Om VamPus

Bildet mitt
er Heidi Nordby Lunde, feminist, aktivist og Høyre-dame. Mer om Heidi. Kontakt meg på VamPus [a] gmail.com. Merk at kommentarer på innlegg eldre enn fem dager blir moderert - ene og alene for at jeg da får varsel om nye kommentarer. Leser ikke kommentarfeltet på gamle innlegg så ofte. Skriver du som anonym er sjansen stor for at det blir slettet sammen med spam.

fredag, august 01, 2008

Interiørbloggere

Man oppdager stadig vekk sjangere der dyktige bloggere får utløp for sine interesser. Neste uke skal jeg holde foredrag for en håndfull interiørbloggere i forbindelse med lanseringen av den nye katalogen til IKEA. Foredraget er bare på rundt 30 minutter om "hvordan videreutvikle bloggen", og jeg har noen tanker om hvordan man kan "profesjonalisere" seg. Men sjarmen med blogg er jo også å kunne være litt amatør, søkende og ikke altfor .. glatt.

Etter å ha gått igjennom noen interørblogger kunne jeg derfor tenke meg noen innspill på hva man kan gjøre for å bli bedre. Her er noen norske jeg har funnet, tar også tips på gode utenlandske:

Huset ved bekken - som blant annet har noen morsomme bilder fra et strikket bryllup..

Fjellrosa - som faktisk er utdannet interørstylist, med masse flotte bilder.

Emmeline - er helt rå på oppussing og design.

Karnas Hus - har hatt mye uterom i det siste, sjekk utekjøkkenet *misunnelig*

Prinsesse Elin - virker som en shabby chic .. ehm.. chick?

Bestemor - deler også gjerne bilder med deg.

Norske Interørblogger har mer.

Det de som blogger om interør og mote har felles er jo blant annet muligheten for vakre illustrasjoner og bilder (altså - vi kan vel alle gjøre det, men bilder fra den rødgrønne regjeringen er vel neppe.. hm.. vakker illustrasjon).

Hva skal til for at du ville lest en interiørblogg? Ville du tatt råd og anbefalinger fra en? Ville du sendt inn spørsmål? Hva kan en interiørblogger gjøre bedre? Send gjerne også innspill til vampus [a] gmail.com.

10 kommentarer:

Prinsesse Elin sa...

Not so shabby men mest chick. he he Gleder meg enormt til onsdag. Skal bli spennende å treffe deg;O)

Kardemomme sa...

Heisann!
Skal bli spennende å treffe deg på onsdag...Jeg er jo ganske fersk i cyberspace og vil gjerne ha råd fra en erfaren blogger..
Etter at jeg selv kom meg på nettet har jeg oppdaget denne enorme kvinneveven av kreative bloggere fra hele verden..Fascinerende at man henter ideer hos hverandre og får et innblikk i hverandres hverdag..Merker at man grupperer seg som man gjør ellers i samfunnet og at det finnes uutalte regler og koder for hvordan man oppfører seg..Jeg tenker på høflighetsvisitter..Rapping av hverandres ideer og temaer osv..Det er dessuten fascinerende å se hvor forskjellige bloggene er, til tross for felles interesser for design og interiør! Har hatt en visjon om å fremme norske, og gjerne nye ukjente designere gjennom bloggen min, men bloggen har vokst seg fram og tatt andre retninger i løpet av disse månedene jeg har skrevet..Vel..jeg skal ikke skrive kommentarfeltet ditt fullt, det er sikkert andre som vil slippe til, men det skal bli hyggelig å treffe deg på onsdag i hvertfall! Ha en fortsatt fin fredags kveld!
Med vennlig hilsen..(jeg bør vel bruke aliaset mitt selv om det noen ganger føles fjollete)hmmm...

Kardemomme ;)

Anonym sa...

