Om VamPus

Bildet mitt
er Heidi Nordby Lunde, feminist, aktivist og Høyre-dame. Mer om Heidi. Kontakt meg på VamPus [a] gmail.com. Merk at kommentarer på innlegg eldre enn fem dager blir moderert - ene og alene for at jeg da får varsel om nye kommentarer. Leser ikke kommentarfeltet på gamle innlegg så ofte. Skriver du som anonym er sjansen stor for at det blir slettet sammen med spam.

tirsdag, november 25, 2008

Ikke helt Akhtar Chaudry

Medlemskap ser ut til å gå som hakka møkk (pun intended) i Oslo SV om dagen. Den åpne nominasjonsprosessen har ført til en voldsom mobilisering fra Heikki Holmås og Akhtar Chaudry, som kjemper om andreplassen på stortingslisten. Ryktene går om at de nye medlemmene ikke en gang vet at de blir vervet til et politisk parti eller betaler kontigenten sin selv.

I utgangspunktet skulle man tro en slik mobilisering egentlig er vinn/vinn for SV. De får flere medlemmer, mer penger i kassa og mye oppmerksomhet i forhold til to kandidater partiet selv har gitt tillitt til og mener er kvalifiserte. Nominasjon og valgkamp er jo nettopp en mulighet til å samle støtte og aktivt verve medlemmer.

I Oslo Høyre har man for første gang i år åpnet opp for prøvenominasjon blant medlemmene. Dette betyr at alle medlemmer skal få stemme på sine topp ti kandidater og at nominasjonskomitèen tar med seg dette, i tillegg til de femten lokallagenes nominasjoner, i sitt arbeid. Man har med andre ord ikke åpnet prosessen helt. Utfordringen er at en slik urnominasjon alltid vil tilgodese de navnene som allerede er kjente, som regel i eksisterende verv, dersom ikke organisasjonen legger opp til at kandidatene kan presentere seg selv for lokallag og medlemmer utover en pdf på en nettside. De aller fleste medlemmer er tross alt ikke aktive og har ikke sett kandidatene på talerstolen, kjenner deres politiske standpunkter eller vet noe om dem utover den presentasjonen de gir av seg selv på en A5-side.

Mine ambisjoner om å verve 100 medlemmer til Høyre før valgdagen blir jo i disse dager småtteri i forhold til hva som foregår i SV. På en annen side synes jeg at å verve 6 medlemmer (som faktisk har peiling på Høyres politikk) på fire uker, uten rabatt på medlemskontigent og med begrenset mulighet til å påvirke nominasjonsprosessen, ikke er så verst.

Utover våren skal jeg har flere møter hjemme hos meg, men vil du delta på vervemøte i Casa VamPus før jul, så inviterer jeg på gløgg og pepperkaker 17. desember. Målet er å verve medlemmer, men du står selvsagt fritt til å la være. Forrige møte ble riktig så hyggelig!

Send meg en mail på vampus[a]gmail.com eller meld deg på via Facebook.

12 kommentarer:

Anonym sa...

"medlemskontigent"

kontingent

Et kjapt søk på google, viser at denne skrivefeilen (kontigent) er så utbredt, at det vel må være en av de mest vanlige i vårt språk (vel å merke blant de som ellers er beviselig språkmektige).

Jeg grep til og med meg selv i å gjøre denne skrivefeilen en gang, overfor Minerva, tror jeg det var, og ble flau etterpå. Sånn er livet som perfeksjonist.

Igår la jeg også merke til at NRK tekst-TV brukte begge former i en og samme nyhetspost (som, gitt tekst-TVs format, begrenset seg til den siden på tekst-TV som var dedikert til akkurat denne hovednyheten).

Anonym sa...

"men vil du delta på vervemøte i Casa VamPus før jul, så inviterer jeg på gløgg og pepperkaker 17. desember"

Nesten verdt en Oslotur, unnskyld det ER verdt en Oslotur, men dessverre, flyr i stikk motsatt retning den dagen.

Anonym sa...

Kan man være medlem av flere partier samtidig?

VamPus sa...

Er det kontingent altså? Av en eller annen grunn hadde jeg fått det for meg at det kun var militært?

SV: flere sjanser vil by seg, si fra om du er i byen :-)

tormod: i teorien er det vel ingen som nekter deg det, men det blir ikke tatt pent opp i partiene...

Anonym sa...

Altså, jeg sier jo ikke nei takk til pepperkaker og gløgg :p

Anonym sa...

Apropos puns...
http://www.thebestpageintheuniverse.net/c.cgi?u=puns

Anonym sa...

Sorry, Høyre er blitt et parti for pusekatter.

Gikk over til FRP før siste kommunevalg.

Fredrik Mellem sa...

Det er fint om du orienterer om tid og sted for disse horrorshowene du skal avholde hjemme. Oppgi gjerne også antall påmeldte, slik at vi ta stilling til om det blir nødvendig å stå utenfor med tilbud om debrief av deltakerne :-)

Jeg er enig. Å verve seks medlemmer på realt vis er slett ikke verst.

Lykke til!

Anonym sa...

"Er det kontingent altså? Av en eller annen grunn hadde jeg fått det for meg at det kun var militært?"

Sammenlign:

http://www.dokpro.uio.no/perl/ordboksoek/ordbok.cgi?OPP=kontigent&ordbok=bokmaal&s=n&alfabet=n&renset=j

og

http://www.dokpro.uio.no/perl/ordboksoek/ordbok.cgi?OPP=kontingent&ordbok=bokmaal&s=n&alfabet=n&renset=j

Anonym sa...

Hvis det ble noe galt med lenkene over, så klikk på nicket mitt her, eller slå opp selv på www.ordbok.no (norsk - norsk)

Ingen treff på "kontigent".

Tre forskjellige betydninger på "kontingent".

Men som sagt, det er en av de mest utbredte fremmedordsfeilskrivingene, vil jeg tro.

Anonym sa...

I klassen vanlige skrivefeil så dukker ofte prosjektor opp. Hva er egentlig en prosjektor?

Er det en slik som prosjekterer:

http://www.distnorge.com/wp-content/uploads/2008/09/dsc_0251_2.jpg



Angående hjemlige vervemøter så var det på tide at noen innførte homeparties i politikken. Tupperware, dildoer og politiske partier, hærlig.

Tilfeldig at det var noen fra TVNorges kvinnesatsning FEM som fronter denne trenden?

Anonym sa...

Jeg får skynde meg å melde meg ut av FrP, så kan jeg være med på dette.

FrP - det var en gang... ikke så mye å være med i lenger...