Om VamPus

Bildet mitt
er Heidi Nordby Lunde, feminist, aktivist og Høyre-dame. Mer om Heidi. Kontakt meg på VamPus [a] gmail.com. Merk at kommentarer på innlegg eldre enn fem dager blir moderert - ene og alene for at jeg da får varsel om nye kommentarer. Leser ikke kommentarfeltet på gamle innlegg så ofte. Skriver du som anonym er sjansen stor for at det blir slettet sammen med spam.

mandag, desember 19, 2005

Lei, lei, lei

VamPus er lei av reversjonistene i regjeringen, lei av å lese om dem, lei av å skrive om dem. AAARGH! Selv om man drikker for å glemme, så hjelper det ikke når man våkner opp i bakfylla for å lese dagens overskrifter i VG og Dagbla'. Begrepet fylleangst får et nytt og dypere innhold nå som Djupedal har blitt minister. VamPus kommer til å bli en frigid bitter bitch om hun skal fortsette å kommentere alt som kommer fra reversjonistene, så nå har hun nøyd seg med en kort oppsummering av hva de har reversert bare de siste to ukene. Gjennomgangstonen er selvsagt forbud, stopp og restriksjoner - i god sosialistisk ånd...

Mens vi venter på neste stortingsvalg kan vi jo more oss med at sosialistene har oppdaget at praktisk politikk får utilsiktede virkninger (næh!) når de må spe på inntektene... (Takk til Gnorhat og Marvin Massih for tips).

23 kommentarer:

Anonym sa...

Hvor beklagelig det enn er for VamPus sjelsliv og nære forbindelser (ref potensiell frigiditet) så er jeg redd for at dette ikke er slutten, på hva man vil få se fra denne regjeringen. Det er ikke engang begynnelsen til slutten. I beste fall er det slutten av begynnelsen.

Arbeiderpartiet, bifalt av Sosialistisk Venstre, brukte mesteparten av etterkrigstiden på å bygge opp en rettstilstand der staten alltid har rett i sine krav mot borgerne, mens borgerne sjelden eller aldri har noen krav/rettigheter hos staten.

Det har alltid vært en kilde til søvnløse, svettevåte netter hos sosialismens og sosialdemokratiets koryfeer at enkeltindivider gjør egne valg, beholder egne penger og velger selv hva de vil disponere dem til. Sosialismen er feiltagelsens filosofi og misunnelsens evangelium som det er sagt.
Svært få hvis noen andre land går så langt og sp raskt baklengs som Norge. Ikke engang Sverige som lenge har hatt en sosialdemokratisk regjering. Den åpenbare grunn er at Norge er et av de få land som har råd til å lefle med sosialisme og tradisjonelt sosialdemokrati.
Men, en dag er nok pengene oppbrukt, og sosialismens troll sprekker i lyset av erkjennelsen av at noe faktisk må skapes, og statens manglende evne til å gjøre det. Det vil bli dyrt, men kan vi engang for alle få avsluttet sosialdemokrati og sosialisme her i landet, så er det vel verdt pengene.

Anonym sa...

Privatskolene som allerede er i drift, gjøres det ingenting med, i følge artikkelen du har lenket til. Så Steinerskolen får nok fortsette ;)

Anonym sa...

Disse bilskiltene ble produsert av en verna bedrift. Det er kanskje for mye å forlange av turboøkonomer at samfunnet i enkelte tilfeller KAN tillate seg å være LITT mindre effektive, slik at noen få yrkeshemmede kan ha en mulighet for å jobbe? Jeg fatter ikke at det å være økonomisk alltid skal være det samme som å være grenseløs egoist og elitist. Men det er klart at samfunnet ville spare mer penger på å betale disse stakkars folka 40 kroner dagen, som er sosialstønaden, enn å la dem få en minimal arbeidsinntekt. På den måten kan jo all blårussen få bilskilt som sikkert koster litt mindre. Det kaller jeg skikkelig samfunnsøkonomi.

VamPus sa...

Steinerskolen får fortsette, ja - de har jo kontakter i regjeringen. De som hadde fått tilsagn på søknaden og jobbet med å få startet opp til høsten derimot...

Writer'n; Dersom du tror at det er pengesterk blåruss (som forøvrig ikke VamPus er) som sliter mest med at varer og tjenester i Norge er dyrt tar du feil. De rike har råd til å betale både høye priser, høye skatter og avgifter. Det er faktisk vanlige folks økonomi det går utover. Og ja - jeg ser det er en vernet bedrift - so what?

Eistein G. sa...

So what...
Det var jo hele poenget mitt, vampus.

Anonym sa...

Jeg er så enig, så enig. Hver eneste dag, ikke av og til, men HVER ENESTE DAG hører jeg om noen gærninger i regjeringen som gjør ting som går mot all sunn fornuft. 365*4=1461 vanvittige beslutninger...

Anonym sa...

