Om VamPus

Bildet mitt
er Heidi Nordby Lunde, feminist, aktivist og Høyre-dame. Mer om Heidi. Kontakt meg på VamPus [a] gmail.com. Merk at kommentarer på innlegg eldre enn fem dager blir moderert - ene og alene for at jeg da får varsel om nye kommentarer. Leser ikke kommentarfeltet på gamle innlegg så ofte. Skriver du som anonym er sjansen stor for at det blir slettet sammen med spam.

fredag, august 29, 2008

Ikke helt Martin Luther King

Politiske analytikere og kommentatorer er fra seg av begeistring for Obamas tale. Eller for å sitere Bjørn Hanssen i NRK (etter hukommelsen): Dette er en tale vi vil huske og fortelle våre barn om førti år.

Neppe. Folk virker overrasket over at en presidentkandidat faktisk snakker om politikk. Men på en annen side, det er jo første gang for Obamas del. Det som imponerte meg mest er at han etter å ha angrepet McCain og advart mot han flere ganger kom med følgende setning:

"If you don't have a record to run on, then you paint your opponent as someone people should run from."
Det kunne vel neppe ha blitt illustrert tydeligere...

hablog er heller ikke imponert.

Les for øvrig Sarah Palins meritter her. Tøff dame. USAs neste visepresident?

16 kommentarer:

Anonym sa...

Norsk presse sin fanatiske Obamamania er patetisk. Gleder meg til november når hele det norske pressekorps måper på grunn av at Obama taper valget.

Den dekningen norsk media kommer med, bærer slektskap til Jon Stewarts innslag i går, der Obamas tale på stadion ble ganske godt oppsummert. Før talen faktisk ble avholdt.

VamPus sa...

Problemet er at når Obama taper, så kommer reportasjene til å gå på at de bekrefter at alle amerikanere er idioter og ikke skjønner sitt eget beste.

For Nobelprisen i fysikk har jo gått til så mange nordmenn.

Esquil sa...

Jeg brøt ut i spontanapplaus da han lovte at USA skulle være uavhengig av olje fra midtøsten om 10 år.

Til jeg regnet på det. Det er umulig å si om Obama er president på denne tiden neste år, men uansett valgresultat er det rimelig sikkert at han ikke er president om 10 år.

Men. Jeg liker jo Obama, jeg gjør jo det. På grunn av politikk.

Anonym sa...

Vel, til Obamas forsvar (!!!) så er det en solid jobb som må gjøres hvis USA skal bli Saudi-independent. Det er ikke noe en kan begynne med ved en eventuell post-8-års-Obama president i 2017.

Og jada, at 50 000 advokater hyres i ukene før valgdagen kommer til å bli en VG-nyhet de siste dagene i oktober, når meningsmålingene helt "overraskende" vil vise at det er fortsatt kamp om Ohio og Florida...

s sa...

FOX har fått det bekreftet fra McCain-kampanjen!

McCAIN/PALIN'08

Unknown sa...

Hva med visepresidentvalget?

Obamas budskap er ganske klart "change". Problemet med det er hva er det han egentlig vil forandre? Alt?

Hans store svakhet er mangel på erfaring.
Obamas svar er dermed Biden. Biden har et hav av erfaring, han er en av dem med lengst erfaring. Om jeg husker rett ble han valgt til senatet i 1973. Han retter derfor opp det mange kritiserer Obama for.
Biden vet hvordan ting fungerer og han har hatt veldig mange år på å påvirke og nettopp forandre, men har han gjort det? Nei. Biden retter opp en svakhet, men han lager også en stor bulk i budskapet om forandring.
Om Obama virkelig vil forandre, hvorfor har han da valgt en far som kan titte ham over skulderen og passe på at ting går riktig for seg?

Jeg tror Obama er en hykler som, om han blir valgt, ikke vil medføre noen forandringer, men vil heller dra USA lenger ned i den sosialistiske hengemyren landet befinner seg i (ved f.eks et nasjonalt helsesystem).

Admiral_Gullars sa...

McCain vinner. Dessverre.
At Palin er knasen kjøper ikke meg.

Knut Johannessen sa...

Jeg har lest Sarah Palins meritter. Går ut fra at du referer tøffheten hennes til at hun er isfisker, jeger, spiser elghamburgere og kjører snøscooter.

