Om VamPus

Bildet mitt
er Heidi Nordby Lunde, feminist, aktivist og Høyre-dame. Mer om Heidi. Kontakt meg på VamPus [a] gmail.com. Merk at kommentarer på innlegg eldre enn fem dager blir moderert - ene og alene for at jeg da får varsel om nye kommentarer. Leser ikke kommentarfeltet på gamle innlegg så ofte. Skriver du som anonym er sjansen stor for at det blir slettet sammen med spam.

tirsdag, august 05, 2008

Kontakt med grasrota

Er det gateselgere som gjør at seks av ti Oslo-borgere er redde for å gå på Karl Johan? Eller er det aggressive tiggere, åpent narkotikasalg og pågående horer som hovedsakelig er problemet?

Mens politikerne er opprørte over folk som selger mobilabonnementer, avisabonnementer og sikkerhetsutstyr for hjemmet, og vil pusse politiet på disse, så omsettes narkotika åpent på Karl Johan, horene byr seg frem selv til gutter som ikke klamrer seg skrekkslagent til kjærestene sine, mens de utenlandske tiggerne skal i hvert fall ha det at de ikke slenger dritt etter deg, slik en del av deres norske kollegaer gjør. Det er jo umenneskelig å gjøre noe med dette.

Men gateselgerne - DE skal vi ta.

Her er et forslag. Kan vi på Grünerløkka bytte bort noen av "selgerne" våre langs Akerselva og nederst i Markveien (også kalt Dopsgate/Pusher street) mot noen selgere fra Karl Johan? Jeg tror nemlig jeg foretrekker å fekte vekk en innpåsliten mobilabonnementsselger enn å bli slått ned av en dealer.

26 kommentarer:

Anonym sa...

Ta alle de som slår ned en annen - enten det er gateselger eller narkoman.

Men at flertallstyranniet skal stenge ute en viss type borgere som ikke skader andre, er sosialdemokrati i både teori og praksis.

Anonym sa...

Oi, er jeg virkelig i mindretall når jeg ikke er bekymret for å gå i Karl Johansgate? Kjenner heller ingen andre som er bekymret. Kan det hende at de over 60 og de under 14 utgjør de fleste av disse?

Jeg blir plaget langt mer av gateselgere enn prostituerte og "narkodealere", og vil heller trekke begge disse gruppene frem som noen av samfunnets virkelige helter. De sliter med forferdelige arbeidsforhold og forfølgelse av moralister og flertallstyranniets enforcere.

Arbeidet deres er 100% legitimt siden de ikke utøver tvang overfor kundene. Voldelige mennesker må selvsagt fjernes uansett profesjon.

Blitt stiv konservativ Vampus?

Henrik Akselsen sa...

Burde da være mulig å fjerne begge deler?

Jeg synes bare synd på de ungdommene som står og roper til folk på gata, men det er jo prinsippielt betenkelig at en bedrift kan ta opp fellesområde på en slik måte, særlig når det er midt på Karl Johan eller ved Stortorget.

Selgerne er forøvrig kanskje den beste grunnen til å ikke abonnere på Aftenposten, for da støtter man praksisen. Og hvem er det egengli som bytter strømleverandør midt på gata??

fabelfisk sa...

Det er all mulig hjemmel i loven mot å fjerne folk som driver aggressiv oppførsel mot andre, entene det er strømselgere, tiggere, vervemisjonærer, horer eller langere.

Det er ikke umenneskelig å håndheve denne loven.

Det som er umenneskelig og uspiselig er Høyres idiotiske forslag om å forby tigging. Hvis Oslo-folk virkelig ikke vil ha tiggerne der, ja, så får de slutte å gi dem penger. Simple as that.

Anonym sa...

Selgerne? De er representanter for det onde undertrykkende kapitalistiske samfunn. Dopselgere, narkomane, tiggere og prostituerte er derimot bare ofre for det samme undertrykkende kapitalistiske samfunnet.
Elementært, Vampus!
(Og Andyq er enten synshemmet eller har overdreven tilit til dem som er rundt ham. Det er skremmende å gå på Karl Johan. Jeg er forholdsvis atletisk og "straight", men har fått tilbud om det aller meste der, ja)

Anonym sa...

