Om VamPus

Bildet mitt
er Heidi Nordby Lunde, feminist, aktivist og Høyre-dame. Mer om Heidi. Kontakt meg på VamPus [a] gmail.com. Merk at kommentarer på innlegg eldre enn fem dager blir moderert - ene og alene for at jeg da får varsel om nye kommentarer. Leser ikke kommentarfeltet på gamle innlegg så ofte. Skriver du som anonym er sjansen stor for at det blir slettet sammen med spam.

onsdag, desember 28, 2005

Den lange marsjen

Dræggers hadde tidligere i høst en post om ”Blåfolkets lemenmarsj” – hvor han ironiserte over blåbloggernes syn på Sosialistisk Venstreparti som ” kommunister, tilhengere av diktatur, anti-demokrater og ikke minst er for GULAG”. I dag kan VamPus avsløre konspirasjonen mot oss lemen (fra artikkelfilteret til Hjorten). Riktignok blir vi så sinte at vi nesten sprekker når vi leser om sosialistenes planer i regjering, men foreløpig er det øl nok i krana på QBA til å døyve de verste smertene. Desto verre er myten om at vi lemen har en tendens til å begå kollektivt selvmord når vi trasker avgårde for å redde verden fra sosialistenes klamme hånd. Vi har nemlig blitt utsatt for et bakholdsangrep av aller usleste sort; dyttet utfor en skrent av hensyn til å lage en god historie. Noen som kjenner igjen dette fra den kalde krigen og propagandafilmenes tidsalder?

Men sosialdemokratene bør passe seg. I dag er nemlig Lille Blå ute i media og etterlyser Høyres politiske prosjekt – en visjon for Norge. Et av hans kjernebudskap er ønsket om en bred debatt hvor ledelsen involverer hele organisasjonen. Dette vil utvilsomt skape både engasjement og kontroverser internt – men det er i gnisningen mellom å bevare tradisjoner og behovet for endring at nye løsninger skapes. Og som forskerne sier om lemen:

”Imidlertid stemmer det at lemen drar ut på marsj. Da kan det være så mange av dem at det ser ut som om selve landskapet beveger seg.”

Den lange marsjen har begynt...

18 kommentarer:

Blåblogg sa...

Veldig bra bilde...

Har ikke Torbjørn hørt om "ut på tur, aldri sur"?

VamPus sa...

Egentlig skulle jeg bare skrive noe morsomt om lemenmarsjen, men dagen er ikke den samme uten å ha mobbet noen høyrefolk også :-) Jeg lurer mest på om han tryna når rulletrappa tok slutt - DET ville vært et enda morsommere bilde..

Mathias sa...

Jeg får håpe at "dommedag" for Høyre er farlig nær, slik at vi slipper disse "blåjakkene" ved neste valg.

Jeg tror at de fleste ap-folk koser seg stort når de får severte slike innlegg i avisen. Det er jo bra mitt litt koselig avisstoff nå i Romjulen!

Morten sa...

Sosialdemokratiet skjelver i buksene - Høyre skal ha interndebatt! Iiiiiiik! Selv en blodrød sosialist som meg blir litt redd...*host host*

Men jeg har sagt det før og jeg sier det gjerne igjen; Jeg håper de blankpolerte liberalistlemene vinner an i Høyre. Årets Høyrevalgkamp planlagt av et russestyre sier du? Bare vent til 2007 og 2009!

Jeg gleder meg allerede. Lykke til med marsjen :)

VamPus sa...

Passe seg Dræggers - ellers males det ølbriller på Heikki med vannfast penn dersom han sovner på sengen til VamPus etter et nachspiel en gang til ;-D

Morten sa...

Hahaha...gjerne for meg :)

Anonym sa...

He, he, nå må SV passe seg. De har jo Inga Marte og hun er alltid fresh på bilder. Men Lille Blå går henne jaggu en høy gang. Sjekk det VG-bildet. Kaffekopp, stoore øyne og fregner. *Mye* søtere enn Inga Marte!

Anonym sa...

Jeg kjørte en gang over Aurlandsfjellet i et lemenår. Da lå det et enormt antall flate, overkjørte lemen på veien. De kom ikke en gang til stupet som de etter tradisjonen var ment å gå utfor.....

Anonym sa...

Nå er det vel flere flokker som er henfalne til suicidalt rævdilteri. Jeg registrerer at de mer livsperifere trehjulssyklistene i SV holder en stødig kurs i kollektivfeltet. En ting er i midlertid sikkert: De mørkeblå finner neppe noe stup de kan enes om at det er verdt å styrte ned i avgrunnen fra. De trenger hjelp fra en skikkelig rottefanger etter Carl I. Siv's pipe danser de jo bare etter.

Ghost of Goldwater sa...

Det er dog håp i det faktum at selv et "Høyre i krise" fortsatt er ca dobbelt så store på målingene som et SV i regjering, og det "mørkeblå" FrP ca tre ganger så store.

Anonym sa...

Jeg håper ved gud at FrP finner stupet sitt. Fort!

Anonym sa...

De lege ferenda; vet ikke helt hvilken planet du er på, men bloggen din indikerer at det er en ganske navlebeskuende og egoistisk en (for ikke å si grådig). Du er et priviligert mennesker, som lever i et av verdens rikeste land, er ung og frisk (antar jeg) og ferdigutdannet jurist.

