Om VamPus

Bildet mitt
er Heidi Nordby Lunde, feminist, aktivist og Høyre-dame. Mer om Heidi. Kontakt meg på VamPus [a] gmail.com. Merk at kommentarer på innlegg eldre enn fem dager blir moderert - ene og alene for at jeg da får varsel om nye kommentarer. Leser ikke kommentarfeltet på gamle innlegg så ofte. Skriver du som anonym er sjansen stor for at det blir slettet sammen med spam.

fredag, august 08, 2008

Udekket kjøtt

UDI vil ikke ta selvkritikk for manglende beskyttelse av sårbare kvinner etter at en 20 år gammel kvinne skal ha blitt voldtatt på et asylmottak i Tinn. Det er kvinnens ansvar å unngå voldtekt, sier UDI til VG.

Ja. Hvorfor skulle det være annerledes på asylmottak enn ellers i samfunnet. Jeg skal ikke drikke meg full, ikke snakke med fremmede på bar, ikke gå i korte skjørt, ikke gå alene hjem, ikke oppføre meg provoserende, forsterke og låse døra og lukke alle vinduene.

Husker du den australske imamen som ble kritisert for å sammenligne kvinner uten hijab som et stykke udekket kjøtt?

– Hvis du setter kjøtt som ikke er dekket til utenfor huset, på gata eller i parken, og kattene komme og spiser, hvem har skylden – katten eller det udekkede kjøttet, spurte han og svarte selv:

– Det udekkede kjøttet er problemet. Hvis hun var på rommet sitt, i sitt hjem, med hijaben på, ville det ikke ha skjedd noe, sa han.

Og det har han jo helt rett i. Dersom jeg satt hjemme bak låste dører med et laken over hodet så ville jeg garantert vært mer beskyttet enn om jeg går ut og lever det livet jeg lever. Kvinnen på asylmottaket hadde ikke så mye valg. Hun bodde på en avdeling der dørene inn til fellesrommene er åpne, med menn som har bakgrunn fra krigsherjede områder. Dette kaller UDI å "legge til rette for et normalt botilbud".

Det er mitt ansvar å sørge for min egen sikkerhet. Og mitt ansvar er økende. For mens politikerne vil øke fokuset på gateselgere i Oslo, så øker antall voldtekter i hovedstaden. Og det ser ut til at det er viktigere å ikke stigmatisere grupper av menn enn å stigmatisere kvinner som voldtas. For når hørte du sist en debatt om hvem som voldtar i Oslo? Visste du at:

- I 72,8 % av de anmeldte voldtektene i Oslo i 2007 hadde gjerningsmannen utenlandsk bakgrunn
- 84,7 % av de som voldtas har norsk statsborgerskap (og flesteparten norsk landbakgrunn)
- Av 12 som ble anmeldt for flere voldtekter i 2007 var det kun en med norsk landbakgrunn
- Antall gruppevoldtekter er økende, og personer med somalisk bakgrunn er registrert for flere gruppevoldtekter.

Visepolitimester Sveinung Sponheim ga følgende beskrivelse av en gjennomsnitts voldtektsforbryter til Aftenpoften:

- Han er cirka 30 år, ikke-norsk bakgrunn, arbeidsledig og har et rusproblem, sier Sponheim.

Han mener det er uheldig at statistikken viser at enkelte befolkningsgrupper er overrepresentert fordi dette bidrar til stigmatisering av enkelte befolkningsgrupper.

Uheldig, er ordet. Kvinner som voldtas har blitt stigmatisert til alle tider. Derfor anmeldes heller ikke flertallet av voldtekter. For flertallet av voldtekter skjer fortsatt i de tusen hjem av hvite norske nordmenn fra Norge, der gjerningsmannen kjenner offeret og gjerne er omgangsvenn. Hvem tror venneflokken på?

Hun var jo full. Hadde på seg kort skjørt. Ble med hjem på nachspiel. Hennes ansvar. Hennes sikkerhet.

Overfallvoldtekter blir som regel anmeldt og det er disse voldtektene som representeres i statistikken fra Oslo politikammers rapport for 2007. Saksbehandlingstiden er nærmere ett år.

Vi vet at kvinners sikkerhet er kvinners eget ansvar og hennes ansvar alene. Politikernes og politiets prioriteringer forteller oss det. Redselen for å stigmatisere enkelte innvandrermenn i forhold til å stigmatisere kvinner som voldtas forteller oss det.

