Om VamPus

Bildet mitt
er Heidi Nordby Lunde, feminist, aktivist og Høyre-dame. Mer om Heidi. Kontakt meg på VamPus [a] gmail.com. Merk at kommentarer på innlegg eldre enn fem dager blir moderert - ene og alene for at jeg da får varsel om nye kommentarer. Leser ikke kommentarfeltet på gamle innlegg så ofte. Skriver du som anonym er sjansen stor for at det blir slettet sammen med spam.

torsdag, juni 22, 2006

Hva er GALT med folk?

Det er det VamPus spør seg etter å ha gjort sitt beste for å overse en nybakt mor og hennes venninne mens hun spiste lunsj. At tre fremmede eldre damer åpenbart mener at de har rett og plikt til å stimle rundt bordet og dikke-dikke-dikke seg inn i samtalen settes på kontoen for presenilitet. Men når venninnen til den nybakte mor stort sett fører hele samtalen på et høyst irriterende baby-språk og snakker til moren via babyen (åh, dere skal vel sikkert kose dere på hytta i helgen, ja det skal dere sikkert, dikke dikke dikk) så er VamPus i ferd med å bli voldelig.

I løpet av tyve minutter utviklet VamPus rykninger i venstre øye, bankende blodårer i tinningen, pustebesvær og svettetokter. Og for ordens skyld: babyen oppførte seg eksemplarisk. Ikke en lyd. Morens venninne derimot.

Det er helt skremmende at kvinner som virker tilsynelatende intelligente reduseres til kaklende verpesyke høns med en gang de kommer i nærheten av barn i bleier. Før VamPus løper skrikende ut av lokalet har hun fått med seg hvordan barnet ammes og konsistensen i bleia. Hold opp. HOLD OPP!

dikke dikke dikk *stemmer i hodet*

33 kommentarer:

Anonym sa...

hehehe.

skal ikke få deg en liten unge du da? :-P

Anonym sa...

Jeg skjønner deg veldig godt. Småbarnsmødrene har okkupert byenes kafeer og restauranter. Det er umulig å få sitte i fred uten at unger hyler og springer rundt. Og kjerringene vipper ut bleke bryster og ammer avleggerne. En gang var jeg vitne til at en mor skifta bleie på ungen midt på bordet. Den var brun og lite delikat. Hun brettet den sammen og la den på asjetten slik at serveringsdama måtte ta seg av dritten.

Jeg har slutta å gå ut på disse stedene. Det hadde da vel vært bedre om de samlet seg i en eller annen hage og snakka babyspråk istedet for å plage vanlige folk med elendigheten sin? Jeg synes ikke barn har noe å gjøre på kafeer og restauranter. Det er for folk som gjerne vil føre en samtale og nyte et øyeblikks avslapning.

Rambukk sa...

Og enda lurer man på hvorfor noen barn er sene verbalt..!?

Anonym sa...

he- Vampus, tror du ønsker å bli kjørt på kjukken !

D-Man sa...

Dette høres ut som et oppdrag for Dickie Dick Dickens

Anonym sa...

Man kommer bare tilbake til spørsmålet: Hvorfor drikker Jeppe.

Prinsesse Lea sa...

Altså, bleieskifting på kafébord er jo bare sykt, men for det første er det ikke lett hvis man som småbarnsmor blir nødt til å kutte ut alt uteliv og sitte hjemme i to år...

Og for det andre viser forskning at babyer utvikler språk fortere når de får høre babyspråk. Det forenkler og gjøre det lettere å skille lyder fra hverandre, og babyer foretrekker å lytte til lyse stemmer. Visstnok.

Anonym sa...

Det hender vi er enige, og i dag er vi litt ekstra enige. Jeg fikk lyst til å dele en særdeles lite tiltalende sak om min gjesteblogger (Ole), litt i samme gate.

Ole spiller rollespill. Dette gjør han med en skau biologistudenter, hvorav et par er rufsete gutter og resten rufsete jenter. Disse jentene snakker babyspråk UTEN at det er babyer til stede. Da jeg var på kino med Ole, og han møtte denne gjengen, for et par uker siden, da snakket de babyspråk hele gjengen. Altså. Nei. Ærlig talt.

Anonym sa...

Prinsesse Lea var jo det eneste vettuge mennesket på denne siden!

Barn gjør livet verd å leve. Alle andre meninger om dette skyldes syk kultur, hjerneskader eller impotens. Tror jeg...

I vert fall skyldes menneskehetens utbredelse det faktum at man utlever seg gjennom formering. Formeringen varer da også noen år lengre enn en ti-minutters hyrdestund.

Mennesker som har problemer med små barn, har problemer med hodene sine.

Scan hjernen, DumPus!

