Om VamPus

Bildet mitt
er Heidi Nordby Lunde, feminist, aktivist og Høyre-dame. Mer om Heidi. Kontakt meg på VamPus [a] gmail.com. Merk at kommentarer på innlegg eldre enn fem dager blir moderert - ene og alene for at jeg da får varsel om nye kommentarer. Leser ikke kommentarfeltet på gamle innlegg så ofte. Skriver du som anonym er sjansen stor for at det blir slettet sammen med spam.

fredag, desember 09, 2005

Rølpete høyre-feminist

Dagbladet: Hei, det er Dagbladet. Gratulerer, du har vunnet Gullbloggen. Hele greia.
VamPus: Hei, jeg vet d..øh, hva sa du nå sa du?
Dagbladet: Du har vunnet juryens pris for beste blogg, gratulerer!
VamPus: Så hyg...Å, neeei! Er dere klar over hvor mye kjeft VamPus kommer til å få den neste uka? *grymf*

Den noe misvisende overskriften, Norges beste blogger, betyr at VamPus har vunnet Dagbladets Gullblogg-jurys gunst gjennom å være en "helstøpt, noe rølpete høyre-feministisk hedonist". Rølpete? Nuvel.

La oss gjøre det helt klart; VamPus ser ikke på seg selv som Norges beste blogger. I tillegg til de som ble nominert til Gullbloggen 2005 finnes det utrolig mange talentfulle bloggere der ute som fortjener oppmerksomhet (noen av VamPus' favoritter finner du i margen til venstre). I tillegg er VamPus like lei bloggerhypen som alle andre, men tror at vi er inne i en periode hvor det kommer til å skje mye i bloggsfæren. Weblogg er primært et enkelt publiseringsverktøy for nett, en kommunikasjonskanal. Det er foreløpig få, om noen, norske bedrifter som har tatt det i bruk. I tillegg har den norske bloggsfæren vært preget av personlige stemmer, men dette vil endre seg.

Det er rom for alternative stemmer i den norske medievirkeligheten. Forhåpentligvis vil det komme opp flere gode nye stemmer, flere alternative idè- og nyhetsformidlere. Personlig blogging vil nok bestå, men det er et sterkt behov for mer profesjonaliserte blogger/nettaviser og det er behov for finansiering av disse. document.no har vært et foregangskonsept - med politisk analyse, kulturdebatt og mediekritikk som mål. Liberaleren er en mer ideologisk orientert alternativ stemme.

Det ikke gitt at VamPus eksisterer på denne tiden neste år. Men som alle vet - energi blir ikke borte, den går bare over i en annen form. Men før den tid skal VamPus bruke prispengene på å spandere noen øl på Hjorten, champagne på Drusilla og Bjørn Stærk - samt oppgradere nettet hjemme. Da har hun i hvertfall brukt pengene til noe fornuftig. Ja, på øl og champagne, altså. VamPus rølpete, du liksom..*snøft*

30 kommentarer:

Anonym sa...

JUHU! Beste Vampus vant heile skiten! (Blir vi kvitt den bestemortapeten som dere Høyre-folk er så glad i? Eller forresten, hvorfor kaste bort penger på design når det finns champis?)

Seieren er din, den er fortjent og vi skal alle øse av vår kjærlighet idag. Men så er det påtide at vi som blogger til venstre (litt mer til venstre anyways)røsker tak i Vampus' argumenter og sørger for en motvekt til Brutale Blå. (Jeg vet dere mener midtstrømsmedia er sosialistisk og sånn, men den er så jævla slapp og dvask at det teller ikke).

Anonym sa...

Kjempemessig. At det var en jury denne gangen som avgjorde betyr at du er en favoritt både hos "folket" og de med en mer faglig tilnærming til bloggefenomenet.

Uten at jeg skal påstå at jeg vet svaret, så tror jeg mye av hemmeligheten bak Vampus' popularitet ligger i noe så ugripelig som "stemmen." Politiske meninger finnes overalt, også provokative, men å formidle slike på en måte som gjør at man skiller seg ut i mengden fordrer et talent, både skrivemessig og politisk.

Krydret sammen med livlige anekdoter fra en noe, for å benytte meg av Dagbladets ord, rølpete kvinne, gjør denne bloggen til en slager.

Dette her var virkelig gøy; for oss som kjenner din identitet enda mer. Gratulerer så meget!

Anonym sa...

Jeg måtte jo selvsagt lese her, og nå lurer jeg på hvorfor i all verden VamPus skriver om selv i tredjeperson? *hmm*

Anonym sa...

Ja, jeg glemte selvsagt å si at det var en veldig fin blogg sånn ellers...

Hans P Fosseng sa...

Gratulerer som norges offisielle gullblogger! Tipper du kommer til å huske denne uka en stund... Det er i hvert fall fornuftig å bruke prispengene på øl og champagne, og i og med at du også skal oppgradere nettet hjemme, håper jeg at VamPus også eksisterer på denne tida neste år!

Anonym sa...

Gratulerer VamPus!

Regner med at dette ikke gir deg prestasjonsangst for videre blogging i det hele tatt...

Jarle Petterson sa...

Hva kan man si – utover å slutte seg til rekken av gratulanter, naturligvis. Noe som selvfølgelig er en handling, snarere enn en uttalelse, men De skjønner hva jeg mener. Nok av det.

Anonym eller ikke, er jeg viss på at det er fortjent. Enhver som legger så mye tid og arbeid ned i bloggingen, fortjener en påskjønnelse. Jeg fatter ikke at De orker, men bøyer meg i støvet for at De får det til, på toppen av en jobb som utvilsomt forsyner seg grovt av all tilgjengelig fritid.