I Norge i 2008 er vi stykker med udekket kjøtt. Selv om vi er på våre rom, bak vår dør, så er det fortsatt vårt ansvar.

Oppdatert: UDI har lagt ut pressemelding hvor de sier at de er feilsitert.

43 kommentarer:

Anonym sa...

Veldig bra innlegg.

Constantine sa...

Jeg blir så flau på våre vegne når vi ikke klarer beskytte mennesker som kommer hit for å søke tilflukt.

Jeg håper virkelig jenta får den oppfølgingen hun trenger...

Camilla sa...

Mange gode poeng her. Mer enn en gang jeg har lurt på hva slags samfunn vi lever i. Spørsmålet er; hva kan vi gjøre for å endre dette?

Anonym sa...

Knallbra innlegg.

Anonym sa...

Du skriver "politikerne". Legg til at det er politikerne på venstre fløy, godt supplert av "justisminister" Storberget, og med velvillig bistand fra embetsverket i JD, som gjør sitt beste for å undertrykke fakta om kriminaliteten i Oslo. Snakk med Erling Lae, du, så vil du få et annet bilde,
men som byrådsleder har han ikke muligheter til å påvirke dette, ettersom kriminalitetsbekjempelse er et statlig ansvar - som staten ikke utfører. Det er tross alt lettere å bekjempe gatesalg og pinneraketter.

Anonym sa...

På hvilken måte hadde UDI-direktøren tenkt at denne kvinnen skulle ta et slikt ansvar? Ved å blokkere døra si? Hengelås? Og sulte ihjel?

Eller er det noe jeg ikke har skjønt her? Jeg skjønner f. eks ikke hvorfor enslige kvinner plasseres sammen med enslige menn, når UDI har visst i ca 20 år at dette kan gi kvinnene problemer.

Flopsy sa...

Det er utrolig deprimerende å nok en gang måtte lese at kvinner har ansvar for å beskytte seg selv mot voldtekt. Når skal man begynne å fokusere på det egentlige problemet, nemlig at noen menn voldtar?

Jeg vet ikke så mye om hvordan ting fungerer på innsiden av et asylmottak, men det høres til tider litt ville vesten ut.

Jeg lurer også på om "normalisert boform" egentlig er et fint ord for "tak over hodet, men manglende oppfølging".

Uansett, interessant post.

Anonym sa...

Flott post, VamPus. Jeg skrev mer i affekt om samme sak.

Anonym sa...

Siden vi er på vei inn i en ny middelalder, kan en børste støvet av forrige middelalders løsning på problemet: kyskhetsbelte.

Anonym sa...

Ut i fra de beskrivelsene som kommer frem om tilstandene på asylmottak virker det jo som om det er veldig lite sikkerhet og stor fare for seksuell trakassering for kvinnene som bor der. Når de ikke kan bruke badet eller gå på kjøkkenet uten å grafses på, og må bolte døren om natta, så må jo UDI skjønne at det må noen tiltak til!
Vi kan jo ikke behandle folk sånn! De må jo i alle fall kunne føle seg trygge!

Anonym sa...

I 2001 ble en ung kvinne voldtatt på Majorstua. Kvinnen skrek til voldtektsmannen at hun hadde aids, men voldtekten ble fullbyrdet. Da saken kom opp for retten ble det sett på som formidlende at den "stakkars voldtektsmannen" måtte leve flere mndr. i uvisshet om han var blitt smittet, stakkar. Dette forteller litt om hvordan ting fungerer. At hun måtte leve resten av livet med de problemene et slikt overgrep fører med seg, vel..... Det var værre for gjerningsmannen å leve i uvisshet en periode etter frivillig å ha begått overgrepet. Ja jeg lurer også ofte på hva slags samfunn vi lever i

Anathema sa...

Flott post, VamPus!

Det er skremmende at antall overfallsvoldtekter i Oslo øker. Jeg er forbannet over at det påvirker min hverdag. Jeg bor sentralt i fin gangavstand fra det aller meste, men kan ikke gå alene om kvelden eller natten lenger.

Redselen for å være politisk ukorrekt gjør at politikerne ikke tar tak i det åpenbare kulturproblemet som dette er. Det er helt klart at det må mye mer kursing og oppfølgning til mht fremmedkulturelle innvandrere. Dette burde det være full, offisiell fokus på.

