Om VamPus

Bildet mitt
er Heidi Nordby Lunde, feminist, aktivist og Høyre-dame. Mer om Heidi. Kontakt meg på VamPus [a] gmail.com. Merk at kommentarer på innlegg eldre enn fem dager blir moderert - ene og alene for at jeg da får varsel om nye kommentarer. Leser ikke kommentarfeltet på gamle innlegg så ofte. Skriver du som anonym er sjansen stor for at det blir slettet sammen med spam.

tirsdag, august 05, 2008

Duell om nakensjokk

Tidligere i år ga den høyrevridde Johan Norberg og den venstrevridde Boris Benulic ut en bok hvor de fra hver sin kant slaktet Naomi Kleins ”Sjokkdoktrinen” - kalt "Allt om Naomi Kleins nakenchock".

I dag har de en annonse ute i forkant av den en bokmesse hvor de utfordrer svenske bokkritikere til duell - ”hvor som helst, når som helst, velg din egen moderator” – om boka fordi de mener anmelderne har vist "forbløffende kunnskapsløshet" i sin hyllest til boka (siste side - pdf). Mon tro om noen tør plukke opp hansken.

I Norge er det kun Minervas Jan Arild Snoen som har forsøkt seg på Sisyfos-oppgaven det er å faktasjekke boka. Dette er bare etter de første ti sidene. Selv kom jeg til side 49 før jeg fant ut at livet rett og slett er for kort.

Naomi Kleins "Sjokkdoktrinen" gis gjerne bort - pent brukt - send mail til vampus [a] gmail.com - førstemann til mølla etc...

6 kommentarer:

Anonym sa...

Etter å ha lest "No Logo" en gang for noen år siden, tar jeg gjerne imot et eksemplar av "Sjokkdoktrinen". Jeg forventer at den er like underholdene og minst like full av løgner, halvsannheter og bevisste misforståelser! Hadde det ikke vært for at (den "anonyme") forfatteren av "Kongepudler" vet at det h*n skriver bare er morsomt piss, hadde de stilt i samme klasse. Naomi K. skjønner det ikke, og derfor er hennes bøker enda morsommere!

PS: Jeg er dog ikke villig til å betale for et slikt makkverk. Du har mailen min!
:D

Anonym sa...

PS: Har enda ikke orket å sjekke alle linkene, dvs. om det var du eller en av de andre som vcille gi den bort. Hvis jeg ikke kan få den av deg, så kjøper jeg et Donald. Det gjør omtrent samme nytten!
;-)

Anonym sa...

Hvorfor er dere så opptatt av å lese søppel?

fabelfisk sa...

Det mest rasende festlige er jo de veloverveide, nøytrale og ikke minst omfattende omtalene denne boka fikk da den kom ut.

Hvis jeg vil lese tøysete propaganda uten rot i virkeligheten foretrekker jeg faktisk SUs program. Og det sier litt..

s sa...

Naomi? Navnet vekker i alle fall vakre assosiasjoner. Er boken illustrert?

Anonym sa...

Det morsomste er at Naomi Klein visstnok varemerekregistrerte NO LOGO både som logo og uttrykk og saksøkte folk for(mis)bruk av det med krav om erstatning.