Om VamPus

Bildet mitt
er Heidi Nordby Lunde, feminist, aktivist og Høyre-dame. Mer om Heidi. Kontakt meg på VamPus [a] gmail.com. Merk at kommentarer på innlegg eldre enn fem dager blir moderert - ene og alene for at jeg da får varsel om nye kommentarer. Leser ikke kommentarfeltet på gamle innlegg så ofte. Skriver du som anonym er sjansen stor for at det blir slettet sammen med spam.

tirsdag, mai 22, 2007

Flyplasshelvete

Dersom du noensinne tvilte på riktigheten av allmenn stemmerett så er ikke en flyplass stedet du ønsker å dra for å teste ditt demokratiske sinnelag. Enten det er menn i dress som føler at de er for viktige til å vise legitimasjon ved boarding, barnefamilier som fortsatt ikke har fått med seg at det ikke er tillatt å ta med seg en god del gjenstander på flyet (sakser, Kaptein Sabeltann-sverd, tenk på en skarp gjenstand og de har pakket alt… i håndbagasjen) eller par som venter helt til de kommer frem til innsjekkskranken før de leter opp pass og flybillett.

AARGH!

Drit i miljøkvoter, folk burde vært ilagt idiotikvoter for:
- å stoppe rett innenfor svingdørene eller når man går av rulletrappa og sperrer veien for andre som kommer i full fart gjennom
- ikke ta opp pass og flybillett FØR de kommer til innsjekkskranken
- ikke tømme lommene, ta av seg jakka, ta ut PC’en etc FØR man kommer frem til sikkerhetssjekk
- dobbel betaling for å se på at alle andre tømmer lommene, tar av seg jakka etc uten å skjønne at man bør gjøre det selv
- prøve å krangle gjennom ett pil og bue-sett til barnebarnet med spisse jernpiler (it’s just a toy.. i så fall kan de få toye pilene opp der sola aldri skinner)
- å presse seg frem i køen, selv med setereservasjon
- å ta på seg ”vet du ikke hvem jeg er”-minen når det er så åpenbart at dersom noen faktisk vet hvem du er så kunne vi ikke gitt mer faen
- å lakke neglene inne i et fly

Idioter. Og hvis du lurer så er VamPus hun som står midt i køen og skuler, mens hun forsøker å sette bagasje slik at middelaldrende menn med altfor stort ego og alt for lite selvinnsikt ikke klarer å snike i køen. *knurr*

18 kommentarer:

Anonym sa...

jodajoda,

men vel så viktig er det å ilegge de som styrer og ordner med "sikkerhetstiltakene" idiotkvoter.

Det gjenstår ennå å se 1 - EN halvveis troverdig forklaring hvordan på den jævla plastposen deres hindrer religiøse banditter å skade folk. Det går jo ikke an å spørre de 6 personene PR inngang om dette heller, for da blir de jo lei seg.
Dersom det hadde vært tilnærmelsesvis like mange politifolk i gatene der det faktisk skjer forbrytelser, som det er vektere ved inngangen til avgangen så hadde det vært Kardemomme By.

Anonym sa...

Plastposen er der for å hindre terrorister fra å ta med diverse sprengstofftyper, uten at jeg kan detaljene – ikke så alt for ufornuftig. (Selv om sikkerhetssjekk ikke akkurat er det mest effektive som skjer her i landet ... men hva kan man forvente når de stort sett oprerer med innleide vikarer uten noe særlig opplæring?)

Beklagelig nok flyr jeg (inntil videre) kollektivt på de aller fleste av mine turer, så jeg kjenner beskrivelsene i innlegget litt for godt. Om det kommer Fast Track-systemer rundt i landet etter hvert hjelper det vel noe, men neppe stort.

VamPus sa...

Sikkerhetssjekken kunne jeg levd med om ikke alle som skulle gjennom var KOMPLETTE IDIOTER. Når man ser at de tre foran seg må ta ut pc'en, ta av seg beltet, tømme lommene etc så kan det da ikke være så inni *%&?# vanskelig å forstå at man like gjerne kan begynne å gjøre dette med en gang - og ikke vente til det er din tur?

Anonym sa...

Ett punkt til: Kan man bøtelegge folk som prøver å komme seg tog/trikk/buss før de som skal av har gått av, samt de som stiller seg opp rett foran døren for å være sikker på å gå på først?

Carl Christian sa...

helt enig!
alle tiltaksforslag bifalles!

Ellen sa...

Halleluja - det er altså fleire av oss der ute!! Sjølv skulle eg også gjerne sett eit sett reglar for korleis gjennomføre eit 17.mai-tog i nokon lunde organiserte former. Blir så stressa av uorden...

Anonym sa...

