Om VamPus

Bildet mitt
er Heidi Nordby Lunde, feminist, aktivist og Høyre-dame. Mer om Heidi. Kontakt meg på VamPus [a] gmail.com. Merk at kommentarer på innlegg eldre enn fem dager blir moderert - ene og alene for at jeg da får varsel om nye kommentarer. Leser ikke kommentarfeltet på gamle innlegg så ofte. Skriver du som anonym er sjansen stor for at det blir slettet sammen med spam.

tirsdag, januar 02, 2007

L'etiquette francais

BBC-korrespondent i Paris, Caroline Wyatt, får en aha-opplevelse når hun leser boka "A history of politeness in France". Boka er overraskende 550 sider lang, temaet tatt i betraktning, men sett i lys av at Bondevik klarer å tangere Bill Clintons selvbiografi med over hundre sider så er det vel ikke lenger uvanlig at selv de tynneste historier blir påspandert trykksverte. Uansett - Wyatt leverer nok en grunn til å mislike Frankrike:

(...) a lady never, ever grabs the bottle of wine to pour her own drink.
She must wait for her host or another man to pour it for her. And more than one aperitif before dinner is considered the sure sign of an alcoholic, or an Englishwoman.

Synd. Sosial omgang med franskmenn krever jo store mengder alkohol...

20 kommentarer:

Herodotus sa...

Det er vel ikke så overraskende? Den franske politesse har alltid vært et stående begrep. (I Asterix antyder man endog at det har sine røtter i gamle Gallia).
Noen ganger har man ofret seg helt for høfligheten, som i et slag på 1700-tallet mellom engelskmenn og franskmenn der den engelske kommandanten tilbød sin franske kollega å avgi den første salven, hvorpå franskmannen løftet sin hatt og sa "Aprez vous, messieurs!" Dette kostet dem en del falne men slaget ble likevel vunnet av Louis XVs tropper.

Den eneste gangen man er mer direkte er på restaurant, der det er skikk og bruk å mistro regningen og ta seg god tid med å finne feil! Jeg har selv tilbragt mye tid med en av mine franske venninner når hun gransker, kjegler med kelnerne og følger sine galliske aner!

For ikke å snakke om hvor herlig det er å tale et språk der man hovedsaklig er De's med hverandre, og bruker snipp og slips på muntlig eksamen.

Anonym sa...

hmmmm,
herlig å være De's med hverandre?
Aner jeg en viss sarkasme, eller opplever du(sic)det befriende å hengi deg til sjenansen?

Cassanders
In Cod we trust

Herodotus sa...

Sarkasme er et fast innslag i mine Betraktninger - men ellers er avstandsholdning og ikke sjenanse vår fremste motivasjon!

Anonym sa...

Du verden,
og til og med majestetisk flertall.
Det er notert :-)

Cassanders
In Cod we trust

Herodotus sa...

Souvenir charmante d'une vie, qui suivait gaiment la folie!!

Anonym sa...

Gjennomsnittnordmannens galanthet tatt i betraktning, er jeg redd dette ville ført til svært redusert alkoholinntak for min del..

Helge Olav Helgsen sa...

Jeg var på semniar med en fra Tromsø og ei fra Frankrike.

Hun spurte om å få åpnet brusen sin.
Han ga henne boksåpner.

Du skulle sett ansiktet hennes :)

Anonym sa...

Hvordan kan man tangere noe med hundre sider?

Enten tangerer man, eller så gjør man det ikke.

Anonym sa...

Den etiketten franskmennene burde stifte nærmere bekjentskap med befinner seg på innpakningen til såpestykkene.

Anonym sa...

Alltid litt fascinerende når man oppdager nye begreper om etikette. En russisk dame som var på besøk på en tidligere jobb bebreidet meg fordi jeg tilbød henne å gå først opp trappen. Det er nemlig høflig å åpne dører og la damer gå foran i en dør o.l., men menn skal gå foran i trapper, for "å beskytte sine kvinner".

Anonym sa...

Nei, menn skal gå foran i trappen så vi slipper å få rompa beglodd..

Anonym sa...

Så det er bedre at vi får rompa beglodd da? Jeg mener å huske en-eller-annen undersøkelse som viste at rompa scoret høyest når det gjelder hvilken del av mannens kropp som har mest betydning for kvinnen når hun ser på menn... :-)

Anonym sa...

guy: Kan du huske om det var kvalitet eller kvantitet som gjaldt? Jeg stiller nemlig veldig sterkt i den ene kategorien.

Anonym sa...

Ja, det har du helt rett i, guy. Så om dere ønsker å glede oss må dere i tillegg til å åpne dører og flasker gå først i trappen ;-)
Tror dessverre at det er kvalitet før kvantitet, men for min del håper jeg dere gutta vurderer det annerledes!

Milton Marx sa...

Kjell: Du må ikke glemme at franskmennene lager de beste parfymene i verden. Det er jo derfor de ikke trenger å vaske seg!

Anonym sa...

Er Gaulois, svette og hvitløk i kategorien parfyme?

Anonym sa...

...reiste for mange år siden på et innenriksfly fra Paris til Pau en ettermiddag, flyet var fullt av halvsegne franskmenn, samtlige med svettelapper under armene og dunstende av hvitløk og svette slik bare franskmenn kan...og jeg hadde selvfølgelig sete bakerst i flyet og måtte tråle meg gjennom djevelskapen. Det var vel da jeg ble overbevist om at helvete finnes!
Idealvekt på en franskmann: 3,5 kg inkludert urnen.

Anonym sa...

Bodde et halvt år i Moskva, og ble da overrasket over hvor ille kvinnesvette som åpenbart hadde vært på kroppen en god stund kunne være (fra kropper på metroen). Vanligvis så er jo kvinner det mer ofte-badende og velduftende kjønnet.

Anonym sa...

Om sosial omgang med franskmenn krever store mengder alkohol, så kan du like gjerne gi beng. Du vet, dritafulle nordmenn står ikke høyt i kurs.

Anonym sa...

Sosial omgang med folk man ikke deler et felles språk med er jo dømt til å mislykkes.

Norskinger er jo verdens beste i broken english mens franskinger ikke engang kommer opp på det nivået.

Og mens nederlendere, tyskere og - i overraskende stor grad - briter lærer seg fransk, er det noe vi nordboere hever oss høyt over. (Lurer på om det vil endre seg når vi blir medlem av EU?)

Svette og hvitløk er såvidt jeg har registrert godt utbredt over hele verden, og ikke begrenset til det franske "heksagon".

Men det er kanskje misnøyen med den franske høyresiden som slår igjennom her? Hadde man forventet en bedre presidentkandidat fra den kanten enn gulasj-dvergen Nicholas?