Kjell:

Jeg er ikke synshemmet, og siden jeg bor ca 5 minutters gange unna Karl Johan er jeg veldig godt kjent med forholdene. Nærheten har også ført til at jeg har gått i den gaten flere tusen ganger de siste årene uten å noengang ha blitt utsatt for noe.

"""Jeg er forholdsvis atletisk og "straight", men har fått tilbud om det aller meste der, ja)"""

Med mindre "tilbudet" har vært "pengene eller livet", kan jeg ikke se for meg hva slags tilbud som kan være skremmende.

VamPus sa...

fabefisk: Så det er umenneskelig å gjeninnføre en lov som så ut til å fungere utmerket frem til nyttårsaften 2006, hvorpå opphevingen av loven førte til eksplosjonen av utenlandske tiggere i Oslo? Hvorfor det egentlig?

Anonym sa...

Nei, bevares, de prostituerte, dophuene du ikke bør se i øya, fyllikene, oppkastet,tiggerne som rundstjeler, søpla, alt det er bare pittoresk. Ser man ikke at Karl Johan er en skamplett har man litt realitetsbrist.
For øvrig var jeg en tur i stockholm sentrum i vår. Kontrasten til vår egen forsøplede paradegate kunne ikke vært større.
Det var rent, lite tagging, ingen synlige narkomane og prostituerte og søpla ble tydeligvis ryddet.
Og jeg er ingen beundrer av sosialdemokratiet.

Anonym sa...

Nei til JAS (be)gripen sier jeg.

http://www.nrk.no/magasin/humor/1.3186217

Anonym sa...

Kjell: tror du det er fordi stockholm ikke har tiggere, narkomane, prostituerte og andre utslåtte grupper mennesker? hvis det finnes slike mennesker i stockholm, hva tror du er årsaken til at de ikke er i bybildet? hvordan tror du de har det? bryr du deg?

VamPus sa...

Så narkomane har et strålende liv bare de alle får samles i Oslos hovedgate? Og horene føler seg bedre av å selge seg på Karl Johan enn andre steder? Hva i alle dager har det med saken å gjøre?

Anonym sa...

"Og horene føler seg bedre av å selge seg på Karl Johan enn andre steder?"

Legg merke til: "føler seg bedre..."

"Hva i alle dager har det med saken å gjøre?"

Anonym sa...

Vampus:
De prostituerte føler seg jo helt åpenbart bedre ved å selge seg ved Karl Johan, det er jo stedet de har valgt å gjøre det.
Regner med at det er pga. stor trafikk og dermed større muligheter for salg. Det virker sikkert også tryggere med godt opplyste gater.

Synes saken virker sur. Noen kritiserer de plagsomme gateselgerne, og du ser det som en mulighet til å angripe to av de mest utstøtte gruppene i samfunnet.
Den minimale plagen narkodealere og prostituerte påfører oss er en direkte følge av vår egen illiberale politikk.

I Amsterdam er disse "plagsomme menneskene" en turistattraksjon, og de liberale lovene gjør det tryggere for kjøpere og selgere. Synes det virker som en vanvittig mye bedre løsning.

Anonym sa...

Kjell:
Litt av en liste det der.
* de prostituerte
Hvorfor er du så redd for dem?
* dophuene du ikke bør se i øya
Pleier du ofte å se fremmede, rusede mennesker i øynene og holde blikket? Er dette noe du savner å gjøre? Vet du om en eneste by der du ikke finner rusede voldsaper? Tips: Alkohol fører til mest vold.
* fyllikene
Ytterst lite av disse i Karl Johan, de henger stort sett andre steder.
* oppkastet
Det er en stor by, noen ganger blir folk syke. Ser ikke mer oppkast her enn andre byer på samme størrelse.
* tiggerne som rundstjeler
Aldri hendt meg, aldri hørt om noen det har hendt. Synd, men sannsynligvis ikke så veldig omfattende.
* søpla
Det er litt, men det er det da også i alle andre store byer. Ikke så mye at Oslo skiller seg ut.
* alt det er bare pittoresk.
Nei, akkurat som _alle_ andre steder i verden.

