Om VamPus

Bildet mitt
er Heidi Nordby Lunde, feminist, aktivist og Høyre-dame. Mer om Heidi. Kontakt meg på VamPus [a] gmail.com. Merk at kommentarer på innlegg eldre enn fem dager blir moderert - ene og alene for at jeg da får varsel om nye kommentarer. Leser ikke kommentarfeltet på gamle innlegg så ofte. Skriver du som anonym er sjansen stor for at det blir slettet sammen med spam.

mandag, juni 26, 2006

Baby = get out of jail?

Endelig har VamPus funnet hva hvorfor kvinner velger å få disse små bleietrengende snørrmaskinene. De tror at de fungerer som et sånn "get-out-of-jail"-kort som man ellers bare får i brettspill som Monopol. Aksjonisten Hanne Stenvang, moren til den 3 måneder gamle babyen som ble liggende igjen i en bil på Gardermoen etter at politiet fjernet demonstrantene, sa til Dagbladet:

- Jeg fortalte til politimennene at jeg hadde ei datter som lå i bilen, og jeg var helt sikker på at de ville la meg gå, men det eneste de sa var at det burde jeg ha tenkt på før.


I følge VG Nett hadde politiet et litt annet syn på saken:

De mener alle aksjonistene - også Stenvåg - fikk en klinkende klar beskjed om å fjerne seg fra stedet. Da de ikke etterkom pålegget har politiet all rett til å fjerne dem med tvang og innbringe dem til politistasjonen.

- Hun hadde rikelig mulighet til å avslutte aksjonen, fjerne seg fra stedet og gå å ta vare på ungen sin. Det valgte hun å ikke gjøre. Slik jeg ser det var dette en direkte uansvarlig handling av en mor dersom hun ikke ville bli adskilt fra barnet sitt, sier lensmannen i Ullensaker, Morten Huse, til VG Nett.


Hm. Da funker de ikke en gang som det, altså. Men det var jo åpenbart verdt et forsøk.

17 kommentarer:

Anonym sa...

Vampus - jeg har et par viltre tvillinger du kan få låne NÅR SOM HELST!!!

Anonym sa...

Jeg synes det er fælt at foreldre lar poltiske demonstrasjoner gå foran sine egne barn. Hvorfor får sånne mennesker ha barn?

I tillegg synes jeg det var drøyt gjort av de som forlot sine barn for å reise ned til Irak for å være levende skjold. "Værsågod, mamma har store planer om å gjøre deg foreldreløs hvis ikke Bush skjerper seg."

aaaarghh! Jeg blir provosert!

Anonym sa...

Humpf, tror jeg skal sende en reiseregning til disse demonstrantene fordi de hindret meg i å reise på jobb så jeg måtte velge en mye lengere rute,

jeg ble bryskt avfeid å passere..

Einar sa...

Videre bør en ren Frp-flertallsregjering tilsvare marerittkortet "Dine hus og hoteller brenner".

geirronimo sa...

Da Iraq-krigen brøt ut, reiste en 2-barnsmor ned til Bagdad som "levende skjold". Hun brydde seg ikke om ungene sine i det hele tatt, var villig til å "dø for saken".

Etter at bombingen kom til og husmoren forsto at Saddam plasserte de "levende skjold" i nærheten av strategiske mål, reiste hun hjem..

Tragisk når sosialistene er villig til å gå så langt - de skulle ikke hatt barn!

VamPus sa...

Harald: UÆH! *løpe skrikende avgårde*

Resten: folk må jo ha lov til både å ha unger OG å demonstrere, men "jeg trodde ikke de ville sette meg i fengsel for jeg har barn, lissom".. jeezus..

Anonym sa...

Mor med barn var i utgangspunktet ikke midt i aksjonens sentrum, men plassert godt ut til sida. Da hun plutselig befant seg midt i mølja fikk hun omtrent 15 sekunder på seg til å forlate stedet -- mulig politiet definerer det som god tid. (Og om hun hadde hatt aldri så lang tid på seg, er det temmelig drøyt av politiet å la en unge på 2,5 måneder ligge igjen i bilen mens de tar med seg mor.)

Og hva levende skjold i Irak-krigen har med denne saka å gjøre kan man jo lure på. Og hvorfor alle som er uenige med "geirronimo" må være sosialister. Det er ikke bare venstrevridde som har engasjert seg for de afghanske flyktningene.

geirronimo sa...

