Om VamPus

Bildet mitt
er Heidi Nordby Lunde, feminist, aktivist og Høyre-dame. Mer om Heidi. Kontakt meg på VamPus [a] gmail.com. Merk at kommentarer på innlegg eldre enn fem dager blir moderert - ene og alene for at jeg da får varsel om nye kommentarer. Leser ikke kommentarfeltet på gamle innlegg så ofte. Skriver du som anonym er sjansen stor for at det blir slettet sammen med spam.

mandag, juni 12, 2006

Bloggsfærens uutholdelige letthet

Ubesudlet av kjendisnytt, Aylars pupper og billige overskrifter skulle bloggsfæren være et alternativ til mainstream media - sette nye saker på dagsorden, komme frem med alternative synspunkter, ettersjekke fakta og utfordre vedtatte sannheter. Skal man tro oversikten over mest populære innlegg på bloggrevyen så er det tre ting som selger i bloggsfæren; sex, kritikk av andre bloggere og om blogging.

Sex: kommer i alle former, fra sympatiknull og datehælvete til kjendisrumper på en fredag. Man kan til og med vurdere å eksponere stumpen sin hos LordX, for så å kritisere konseptet. Sjekk kommentarene - så overlates det til dere å bedømme hvorvidt Mihoe er "villig til å selge rumpa" si for å få flere besøkende på bloggen.

Kritikk av andre bloggere: Bloggville er som enhver liten landsby - den underholdes av rykter, baksnakking og krangling. Det gikk jo en stund ubekreftede rykter om at LordX og Mihoe skulle på date. Var den så mislykket at de måtte starte en virtuell krig?

Om blogging: Selvforherligende bekreftelser om bloggeren som den mediekritiske personen med sterke meninger som nyanserer, faktsjekker og avslører saker hvor mainstream media svikter.

Vel. Vi kan vel nå være såpass ærlige å innrømme at det er få, om noen, som klarer å hevde seg som bloggsfærens svar på Watergate-avslørerne Woodward og Bernstein. Og at sex selger mer i sfæren enn situasjonen i Darfur. Så var vi kanskje bare mennesker allikevel.

The Daily Show har som vanlig den beste analysen av bloggsfæren - for de av dere som vil godte dere med avsløringen av en konservativ journalist som homo - se hele, for dere som vil få dere en god latter på vegne av selvhøytidelige journalister og bloggere - spol til 5.15.

20 kommentarer:

Anonym sa...

Hva er det den (tidligere innrøyka.) journalistbula heter igjen, den som alle seriøse reportere og fotografer går på i Oslo? Kommer bare ikke på hva navnet er. Vel, kan nok se på blogs-sfæren som veldig likt den der. Et sted å møtes og utveksle rykter og fakta.

Mvh tse tse fluen som synes det kunne vært et navn på det hele. Hva med "Pekeren". Kalt opp etter muse-pekeren?!

VamPus sa...

Du tenker på Tostrup. Men nå har de flyttet over til Presseklubben, rett opp i gata - på Egertorget...

Anonym sa...

Godt å ha deg tilbake :)

Men hvem har sagt at bloggsfæren skulle være et alternativ til msn? Jeg tror ikke Mihoe noen gang har tatt på seg det ansvaret eller at hun har kommet med "selvforherligende bekreftelser om bloggern som mediekritisk person". Jeg synes det er litt urettferdig å gi henne så stor plass i en desillusjonert fremstilling av bloggebyen.

Dette minner meg om Paal L sin huffameg-artikkel om at bloggere skulle velte regjeringer, men akk o ve - der var bare landsby-idioter. Er det virkelig noen som innnbiller seg at norske blogger idag, har det potensialet? I såfall er det dem som bør tas for å ikke leve opp til forventningene. Ikke Mihoe.

VamPus sa...

Drusilla; forsåvidt enig. Synes bare det er spennende at en kan tilby seg å vise stumpen sin hos LordX den ene dagen for så kritisere han for å vise stumper den neste dagen. Oppdager jeg mannsjåvinister, rasister, fascister eller annet jeg ikke liker på nettet så krediterer jeg dem ikke ved å lese dem daglig, linke til dem eller gi dem omtale. Men for å være ærlig så synes jeg mange i bloggsfæren opphøyer den til å være noe annet enn det den så åpenbart er. Og de som virker litt smartere enn resten skriver heller lite om bloggsfæren generelt og ser ut til å heve seg over debatter som den som tydeligvis har rast de siste dagene (vært uten nett en stund).