Anonym sa...

"Hvis du setter kjøtt som ikke er dekket til utenfor huset, på gata eller i parken, og kattene komme og spiser, hvem har skylden – katten eller det udekkede kjøttet, spurte han og svarte selv"

Betyr dette at butikktyveri er butikkeiers feil? I de tilfellene hvor tyven er en mann i alle fall (litt usikker på om det er begge kjønn eller bare menn som har samme intelligens som en katt i følge denne fyren, snakk om å ha tro på seg selv forresten). Men altså, om matvarene ligger lett tilgjengelige før man har betalt, så må man vel skjønne at folk bare tar dem...

VamPus sa...

Jeg bor selv på Grünerløkka og vakler ikke sjeldent hjem alene etter å ha vært ute. Jeg er generelt ikke bekymra, til tross for at mediene har beskrevet "voldtektsbølger" på Løkka, som mildt sagt har vært overdrevet.

Jeg blir forbanna over at man ikke kan ta debatten på alvor. Jeg har møtt menn med innvandrerbakgrunn på vei hjem fra kveldsvakt i et lite belyst område på Løkka, hvor de krymper seg når de ser en enslig kvinne komme - det ser ut til at de regner med at jeg vil være redd for dem. Og når jeg møter to eller flere, så er jeg faktisk det. Men jeg vet også (av erfaring) at jeg er mest utsatt når jeg blir med noen på nachspiel eller inviterer folk hjem til meg.

Jeg finner det ytterst provoserende at man ikke kan snakke om voldtekt og overgrep i Oslo av redsel for å stigmatisere menn med innvandrerbakgrunn. Hva sier det om våre politikere - på både venstre og høyresiden - at de ikke evner å debattere et tema på en såpass intelligent måte at det ikke stigmatiserer?

Blir et problem større eller mindre om man er åpne og ærlige? Tror man det blir flere eller færre rasister om man unnlater å peke på elefanten i rommet? Får man flere eller færre forslag til løsninger av å ikke diskutere et problem?

Når modigheten og handlingskraften begrenser seg til å ta "plagsomme" mobiltelefonselgere, men ikke til å gjøre noe med det som virkelig opprører folk så er det ikke rart at FrP skyter fart.

Informasjon om for eksempel at
omkring 700 utlendinger ble utvist i 2007 pga brudd på straffeloven i Norge kan bidra til å nyansere bildet om at myndighetene faktisk gjør noe. Men hvis vi ikke debatterer det, så kommer jo heller ikke dette frem.

Og er det bare meg som reagerer på at voldtektsmannen nå er flyttet til en egen leilighet hvor han bor alene? Egen leilighet? Egen celle, skulle jeg tro var mer passende - og gi kvinnen en trygg leilighet.

Knurr.

Anonym sa...

Apropos Egypt og seksuell trakassering, så har Muslimsk Broderskap lansert en kampanje for å få slutt på trakassering av turistkvinner. Ikke så farlig med de Egyptiske tydeligvis..

De har også noen illustrerende reklameplakater i den forbindelse

Tone Yvonne sa...

Hei :o)

Er ikke dette bare helt utrolig???

Nok en gang er menn fritatt fra ansvaret - stakkar, de er jo drevet av sine drifter og har en tragisk fortid.....

Alle som er her fordi de av en eller annen grunn angivelig trenger beskyttelse burde får det!!
Ikke måtte risikere ytterligere overgrep.

Kanskje ikke rart at krisesenterene har stor pågang av kvinner nettopp fra asylmottakene.

Men dette bekrefter nok en gang at er noen fattige eller vanskeligstilte så har kvinnen det verst!!

Det sier seg selv at man ikke kan la et utall mennesker fra ett utall kulturer og med traumatisk fortid bo stuet sammen og forvente at de skal te seg vel utenom kontortid!!

De er i behov av oppsyn for sin egen og andres sikkerhet - et mottak kan aldri simulere normale boforhold fordi det er ikke noe normalt ved det!!

Kjempe bra innlegg!!

Hei forresten, fant deg hos Emmeline, første gang innom :o)

Ønsker deg en god helg!!

Fredrik Mellem sa...

Når engasjementet blir så personlig, så blir det også gode tekster. Denne var helt usedvanlig god.