Slik jeg ser det så selger de en drøm, disse interiørbloggerne - en lyserosa og hvit drøm om det gode, vakre liv, med friske blomster og hjemmelagede cup-cakes attåt (litt overdrevet sagt bare...,-)Ingen lever vel akkurat så lyserosa, og få av leserne deres tror vel egentlig heller det, men leserne ser på disse bloggene for å drømme om det gode liv, se på bilder av det, og få inspirasjon til hvordan de kan skape det hjemmme hos seg selv. Å se på slike blogger kan være en lystbetont affære, langt vekk fra slike ting som f.eks.Vampus skriver om , a.e. fra the real world.;-)
Mitt tips er derfor en av to ting: 1)Rendyrke det "vakre&gode liv" - konseptet. Ha proffere bilder, lære seg foto bedre, investere i bedre utstyr/ev. bruke fotograf for de som satser høyt. Fokusere også på design og layout av bloggen, og skaffe mer kunnskap om det/ev. skaffe proff bistand. Her vil målet være å nærme seg glossy magasiner som er i den samme bransjen; å selge drømmen om det vakre&gode liv.
2)Å utvide reportoaret, vise andre/flere sider av seg selv i tillegg til interiør/blomster/hage/møbler/klær etc. At bloggen handler om et helt menneske, med gleder og sorger (og ikke bare de lyserosa vakre gledene) kan gjøre at man skiller seg positivt ut, og blir mer interessant hos leserne i en etterhvert stor jungel av interiørblogger. Kanskje skriver mange bloggere mer interessant når de deler flere sider av seg selv, og ikke bare følger en ferdig oppskrift på hva en slik blogg skal handle om. Her er målet å skaffe en større bredde av lesere - ikke bare rendyrkede interiør-interesserte - men også å fange interessen til leserne over tid, fordi de forholder seg til et ekte menneske, som de er nysgjerrige på å følge med på.
Truuur eg.
Hilsen interiør-og politikk-dama.

Anonym sa...

Takk til alle som har spammet denne bloggen og Torbjørns blogg de siste årene. Jeg nevner her kun initialene på enkelte av de mest notoriske spammere vi kjenner: V., T., Gh.G.,Chris, O., med venner.

hvorfor ikke... sa...

Jeg svingte innom fra Emmeline...og her syntes jeg det var mye interessant å lese!
Håper det er greit at jeg linker...så slipper jeg å gå om Emmeline hver gang for å finne deg ;)

smil Torunn

~ ♥ LISBETH ♥~ sa...

Heisan! Det kryr av flotte utenlandske blogger, sjekk bloggelenken min.... "vosgeparis" eller "guldkant på livet" er et godt sted å begynne :o)

tinemor sa...

Hei
Her var det masse spennende lesing.
Jeg har hatt interiørblogg siden påske, så er ganske fersk i gameét.
Innspill og gode råd tas mot med stor takk, her hos meg ihvertfall. Misunner prinsessa som skal til Oslo og kurs. Det hadde vært noe det.
Lykke til!

Anonym sa...

hei, jeg slenger på denne jeg
http://www.apartmenttherapy.com/
De er så vanvittig ivrige på å poste at jeg kasta de ut av RSS leseren en tid tilbake, men det er mye der som kunne innspirere (de har masse ulike "serier")

Anonym sa...

Hei,
Eg bloggar ikkje sjølv, men les ein del interiørblogger. Inspirerande! ... men også frustrerande når ein ser kva energi og ressursar andre er i besittelse av, samanlikna med ein sjølv.

Men ein ting eg reagerer på er at ein del av dei som bloggar, sjølv om dei er "anonyme", så veit ein skrekkelig mykje om både dei, familien, heimen og vanane deira, dersom ein fylgjer bloggen nokre månader. (Også kva tid huset står tomt, når dei annonserer at no reiser eg på ferie).

Eg synes du bør minna folk på at ein bør vera litt kritisk til kva ein skriv i bloggen, for den er faktisk allment tilgjengeleg. Ein bør også tenkja seg om to gonger før ein legg ut bilete av folk som ein ikkje har innhenta samtykke frå.

Sjølv om ein blir fortrolig med mange av dei som skriv kommentarar på bloggen,så finnes det også mange som ikkje legg igjen kommentarar. Kven er dei?

Sjølv har eg ikkje guts nok til å laga min eigen blogg, fordi eg ikkje ville synas det var så OK om f.eks. sjefen min, den nysjerrige naboen, eller andre som eg ikkje kjenner, skulle vita alt om kva eg gjer.

irina sa...

Alle er ikke shabby. Men jeg syns at dine tilfeldige utvalgte har samme stil.

jeg har prøvd å være annderledes enn alle shabby bloggene.

Jeg har min egen smak og bryr meg ikke om andre syns jeg har det harry.

Jeg mener att ett hjem skall pirre øynene. Trigge hjernen og være til velvær.
Derfor prøver jeg å noe " styggt" i hvert rom.

Uansett er dette en artig debatt.
Og jeg har også sikkert 60 par sko. Jeg elsker klær og sko.

Vennlig hilsen Irina