Om VamPus

Bildet mitt
er Heidi Nordby Lunde, feminist, aktivist og Høyre-dame. Mer om Heidi. Kontakt meg på VamPus [a] gmail.com. Merk at kommentarer på innlegg eldre enn fem dager blir moderert - ene og alene for at jeg da får varsel om nye kommentarer. Leser ikke kommentarfeltet på gamle innlegg så ofte. Skriver du som anonym er sjansen stor for at det blir slettet sammen med spam.

mandag, november 21, 2005

Sjåvinistiske gaver

I en artikkel om navnevalg ved giftermål på SSB så innleder artikkelforfatterne med: "Det har vært hevdet at kjøp av gaver til familie og venner er det området der likestillingen kanskje har kommet kortest. Det er vanligvis kvinner som sørger for slike innkjøp. Mange vil nok nikke bekreftende til dette" (funnet hos Dagens Onde Kvinner).

VamPus har en konkurrent til likestillingens jumboplassen; julegaver til mor. Mens far tilgodeses med bøker, sokker, cd'er, sigarer eller en god konjakk, får mor kjøkkenmaskiner, grytekluter, duker og pyntegjenstander. Far får personlige ting, mor får ting til huset - primært til kjøkkenet. Den som passer på at barn, tanter og onkler, venner og fars familie får en hyggelig personlig oppmerksomhet blir avskrevet med kjøkkengjenstander til felles bruk. Eller som min kollega fortalte (og som inspirerte denne posten); hun fikk et år en avansert boksåpner i fødselsdagsgave av mannen sin. Gratulerer med dagen, liksom!

Menn husker stillingen ved pause i hatkampen mellom Liverpool og Man-U i 1973, men ikke bursdager, bryllupsdager eller noe så ganske enkelt som gaver til familien juleaften. Utilgivelig latskap! Selv om kvinner har velutviklede shoppinggener så er det omtrent like morro å lete etter julegaver til mannens tanter og onkler som å kjøpe en boks med erter på Rimi. Og gaver til kvinner er ikke vanskelig i det hele tatt; gavekort til spa, hudpleie, H&M eller en elektronikkbutikk (javisst, vi liker også PC'er, mobiler, kameraer, iPoder.. tenk..) er en utmerket ting. Og vil man matche fars sokker og slips, så er vanter og skjerf faktisk helt fine presanger.

Den som noensinne gir VamPus en avansert bokseåpner i julepresang vil nok tilbringe den hellige natt med å forsøke å fjerne den fra et sted hvor sola aldri skinner...

18 kommentarer:

Herodotus sa...

Hva med en flaskeåpner til jul?

ErikAH sa...

Å ha fått slike presanger gjennom en årrekke er i det minste fryktelig praktisk i det man skal gå fra hverandre. Og det gjør jo de fleste som kjent nå om dagen uansett.

For min del har jeg delt leilighet med lillesøster i snart seks år, og når jeg nå i dag skal hjelpe henne med å flytte ser jeg hvor mye jeg taper på denne ordningen. Det meste er det hun som har fått, og i tilfelle vi har fått det sammen har jeg glemt det for lengst. Hun tar microbølgeovnen og kjøkkenmaskinen, jeg får brødboksen og boksåpneren, liksom. Og så videre. Har jeg fått vodka og sjokolade har hun jo stort sett fått smake. Snufs.

Anonym sa...

Har aldri skjønt den greia med å utveksle gaver fordi det er 24. desember. Sluttet med den tradisjonen for mange, mange år siden.

(At mor gir meg noen et par sokker og 100 kr. til toget hjem får være hennes sak.)

Anonym sa...

Er vel ikke helt enig i din generalisering. Jeg husker en jul, hvor jeg fikk et spett hos min daværende kjære.... Når jeg tenker meg om var vel kanskje det en av grunnene til at jeg sier ex..
Kiernan

Anonym sa...

En boksåpner høres ut som en glimrende ide til en kvinne jeg kjenner og aldri har ideer til. Ikke minst i år, hvor jeg er tusenvis av kilometre unna henne i julen ;-)

Forøvrig er det jo noen menn som greier å huske datoer. Da jeg for noen år siden skulle gi en ex. en liten bursdagsgave et halvår etter at vi gjorde det slutt, bommet jeg bare med ti dager - det var da ganske bra?

lotten sa...

