Om VamPus

Bildet mitt
er Heidi Nordby Lunde, feminist, aktivist og Høyre-dame. Mer om Heidi. Kontakt meg på VamPus [a] gmail.com. Merk at kommentarer på innlegg eldre enn fem dager blir moderert - ene og alene for at jeg da får varsel om nye kommentarer. Leser ikke kommentarfeltet på gamle innlegg så ofte. Skriver du som anonym er sjansen stor for at det blir slettet sammen med spam.

fredag, september 16, 2005

Nå tar vi dem, jenter!

Drusilla har linket til en interessant artikkel i Klassekampen (jada, de finnes) om menns "dumhet" - som ifølge denne i stor grad er kulturbestemt. Mens kvinner har endret seg til å bli oppfattet som mer maskuline i sin fremtreden - enten det gjelder i klesstil eller væremåte - så gjør de maskuline idealene at gutter tar valg som rett og slett er "dumme". Dette kan jo ha med å gjøre at i et så mannsdominert samfunn så må den "mindreverdige" part være den som mimer den dominerende [maskuline] kulturen for å kunne komme seg opp og frem. Derfor bør menn nå begynne å ta til seg handlingsmønstre som tradisjonelt blir oppfattet som mer feminine for å være med på utviklingen. Og Vekter'n, vi snakker ikke her om å dytte et rosa lommetørkle i brystlommen på dressjakka - det er vel egentlig bare en avansert form for Høyre-button.

Dette kunne Drusilla helt åpenbart skrevet mye bedre om, men VamPus nøyer seg med å si at hun egentlig synes det er greit at gutta mekker på scooter i stedet for å ta utdannelse eller kjører seg i hjel i fylla. Uten å øke dagens arbeidsinnsats kan da den høyhælte skare sakte men sikkert ta over verden MOAHAHA HA HA.. *gnikke seg i hendene*

6 kommentarer:

Anonym sa...

egntlig skulle vi vel bare bytta plasser..det hdde vel vert bedre...det harr kommet piller nå veit du som gjør at menn kan amme...lol..emn det heller mer og mer i den retningen..tror på likestilling men ikke vredensherredømme basert på kjønn
ellers en kjempefin blogg du har

a jour sa...

Enig i overstående (ovenstående?). Fin blogg.

Anonym sa...

Jeg tror jeg rett og slett gir min tilslutning, uten flere dikkedarer *ond latter*

Og takk for det mentale bilde av ammende mann. Ille nok med amming i utgangspunktet, lissom. Men dere har rett i en ting: VamPus har fin, fin blogg.

VamPus sa...

*urk* ammende menn...hvor har jeg gjort av mine lysblå piller?

Takk takk for komplimenter *rødme* - we aim to please, og det er jo ikke vanskelig med inspirasjonskilder som dere :-))

Anonym sa...

At småunger skal drive og suge på voksne menn er vel ikke noe man bør oppmuntre til. Det er alltid noen som har problemer med å trekke opp grensene her.

Anonym sa...

Øy! Å ha et lommetørkle i lommen på blazeren/dressjakka er maskulint, og helt i henhold til tradisjonell britisk kleskodeks. (Forutsatt at det er brettet korrekt, selvsagt:-) Og min forkjærlighet for rosa, vel... It take's a real man to wear pink. Det nærmeste jeg kommer "feminine handlingsmønstre" er (i nødstilfeller) å drikke meg full på hvitvin, eller "sangerinnemig" som Jon Michelet så taktfullt kaller det.