Jeg har aldri hatt noen illusjoner om bloggsfæren, så derfor blir jeg heller ikke spesielt desillusjonert. Synes det er litt morsomt å beskue, jeg..

Anonym sa...

Det med lenking er et godt poeng, utvilsomt.
Min lille skriveleif i forrige kommentar sier vel det meste. Bloggsfæren - et alternativ til MSN

Nemo sa...

La oss være ærlige å innrømme at en virkelig god samfunnskritisk blogg med kvaliteter a la Pulitzer-pris materiale ville i utgangspunktet være et godt stykke journalistisk arbeid uansett media.

Aspirerer bloggere til slik kvalitet? Ikke engang journalister flest gjør det! Så urealistisk det vil være å forvente slikt av bloggere.

Paal L snakket om landsbyidioter, og forstod ingenting. Ved å være en blogger med et journalistisk utgangspunkt er man ikke da...en journalist? En uten jobb, kan man jo si?

En blogg er et enkelt tilgjengelig medium, og kan brukes til alt fra å lufte egne tanker til å være samfunnskritisk. Eller noe sånt.

Enkelte blogger, eller meningsutvekslinger, bærer preg av å være en intern samtale mellom en venne\fiende(?) gjeng. Ikke noe galt med det. Nettet er til for alle (om enn ikke så stort lenger)

Andre blogger kan være underholdende, eller tankevekkende, selv for utenforstående.

Poenget er, slik jeg ser det, at et informasjonssamfunn fungerer på en helt annen måte enn tidligere samfunn. Vi innhenter underholdning og informasjon på andre måter. Slik sett kan en blogg for eksempel være et alternativ til leserinnlegg i papiraviser.

For eksempel.

Slik begynte jeg å skrive, inntil jeg oppdaget at lokalavisa redigerte bort politisk ukorrekte tanker. Det gjorde meg temmelig forbanna.

Og så oppdaget jeg Vampus. Før det hadde jeg sett på blogging som noe uinterresant (du får ta det som et stort kompliment V)

Ikke tjener jeg store penger på siden min (40 kroner ved siste sjekk), ikke har jeg altfor mange lesere. Ikke har jeg altfor mange kommentarer. Men jeg får da lettet litt på trykket innimellom ;o)

Hva vil jeg frem til? Ikke vet jeg. Sannsynligvis noe slikt som at i et demokrati kan det være et poeng at alle har mulighet til å uttrykke sine meninger, ikke bare de profesjonelle og "ansvarlige".

Jeg tror det er sunt.

At det slenger en og annen kjendisrumpe er ren bonus.

saccarina sa...

Det vil være mange skremte bloggere som ikke får sove i kveld dersom man virkelig skal kunne trekkes til ansvar for tøys og tull man har skrevet i et eller annet kommentarfelt.

Når jeg tenker meg om har jeg visst en gang tilbudt meg å barbere noen på ryggen. Det vil vel si at jeg aldri kan skrive om fjerning av kroppshår og at det en trend som bygger opp under det unaturlige kroppshysteriet (ikke at det er noe jeg har tenkt på).

Jeg kan ikke se at Mihoe har tilbudt å vise frem rumpa si heller, hun spøker om hva som kunne skjedd dersom hun hadde gjort det.

VamPus sa...

Mihoe og LordX har nok ikke noe usnakket med hverandre. Det var bare så overraskende/morsomt å komme tilbake og oppdage hva som var hot i sfæren akkurat nå. Og så sånt engasjement, da dere. Synes nesten det er litt søtt, jeg..

Alpeluen sa...

Den eneste mulige forklaringen jeg kan finne på dette oppstyret er at den norske bloggosfæren er (for) liten, og at den for mange bloggere utgjør en (for) viktig del av det sosiale livet.

Altså, for all del, folk må få skrive om hva de vil - og jeg har ingen høy hest å sitte på - men det er snart blogget mer om damestusser på tre dager enn hva karikaturstriden genererte på tre uker. Bloggrevyen er jo nærmest blitt ubrukelig...