Alt du har skrevet gjelder alle byer i åpne samfunn av en viss størrelse. Det eneste du kan unngå er horene og narkodealere, hvis man er av den legning at man foretrekker forbud fremfor liberalisering. De forsvinner dog ikke, de er bare ikke der de sarte øynene dine kan se dem.

s sa...

Det Oslo trenger er enkelt og greit et red light district a'la Amsterdam. Vips, så er narkisene og horene en turistattraksjon.

Anonym sa...

"Verdensmannen" Andyq har uttalt seg. Vi må tåle å gå på KJ uten å få "fucky fucky" slengt etter oss, selv i selskap med familien. Rusmisbrukerne skal selvfølgelig eie stedet, vi andre skal se blygt ned i asfalten.
Nei!
Det offentlige rom skal tilhøre det alminnelige lovlydige publikum.
Det skal ikke tilhøre dem som er til plage eller sjenanse for oss.
Andyq tror sikkert at han er "tolerant", den høyeste dyd i de rettenkendes øyne.
Det er han ikke. Med sin normalisering av uønsket og skadelig adferd er han tvert i mot med på ytterligere å stigmatisere dem han solidariserer seg med.
Og det er ingenting "verdensmannsaktig" ved det.

Anonym sa...

Kjell:

Det er jo bare syting fra din side, ingen forslag om hvordan vi eventuelt kan forbedre KJ/Oslo sentrum. Hvordan kan noe slikt angripes?

Så vidt jeg forstår vil et red light district i Oslo samt litt mer ressurser på renhold løse dine problemer. Ville det være en akseptabel løsning?

Ønsker du virkelig at politiet skal bruke ressursene sine på å jage tiggere? Har de ingen viktigere oppgaver? Politiet kan heller være strengere med de som plager mennesker i gaten. Dette er allerede ulovlig.

Et salg av KJ til private aktører hadde vært å foretrekke.

Anonym sa...

Ja, det er faktisk jobben til politiet å sørge for den offentlige ro og orden, blant annet å holde tiggere og rusmisbrukere såpass i sjakk at de ikke sjenerer den alminnelige borger. En bieffekt av slik praksis, slik det har vært erfart i New York, en ekte verdensby, er at annen kriminalitet går ned. Og selvfølgelig kunne vi privatisere KJ, da kunne jo Securitas eller Hafslund overta.

fabelfisk sa...

Vampus: OK, umenneskelig er et veldig ladet ord. La meg heller kalle det meget illiberalt å nekte folk å sitte et sted og spørre andre om de har lyst til å gi bort penger til dem. Hvis man skal forby dette, hvilke andre typer oppførsel skal man nekte i det offentlige rom? Og hvem skal bestemme neste gang? Jan Bøhler? Jeg har fremdeles ikke hørt et godt, prinsipielt argument for hvorfor det skal være forbudt å tigge når vi allerede har et forbud mot aggressiv atferd. Selv om vi er mange som ikke liker å se at folk kaster bort tiden sin og ikke er med å skape et fnugg verdi, verken her eller hvor de nå enn kommer fra, så har vi vel ingen rett til å nekte dem det. Pengestøtte gitt direkte fra fremmedarbeidere til sine egne familier har jeg dessuten langt mer tro på effekten av enn tradisjonell bistand. Så for min del må de bare sitte her, så lenge de mener det lønner seg mer enn å (ikke) arbeide et annet sted.

Så skal vi heller ikke glemme at for noen er tigging siste utvei. Det er ikke alle som har noen rundt seg med kapasitet til å geleide dem gjennom sosialhjelpsjungelen i Norge. Det finnes faktisk noen som faller fullstendig utenfor. Å nekte dem å gjøre det eneste de kan gjøre for å overleve synes jeg faktisk er slemt. Men det er vel noen som tror at bare man forbyr symptomet, så blir problemet borte.

Jeg kommenterer forøvrig ikke narkotikasalg, som allerede er forbudt, eller prostitusjon, som er i ferd med å bli det. Det får jeg ta en annen dag.

Anonym sa...

