Om VamPus

Bildet mitt
er Heidi Nordby Lunde, feminist, aktivist og Høyre-dame. Mer om Heidi. Kontakt meg på VamPus [a] gmail.com. Merk at kommentarer på innlegg eldre enn fem dager blir moderert - ene og alene for at jeg da får varsel om nye kommentarer. Leser ikke kommentarfeltet på gamle innlegg så ofte. Skriver du som anonym er sjansen stor for at det blir slettet sammen med spam.

mandag, desember 12, 2005

Skofetisjisme


I følge Dagbladet.no har det humørfylte Forbrukerombudet (som ikke må forveksles med Likestillingsombudet) stoppet denne reklamen for skomerket Corso Como fordi den er kjønnsdiskriminerende.

I vedtaket heter det at "(..) avbildningen i denne annonsen et inntrykk av kvinnen som et tradisjonelt kjønnsobjekt og blikkfang. (...) Det foreligger heller ingen sammenheng mellom kvinneavbildingen og de annonserte produktene.»

??

I VamPus Verden er det støvelen som er kjønnsobjektet og blikkfang, og kvinneavbildningen bare et forstyrrende moment. Sko *drømmende, vått blikk*

15 kommentarer:

Anonym sa...

Satan ta deg VamPus, nå fikk jeg Bare Egil Bands "Sko" på repeat i hjernen - IKKE behagelig!

(For de uinnvidde; refrenget går slik: "Sko, sko, sko, sko, sko, sko" til en irriterende, monoton melodi.)

Herodotus sa...

Jeg trodde det var en reklame for hatter?
At jenter ofte er på støvlene er da ingen nyhet.

Anonym sa...

*urk* Hvem vil kjøpe sko som har blitt jokka på og - hva vet jeg - impregnert (?) av truseløse blondine-nek? Jeg bare spør!

Anonym sa...

Min eks frue var glad i sko. Noe som medførte at jeg ble dratt innom ca. 896 skobutikker hver gang vi hadde vår årlige London uke.

I motsetning til deg var hun stort sett opptatt av Dr. Martens og Puma/Nika/Adidas m.m.

Og Dr. Martens variantene skulle helst ha steel cap.

Jeg har det bedre nå.

Anonym sa...

Vri støvletuppen 90 grader mot høyre. Plasser damen på randen av støvleskaftet, med hodet hengende nedover søvlen, og håret flommende ned som Nagara, kun iført et pistolhylster på høyre lår.
Hun holder en blank pistol på innsiden av puppen slik at denne blir godt synlig i all sin prakt og perfeksjon.
Dette er Corso Como-reklamen i magasinet "Bogstadveien - handel fra Majorstuen til slottet".
Poenget: Den ble ikke stoppet av noen med lår og puppeskrekk.
Interesserte kan gi bud på mitt eksemplar av dette magasinet.
Det er sirkulert i noe begrenset opplag, og jeg ser ikke bort fra at inndragningsmyndighetene vil bli aktive når de oppdager dette.
Det tradisjonelle bokbålet kan bli erstattet av et magasinbål.

Ghost of Goldwater sa...

Jeg vil minne VamPus om at hun FORTSATT skylder meg over en halv times levetid, etter den skorunden i Tallinn... Jeg ble etterlatt på gaten, mens hun gikk amok i tre etasjer...

KVINNFOLK!

Anonym sa...

Kunne de ikke bare ha sagt at de ville selge støvelne til fetisjter. Vel da måtte de vel ha solgt dem i grå poser.

Milton Marx sa...

Milton har lært at man ikke skal sko seg på andre, men det er jo ikke det damen gjør... For han ser det mer ut som om hun har seg på en sko (eller støvel, eller boot).

Anonym sa...

Modellen som er avbildet er glimrende for sodomister... Man bare putter bakbeina på geita, bikkja eller katta (?) oppi støvlene, og går i gang. Derfor kan man si at denne støvelen har en geitepu_er-design!

VamPus sa...

Hmm. Det er tydeligvis fler enn VamPus som engasjerer seg i sko - og DET er bra!

Anonym sa...

Det er nok det vampus selv ikke alle av oss har 32 par.

Anonym sa...

Forleden dag, etter å ha lest VamPus' blogg ble et spørsmål svirrende rundt i hodet mitt. I går fikk jeg klarhet i det.

Jeg har også mer enn 50 par sko.

Takk, VamPus, for inspirasjonen til å faktisk orke å telle.

Jeg skjønner forøvrig også trangen til å ha seg med en støvlet som det der. Den er jo hot som bare det! :D

Knut Albert sa...

Og de indignerte i Dagbladet sørget for at skoimportøren fikk tekstreklame (med bilde, selvsagt) for mye mer enn de hadde på markedsføringsbudsjettet i år.

Milton Marx sa...

Milton vil gjerne lære VamPus en ny definisjon av fascisme: Milton Marx har satt tak på sin kones skokjøp. Kjøper hun et nytt par sko, må hun kvitte seg med et gammelt.

Milton finner at dette også er en solidarisk idé, i og med at det ikke er noe problem å finne noen som faktisk trenger fruens avlagte sko.

Enkelte vil kanskje innvende at hans kone bør få bruke sin lønn som hun vil. Til dette sier Milton: Den slår begge veier. Da må i tilfelle Milton ha samme rett, og han er husets "bread winner". Terrengmotorsykkel.... touringsykkel, dyre riojaviner, dykking, flysertifikat. Milton sitter akkurat nå og tenker på om vi ikke burde stramme inn litt på levekostnadene, slik at Milton får råd til enda flere leker...

Milton mener forøvrig at spørsmålet om hvorvidt en kvinne har sjel og åndelig dybde best besvares ved å dra henne med til noen varehus. De færreste kvinner greier en hel dag med å passere sko, håndvesker, klær og parfymerier uten å avsløre seg.

Milton Marx har imidlertid en viss forståelse for den infantile gleden man kan føle ved å kjøpe ting. Han må bare gå i andre butikker. Våpen, verktøy og friluftsartikler kan faktisk gjøre Miltons øyne store og våte. Han besitter imidlertid en viss selvbeherskelse, og innser at hans bolig ville bli ufremkommelig dersom han skulle sette igjen en elektrisk drill eller vinkelsliper på ethvert sted hvor hans kone kunne finne på å slenge fra seg sko.

(Sier altså Milton, mens han ser på sin nye mountainbike med støtdempere både foran og bak ved siden av skrivebordet, to åpne verktøyskofferter, en hammer i den ledige stolen ved siden av, umbraco- og fastnøkler ved siden av tastaturet etc.

En forskjell er det dog: mens Milton ikke innser det gagner familien at konen duller seg opp for å gå på jobb, så tror han at konen ser at det er praktisk at Milton kan ordne en ting eller to i huset med sine verktøyer. Der er konens sko stort sett verdiløse.

VamPus sa...

Milton; Slemme mannen. Sko er et utmerket verktøy til å hamre inn spiker, trampe i hjel edderkopper etc... VamPus har forøvrig ønsket seg *sjokk* drill til jul...