Du har riktignok bare en kilometer til sentrum, men som du selv er inne på: Den kvadratkilomteren du trenger på hjemveien...

:-)

Anonym sa...

Jeg må si meg veldig enig - skrev en post om uttalelsene selv, dog ikke akkurat disse - mer det at de "så på om det var nødvendig med sikringstiltak" - kanskje litt seint ute, men bedre sent enn aldri, ikke sant?

Det at folk er så forbanna redd for å bare nevne at det er en overrepresentasjon av ikke-norskfødte personer som står for mesteparten av disse forbrytelsene beviser bare at frykten for å ikke være politisk korrekt kveler diskusjonen.

Jeg driter strengt tatt i om fyren er fra somalia, norge, bergen eller russland - fyren er likevel en voldtektsmann, og bør fjernes, punktum.

Jeg ser du skriver at fyren fra mottaket som nå sist var i avisene er flyttet til egen leilighet - hadde ikke fått dette med meg, men det viser vel bare at jeg hadde rett i det jeg skrev i kommentar til mitt eget innlegg.

Ettersom denne fyren ikke har fått innvilget asylsøknaden sin (regner jeg med, siden han fremdeles bodde på mottaket) så burde det jo ikke være noe problem å hive ham ut.

Personlig er jeg ikke helt for de enorme utgiftene som brukes på uttransporteringen. Kanskje det burde vært sett på alternative metoder for å få slike ut av landet, som ikke involverer 2-3 politifolk, flybilletter til alle, overnatting mm.

Anonym sa...

En helt fryktelig sak dette her. Men det du nevner om overrepresentasjon av enkelte grupper er et viktig tema å ta opp. Imidlertid ser man problemet også. Enkelte bruker en slik overrepresentasjon til å smøre skylden tykt og jevnt utover hele befolkningsgruppen.

Constantine sa...

Det en også kan undre seg over er hvor vidt det er sunt at VG nett og andre medier skriver hvor vedkommende som voldtok er fra. Jeg sier ikke at disse opplysningene bør skjules, men det bidrar jo bare til fremmedfrykt ovenfor andre mennesker fra samme land... Jeg vet ikke om jeg synes det er galt av dem heller, men jeg er sterkt redd for at det går ut over helt uskyldige mennesker fra samme region/land - kanskje? ...det er så uhyre vanskelig å vite!

Anonym sa...

hmm.. leste nettopp på e24.no at Kristin Clemet ønsker fri innvandring.. "Det er det eneste riktige standpunktet, både moralsk og ut fra et nytteperspektiv"!!

Simon T sa...

Jeg ser ikke problemet med denne stigmatiseringen. Hvis det er et fakta at somaliske menn står for en uproposjonal stor andel av voldtekter, så er dette et problem som alle somaliske menn desverre sliter med. Siden det må ha noe med somalisk kultur å gjøre, er det ikke vårt problem å unngå eventuelt ubehag de må føle ved det. Vårt problem er å unngå voldtekt.

Formålet med justisapparatet er ikke (skulle ikke ha vært) å bedre selvfølelelsen til voldsmannen, men å eliminere den trusselen han utgjør for andre. Med alle nødvendige midler.

hvorfor ikke... sa...

velskrevet og knallbra!

- og det er faktisk et problem at norske menn fra norge også voldtar - det er vanskeligere å anmelde en bekjent...

...kvinner er raske til å føle ansvar for...ville beskytte...føle skyldfølelse.
...og - med rette - tvile på at de blir trodd.

Takk på vegne av alle kvinner og menn. Dette er et problem vi MÅ løfte frem i lyset SAMMEN!

Anonym sa...

Det minner meg om de to svenske jentene Jenny og Linda som ble gjengvoldtatt og banket fordervet av fire somaliske menn. Det mest interessante var at Sveriges største avis (Aftonbladet?) presenterte de fire voldtektsmennene som to svensker, en finne og en somalier. Link til saken her: http://fjordman.blogspot.com/2005/12/immigrant-rape-wave-in-sweden.html

Anonym sa...

Vi må regne med at det blir verre - mye verre faktisk. Jeg leste nettop en artikkel om ei 16 år gammel jente i London som ble gjengvoldtatt, og etterpå ble hun dynket i kaustisk soda (poenget med kaustisk soda er at det fjerner DNA spor). Iølge artikkelen var det tvilsomt om jenta overlevde. Vi må nok regne med at denne 'trenden' kommer hit på berget også. http://www.telegraph.co.uk/opinion/main.jhtml?xml=/opinion/2008/01/16/do1602.xml

Anonym sa...

