Om VamPus

Bildet mitt
er Heidi Nordby Lunde, feminist, aktivist og Høyre-dame. Mer om Heidi. Kontakt meg på VamPus [a] gmail.com. Merk at kommentarer på innlegg eldre enn fem dager blir moderert - ene og alene for at jeg da får varsel om nye kommentarer. Leser ikke kommentarfeltet på gamle innlegg så ofte. Skriver du som anonym er sjansen stor for at det blir slettet sammen med spam.

torsdag, juni 08, 2006

Meningsløst blir meningsfylt

Saltklypen skriver om hvordan ord blir fattige når tilværelsen viser seg fra sin aller grusomste side. Hvordan man mangler begreper som setter ord på de følelser og tanker man gjør seg når grunnen under ens føtter plutselig revner og man svever i løse luften.

Slike opplevelser gjør selvsagt noe med oss. Men for VamPus ble ordene rikere i møtet med den vonde virkeligheten. "Meningsløst" ble et meningsfylt ord, "ufattelig" ble stoffeliggjort, "tomhet" ble til å ta og føle på. Virkeligheten fylte klisjeene med sitt opprinnelige innhold og ga dem trøstende tilbake. Ordene ble rikere i et øyeblikk der verden sto stille, for så å blekne hen. Vi prater kanskje mest når ord er fattige?

8 kommentarer:

Agile sa...

Oi, nå ble du poetisk og svevende.. !

Hva prater du om egentlig? :)

;-)

Rambukk sa...

Ord blir fattige fordi vi har latt det gå inflasjon i dem. Godt og tankevekkende skrevet.

Anonym sa...

Er det en ting vi blåbloggere kan, så er det å bruke økonomiske metaforer! Det er kanskje ikke så rart, med tanke på at økonomi er det eneste som betyr noe. Ikke økonomi forsåvidt, men økonomisk profitt.

Når ord blir fattige, når det går inflasjon i dem, er det en fordel å ha et hjerte av gull. Når ord blir fattige er det kanskje på tide å investere i tanker? Takk Vampus! Du har virkelig et hjerte av gull, og ved å spre tankene dine i slike ordfattige tider, så har du spredd litt gull til oss alle.

Anonym sa...

Jasså. Her er forklaringen på at telleren min gikk varm i dag. Takk skal du ha!

Dette var forresten toner jeg ikke ventet å høre fra deg, Vampus. Men desto hyggeligere er det å høre dem.

Martin Sol sa...

Bra skrevet.

Anonym sa...

Ja, Vampus, dette kan vi alle være enige om... dette var bra! Det er så fint at sånne som deg kan skrive noe sånt som dette. Det får meg virkelig til å tro på menneskeheten igjen! Sjelden har jeg lest noe lignende, noe så strålende og fantastisk som dette. Ikke bli oppblåst nå, men jeg tror kanskje at dette var det beste jeg noen sinne har lest. Ikke for å skryte altså, men jo... jeg skryter litt ja. Eller, ganske mye egentlig. Du er den beste bloggeren i Norge, og en av de beste "nett-redaktørene" jeg vet om. Ja, det er kanskje litt drøyt å kalle deg redaktør, men jeg synes jobben du gjør er så viktig. Det er viktig at du og dine tar jobben din som "journalist" alvorlig, for det er ikke noen tvil... du er mye bedre enn de dritt-journalistene i sosialist-avisene. Men, det var ikke derfor jeg logget på i kveld... det jeg hadde tenkt å fortelle var om typen min som slår meg. Jeg synes ikke at det gjør så utrolig vondt da, men han burde kanskje slutte med det. Men på den annen side, så er det kanskje lite liberalistisk av meg å forvente noe annet. Kjærestemarkedet ordner seg selv til slutt, kan man si. Ja ja... takk for posten din Vampus, og god natt!

Anonym sa...

Argh... når kommer blinglegget (blogg-innlegget, nytt ord) hvor du forsvarer uttalelsene fra Amerikansk militære om Guantanamo selvmordene? Rødbloggerne godter seg fælt, på tide at en som kan skrive tar til motmæle.

Forkastelig måte å drive pr-krig på, men muslimene skyr tydeligvis ingen midler.

Herodotus sa...

Ord er intet annet en vind. Men slik en vind kan jo svale kinnet.