Jeg kom til å tenke på noe her, VamPus.
Du som er så opptatt av økonomi og at alt skal bli billigere vil garantert like noen av disse forslagene:

1. Fjerning av pressestøtten. I en tabloidavis i Akersgata f.eks er hver journalist ..sist jeg så de tallene..subsidiert med ca 220 000 i året. Det blir betydelige summer spart i året for samfunnet.
2. Fjerne landbrukssubsidiene og åpne tollmuren mot matvarer. Her er det flotte tall! 55 000 årsverk i landbruket, i snitt subsidiert med 180 000 kan med et pennestrøk fjernes, og du kan vrikke deg rundt tonnevis med harryribbe fra Svinesund i illrøde lakksko, og ennå ha råd til en runde på byen.
3. Si opp alle kvinnelige ansatte i bedrifter. Statistisk sett har kvinner ca 50% mer fravær enn menn. Det burde bli litt ekstra over skatteseddelen til deg også...eller kanskje ikke. Sorry!

Altså: Alt i alt enkle økonomiske grep som monner mye mer enn middelklassesutring over noen bilskilt. Du må begynne å tenke stort, VamPus! En FrP'er jeg traff i valgkampen foreslo å fjerne all støtte til kunst og kultur. Han mente kunsten måtte bli kommersiell. Elg i solnedgang var jo pent, og poenget hans var at folk burde få den kunsten de likte best. Jeg må legge til at han var opprørt over at sønnen hans hadde blitt tvunget til å overvære en teaterforestilling på skolen som het Kurt Koker Hodet. På direkte spørsmål om dette kanskje var en god ide...å koke hodet..ble han agressiv, og fullførte ikke resonnementet. Men jeg er sikker på at han hadde et poeng: Det ER mye å spare på å legge ned, eller kutte ut subsidier til unødvendig aktivitet.

Tenk stort, VamPus!

VamPus sa...

Writer'n: De to første forslagene dine er jo åpenbare - og har VamPus' fulle støtte. Bortsett fra at jeg er vegetarian og ville nok brukt mer penger på sko enn ribbe.

Forslag nummer tre kan jeg ikke se at du har belegg for at jeg mener noe sted - spesielt siden jeg ikke gjør det. Men send gjerne inn flere forslag til å kutte støtte :-)

Anonym sa...

Forslag 3 har jeg belegg for innen..hold deg fast..feministisk forskning fra Sintef IFIM. Du har aldri sagt noe om det der, nei. heheh

Men noen flere gode forslag...hmmm. Hva med å innføre New Public Management på Stortinget? Du kunne fått deg en kjekk lite 26% stilling som tilkallingsundervisningsminister, og hatt mer tid til å knaske selleristenger og drikke løvetannsaft? Blogget kunne du ha gjort mer av også. Samtidig ville samfunnet ha spart 5-600 000 i lønnsutgifter til deg.

Ok..det var bare et forslag. Men vi må være kreative, VamPus..må vi ikke? Ofre oss sjøl litt for saka!

Mathias sa...

For det første. "Innføring av restriksjoner på eierskap i oppdrettsnæringen" var også på tapetet under Bondevik, så der bommet du stygt.
For det andre. Den tvangsoppløsningssaken, tror jeg for det første aldri blir vedtatt, og dessuten, dersom den blir det blir det en sovende paragraf. Skal tvangsoppløse Statoil og Hydro hvis ikke 40 % oppnås der? Nei, det tviler jeg på.
For det tredje. Som tidligere Steinerskole elev mener jeg at Steinerskolen, er intet privilegium. Jeg er helt enig med Jens. Men på en annen side, er det jo kjent at skoler som allerede er i drift, får forsette. Bom igjen.

For det fjerde. Svarstad Haugland foreslo også å forby norske kreditt institusjoner å foreta pengetransaksjoner mot utenlandske spilleselskap. Så der bommet du også.
Og til slutt, du bør kanskje slutte å lese VG og Dagbladet, og gå over til regionaviser som Østlansposten, Bergensavisen, Avisa Nordland osv.

Nei dette er dårlig "bloggistisk" arbeid, lese linkene de bedre, og sjekk bakgrunnen bedre. At VG og Dagbladet skriver noe, betyr ikke at de rødgrønne er de første til å komme med det.

DET BLIR 3 STRAFFERUNDER!

VamPus sa...

Mathias; Ikke enig - dette er de sakene regjeringen selv har dratt frem de to siste ukene. At noe har "vært på tapetet" hos den forrige betyr ikke at det ville blitt gjennomført.

Friskoler - Djupedal reverserer godkjennelsen av 150 nye skoler. Jeg er klar over at de som allerede er i drift kan fortsette - og det står også i artikkelen jeg linker til.

Så det du egentlig sier er at jeg skal slutte å ta denne regjeringen seriøst fordi de egentlig bare gjennomfører forrige regjerings politikk? Ørm. Javel...

Anonym sa...

Lurte på hvorfor jeg plutselig fikk flere treff på siden min ja.. Takk (:

Anonym sa...

Nå er det jo ikke tilfelle at regjeringen ønsker tvangsoppløsning som sanksjon ved manglende oppfyllelse av kvoteringskrav i forhold til kvinner i ASA-styrer.