Tiram: jo, stort sett alle som er uenige med meg i denne saken er "sosialister"...

Og det var med respekt å melde ikke 15 sek. som var fristen - lyv et annet sted!

Anonym sa...

Det er utrolig at folk ikke har større ansvarsfølelse når de har barn enn dette kvinnemennesket. De fleste som har deltatt i - eller bare sett/lest om - en demonstrasjon, vet at dette ikke er et miljø hvor du bør ha med småbarn. Og å etterlate en baby alene i en bil er neppe det de fleste av oss ville anbefale. Etter mitt syn burde denne moren i det minste fått en klar irettelsettelse fra barnevernet!

Anonym sa...

Tiram: På 15 sekunder skal man rekke:
- å høre noen si "Nå må du fjerne deg, hvis ikke blir du arrestert"
- tenke gjennom hva som ble sagt
- reise seg opp og vise at man faktisk har tenkt å følge politiets instrukser

Var denne moren ekstremt treig i pappen eller hadde hun fysiske problemer som hindret henne i å reise seg??

Hvis ungen hadde satt i å hyle som besatt, tenker jeg hun hadde brukt mye mindre enn 15 sekunder på å lette på rumpa...

Anonym sa...

Jeg mener ikke at du skal ekskluderes fra demonstrasjoner fordi at du har barn, men jeg mener at du bør ta hensyn til barna. Jeg synes ikke å markere at du ikke liker politiet (det er i realiteten det du gjør når du fortsetter å demonstrere når politiet kommer) er viktigere enn egne barn.

Anonym sa...

Man overlater ikke et barn til seg selv på denne måten - det har derfor ingenting med hvor lang tid politiet gir en persom til å fjærne seg. Jeg var der -og denne moren hadde forøvrig langt mer enn 15 sek på å ordne opp i dette. En fordel å holde seg til sannheten og ikke komme med løgnaktigheter... det taler ikke vår (demostrantenes) sak .

Linda

Anonym sa...

Det er et spørsmål i teoriprøven i Australia. Et land der det er lang alvorligere konsekvenser.... evt. de samme konsekvensene men de oppstår fortere... av å forlate barn i bil en hjemme i Noreg. Når er det riktig å la en baby vært igjen i bilen. Svaret er ALDRI. Om demonstrasjonen er såpass fredlig så tar du med deg ungen...

Anonym sa...

Hva hun demonstrerte for eller mot, er i og for seg uvesentlig. Skal hun som mor være med å demonstrere, så får hun skaffe en barnevakt. Og til den demonstrasjonen, så ville jeg vel anbefalt en barnevakt som var beredt på å ta ungen over kvelden. (Er en forskjell på å gå i et 1 mai tog i disse dager, og det å blokkere den utsendelsen.)
Jada, det kommer en alder der det er OK å la barn sitte alene i bilen i korte perioder. Men det er snarere tredje klasse enn tredje måned. Selv om hun ikke hadde tenkt å være så mange meter fra bilen, så er de fleste biler litt støydempet og så pleier det å være noe bakgrunns støy i forbindelse med demonstrasjoner. Ikke snakk om at hun hadde hørt ungen om den hadde skreket.
Kort oppsummert: Enkelte burde ikke fått lov til å ha barn.

Anonym sa...

Prest og mer enn gjennomsnitt naiv høres ut som spiker'n på hodet. Lurer på hvordan hun (som prest) stiller seg til meningsfeller som gjerne lyver om hendelsesforløpet (for den gode sakens skyld), samt den "uhildede dekningen" de fikk i Dagbla'

Anonym sa...

Ronja: Antagelig var ikke politiet fra Oslo heller... Romerike politidistrikt er mer sannsynlig.

Men det er klart - som naiv prest så er det jo mulig at alle med uniform virker så skremmende at man rett og slett ikke klarer å røre seg...

Anonym sa...

I have been looking for sites like this for a long time. Thank you!
Work at home mothers jobs real http://business-opportunity-1416.blogspot.com/ automatic gate f250 roof racks Find freelance graphic designer jobs job search job shadow day flyer Rhinoplasty novi michigan Reformatting barcode scanner http://www.job-search-9.info/Home_base_business_.html 2006 ford radio new sirius replacement Second mortgage refinancing sacramento hawthorne c2215 withdraw my 401k funds london comparison term life insurance Conference calling resource international banking conference Diamond crystal solar salt Golf club merchant accounts Email wedding invitations cleaning jobs