Om VamPus

Bildet mitt
er Heidi Nordby Lunde, feminist, aktivist og Høyre-dame. Mer om Heidi. Kontakt meg på VamPus [a] gmail.com. Merk at kommentarer på innlegg eldre enn fem dager blir moderert - ene og alene for at jeg da får varsel om nye kommentarer. Leser ikke kommentarfeltet på gamle innlegg så ofte. Skriver du som anonym er sjansen stor for at det blir slettet sammen med spam.

mandag, august 21, 2006

Anstendighet

Ved en inkurie kom VamPus over en kampanje for eldres rett til et anstendig liv, og stusset noe da hun så at kravene var ganske like de hun selv hadde som ungdom under Opphavets tak. Her er "Eldre mennesker" byttet ut med "Ungdom":

Ungdom skal ha rett til å spise mat de liker.
"Spis det du får, vi kan ikke lage middag til én og én i familien."

Ungdom skal ha rett til å føle seg velstelte.
Hvitrosa leppestift og tuppert grorudpalme VAR high fashion på Veitvet.

Ungdom skal ha rett til å følge sin egen døgnrytme.
Nettopp. Så hvorfor måtte jeg opp for å gå på skolen?

Ungdom skal ha rett til å komme seg ut når de ønsker.
Åh, bare vi hadde hatt en slik kampanje. Hjem fra Klubben innen 22. Sosialt selvmord.

Ungdom skal ha rett til å gå i klær de liker.
Har enda ikke tilgitt Opphavet for å ha kastet flere søplesekker med godt bevarte kjoler fra 60-tallet.

Ungdom skal ha rett til stimulering og fysisk aktivisering.
Piano, fotball, håndball, jazzballet, Norsk Folkehjelp, FpU. Pretty much covered.

Ungdom skal ha rett til privatliv.
Så hvorfor klager foreldre over at det er rotete på rommet? Og det er en grunn til at dagbøker kommer med LÅS!

Ungdom skal ha rett til å holde sine minner levende.
Eeh. Kan godt fortrenge store deler av oppveksten i bytte mot å huske hva jeg sa i baren forrige tirsdag...

Ungdom skal ha rett til å leve i sitt vante miljø.
Ytterst traumatisk å flytte fra beste østkant til verste vestkant når man skal begynne på siste klassetrinn på ungdomsskolen. En i den nye klassen innrømmet at hun hadde vært på østkantsafari (tatt T-banen til Stovner) for å "se hvordan folk bodde der".

Men får si til de eldre som ble sagt til tenårings-VamPus: så lenge du lever under mitt tak for mine penger, så har du å rette deg etter mine regler. Staten bør sørge for en basis standard for alle, utover det bør folk spare til egen alderdom. Det er ingen menneskerett å få biff med bernaise, bo der man alltid har bodd eller døgnassistanse for å kunne ha den døgnrytmen man ønsker.

10 kommentarer:

Anonym sa...

At age 4 success is not peeing in your pants.
At age 12 success is having friends.
At age 16 success is having a drivers license.
At age 20 success is having sex.
At age 35 success is having money.
At age 50 success is having money.
At age 60 success is having sex.
At age 70 success is having a drivers license.
At age 75 success is having friends.
At age 80 success is not peeing in your pants.

Den har du sikkert lest før.

Uansett - kanskje vi kan si at fagforbundet skaper marked for sine tjenester med denne reklamekampanjen? Å fortelle folk at de trenger noe de ikke visste de trengte er som kjent kapitalisme på sitt ypperste. Fagforbundet vil med denne kampanjen skape flere omsorgspersoner for de eldre - og på den måten få flere medlemmer.

Stian Oen sa...

"Staten bør sørge for en basis standard for alle, utover det bør folk spare til egen alderdom."

Nøyaktig det samme som FrPs representant i pensjonskommisjonen foreslo...

