir like provosert av Frelsesarmeen (og andre likesinnede) som du blir, og synes verken de eller andre har rett til å nedgradere mennesker

Undre sa...

Glimrende innlegg, VamPus.

Mange veldig gode poeng i kommentarene her også.

Ghost of Goldwater sa...

Jeg melder meg frivillig til å banke deg på en gjennomført sekulær måte neste gang du tar ordet!

For øvrig skylder du meg 26 blowjobs (MÅTTE bare få sagt det!)

sejegkanspille sa...

Helt enig.

Religionsfrihet handler forøvrig ikke bare om at man skal få tro på det man vil, men også at man skal ha frihet fra religion. Derfor vil det være helt naturlig å støtte statlig støtte til alle religiøse organisasjoner.

sejegkanspille sa...

Fjerne statlig støtte skulle det selvfølgelig være.

VamPus sa...

Stefan - ble litt bekymra der ja :-)

Ghost: Knurr!

Anonym sa...

Til både blåblogg og vampus: Dere er enige i: "Man kan være uenig i kirkens syn på homofile, men jeg mener det er kirkens rett til å ha det synet den vil."

Men kan man mene det? Kan man mene at STATSkirken skal diskriminere mot norsk lov? Det synes ikke jeg. I det øyeblikket de våger å ta skrittet ut i økonomisk selvstendighet fra staten kan de få ha synet sitt basert på biblen i fred så mye de vil (selv om jeg er dødelig uenig i det synet). Det er i så fall en rett de har som religiøst samfunn. Men så lenge de er festet ved hoftet til Pappa Stat synes jeg de skal holde kjeften og forholde seg til norske lover om likeverd og like rettigheter.

VamPus sa...

Delirium: du har et helt legitimt poeng. Faktisk burde vi kanskje heller tvinge kirken til å bli en sosialliberal folkekirke - da ville nok kirkens menn (og noen kvinner) antakeligvis jobbet for å gjennomføre skillet raskere enn svint...

Mathias sa...

Godt poeng! For en gangs skyld er jeg enig med noen i Høyre. Støtten til religiøse organisasjoner burde vært kuttet for lenge siden, i hvertfall ikke vært slik som i dag. Tidligere arbeidet jeg som kulturkonsulent i en kommune i Nord-Norge hvor jeg hadde ansvar for å tildele støtte til både "frivillige organisasjoner" og "religiøse organisasjoner", hvor de religiøse fikk fra begge potter, både i kraft av å være en religiøs organisasjon og i kraft av å være en frivillig organisasjon. Dette mener jeg definitivt er feil. Jeg vet ikke om det er slik i andre kommuner, men er det slik, burde man ihvertfall samordne dette slik at de religiøse organisasjonene får støtte bare fra en POTT.

admin sa...

Gode poenger, vampus. Enig i at religion skal være en privatsak uten statlig innblanding, verken økonomisk eller politisk.

http://vekkelse.blogspot.com

admin sa...

Gode poenger, vampus. Enig i at religion skal være en privatsak uten statlig innblanding, verken økonomisk eller politisk.

http://vekkelse.blogspot.com

admin sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.
Anonym sa...

Litt på tull pleier jeg av og til å si at det er vanskeligere "å komme ut" som kristen enn som homofil. For noen av oss som er både homofile og kristne er det selvfølgelig leit at kirken - eller Frelsesarmeen med sine uttalelser gjør begge deler vanskelig. Men det er også leit å bare bli avfeid med "hvorfor vil du være der hvis de ikke vil ha deg der?" Som homofil har jeg måttet tenke mye gjennom hvor viktig det med identitet er. For noen av oss, så betyr også det å være kristen noe - og dette er også en del av vår identitet. Da er det ikke bare å trekke på skuldrene og si: "Ja, ja de ville ikke ha meg. Jeg får bare slutte å tro da." At det å tro kan oppleves dumt er forsåvidt greit nok. Men hvem vi er og hva vi tror på er kanskje ikke alltid så rasjonelt? Hvem av oss kan helt og fullt diktere vår egen identitet? Ikke mange tror jeg.Derfor syns jeg det blir litt for lettvint å si at vi bare får gi blaffen i èn del av oss. Det budskapet har vi hørt mange ganger før. Bare fra den andre kanten - og da er det den andre identiteten vi får "gi blaffen i". Leie greier.

Anonym sa...

Vampus har fått med seg at det er politisk korrekt å ha en åpen og fordomsfri holdning til homofile. Ja, så lenge de ikke er kristne da!! For det er ikke noe krav i den urbane jungel til å være tolerant overfor troende. Så hva står vi igjen med da? Kristne homofile som blir møtt med like stor intoleranse utenfor kirken som innenfor.

VamPus sa...

Selv om VamPus har forståelse for både Lille Nille, Jenny og Imponerts kommentarer så er min holdning at kirken er en gammeldags, fordomsfull og intolerant institusjon som jeg ikke skjønner at noen vil være medlem av - kristen eller ikke. Jeg oppfatter at man tolker ting inn i en religion for å få den til å passe til seg selv - en sosialdemokratisk folkereligion der alle skal være snille med hverandre. Men kirken har aldri vært åpen, fordomsfull og intolerant - og da begriper jeg ikke at oppegående [kristne] uavhengig av kjønn, etnisitet, seksuell legning etc ønsker å være medlem.

Skjønner egentlig ikke at det er så innmari radikalt :-)

Anonym sa...

Enig, det ikke radikalt.Ikke i nærheten! Bare litt lite åpent for at dette kan være av betydning for andre.

VamPus sa...

Jeg er åpen for at det har betydning for andre; alle som vil være medlem av en intolerant forening må få lov til det - jeg forbeholder min rett til å argumentere mot dem, enten det er intolerante kristne, rasister, sjåvinister eller andre.

Annetten har et godt poeng ovenfor - men jeg har allikevel inntrykk av at man forsøker å få Nelson Mandela til å melde seg inn i Ku Klux Klan for å endre holdningene innenfra. Fordømmelse ligger i en religions natur; gjør du ikke som dette vil du brenne i helvete, ikke oppnå nirvana, ikke få evig liv - det er "oss som er rettenkende får disse godene" og så er egentlig spørsmålet om hvor kjipe de velger å være mot oss andre FØR vi vandrer heden og får vår velfortjente straff der..

Om homofile vil inn i fellesskapet i kirken - gjerne - så kan alle kristne forene seg i en samlet fordømmelse av meg og min livsstil. Helt greit, men ikke hindre meg i å leve som jeg vil. Gjennom skille av kirke og stat så håper jeg også at kirken (og KrF) mister sin påvirkning mot å la homofile f.eks. adoptere barn - som jeg synes er viktigere enn å tvinge mørkemenn til å åpne favnen for homofile..

Anonym sa...

Okei. Her er vi åpenbart uenige om hva åpenhet for - og omtale av andres tros- eller livsoppfatninger betyr. Da pakker jeg sammen min åpenbare trang til fordømmelse og sier takk for meg i dette debattforumet.

Anonym sa...

Best regards from NY! blackberry Cognitive quit smoking Cancun rhinoplasty manhattan beach botox cosmetics top ppc keywords Liposuction for lipoma buy online patanol securely Care+natural+rosacea+skin Surge tennis racquet pruning blackberries