Og så klager du over for mye sosialdemokrati og rørleggere som tjener mer enn deg...

"Retten som den burde være": Du har kun deg selv å takke! Hadde du skaffet deg en A i snitt, eller B for den saks skyld, så ville du vært garantert høy og eksponensielt økende inntekt resten av ditt yrkesaktive liv! Og hvis du HAR en av disse karakterene (hvilket jeg, gitt de relativt begrensede sjelsevner du hittil har lagt for dagen, legger til grunn at du ikke har), så har du I ALLE FALL ingenting å klage på.. !

Hvis det er så ille i Norge så kan du vel for øvrig skaffe deg jobb i f.eks. TKGL. Der kan du få minst ett års utplassering hos CliffordChance (de har egen, stor skyskraper) på Manhattan, eller Bahamas og andre lignende herligheter.

Så gjør noe med det.

(En jurist fra Bergen som jeg kjenner til var oppe i godt over 2 mill i årsinntekt bare 4 år etter uteksamineringen).

Anonym sa...

Nå begynner det å svinge litt! Advokater mot rørleggere!

I følge både lyseblå..og mørkeblå markedsliberalister handler det om at markedets etterspørsel regulerer prisen. For å gjøre ting enkelt: Det handler ikke om sosialisme, men om kapitalisme. Det er ikke nok rørleggere, men en overflod av jurister. Ergo blir en rørlegger mer verdifull en dusinjuristen. Og ærlig talt: Det ER da hyggeligere å ha besøk av en rørlegger en en jurist når du har trøbbel? Jeg tror pinadø det blir billigere også i lengden.

Til slutt delegeferenda: Som jurist er du vel ikke helt ukjent med septikk?? Og hvis du nå er så misfornøyd burde du omskolere deg til heismontør eller flygeleder.

Jarle Petterson sa...

Vi har gudskjelov et arbeidsmarked som lønner sine arbeidstagere på basis av den verdi de til enhver tid måtte ha for arbeidsgiver, og i noen grad basert på regulære markedskrefter (altså tilbud og etterspørsel). Idet det oppstår et overskudd på jurister, må det naturlig nok også påregnes konsekvenser, i form av redusert etterspørsel, med tilhørende inntektsreduksjon.

Stort mer elementært kan det ikke få blitt, og skulle det nå vise seg at en rørleggerbedrift finner nyutdannede Ronny Rørvik verdifull, er det i bunn og grunn både rimelig og flott – og dertil helt og holdent deres egen sak (liksom det er advokatfirmaenes selvsagte privilegium å gasjere sine jurister hinsides fatteevne).

Jeg tror dessforuten de aller fleste lekfolk er sånn noenlunde kjent med Thommessen Krefting Greve Lund-forkortelsen. De hører jo ikke akkurat hjemme blant de mest obskure advokatfirmaene, for å si det relativt mildt.

Anonym sa...

DeLegeFerenda said
[...]
"Men jeg synes ikke det er greit at en som har gått to år på vgs. og har arbeidsinntekt fra fylte 20 år tjener mere enn meg."

Hvorfor i all verden valgte du ikke en annen utdanning, da? Og med såpass dårlige strategiske disposisjoner skal folk velge deg som advokat? Ikke meg, i alle fall.

Anonym sa...

"De lege ferenda";

du befester mitt inntrykk av deg som en lite besjelet og mindre hyggelig åndspygme. Sympatien for deg og din fortvilte pengelense tilværelse øker ikke i særlig grad.

Alf-Erik typisk navn for en rørlegger? Hehe, den der kommer jeg nok til å måtte leve med lenge.. I Bergen er det en advokat på Torgallmenningen som heter Alf-Erik, men han er vel bare unntaket han da..

Du får uansett ha god bedring, selv om utsiktene til helbredelse for underutviklet sjel, sjelden er gode.


mvh Alf-Erik,
ex-officio ELSA-president

Ps. Du får håpe jeg aldri finner ut hvem du er, med tanke på den tillit du vil trenge for å klatre i gradene i advoktamiljøet. Jeg har rimelig stort juridisk nettverk over hele landet.. ;p

Anonym sa...

Ahh, så STOREBROREN til "Retten slik den burde være" er rørlegger.... DER tenker jeg vi har kilden til rørlegger-antipatiene ja... Jajamennsann.. !!

Ellers får du ha takk for det givende Wergeland-sitatet (jeg bor i Henrik Wergelands gate) og referansene til BAHR-partnere m.m.

Jeg har aldri hatt problemer med blodtrykket for øvrig, og det synes jeg egentlig er litt rart, all den tid det er så mange idioter i verden som det jo er..

Sluttelig får jeg håpe vi hadde en god fest e.l. den gang vi møttes. Hmmm... Si meg; du er ikke fra Stovner, er du.. ?

Anonym sa...

Denne uken ble for øvrig en person i mitt nettverk partner i BA-HR i Oslo. Vi var blant annet på en middag m/påfølgende fest sammen i Shippingklubben i Oslo (jeg var i ballkomiteen).

Ole Lund er gammel og grå nå. Man skal ha respekt for senior citizens - ikke tøffe seg med at man i alle fall kunne hamlet opp med dem...

Men whatever.