Jeg forstår forsåvidt at folk på høyresida ut fra deres politiske grunnsyn ønsker kapitaloverføring fra offentlig til privat sektor, og at den enorme kapitalmengden pensjonene våre utgjør sånn sett er vanskelig å ligge unna. Men hvorfor er det i seg selv en politisk målsetning at noen skal måtte klare seg på minstepensjon hele alderdommen, mens andre i kraft av å ha hatt høye inntekter skal ha det relativt greitt økonomisk?

Herodotus sa...

Jeg har ennå ikke bestemt meg om jeg skal bli gammel eller blåse ut hjernen på meg mens det ennå er tid før jeg blir avhengig av MeWe-generasjonen for min alderdoms velferd. Som man sier i Russland: Hva er optimisme? Svar: Optimisme er mangel på informasjon!

Thomas Kenworthy sa...

Avkommet som er i ferd med å vokse opp må inrette seg etter foreldrenes husordensregler. Gamlingene må i likhet med ungdommene ta til takke med tilbudet.

De har ikke råd til å bo noe annet sted.

Hvorfor er statens alderdomstilbud så dårlig? Fordi jo bedre det blir jo mindre vil folk forbedrede seg på egenhånd. Folk vil bruke pengene sine etterhvert, stille dårligere rustet til å møte alderdommen. Flere vil bruke tilbudet og det blir dårligere.

Hvorfor er det så mange som ikke har sikret alderdommen med egne midler? Alderdommen er ikke en plutselig ulykke. Vi har god tid til å å spare?

Noen vil som nevnt ovenfor stole på at staten vil ta seg av dem.

Mange forsøker å spare, men blir så grundig flådd av staten opp gjennom yrkeskarrieren at de ikke får spart nok. Omkring 70 % skatt er vanlig. I tillegg gir formuesskatt og skatt på renter dårlig avkastning og enda mindre insitament til å spare.

I konklusjon gir politikerne løfter (andre skal innfri) de ikke har mulighet til å oppfylle. Løftene og skatteplyndingen får folk til å oppføre seg tåpelig og ikke forberede seg på det de vet kommer.

Anonym sa...

Dessuten har de godt av det, de stemte på Gerhardsen hver gang de hadde sjansen. Litt sent å klage på systemet han lagde nå.

[Stian]
Vi ønsker å hindre kapitaloverføring fra privat til offentlig sektor, det er noe helt annet.
Det er våre penger, vi har tjent dem selv. Det er altså IKKE en målsetning av noen skal klare seg med minst mulig, det er målsetningen at de skal ha mest mulig i fred, slik at de KAN ha en bra alderdom.

Stian Oen sa...

Jaha, Simon: Og det oppnås altså ved at alle får minstepensjon?

Anonym sa...

Hva er det du prater om ?

Det oppnås ved at skattenivået reduseres (i første omgang) til max 10%.

Stian Oen sa...

Ikke la det gå ut over meg at du åpenbart ikke har fulgt med i norsk samfunnsdebatt de siste årene, da

Anonym sa...

Hvordan i h.....skal jeg kunne spare? I dag (25) har jeg betalt månedens siste regning og har 1000 kr igjen på kontoen. Neste lønn kommer den 12. og jeg skulle ha vært hos tannlegen, jeg skulle gjerne ha klipt meg, jeg skulle gjerne ha kost meg litt men hele lønnen går hver måned til å betale lån og faste utgifter.
Jeg kjenner jeg begynner å hate venstresiden som er så opptatt av å ta penger fra folk at de ikke ser hvor grådige de selv er men bare skylder på kapitalistene hvem de nå er.

* sa...

hahaha! jeg vil også leke lenge! husker forresten en artikkel i village voice (tror jeg) for et år siden som foreslo geriatricide, mao folkemord på gamle mennesker. alle over 60 skulle være fritt vilt. da skulle vi få sett løsning på eldrebølgen tenker jeg...