Hei Magnus Marsdal og Martin Kolberg, kanskje dette kan hjelpe dere til å knekke Frp-koden?

Anonym sa...

Anonym sa:

"Vi må nok regne med at denne 'trenden' kommer hit på berget også."

Er du sykelig opptatt voldtekter?

~ ♥ LISBETH ♥~ sa...

Blir like provosert som deg Vampus. For hver dag som går blir bare mottoet mitt forsterket, det er kun en du kan stole på i denne verdenen og det er deg selv. Hva innbiller de ansvarlige seg ?..; at vi sitter og venter på handling og smarte løsninger, tror de virkelig at jeg skal stole på en haug med mennesker som tilfeldigvis har fått en stilling innenfor UDI eller innehar et eller annet politisk verv, ha ha, rå latter her,that will be the day.. Jeg har ikke ord som kan beskrive hvor dårlig jeg synes dette landet blir styrt. Og HOI som jeg gleder meg til skolen begynner igjen, 30 unger med ulike behov stuet inn på et rom med en lærer blå i trynet av frustrasjon, gir alt han kan, men strekker ikke til, juhuuu way to go, dette blir det gode fremtidige borgere av ...hjelp sier jeg. Kjør 70 elever inn i en 8 kvadratmeter stor? garderobe. Eventuelle problemer som måtte oppstå løser vi som følger: fordi jakker og luer henger tett i tett oppstår lett en luse- epidemi. Kjøp da lusekam til alle foreldre og send hjem et skjema der man skal krysse av om hvorvidt man fant lus mandags morgen eller ei...halloooooo! Vær effektiv og bruk mange skoletimer på å løse konfliktene som oppstår i garderoben i form av slossing, krangling og knuffing.
Bygg for all del ikke flere skoler og ansett endelig ikke flere folk, og om ny skole skal bygges, bruk da en arkitekt som synes små garderober er "tingen" Det sier seg selv at det vil oppstå konflikter og problemer av ulik art av å stue for mange mennesker inn på et for lite rom .Elever som sliter psykisk skal fanges opp i skolen,jaha, med 1 helseøster med kontortid hver tirsdag, som skal ta seg av 700 elever? Bare sånn for sikkerhets skyld skal jeg slite med 11 åringens samfunnsfagbøker fra 1970 som er prakteksemplarer på ekte makkverk, okey da dette ble et sidespor et "lite" stykke fra kjernen av debatten men kunne ikke dy meg he he.
Hadde jeg bodd i Oslo eller i nærheten av et mottak hadde jeg fort sendt alle familiemedlemmer på selvforsvarskurs, kjøpt 2 schæfere og en dobermann samt utstyrt alle med pepperspray, slettens ikke låst oss inne med et laken over hodet eller ventet på gode tiltak fra UDI. Vet du, jeg har stor sympati for de som får mottak klint inntil husveggen , stakkars folk. Jeg hadde blitt helt fortvilet og livredd.
Og stakkars mennesker som blir stuet inn på et mottak med elendig oppfølging og dårlig beskyttelse, jeg er flau over UDI, langt inn i sjelen.
Mulig UDI hadde gjort en bedre jobb om de forstod at all tillit er blåst vekk. Nei du, de ansvarlige kan prate herfra til månen om bedre sikring og bla bla, man kan ikke bare rope Hallaluja, man må gjøre det og.....
Å peke på elefanten i rommet som du sier hadde vært et god sted å begynne....det er da mulig å diskutere uten å stigmatisere.
Kanskje på tide at politikeren våkner opp av dvalen og viser mot til å diskutere hva den norske befolkningen tar opp rundt kaffebordet, hvor vanskelig kan det være? Eller er dette god gammeldags strutsepolitikk, stikk hodet i jorden og vent til faren er over?... eller til noen andre tar over regjeringsmakten ..;O)))))).....og til de som måtte tro jeg stemmer Frp, så gjør jeg ikke det !...heller ikke Høyre!:O)

Anonym sa...

Når vi først er inne på voldtekter, kan det jo også være greit å nevne barnevoldtekter, som er særlig utbredt i det sørlige Afrika.