Det var vår egen Ansgar Gabrielsen som ville dette. Ap-statsråder har så vidt jeg har fått med meg uttalt at det ville bli for drastisk med tvangsoppløsninger...

Anonym sa...

Jeg må virkelig si jeg er skuffet over Vampus sin evne til å tolke kunst. Munchs skrik sier vel ikke Arrrgh! Dette er kanskje ikke så viktig, men da jeg trykte på den sinte linken og fant det jeg fant skurret det noe så jævli!

Anonym sa...

Motsatt alf-erik, tvangsoppløsningen er AP/SV sin ide, Høyre støttet forslaget, men med bøter som virkemiddel.

Anonym sa...

Friskoler, ja. Stort sett er jeg bare positiv til dem, særlig på ungdomsskole- og vgs-nivå. Har forsåvidt gått på en slags friskole selv, IB-linjen på vgs.

Det jeg er skeptisk til er såkalte relgiøse barneskoler. I mine øyne er det barnemishandling å flaske opp ungene i den tro at verden er 6000 år gammel og du kommer til helvete hvis du ikke er snill (eller heterofil). Du stiller jo med et handicap når du skal ut i den virkelige verden og tror at dinosaurene aldri har eksistert.

Nå vet jeg ikke om det er så ekstremt på kristen skoler her i landet. men jeg syns uansett relgion er noe folk bør få ta stilling til selv og ikke indoktrineres i gjennom skolen.

Mathias sa...

Til Vampus!
Dine resonnementer helt på jorde når du påstår "At noe har "vært på tapetet" hos den forrige betyr ikke at det ville blitt gjennomført." Tvert imot, de ville blitt gjennomført dersom regjeringen hadde forsatt, og Lov om Allmennaksjeselskaper er en lov som ble vedtatt av Bondevik II regjeringen, så du bør definitivt slutt å lese Dagbladet og VG, særlig den siste. Du har vel sett den gamle reklamen for VG med han som har en papegøye, hvor det eneste han kan si er: "VG er en drittavis", "VG er en drittavis" fordi den forrige eieren av papegøyen syntes at VG var en drittavis, men den nye eieren er av papegøyen hadde en av oppfatning.
Du bør begynne å lese regionaviser. Men det beste ville være å se litt nærmere på departementene hjemmesider, der får du mer eksakt informasjon. Du kan begynne å lese nettutgavene av diverse Stortingsmeldinger og NOU. Men når det gjelder disse konkrete sakene så hadde forbud mot transaksjoner til utenlandske spilleselskap blitt gjennomført dersom Bondevik II regjeringen hadde forsatt, det uttalte ihvertfall tidligere kulturminister Svarstad Haugland.
Dessuten må du forstå litt bakgrunnen for Djupedals vedtak. Bakgrunnen for vedtaket er at ved hver av de to siste regjeringsskifter fra Borgelig til Sosialistiske/sosialdemokratisk har de borgelige partiene jobbet frebrilsk de siste ukene for å få godkjent FLEST mulig friskoler før de gikk av. Dette skjedde nå i høst, og det skjedde i februar 2000 under Kirke- og undervisningsminister Jon Lilletun. Dette er en praksis som jeg mener meget uheldig, og aldri bør forekomme. Derfor gjorde Djupedal som han gjorde, men han burde kanskje ha reagert raskere, og ha gjort dette den 18. oktober istedet.

Til slutt, du har en bra Blogg, men du vel påvirket av VG og Dagbladet, du bør utvide dine horisonter til flere av landets aviser. En bra oversikt finner du på www.kvasir.no litt nede på siden.

VamPus sa...

VG i dag (og vi er i gang):

Ber Stoltenberg ta
Union-omkamp
Oslo Aps leder vil stoppe Telenor, Norske Skog og Hydro.
http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=111293

Mathias sa...

Går det an lese andre aviser enn VG!

VamPus sa...

Mathias; det går også an å lese annet en VamPus Verden dersom du synes at både mine kommentarer og lesestoff er ustyrtelig fordummende :-)

Mathias sa...

Ja, du har rett!

Anonym sa...

Bernt... Mosfjell.. ?

Jeg har ikke lest underlagsdokumentene, men mente å ha fått med meg at Ansgar Gabrielsen, som lanserte hele utspillet i utgangspunktet, i kapasitetet av å være Høyre-statråd, gikk inn for tvangsoppløsning. Høyres landsmøte på Oslo Plaza i vår modererte dette til mildere sanksjonsformer (husker ikke den nøyaktige formuleringen derfra, men det var visstnok mye takket være knallhard påtrykk fra UHL og deres "pointman" Torkild Solli Haukaas i programkomiteen - en hedersinnsats fra ham, i så tilfelle!).

Ap har nå i regjering uansett gjort det klart at de ikke vil støtte så drastiske midler som tvangsoppløsning.... Slik jeg har lest dette...

Mathias sa...

Til Alf-Erik! Hvor har du lest dette? Dersom det ikke blir noe av, er det vel ikke noe poeng med å starte prosessen for å få saken til landsmøte, via fylkesårsmøte i Arbeiderpartiet.