Boka "The Rebel Sell" tar for seg hvordan motkulturideologien bidrar til kommersialiseringen av samfunnet. Raddiser som ikke skjønner bæret av markedshjulet velger alternativt fordi de ikke vil være en del av massekulturen. Og når nok folk velger "alternativt" så kommersialiseres det "alternative", blir en del av mainstream, og så må de "alternative" begynne forfra. En uutømmelig kilde for kapitalistisk gründervirksomhet, kommersialisering og penger, med andre ord. Fly Nordic har benyttet seg av halal-hippiene og emo-kidsas ustoppelige naivitet - selger billige flyseter på deres premisser og håver inn markedsandeler og penger.
Sjekk ut kampanjen og Fly Nordics-analyse hos Autonom. Eller se analysen først, hør hvor mye penger de har tjent og så se kampanjen.
Takk til Marvin for tips.
PS! Og så var det hysterisk å se anti-kommersialismens flaggbærere selge plastikk-buddhaer og Dreamcatchers "made in China" på Alternativmessen i fjor høst.
4 kommentarer:
Det der er det samme som driver MTV. MTV finner subgrupper som kommersialiseres. De er en del av produktsyklusen til platebransjen/MTV. Subgruppene dannes primært av PR-kåt ungdom for å bli "funnet" og klassifisert som alternative/subgruppering. Alle er bevisste dette, og alle tjener på det. Så nær som kulturen vår. Men den er det lite igjen av uansett.
dette var jo fantastisk! Jeg vil fly nordic! -Når går flyet? Hvor går det? til en strand med masse penger? Ser sånn ut på videoen i allefall. Også var det masse griser der, sikkert god mat også da.
...men de virkelig alternative tar toget i disse dager vettu.
http://forbruker.no/reise/article1776211.ece
Foucault repackaged and sold to a popular audience, how beautiful the world is....
Er VamPus helt sikker på at hun egentlig ønske å linke til Autonom, bloggen til Tord Morsund, som for ikke lenge siden delte talestol med David Duke på et nazistevne i Sverige?
a
Legg inn en kommentar