En av grunnene til alle barnevoldtektene er at det i Sør-Afrika er vanlig oppfatning at sex med en jomfru kurerer AIDS. Jo yngre barnet er, jo sikrere kan overgriperen være på at barnet er jomfru. Voldtekter av barn under ett år er ikke uvanlige.

Ifølge politrapporter fra år 2000, så var barn ofre for 41% av alle voldtekter i Sør-Afrika. 15% av alle sakene angikk barn under 11 år, og 26% angikk barn i alderen 12-17. I år 2000 ble 58 barn i Sør-Afrika utsatt for voldtekt eller voldtektsforsøk hver eneste dag. Hvert 26. sekund blir en kvinne voldtatt i Sør-Afrika.

I denne rapport fra BBC blir det beskrevet hvordan en 9 måneder gammel baby ble gjengvoldtatt av 6 menn, og en 8 måneder gammel baby ble voldtatt og etterlatt i veikanten.

http://news.bbc.co.uk/2/hi/africa/1703595.stm

Med den nåværende innvandringstakten er det ikke farlig å spå: Soon coming to a place near you.

Anonym sa...

"Linda som ble gjengvoldtatt og banket fordervet av fire somaliske menn. Det mest interessante var at Sveriges største avis (Aftonbladet?) presenterte de fire voldtektsmennene som to svensker, en finne og en somalier."

Så skrives det: "det mest interessante var..." Det mest interessante var at overgrepet blir undertrykt, og du fremhever fargen på huden. Det som interesserer deg er å samle på voldtekter og voldtektsmetoder.

Ikke sant: "Det mest interessante var at Sveriges største avis (Aftonbladet?) presenterte de fire voldtektsmennene som to svensker, en finne og en somalier."

Det er jo det som er interessant, ikke sant. Er det ikke?

Det mest interessante er at?

Hva er mest interessant?

VamPus sa...

hmm: Jeg er også for innvandring, og regner med at leserne er intelligente noke til å skjønne forskjell på asyl- og flyktningepolitikk (folk i hovedsak omfatter folk som rømmer fra krig, forfølgelse og tortur) og innvandring (folk som frivillig flytter fra ett land til ett annet for å jobbe og søke nye muligheter. Den ene gruppen trenger mye oppfølging og hjelp, den andre vanligvis ikke. Vi har så godt som ikke innvandring til Norge.

siste anonym: Jeg har til gode å høre om denne typen voldtekter i europa generelt og Norge spesielt, og har ingen tro på at det er noe som "kommer".

Jeg er dypt uenig med Eline, som spør om opplysninger om voldsmenns opprinnelse bør skjules. Hvordan skal vi da kunne ta tak i problemene og finne løsninger? Å forsøke å "beskytte" noen på denne måten fører bare til mer sinne og rasisme. Det er den type politisk korrekthet som har ført oss opp i en situasjon der vi ikke kan føre en seriøs debatt om utfordringer i asyl- og flyktningepolitikken uten at man blir beskyldt for å være rasist. Ekstremt kontraproduktivt, og bidrar ikke til noe annet enn mer av nettopp rasisme.

WHAT´S THIS SHIT sa...

Hvordan kan gjennomsnittsvoldtektsmannen være cirka 30 år, ha ikke-norsk bakgrunn, være arbeidsledig og ha et rusproblem hvis flertallet av voldtekter fortsatt skjer i de tusen hjem av hvite norske nordmenn fra Norge, der gjerningsmannen kjenner offeret og gjerne er omgangsvenn?

VamPus sa...

Det er gjennomsnittsmannen i anmeldte voldtektssaker i Oslo - og overfallsvoldtekter blir som regel anmeldt, mens voldtekt (av en (hvit, norsk) bekjent) som regel ikke blir det.

WHAT´S THIS SHIT sa...

Hvorfor er da alt fokuset rettet mot de relativt få overfallsvoldtektene begått av noen ytterst få innvandrere? Mens vi hvite menn i trettiårsalderen som ikke nok med at vi voldtar vesentlig oftere, til og med klarer å unngå å bli anmeldt vi slipper å forholde oss til problemet.

Det kan da ikke være riktig at alle somaliske menn skal ta ansvar for at noen somaliske menn voldtar hvis det ikke er mitt ansvar at hvite menn voldtar enda flere?

VamPus sa...