Esquil sa...

tre ting selger, sex, blogging, andre kjente bloggere. Det behøver ikke være kritikk av andre bloggere. Den første gangen jeg toppa bloggrevyen var det med innlegget om deg som bloggebyens oprah winfrey. Også et innlegg som het 'gode innlegg og undervurderte blogger' gikk til topps såvidt jeg husker.

Man kan så vidt jeg skjønner like gjerne være snill for å få lesere til et enkeltinnlegg. Vil man ha lange debatter derimot, er det en annen sak.

Milton Marx sa...

Det viktige er vel egentlig at noen mener det er OK å skulle mobbe andre til taushet?

Og så er det jo litt morsomt at Mihoe snakker om at rumpeposter holder for lavt nivå, mens hun selv håner små menn med kulemager og små peniser, og får applaus.

Hva om noen begynte å håne kvinnelige bloggere for at de har akk så store fitter, hengepupper og er alt for feite?

Det er jo dét nivået Mihoe har falt ned til.

Milton tror bloggosfæren blir et bedre sted dersom ingen rakker ned på andres fysiske attributter eller kroppslukter.

Milton hadde for øvrig ikke forstått før nå at den økningen av besøk som man oppnår ved å poste damerumper, skyldes at feministene klikker innom for å fråde litt - eller for å nyte. Enhver får tro hva han eller hun vil. Det later jo til at rumpeposter mottar hundrevis av feministklikk. Kanskje skulle de lære at frihten til å velge også omfatter dem?

Nemo sa...

Jeg har bilde av store kanoner på min blogg

VamPus sa...

Esquil: (fint bilde forresten) - godt poeng - vi snakker OM hverandre, og det er jo forsåvidt greit:

Milton; "Hva om noen begynte å håne kvinnelige bloggere for at de har akk så store fitter, hengepupper og er alt for feite?"
Vel, det er jo en del av oss damene som ironiserer passe over oss sjøl, så hengepupper og vekt er allerede behørig dekket ;-)

Anonym sa...

Jeg syns du treffer spikeren på hodet her, og hadde jeg visst at Mihoe kom til å bli nevnt i 90% av alle bloggposter som ligger på topp på bloggrevyen hadde jeg nok tenkt meg om en gang til eller to.

Og du har fullstendig rett når du sier at lorden og jeg ikke har noe usnakket med hverandre, faktisk er han den som har blitt minst sint av alle, og det er vel slikt som skiller ekte menn fra wannabesene.

Og The Daily Show bør snarest komme på en kanal nær meg :)

VamPus sa...

Mihoe; det er jo morsomt å få slike reaksjoner. For The Daily Show - sjekk Youtube. Spesielt The Colbert Report. Hyyyysterisk!

Anonym sa...

Emm... Stephen Colbert og Jon Stewart er ganske krasse i sin kritikk av plutokratiet (dvs. i din verden er de automatisk sosialister). Jeg skjønner ikke helt hvorfor du synes satire som ganske effektivt latterliggjør det meste du står for er så morsomt. Det er ikke så veldig vanskelig å forstå disse gutta.

Anonym sa...

Mihoe: Jeg trur CNN sender et ukentlig sammendrag av The Daily Show. De gjorde i alle fall det før ... (Ellers kan man jo alltids installere en torrent-klient -- *hysj*:)

VamPus sa...

anonymous; Du skjønner, vi på høyresida har litt humor og sjølironi, og klarer fint å le av oss selv. Vi setter ikke folk i GULAG for å skrive nidviser om oss - faktisk skriver vi ganske mange av dem selv.

Anonym sa...

Heh... enten har du ikke fått med deg så veldig mye av det disse herrene har vært med på å produsere, eller så er du ikke særlig oppvakt.

Det er fint at du har selvironi, men Stewart, Colbert, osv. ler nok ikke med deg.

VamPus sa...

Anonymous: noen av oss har faktisk fulgt med på hva herrene Colberg og Stewart har gjort i noen år nå. Det betyr jo selvsagt ikke at vi er spesielt oppvakte, men et snev av humor (ikke et utpreget trekk ved venstresida) er vi da velsignet med..