All respekt også, for evnen til å hamre løs på utskudd i ”egen leir”, så å si. Hold oppe det gode arbeidet, VamPus.

Anonym sa...

"Jeg har brukt millioner på fest og kvinner, resten av pengene har jeg kastet bort" - George Best.

Du får leve etter samme prinsipp...

Anonym sa...

Havnet innom webloggen din pga av riksavisen VG, og må få gratulere med at du har blitt kåret til "Norges beste blogger". Synes bloggen din er grafisk sett beige-brun-stygg-kul, men innholdet er ikke helt i tråd med mine egne overbevisninger. Men det er jo fint at man kan bli rikskjendis for å ytre sine egne høyrevridde meninger på den fantastiske verdensveven - så stå på. Måtte høyresiden aldri komme til makten i Norge igjen! ;P

lotten sa...

Haha, hurra for den sleske VamPus!:)
Men nå klikker det snart for de sinte Onkel Sofier. Hehe, lotten sukker iallefall lettet over at vi fikk en verdig vinner.

Anonym sa...

Gratulerer så mye VamPus...

Men jeg synes du var litt for beskjeden på egne vegne, det kledde deg ikke ;o)

Anonym sa...

Ingen tvil om at oppmerksomheten juryen nå har valgt å gi pusen er vel fortjent. Hun nevner flere kandidater som hun mener like gjerne kunne stukket av med det gjeveste troféet, men en svært kompetent jury har denne gang falt ned på VamPus.

Vel blåst Vampus, og lykke til videre!

Unknown sa...

Grattis til VamPus, igjen. Du blir vel snart lei av alt skrytet, tenker jeg.

Kanskje du heller vil ha et par sko?

Anonym sa...

Det er godt å se en kvinne med meningers mot tale for det frie samfunn, det er alt for sjeldent !

Bekymringsverdig mange holder med Sosialistisk Vannstyreparti som ønsker å regulere menneskeheten ned til samme nivå av middelmådighet.

Mvh,
Silex

Anonym sa...

Nå må du slutte å snakke (skrive) deg selv ned, VamPus. Du vant. Du er en vinner.

Deal with it.

Anonym sa...

Gratulerer og gratulerer! Regner med at du er ør av glede. Folk som kjefter og smeller bryr man seg ikke om!

Pengene kan vel ellers godt benyttes til sko i tillegg til annet fornuftig?

Unknown sa...

Congratulations again. So modest! You deserve it. I, for one, learn a lot from your blog and will continue visiting (although, sometimes, I need a dictionary LOL)

Anonym sa...

Gratulerer, Vampus. Stolt av deg. Nyt seieren i fulle drag. Skaal fra Paal.

Anonym sa...

Har Vampus stått frem hos din arbeidsgiver og endelig fått sparken - er du på jobbjakt?

Jeg holder på å lese meg gjenneom alt Vampus har skrevet - er ennå ikke ferdig - dette er utrolig bra!

Din fremtidige arbeidsgiver

Anders Brenna sa...

Gratulerere med nok en seier, den gjeveste!

Vel fortjent, selv om jeg personlig trodde at Hjorten skulle vinne den.

Elise sa...

You go girl!
Kjempegratulasjoner og skål to the woman!

Gili T sa...

Storveis Vampus!
Ikke veldig overraskende at du gikk av med seieren :)

Anonym sa...

Fantastisk god stemning! Duktig flicka.

Gode holdninger, velformulerte sleivspark, provoserende uttalelser, og et bredt temaspekter. Ikke rart juryen aldri var i tvil..

Nå er det bare å omsette tankegodset til handling (jada, jeg vet at du gjør det hele tiden..) men man kan alltid bli flinkere.

Anonym sa...

Gratulerer så mye! Jeg føler meg beæret over å ha hatt en kveld ute på byen med, ikke lenger bare et knippe gode norske bloggere, men nå også "Norges beste blogger"! Tror jeg skal føre opp det på CV-en.. :D

VamPus sa...

Takker og bukker alle sammen! Spesielt siden jeg stort sett leser alle dere også. Utenom Elise, da.. slemme damen har sluttet å skrive!

Og nussetassen har nok helt rett, ja.. PRESTASJONSANGST.. Men, men - i neste uke er alt glemt, og vi kan gå tilbake som før. Typisk! Man skulle jo hatt et genialt innlegg ute i dag.. nuvel. Hvorfor skal i dag være forskjellig fra andre dager.. Fredagspils!!!

Anonym sa...

Gratulerer!

Kristin Storrusten sa...

Fantastisk - jeg gleder meg til overskriften blir oppdatert til "100 par sko". 10 000 bør brukes på noe fornuftig.

Anonym sa...

Hva i H...... gjør jeg på nettet så sent på en fredagskveld... ?!? Men med en promille på minst 1,5, og Confessions on a Dance Floor på max styrke ("I Love New York" - suuure... Hadde jeg bare noensinne vært der så), så går alt greit for 5-10 min.

Anyways - grattis! Men hvem i svarten er du egentlig?!

Eller i det minste, som et mulig kompromiss - hvilket stjernetegn er du i? (Vi er jo inntil videre i samme alderstrinn, så.. ).


Hilsen beruset blå tyr/okse

arne sa...

Gratulerer med seieren Vampus.
Du skriver godt, jeg blir like irritert hver gang... Synd pengene må brukes på å utarbeide bloggen, men som den høyrekvinnen du er finner du vel et smutthull.

Anonym sa...

Sorry for mitt fylleinnspill i diskusjonen her - det står jo uansett i profilen din hvilke tegn du er i. Født i samme år altså; oksens. Ingen overraskelse gitt din oppgitte alder.. Vannmann? Ooops, we're incompatible. Jaja, du har jo uansett han der Flode-fyren din ;-)

Puss, puss, så får du en suss! :P