Om VamPus

Bildet mitt
er Heidi Nordby Lunde, feminist, aktivist og Høyre-dame. Mer om Heidi. Kontakt meg på VamPus [a] gmail.com. Merk at kommentarer på innlegg eldre enn fem dager blir moderert - ene og alene for at jeg da får varsel om nye kommentarer. Leser ikke kommentarfeltet på gamle innlegg så ofte. Skriver du som anonym er sjansen stor for at det blir slettet sammen med spam.

fredag, august 01, 2008

Hvilken rettsoppfatning?

Harald Stabell vil ha mildere straffer for narkotikaforbrytelser og peker på at narkotikaforbrytere straffes med opp mot 14 års fengsel, mens incest- og voldtektsforbrytere i flere tilfeller blir dømt til under 4 års fengsel.

- Det er et åpenbart misforhold her, som er i strid med folks rettsoppfatning, sier han til NRK.

Ja. For det hadde vel blitt ramaskrik blant folk flest om noen i stedet forsøkte å heve straffeutmålingen for voldtekt og incest.

7 kommentarer:

Anonym sa...

Haha. Godt poeng.

Unknown sa...

Tja.. Problemet oppstaar vel hvis voldtekts/inceststraffene kommer for naerme straffen for drap. Da blir det plutselig rasjonelt aa drepe offeret for a minske sjansen for aa bli tatt ettersom straffen ikke blir saerlig skjerpet.

Naa burde det selvsagt ikke vaere noen straff for narkotika "forbrytelser" in the first place da...

Anonym sa...

Det jeg hørte på NRK Alltid nyheter, er at Stabell vil ha mildere straffer for narkotikaforbrytelser og høyere straffer for seksualforbrytelser.

Anonym sa...

"Harald Stabell er helt klar på hva han mener bør gjøres.

– Jeg synes man må nedjustere narkotikadommene og oppjustere straffen innenfor seksualforbrytelser, og kanskje særlig når det gjelder barn."

Fra NRK-saken du lenker til, Vampus. Lese først, blogge etterpå? :)

Anonym sa...

Idioten her er jo professor Hennum, som uten noen begrunnelse mener straffen for voldsforbrytelser skal senkes. Beskyttelse av borgerne kommer tydeligvis ikke inn i bildet.

Øyvind Bye sa...

enig i at vi trenger økte straffer for en del forseelser, straffenivået i Norge synes jeg er skammelig lavt..

Anonym sa...

Det virkelige problemet for folks rettsoppfatning er at politiet prioriterer å ta folk som begår offerløse "forbrytelser" som narkotika-"forbrytelser" i stedet for prioritere forbrytelser mot folks liv, helse og eiendom. Og med denne forfølgelsen av folk som velger alternative rusmidler som rekreasjon, livsstil eller yrke, skaper de enda flere av de virkelige forbrytelsene mot folks liv, helse og eiendom de nekter å prioritere.

Selv har jeg trengt dem TO ganger UTEN å ha fått den hjelpen jeg trengte. Takk og pris at det gikk bra, IKKE takket være svartskjortene.