Anonym sa...

Hjelpe meg Arild hva slags medesiner går du på. Tar du alt så personlig. Humor er stikkordet.

Anonym sa...

Arild Holta:

Your my hero...

Præææhæhæææhæhææææ

VamPus sa...

Writer'n: skifte bleie på bordet er bare sjukt...
Arild: "Barn gjør livet verd å leve. Alle andre meninger om dette skyldes syk kultur, hjerneskader eller impotens."

Nei. Dikke dikke dikk-kulturen skyldes syk kultur eller hjerneskader. Og alle som mener noe annet enn MEG er impotente. Hah! Jeg visste det gikk an å debattere på ditt nivå! *klapp på skulderen til meg*

Anonym sa...

Men små barn blir store. Og noen av dem blir helt ok mennesker, mens andre blir grinebitere, som deg og meg.

Lindkvist sa...

Og selvfølgelig kan ikke en kvinne (Vampus) uttale seg noe kritisk om barn (eller dets voktere) uten å få kommentarer som "tror du ønsker å bli kjørt på kjukken" (sic).
Vi lever i et samfunn som dyrker reproduksjon og barn. Noe tydeligvis Arild Holta representerer ekstremvarianten av. Samt at vi lever med myten om at en kvinne er lik en mor. Det er faktisk fullt mulig å være menneske og ha et interessant liv uten å ha barn. Vi har faktisk utviklet oss. Reproduksjon er et valg. Og det må iallfall være lov å påpeke når dikkedikkingen kommer ut av proposjoner.

Anonym sa...

Det går faktisk an å mene at det å få barn er det største man kan oppleve og ønske seg en håndfull av dem - samtidig som man mener at barn primært er folk og bør snakkes til deretter. Jeg blir også utrolig irritert av sånn.

Så klart babyer syns det er gøy hvis du er rar. Og kanskje de blir glade av å ha det gøy, de som oss. Om de blir språkmektige, har jeg derimot mine tvil om.

Og det er mulig minnet svikter meg, men jeg tror den relativt ferske undersøkelsen om at dikkedikkspråk -klæssprat, som vi sier på Hedmarken - kun er basert på intervjuer med omlag tjue mødre. Så jeg tror jeg venter litt med å legge om planen om å snakke normalt til framtidig avkom.

Anonym sa...

Jeg tipper med den utviklingen vi har gått igjennom er det ikke lenge før aseksuell reproduksjon er en realitet.
Forøvrig anser jeg meg selv som en god fotgjenger, jeg går på høyre side på fortauet og forsøker å holde en viss flyt. Kvinner med barnevogn derimot... De er som en semitrailer med plog og blålys, og utviser trafikketikette som en taxisjåfør på rohypnol. Og blikket de sender deg hvis du obstruerer vektoren deres er som hentet ut av et naturprogram om sinte mammabjørner. Ikke noe å kødde med...

Ghost of Goldwater sa...

Nok et negativt utslag av kvinnefrigjøringen... eller som Bismarck sa det: "Universal suffrage is the government of a house by its nursery."

Send kjerringene tilbake til kjøkkenbenken, så må man faktisk aktivt oppsøke slike situasjoner som den beskrevet her. Resten av oss vil kunne leve trygt i det offentlige rom.

Anonym sa...

Dette er en av grunnene til at jeg blir ukomfortabel i møte med babyer - man må liksom på død og liv snakke babyspråk, noe jeg føler meg uendelig teit hvis jeg gjør (dels fordi jeg ikke tror det er noe givende for babyen). Men så føler jeg meg teit hvis jeg uanfektet spør f.eks hvordan det går også, det er jo opplagt at babyen ikke kan svare. Til vanlig prøver jeg derfor å unngå all kommunikasjon med babyer.

Anonym sa...

Arild, kanskje det er du som bør ta en scan... Hvis du leser innlegget til Vampus så var det vel de dikke dikke voksne og ikke barnet somm var "problemet". Mulig du har blitt oppfostret med det samme dikke dikke baby språket -slik at du ikke forstår norsk (i tillegg til (som trond nevner) din mangel på humor.

Anonym sa...

...eller misunnelig, som det også kalles... he he

VamPus sa...

Kan ikke annet enn å glise litt av at det kommer opp reklame for graviditetstest på google ads.. :-)

Anonym sa...

Arild "Barn gjør liver verdt å leve" Hm.. hvorfor tar noen foreldre livet av seg ..og andre livet av barna sine? OG hvorfor er det så mange mennesker som har problemer med hodene sine selv om de har små barn. Hvis du tar en scan vil du kanskje finne ut at det fins flere varianter. Virker som om du har problemer med hodet ditt

VamPus sa...

