Om VamPus

Bildet mitt
er Heidi Nordby Lunde, feminist, aktivist og Høyre-dame. Mer om Heidi. Kontakt meg på VamPus [a] gmail.com. Merk at kommentarer på innlegg eldre enn fem dager blir moderert - ene og alene for at jeg da får varsel om nye kommentarer. Leser ikke kommentarfeltet på gamle innlegg så ofte. Skriver du som anonym er sjansen stor for at det blir slettet sammen med spam.

torsdag, mai 24, 2007

Tron Øgrim

- Næh, er dere liberalister i Fremskrittspartiet?
Tron Øgrim slår seg på låra og ler en høy, brumlende latter.
- Snakk om utdøende rase gitt!

PM og VamPus ser på hverandre og kan ikke annet enn å gi mannen rett. Året er 1994 og vi er innom Justisen etter å hva vært på konsert. Her har vi tatt noen øl med en broket forsamling av folk på venstresida - eller høyreavvikere om du vil. Vi reiser oss for å gå, vi er blakke.
- Øy, dere kan ikke gå nå. Jeg har kjøpt et brett øl til oss!

Øgrim dytter en halvliter inn i hver vår lanke, og vi lar oss ikke be to ganger. Øl og debatt er det vi lever for. Det ble en riktig trivelig kveld på Justisen (med unntak av at Trond Giske på død og liv måtte dra frem gitaren).

Tron Øgrim var en commie og kverrulant, men commies med humor og glimt øyet var såvisst ikke dusinvare på 90-tallet. Han var en aktiv deltaker i samfunnsdebatten og spesielt engasjert i fremtidscenarioer med fokus på teknologi som den 3. industrielle revolusjon. Det var også den eneste revolusjonen han fikk oppleve.

Tron Øgrim ble funnet død i går, bare 59 år gammel. Commien og kverrulanten vil bli savnet.

Oppdatert: Samleblogg for minneord og kommentarer.

9 kommentarer:

Unknown sa...

Ja, den nyheten om Øgrims død gjorde meg trist. Det er ikke så mange som ham.

Anonym sa...

Tron Øgrim var en enestående kar, tiltross for sine synspunkter på mangt og meget. Hans fremtidsvyer om teknologi og sånt var lærelike og tankevekkende, på en måte som mange kapitalister burde misunne ham.
Han var heller ikke redd for å gå i dybden i ideologiske nappetak, på en ærlig og ryddig måte. Det er et mysterium for meg at en slik framifrå kar forsvarte Pol Pot. Det gjorde han dog, så det var en avgrunn mellom oss i mange saker.

Men hans varme vesen, humor, intellekt og innsikt vil bli sterkt savnet. Hans bortgang er et tap for både høyre og venstre.

Elvis Bling Laden sa...

Takk for det. Vi har laga en blogg med linker til artikler og sånnt www.tronoegrim.blogspot.com

Anonym sa...

Trist. Nerden i meg ble litt lei seg nå. Da jeg begynte å lese PC World for mange år siden la jeg raskt merke til hans unike skrivestil og evne til å tenke annerledes. De største går visst bort tidlig.

Anonym sa...

Jeg kjente ham ikke, men når personer som står på totalt motsatt ende av den politiske skalaen gir ham slik ros, så må han ha vært en bra person. Med redelighet og ærlighet i debattene kan man respektere personen selv om man er uenig i meningene, og her er det nok en del - både til høyre og venstre - som har noe å lære.

FascistBaby sa...

"Det var også den eneste revolusjonen han fikk oppleve."

Guilty pleasure.... :)

Anonym sa...

Min bestemor ba meg alltid å snakke bra om de døde, så derfor:
Tron Øgrim er død. Bra.

Anonym sa...

gud er død - lenin.

lenin er død - gud.

Anonym sa...

Det var vel Nietszhe, og ikke Lenin..?