Jeg vil også ha tre røde render med salt i på alle som klistrer seg inntil bagasjebåndet etter ankomst, slik at ingen andre kommer til eller i det hele tatt kan se om bagasjen sin er på båndet. Et særnorsk fenomen, forøvrig.

Anonym sa...

Bifalles ... men jeg må og si at disse idiotiske tiltakene med de like idiotiske grensene (væske 100 ml, har man en 125 ml flaske, selv om den er halvfull, får man ikke ta med, kommer litt an på fyren og så klart. Til Thomas, nei det hindrer ingen i å ta med sprengstoff. Det som skjedde i England (som etterhvert viste seg å være feil) er grunnlaget for dette, men flere har skrevet om at dette faktisk ikke er mulig ...

Spisse /skarpe gjenstander er noe annet. Men kan noen forklare meg hvorfor den sløve førstehjelpssaksen må beslaglegges, men ikke barberbladet?

Anonym sa...

I fortiden hadde jeg en incident av kø-sniker for å betale for varer i butikk:
En dust snek forbi meg som stod der med alle de andre, jeg tok igjen dusten og han falt på min albue i solar-plexus. Jeg fikk gryntet frem at enten fikk svinet (mann - 40 åra - frogner) mer av slagsen, eller gikk helt bak i køen igjen.

I utgangspunktet ble han litt vill i blikket, men antog et strategisk tilbakeslag, og forsvant, heh, kunne fan ikke bry meg mindre..

Anonym sa...

Kø og slikt: vet dere hva som er 17 meter langt, bråker og lukter hjemmebrent??

Anonym sa...

Husker at jeg engang havnet bak noen ungdommer i SAS-innsjekkingen på Gardermoen som virket genuint overrasket over at vindsurfebrett ikke går som håndbagasje... Sann historie, jeg sverger.

Selv er jeg også mindre imponert av de personer som er voldsomt oppsatt på å kjempe seg vei inn i en buss som den første, og så begynner en lang utforskning av stor håndveske for å finne billett/kort. Hvis du absolutt vil inn først, kan du ikke da også ha kortet i hånden, sånn som visse andre av oss pleier å gjøre?

Jeg har også opplevd folk på full fart inn i t-banevogn med en mobil i hånden, og som stopper opp i selve døråpningen når en samtale kommer inn.

VamPus sa...

Offentlig kommunikasjon er rett og slett beviset på at allmenn stemmerett ikke burde vært innført med andre ord.
PCJ: Surfebrett som håndbagasje? HA HA HA HA.. Jeeezus...

Anonym sa...

I en hvilken som helst butikkø kan man jo observere folk som begynner å lete etter penger eller kort først i det den siste varen deres er "bippet" gjennom...

Anonym sa...

Og apropos butikkø: Opplevde selv -faktisk i dag - at personen bak meg i køen la på sine varer, neida ikke bak mine uten å legge på "skillestang" (er ille nok), men ved siden av og rundt mine varer på båndet. Hun forsøkte etterpå å le det bort, akkurat som det skulle være den naturligste ting i verden å blande sine varer med varene til den foran i køen slik at den "synske" kassadama kan prøve å gjette hvem som skal handle hva. Vel, akkurat den latteren ble jeg ikke med på, for å si det slik. Misforståelser kan jeg gjerne være med å le bort, pur idioti belønnes med noen ganske andre ansiktsuttrykk og mest mulig ignoranse...

Anonym sa...

Kombinasjonen idioti og oppblåst selvbilde trenger man da ikke besøke flyplasser for å oppleve. Det komme til syne ved alle anledninger der mennesker må innrette seg litt etter hverandre.

Men folk flest er jo ikke sånn, så mitt demokratiske sinnelag settes ikke på prøve. Tvert om er det jo demokratiet vi kan takke for at slike mennesker først og fremst er et flyplass- og butikk-kø-problem, og ikke (i altfor stor grad) et problem for hele samfunnet.

Bob sa...

Det burde bare vært to kriterier for stemmerett:

1) Du må ha betalt 100.000 i skatt tilsammen i ditt liv.

2) Du må kunne ta ut penger i minibanken på mindre enn 30 sekunder.

John T. sa...

Jeg flyr innenriks rundt en gang i uken. Og jeg har faktisk lurt på hvorfor humøret mitt er så dårlig for tiden. Takk for oppklaringen, doktor. Vennligst skriv ut antidepressiva og togbillett.

Anonym sa...

Hvordan har det seg at mitt lille skrujern ble konfiskert i kontrollen, mens en stor glassflaske høyst brennbar sprit ikke anses som det minste problem.

Ikke lite skade man kan påføre seg selv og andre med en knust glassflaske og en liter brennbar veske.

Neglefilen er et relativt ufarlig våpen sammenliknet med en flaske koskenkorva.

Og hva med parfymene, ikke leketøy de heller.