For det vel ikke like tøft at hun er absolutt abortmotstander (uansett grunn), kreasjonist, for dødsstraff og mot homofile ekteskap. Det høres ut som en dårlig kloning av Anita Apeltun Sæle.

Anonym sa...

Tror du her bedriver det samme du beskylder norske medier for å gjøre Vampus. Ingenting Obama gjør er bra, alt McCain gjør er kult.

Å bytte fortegn gjør ikke en ensidig dekning noe særlig bedre.

Når det gjelder mediedekning, så er det helt klart at europeisk presse er pro Obama. Det teller imidlertid ikke. Det som teller er hva pressen i USA sier. Og der er det eN helt klar McCain favorisering.

Anonym sa...

Shoaib sa, "Det som teller er hva pressen i USA sier. Og der er det eN helt klar McCain favorisering."

Kan du liste opp de amerikanske aviser du leser regelmessig slik at jeg kan prøve å forstå ditt virkelighetsfjerne utsagn?

Henrik Akselsen sa...

"For Nobelprisen i fysikk har jo gått til så mange nordmenn."

For å si det sånn, USA's enorme forskingsmiljø har stort sett svært lite sans for Bush's anti-forskningspolitikk.

Jeg tror ikke det er mange Nobelprisvinnere i fysikk som gjenvalgte Bush i 2004.

Men Amerika har en tendens til å tiltrekke og holde på dyktige mennesker, jeg tror det er fordi det er så lett å bli amerikansk i motsetning til f.eks. Japan hvor en familie ikke blir ordentlig japansk før 2 eller 3 generasjons innvandrere. Eller Norge for den saks skyld.

Shoaib sa...

Chris Joy sa "Kan du liste opp de amerikanske aviser du leser regelmessig slik at jeg kan prøve å forstå ditt virkelighetsfjerne utsagn?"

Jeg leser en rekke aviser, men de avisene jeg leser vet jeg nok om hvor står til å ikke tenke for mye på bias. Min kommentar var muligens noe unøyaktig. Leste dette i Dagsavisen, og refererte uten å ha kilden for hånden. Det var ikke snakk om amerikansk presse, men amerikanske nyhetskanaler.

Det er en undersøkelse gjennomført av Georg Mason universitetet som viser at mediedekningen av McCain er gjennomgående mer positiv.

http://www.latimes.com/news/politics/la-na-onthemedia27-2008jul27,0,712999.story

Anonym sa...

Shoaib, din påståtte bias koker altså ned til en studie som sier at mainstream meadia noen uker i juli har hatt litt mindre negativt å si om McCain enn Obama, henholdsvis 57% og 72%.

http://tinyurl.com/McCain-Obama-bias

Kosialist sa...

Pingla: Hvis man vil endre noe er det en fordel å ha god kjennskap til det. Med Biden får Obama noen med god kjennskap til systemet. Når det gjelder "hengemyr" tror jeg at jeg foretrekker Obamas "sosialistiske hengemyr" fremfor McCains fascistiske hengemyr. Begge er Big Spenders, men Obama vil i det minste bruke pengene i USA og ikke på å drive Nation Building i Irak (og etter hvert i Iran kanskje (McCains "Bomb Iran, Bomb Bomb Iran" var morsom, men skremmende)).

Jeg kan ikke skjønne at noen på høyresiden i Norge støtter John McCain, uansett hvor mye de hater Obama. Obama ligger tross alt nærmere høyresiden i Norge enn republikanerne. Dessuten passer krigshauken McCains verdier - kreasjonisme, abortmotstand, osv. - dårlig sammen med liberalistiske verdier i Norge.

VamPus sa...

kosialist: Så en moderat republikaner som er kjent for samarbeidet med demokratene er altså fascist. Og med det avskrev vel du egentlig deg fra å noensinne komme med en troverdig analyse i nærheten av noe politisk..

Kosialist sa...

VamPus:

Nå var fascisme-kommentaren min myntet på den latterlige sosialisme-kommentaren om Obama. Altså: Hvis Obama er en sosialist, så er McCain en fascist. Jeg mener at Obama ikke er en sosialist, og følgelig mener jeg at McCain ikke er en fascist. Men poenget er altså at hvis man først skal begynne med slike løgnaktige retoriske krumspring, så kan jeg godt spille med.

I Norge er det jo nettopp venstresiden som driver med slik løgnaktig stempling, og jeg er godt vant til å svare tilbake med samme mynt.