Flott Kjell. En privatisering av gatene ville gitt Oslo Red Light District muliget til å drive sin business som de ville i f.eks. en av sidegatene til KJ.
Siden de da hadde hatt et eget område ville det vært helt unødvendig å trekke mot KJ.
Gater med butikker som henvender seg til fiffen, de nervøse og sarte sjeler vil kunne plassere securitas hver 5. meter.

Privatisering løser det hele siden en eier naturligvis står fritt til å bruke eiendommen som han vil.

Idag er derimot gatene i offentlig eie, og da er det min oppfatning at man må være liberale. Disse narkisene, horene og selgerne har akkurat den samme rett til å oppholde seg der som deg.

At du synes salg av sex er ekkelt sier vel ikke stort annet enn at det er din personlige mening. Jeg blir langt mer irritert av de Amnesty-selgerne som hele tiden plager meg, og ikke minst de religiøse på Egertorget. Hvilke kriterier skal legges til grunn for at en gruppe skal utestenges?

Anonym sa...

andyq: Nei, du er i hvert fall ikke alene. Jeg har ingen problemer med å frekventere hverken Akerselva eller Karl Johans gate.

=Osloselgere treffer jeg over alt. Ingen av dem har prøvd å hverken rope til meg, tvinge meg til å kjøpe noe som helst eller vært ufine. Og jeg frekventerer Oslos gater relativt mye på både dag og kveld. (Det er meget sjeldent jeg kjøper bladet).

Det ville bli penere i KJ hvis folk flest la søpla i søppelkasser, i steden for på fortauet. Og selvfølgelig, om polititet tok for seg aggressive selgere, slik de allerede har hjemmel til, ville det bli enklere å komme seg på toget.

Verken prostituerte, tiggere eller =Osloselgere er i nærheten av Hafslunds selgere i aggressivitet. De forstår ikke et enkelt nei, slik de fleste andre gjør.

Jeppe sa...

Det norske tiggerne synes jeg synd på og føler avmakt når jeg ser på dem, for jeg vet at selv om jeg gir dem penger så vil det neppe hjelpe dem - norsk rusomsorg og psykiatri setter en effektiv stopper for folk som vil løfte seg ut av en kjip hverdag.

Roma-tiggerne klør det i sparkefoten når jeg går forbi.

Og gateselgerne går jeg i ring rundt, og jeg blir jævlig glad dersom de forsvinner.

Anonym sa...

Det er vel ingen dealere som kan plage deg på noen som helst måte når du sitter inne hele dagen og skriver? De får jo ikke tak i deg... Men sånn ellers - jeg er også en av dem som mener det burde ryddes i Oslo sentrum. Dette til tross for at jeg var narkis selv for noen år siden. Men bortsett fra EN gang, da jeg sloknet bak domkirken og måtte plukkes opp av utepatruljen, så tok jeg dosene mine på hotellrom og forstyrret ikke et eneste menneske (bortsett fra Ståle som var enda mer stein enn meg).

Anonym sa...

Noen av oss - som jeg - kan huske KJ før det ble en slags åpen kloakk, befolket med rusmisbrukere, søppel, oppkast og prostituerte. Det er ikke mange årene siden. Det er ikke noe kosmopolitisk eller verdensmannsaktig ved dette. Det er tvert i mot en tragisk og uønsket utvikling, i hvert fall for de som er modne av sinn.
Ønsker du å bo i en sosial kloakk, Andyq, så flytt gjerne til en, men forlang ikke av oss andre at vi skal tolerere denne dritten.

Anonym sa...

Det er enklere å flytte Heidi Nordby Lunde til et fredeligere sted... som Gjøvik, for eksempel - enn å ommøblere på hele hovedstaden fordi at hun føler seg så plaget av alt "rusket." ANDYQ har et godt poeng og jeg tror ikke at oslos vanskeligstilte har plaget vampus så fælt som det høres ut som.

Unknown sa...

Kunne ikke vært mer enig med blogposten. Første trodde jeg at SV-Audun hadde fått helt feber fordi han gikk ut mot alt maset på Karl Johan, men så viser det seg at han bare er idiot som vanlig.

Gateselgere er lette å håndtere. Jeg kunne godt spart meg å se dem, men det er faktisk begrenset hvor mye trøbbel de skaper.