Så så .. arild har fått nok tyn nå..

Anonym sa...

"Hm.. hvorfor tar noen foreldre livet av seg ..og andre livet av barna sine? OG hvorfor er det så mange mennesker som har problemer med hodene sine selv om de har små barn."

Alt dette kan selføgelig skjyldes på barna....

zinger

Anonym sa...

Drusilla: Jeg synes ikke barn har noe å gjøre på kafeer og restauranter.Det er fordi det er en arena for voksne. Personlig begriper jeg ikke hvor alle disse mødrene får all fritida fra. Amming kan de gjøre på egnede rom. Helst et annet sted. Jeg spiser, og foretrekker å slippe å se slappe blåhvite suppestasjoner skalpende rundt middagsbordet. Burde ikke de mødrene heller holde seg hjemme og oppdra de ungene sine istedet for å demonstrere offentlig at hverken barnet eller dem selv er tilstrekkelig sosialisert? Norge er et merkelig land når det gjelder mødre og barn. Oppdragelse mangler helt.
En dag jeg var i byen stod det ei mor og kikka i et butikkvindu og lurte på hva hun skulle kjøpe for barnetrygda. Med seg hadde hun 2-3 avleggere som spiste is og vifta med ballonger. For å være litt barnevennlig og onkelaktig sneik jeg sigaretten min borti ballongen til den minste. Det smalt skikkelig, og ballongen landa som ei fille på isen til knøttet. Så ble det stille, og jeg forventa et gledesutbrudd. Men nei. Barnet åpnet måneansiktet sitt i et avsindig vræl. Er det morro å gjøre noe for barn når de er så utakknemlige??? Nei det beste er å holde dem vekk fra det offentlige rom.

Anonym sa...

Vampus, du har lyst på barn, du bare vet det ikke enda !! :-)

Anonym sa...

Vampus, du har lyst på barn, du bare vet det ikke enda !! :-)

Anonym sa...

"Kjukken"? Heter det ikke "sjukken" i disse dager da?
:-D

Forresten er jeg nybakt pappa, og har til min skrekk oppdaget at jeg er like lufthodet som mine venner ble da de fikk barn ("Ja, skal pappa ha en gin tonic til, ja, en liten en, ja?")

Fanden ramme biologien i alle dens former!

Anonym sa...

Med mange tunge vekttall i barns språkutvikling føler jeg meg omsider kvalifisert til å uttale meg med autoritet.

Prinsesse Lea har helt rett. Pludring med høyt stemmeleie er den beste måten å holde på barnets oppmerksomhet og etterhvert utvikle en dialog (det heter det selv om det foreløpig bare består av lyder). At mødre verden rundt gjør dette på akkurat samme måte skulle borge for at dette er noe instinktivt og ikke tillært eller kulturelt. Men foreldre (eller andre) som ikke legger om etterhvert som barnet begynner å utvikle språk kan man ta tak i. Da er de et reelt hinder for barnets språkutvikling. Så se heller etter folk med fireåringer som pludrer "Nå skal mamma ta opp skjeen som Ida mistet", istedet for å si: "Kan du plukke opp skjeen din?"

Timelang babygråt på kafe er irriterende for alle. De burde gått hjem for lenge siden for å gi barnet mat eller en sjanse til å sove. Men at pludring skal være så ille forstår jeg ikke.

Og småbarnsmødre er også mennesker, de er bare litt mer slitne enn gjennomsnittet.

Anonym sa...

saccarina kom jo også med noe vettug...

Så, hva er det som er galt med meg, da? :-) Jeg er både mentalundersøkt, IQ-testet og det som verre er. Vomma er også et svakt punkt.

Jeg kompenserer med antall barn.

Anonym sa...

ARILD: Det som var galt med deg i ditt første innlegg, hvis du ikke har oppfattet det enda, er at du skriver at "de som har problemer med små barn har problemer med hodene sine". Det var ikke barna Vampus jamret seg over -men som tidligere nevnt dikke dikke voksne som dikker baby språk. Har du fått det inn nå?????????

Hilsen Sirius

Grym sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.
Grym sa...

Babyspråk er faktisk helt unødvendig.
Det går ann å snakke normalt, bare man gir barnet litt oppmerksomhet mens man snakker.
Junior er nå ca 3 måneder, og han er kjempe happy for å høre om alt fra prosessor hastigheter til bensinpriser og hvor teite enkelte regjeringsmedlemer er, - så lenge han tror at han blir snakket til.
Det hjelper å legge toneleiet litt høyere enn vanlig, men det er absolutt ikke nødvendig.

Venninnen som Vampus snakket om var sikkert av det barløse slaget. De værste er som regel de barnløse som skal vise hvor bra barnetekke de har....