De "relativt få" voldtektene du omtaler er rekordstor og økende i antall, i tillegg til at de er mer brutale enn tidligere. Mulig at du som tredveårig hvit mann som ikke er en utsatt gruppe i denne sammenheng, ikke synes at det er et problem. I beg to differ.

Det er også "relativt få" som opplever incest hvert år, men jeg sier som incestforeningen - det skal snakkes i hjel, ikke ties ihjel. Det samme gjelder andre typer overgrep.

WHAT´S THIS SHIT sa...

Jeg mener ikke å si at de "relativt" få ikke er et problem. Heller ikke noe som skal ties ihjel. Tvert imot. Jeg er enig i tanken om å snakke ting ihjel. Jeg mener også at overgriper bør straffes så hardt som mulig.

Det jeg prøver å si er at jeg synes det bør være en viss balanse i hva man gir oppmerksomhet.

Jeg synes hvite menn som voldtar kvinner i omgangskretsen slipper alt for billig unna med tanke på hvordan innvandrere blir stillt til veggs for alt galt som gjøres av noen med liknende hudfarge eller religion.

Nå er det vel slik at en brutal gjengvoldtekt langs akerselva selger vesentlig flere aviser enn 100 konebankervoldtekter i vennekretsen.

For de voldtatte tror jeg ikke det er vesentlig lettere å omgås voldtektsmennene i omgangskretsen enn langs elva.

Jævlig er det uansett, det tror jeg alle er enige om.

Anonym sa...

Vampus, ja det er forskjell på flyktinger og innvandrere, men med Clemets system vil denne forskjellen forsvinne. Det er jo ikke nødvendig å søke asyl lenger hvis det bare er å innvandre

VamPus sa...

Flyktninger og asylsøkere har et helt annet behov for hjelp og oppfølging enn noen som flytter frivillig og selv må kjøpe/leie bolig, skaffe seg livsopphold, etc uten støtte fra det offentlige.

De som søker om asyl i dag som ikke fyller kriteriene for dette, får også avslag. Ikke sett likhetstegn mellom asylSØKERE og de som blir INNVILGET asyl (og med det får opphold som FLYKTNING).

Men ja, med en legitim dør inn til Norge kan det hende flere heller kommer den veien enn forsøke å søke asyl. Det er helt i orden for min del, vi kan se på immigrasjonskravene de har f,eks i Canada på hvordan man kan gjøre dette.

Anonym sa...

Vampus, det er helt i orden for deg at det er en åpen dør for alle? Fritt fram for alle f.eks. somaliere til å komme til Norge? (Clemet la ikke inn noe forbehold om at man må dokumentere startkapital e.l. for å etablere seg i Norge)

Kjenner ikke til kravene til Canada.. Gi gjerne en oppsummering

Anonym sa...

"Det mest interessante var at Sveriges største avis (Aftonbladet?) presenterte de fire voldtektsmennene som to svensker, en finne og en somalier."

Det er jo det som er mest interessant,at avisen presenterte voldtektsmennene som to svensker, en finne og en somaler. At avisen presenterte de som...

Det er jo det som er interessant, ikke overgrepet, det er bare metoden og presentasjonen som er interessant.

Ja, det er jo klart.

Anonym sa...

Du skriv mykje bra, men det blir for snevert å gjere dette til eit innvandrarproblem, VamPus.

"Fire av ti menn kjenner til en mann i sin omgangskrets eller sitt nærmiljø som har utøvet vold mot en kvinne.

· I ni av ti tilfeller var kvinnen mannens partner."

http://www.amnesty.no/web.nsf/e5722b7d3d39bdeac12570bc004e3c33/53618da0d98053c9c12572c7003c26af?OpenDocument

Anonym sa...

RE: "Fire av ti menn kjenner til en mann i sin omgangskrets eller sitt nærmiljø som har utøvet vold mot en kvinne.

· I ni av ti tilfeller var kvinnen mannens partner."

SEF er ALLE disse er hvite norske?

Chalten sa...

Det er nettopp dette jeg har forsøkt å si lenge. Takk for at du har laget dette innlegget! At voldtektsoffer fremdeles stigmatiseres er vondt. Og at det er en allmennoppfattning at voldtekter alltid begås av en ukjent, og at kvinnen "ønsket" det har jeg ikke ord for. Håper mange har lest innlegget ditt.