Om VamPus

Bildet mitt
er Heidi Nordby Lunde, feminist, aktivist og Høyre-dame. Mer om Heidi. Kontakt meg på VamPus [a] gmail.com. Merk at kommentarer på innlegg eldre enn fem dager blir moderert - ene og alene for at jeg da får varsel om nye kommentarer. Leser ikke kommentarfeltet på gamle innlegg så ofte. Skriver du som anonym er sjansen stor for at det blir slettet sammen med spam.

torsdag, april 05, 2007

Et nytt ubehagelig spørsmål..

.. men om noe helt annet:

Kirkens "hellige levninger" av det de mente var Jeanne D'Arc viste seg å være.. en salig blanding av en egyptisk mumie, litt tre, et stykke stoff, og en katt.

Hva med å slippe ordentlige forskere til på levningene av de hellige tre konger, som etter sigende skal ligge i katedralen i Köln? Eller på de tusenvis av treflisene fra Kristus kors som hendig nok har spredd seg såpass at selv en koie i et veikryss mellom Frankrike og Spania har et "hellig relikvie"? Eller kan vi slutte med dette våset snart?

Er det forresten bare meg som finner det ironisk at Jesus ble dømt til døden for blasfemi? (Markus 14:60-64):

Da reiste øverstepresten seg, steg frem og spurte Jesus: Har du ikke noe å si til det de anklager deg for? Men han tidde og svarte ikke et ord. Øverstepresten tok igjen til orde og spurte: Er du Messias, den Høylovedes sønn? Ja, det er jeg, svarte Jesus, og dere skal få se Menneskesønnen sitte ved Kraftens høyre hånd og komme med himmelens skyer! Da flerret øverstepresten kappen sin og sa: Hva skal vi nå med vitner? Dere hørte gudsbespottelsen. Hva er deres mening? Og alle dømte at han var skyldig til døden.

God påske.

6 kommentarer:

Undre sa...

God påske, VamPus!

:)

Milton Marx sa...

Vampus: Ut på tur, aldri sur! På med skiene og frem med appelsinene.

Anonym sa...

Ganske kult! Da jeg var liten ble jeg fortalt at det ikke fantes spøkelser – men et bestemt spøkelse må jeg visst tro på; hvis ikke skal jeg steike i svovel i all evighet! ”Salig er de plattfote – ti de skal gjevne jorden!” Jo takk – god påske, alle og enhver - og Vampus i sær!

Anonym sa...

Jeg klarer altså ikke å hisse meg opp over at en gjeng overtruiske koser seg med det de trur er levninger etter Jesus, morra hans eller en-eller-anna helgen. For min del så må de bare leve i trua:)

Anonym sa...

Det at Jesus ble dømt til døden for blasfemi stemmer visst bare delvis.

Så vidt en kan lese fra evangeliene, så var hele greia en meget sær affære.


Jesus ble dømt av TO uavhengige retts-systemer - først det jødiske, deretter det romerske.


Hele greia med de 2 rettsakene osv. er så sær at man kan skrive hele bøker om det.


I det jødiske systemet ble han anklaget og dømt for blasfemi, mens i det romerske ble han anklaget for opprør mot den romerske okkupasjonsmakten - og frikjent, så vidt jeg har forstått.


Likevel ble han henrettet av romerne, tilsynelatende p.g.a. politisk press mot Pilatus . Som likevel gjorde gjentatte forsøk på å få berget Jesus.


Hele området sydet og kokte visst av politiske intriger og renkespill, både på Jesu tid og flere tiår fremover, til det hele eksploderte ca. 40 år senere.

En interessant lekse i det hele er hva som kan skje når man oppfattes som et hår i suppen av Forvaltningen og myndighetene i landet man bor i - hvor mye "lover" og "rettigheter" da egentlig er verdt.


Hilsen amatør-teologisk drage lun

Anonym sa...

Kanskje det var en veldig snill, og nermest helgenaktig, katt?