Om VamPus

Bildet mitt
er Heidi Nordby Lunde, feminist, aktivist og Høyre-dame. Mer om Heidi. Kontakt meg på VamPus [a] gmail.com. Merk at kommentarer på innlegg eldre enn fem dager blir moderert - ene og alene for at jeg da får varsel om nye kommentarer. Leser ikke kommentarfeltet på gamle innlegg så ofte. Skriver du som anonym er sjansen stor for at det blir slettet sammen med spam.

onsdag, september 20, 2006

Første geriljablogg?

Dette har jeg ventet på - geriljamarketing blogging. Drusilla gjorde VamPus oppmerksom på sauen Bloggulf, en lodden ulldott som aspirerer til å bli fårikål og demonstrerer mot vegetarianere.

Mistanken ble vakt over at Bloggulf er så gjennomført. Her er ingen nybegynnerfeil, bloggen er ikke basert på et standard design, han har et stort fotogalleri - inkludert nedlasting for skrivebordsbakgrunn. Han linker til matprat.no og Fårikålens Venner. Og her var også tabben. Trykker man seg inn på Fårikålens Venner oppdager man at de har likt design. Synderne bak begge er selvsagt Opplysningskontoret for Kjøtt. Som vegetarianer tar VamPus selvsagt sterkt avstand fra konseptet, som blogger synes hun det er litt kult.

Noen som har oppdaget andre viral marketing kampanjer via blogger? Send tips til vampus (a) gmail.com .

11 kommentarer:

Anonym sa...

Et prisverdig tiltak.

Det er viktig at kjøtt-lobbyen tar i bruk kraftige tiltak for å vinne tilbake tapte kjøtt-tilhengere. Det har blitt alt for lett for veggis-lobbyen å praktisere i Kongeriket, og jeg har en personlig teori om at dette gjør hverdagen mye verre for, blant annet, hardtarbeidende norske bønder.

Jeg applauderer initiativet og avventer tilsvarende initiativ fra andre aktører som tobakk-, alkohol-, våpen- og asbestprodusenter; bare for å nevne noen.

Forøvrig er fårikål nammnam, og jeg har ingen problemer med å forstå at bæbæ'ene har intense ønsker om å ende sine dager integrert med kål, potitt og pepperkuler.

Holder kjeft fra og med nå :D

Anonym sa...

Opplysningskontoret for kjøtt bør velge seg et annet byrå snares. Dette er det mest håpløse og uproffe forsøket på markedsføring jeg har sett i år.

En gylden regel er: Man spiser ikke dyr med navn. Det vet nok alle foreldre etter å ha servert kjælekaninen som søndagsmiddag.

Ellers er det vanskelig å begripe at det å få et personlig forhold til en sau som har som primærmål å ende sine dager som sine foreldre skal øke forbruket av sauekjøtt. Det pleier selvsagt alltid å hjelpe at man nevner fotball. Men når man studerer respondentene er det jo opplagt at de ikke har forstått noe som helst av budskapet...akkurat som jeg.

Nå vil jeg ikke holde reklamefolka ansvarlige. De vet sjelden bedre enn dette. Men noen må jo ha LITT peiling på hva de driver med på et opplysningskontor?

Dette var så hjelpesløst at jeg virkelig lurer på hvor

HaakonR sa...

http://www.thebestpageintheuniverse.net/c.cgi?u=animals

En liten blå høne sa...

Dette stuntet kan vitne om reklamebransjens mangel på flere gode ideer, eller mangel på penger.

Hvis en reklamekampanje har som poeng å nå ut til flest mulig i sin målgruppe, er å skape Bloggulf å treffe et godt stykke utenfor målskiven.

Hvor mange fårikål-lagende husmødre er det som beveger seg i bloggsfæren i Norge? Mitt tips: Ikke mange.

VamPus sa...

Blå høne: Mja, men hvis målet er å treffe nye forbrukere - noen må føre matradisjoner videre - så kan jo dette være veien å gå. Kampanjen er jo dødfødt på meg - uten får, blir det jo bare kokt kål *urk*

Anonym sa...

De burde vel heller ha sponset meg. Jeg har vervet minst femten fårikålelskere i Georgia. Men nå lagde jo jeg maten ..selvsagt.

Egentlig er det så enkelt at de leier inn meg til å holde parties der jeg stunter en kjapp avliving av en "bloggulf" med boltepistol ( evnt. 9mm skuddmaske for den mer tradisjonsbundne) på et beskjedent podium, med påfølgende artistisk partering. Etter denne meget visuelle seansen serveres min fårikålversjon av unge jenter i bunad uten bunadsskjorte. Mens de svinser mellom bordene tennes en spot på podiet, hvorpå en innleid araber i bar overkropp skjærer strupen over på en en "bloggulf" til slik at muslimene får sin halalversjon.

Verre er det vel ikke i reklameverdenen heller?

Yosh sa...

næringskjeden er da ganske godt beskrevet på www.sau.no :-)

Anonym sa...

VamPus - hvor ofte må jeg minne deg på at du ikke er vegetarianer? Du spiser jo både skalldyr og fisk; ingen av delene er vegetabilsk ifølge det jeg har lest av ordbøker.

Forøvrig: Er det ikke på tide med en sushi-kveld igjen?

Anonym sa...

VamPus kan også med god samvittighet spise and. De tilbringer jo så mye av tiden i vannet at de nærmest er for fisk å regne.

Det samme resonnementet kan muligens anvendes på vannbøfler, men personlig går jeg ikke lenger enn Mozzarella.

VamPus sa...

Anonymous: Du begynner skummelt å nærme deg en tidligere kollega som mente jeg kunne spise alt kjøtt under vignetten "forbuden frukt".. Spiste krokodille i sommer.. DET må da være sjømat..??

Anonym sa...

Krokodille er vel en form for egyptisk steinbit, det. Helt klart en fisk med rare føtter.

(Nå roterer vel Steve Irwin der han for tiden er. Pussig nok er det det krokodillene gjør når de tar livet av byttet sitt. Men det skulle altså ikke Steve få oppleve.)