Min kjære far forsøkte stadig å kjøpe gave til seg selv gjennom å gi min mor vovet undertøy år etter år på 90-tallet. Hvilket resulterte i en temmelig sur Modern hver eneste julekveld.
Tror kanskje et traust vaffeljern hadde skapt bedre stemning.

VamPus sa...

Å få hjelp til gaver er ingen skam! Men VamPus ser poenget til Erikah og Lotten. Og flaskeåpner er alltid nyttig, spesielt når man har noe å bruke den til..

Hmm. Skal til Køben i morgen. Kunne noen tatt seg bryderiet med å distrahere tollen?

Anonym sa...

Da jeg ble 20 år gammel ga min daværende kjæreste meg en billig brødrister i gave. Som han hadde spleiset med foreldrene sine på. (nei, han hadde ikke dårlig råd, heller tvert i mot)

Jeg skal innrømme at det var en medvirkende årsak til bruddet et par måneder senere. Jeg fant ut at det burde være mulig å finne en mann som brydde seg noe mer om meg enn det!!!

Anonym sa...

Men min frue vil kun ha diamanter, mens jeg egentlig ikke vil ha oppvaskmaskin en gang.

Så hva er egentlig så stas med denne 24 desember?
Enormt sløseri på stort sett unyttige ting (kanskje bortsett fra bokseåpnere da).
Enormt fråtseri på alt for mye av meget usunn mat.
Man må forholde seg til slekt, venner og bekjente i mye større grad enn behagelig.
Det er mørkt og kaldt ute.
Og på toppen av det hele blir man pumpet full av religiøst vås og grusom julemusikk.

Avskaff hele greiene synes nå jeg.

Anonym sa...

Helt enig!!
Mora mi fikk en kasserolle hos han pappa et år. Det blei kela og den julaftenen e ikkje den beste i kvinnens minne..

Det skal sies at pappa har vært flink sida da!

Mathias sa...

Av denne grunn, unngår jeg gaver jeg selv kan ha nytte av til min kone. Jeg gir bare gaver som utelukkende hun har nytte av, og unngår ting hun har fra før, som parfyme. Nei, Jul er vanskelig. Til alle andre tar jeg meg en tur til Nille eller Clas Ohlson, der finner man mass praktiske ting, og i løpet av en time eller 2 så er jeg ferdig, finito!

Kaja sa...

Min verste bursdagspresang noensinne er et strykejern... Jeg hadde egentlig blitt lovet et speilreflekskamera, men de håpefulle kom frem til at strykejern var mer praktisk for økonomistudenten... Jeg har jo nesten ikke en eneste skjorte engang!

Anonym sa...

hadde jeg visst hvem du var skulle du jammen fått en elektrisk boksåpner av meg tenk så praktisk da man kommer fra fest og vil ha noe box mat da! er ikke kvinnens plass på kjøkkenet mer da?? tenk om det var slik fortsatt så kanskje ungene i framtiden fikk et mer stabilt hjem!

Anonym sa...

jeg glemte dessverre mitt navn på innlegget om gaven j ville gi!

VamPus sa...

Diamonds are a girls best friend.. VamPus forstår det slik at Nussetassen har lyst å tilbringe den hellige natt med å fjerne en boksåpner fra et sted som sola aldri skinner? Det kan sikkert ordnes ;-D

Mat på nachspiel? Høh - det var en god idè.. Nå har vel ikke VamPus mye hermetikk, så du hadde ikke trengt elektrisk boksåpner på nachspiel Ronny :-)

Anonym sa...

Skjønner ikke helt problemt. Jeg føler meg ikke kjønnsdiskrimminert som mann dersom jeg får en drill eller en garasjejekk, selv om det representerer et utgammelt kjønnsrollemønster......

Anonym sa...

ofte får man mer eller mindre "kjipe" gaver fordi man ønsket seg "ingenting" til jul - og da kan man egentlig bare takke seg selv..

Anonym sa...

Excellent, love it! Interior designers color of the year Nylon running shoe mens jazz saucony Net detective detective software warez Fahrenheit diet pill kills Georgia web server Suzuki parents' guide vitamins supplements Deck blackjack strategy Vw flash software Bonsai rochester How work for butalbital loan financial planning 2 inch hepa filter South african home improvers security walls Air compressor 1998 ford windstar Debt consolidation washington Pamela anderson pix Time share hilton head sc