Om VamPus

Bildet mitt
er Heidi Nordby Lunde, feminist, aktivist og Høyre-dame. Mer om Heidi. Kontakt meg på VamPus [a] gmail.com. Merk at kommentarer på innlegg eldre enn fem dager blir moderert - ene og alene for at jeg da får varsel om nye kommentarer. Leser ikke kommentarfeltet på gamle innlegg så ofte. Skriver du som anonym er sjansen stor for at det blir slettet sammen med spam.

onsdag, januar 16, 2008

Blakkens kropp blir å finne i kjøttdisken...

Dersom du skulle valgt å illustrere en artikkel om at folk liker hestekjøtt, og faktisk liker det så godt at de er villige til å kjøre langt og lenge for å få tak i det, ville du valgt å illustrere det på denne måten?

Oppdatert: Ser ut til at JydskeVeskysten har avpublisert artikkelen, men det var en helt grei nok artikkel om at hestekjøtt er populært, illustrert med et avkuttet hestehode (litt sånn The Godfather-aktig) - med billedteksten "Denne ponniens kropp blir å finne i kjøttdisken neste uke".

Nice.

21 kommentarer:

Anonym sa...

I can't get the link to work

VamPus sa...

Hmf. Nok en gang angrer jeg på å ikke ha kopiert bilde.. En helt grei nok artikkel om at hestekjøtt er populært var illustrert med et avkuttet hestehode (litt sånn The Godfather-aktig) - med billedteksten "Denne ponniens kropp blir å finne i kjøttdisken neste uke".

Den danske avisen JydskeVeskysten ser ut til å ha avpublisert artikkelen.

Hjorthen sa...

Det er ikke så mange år siden de hadde hestebiff på menyen på et av Høljebyens spisesteder. Angrer på at jeg aldri fikk benyttet meg av muligheten til å smake. Kanskje jeg snart kan kjøpe et saftig stykke i butikken i stedet?

Anonym sa...

Heh. La merke til at jeg skrev på engelsk i forrige innlegg. Det er sikkert fordi menyene her er på engelsk, og ettersom jeg hadde første post, var det ingen norsk tekst her. Snodig fenomen...

Noen her som HAR smakt hestekjøtt, og kan fortelle om det er noe å trakte etter?

Anonym sa...

Vi fikk stadig vekk hest på skolekantina i Frankrike. Hest med pommes frites. (Og noe som så ut som sjøldau elefant, but i might be wrong).

The er kjøtt, lissom. Mørkt kjøtt. Helt greit.

VamPus sa...

Jeg bare syntes at illustrasjonen var usedvanlig frisk. Det syntes tydeligvis avisens lesere også, siden de avpubliserte artikkelen...

Anonym sa...

"I like horses. I like them medium rare."

Hest er meget godt, båd esom biff og i suppe. Mer smak.

Anonym sa...

Dersom en tar tynnest mulige skiver av hestebiff, legger litt hvitløk, svinespekk og krydder over, ruller dem sammen og koker i tomatsaus på svak varme en tre-fire timers tid, oppnår man en symbiose mellom kjøttet og sausen, som berikes av hverandres smak.

Man tar ut de sammenrullede skivene til slutt for å la dem renne av seg og etterstekes noen minutter i ovnen med grillen på. Sausen passer ypperlig til pasta, og dermed har man en fortreffelig to-retter.

Rødvinen skal helst være av det tyngre slaget, og en bør ikke ha altfor ambisiøse planer om kjønnslige aktiviteter kort tid etter middagen.

VamPus sa...

Dakar, Fola blakken...

Anonym sa...

Nå fikk jeg enda bedre samvittighet for at jeg valgte veggismiddag idag. Wok'ede grønnsaker med currypaste og cashewnøtter. Serveres med nykokt ris. Nam!

Husk screenshot neste gang :)

Anonym sa...

Hest er best som pålegg... Den berømte fårpølsa, vossafår og lignende er jo full av hestekjøtt. Vingummi-godteri og lignende godteri er laget av hestefett (for å få det seigt og godt). Ikke lenge siden Fru Hagen (eller var det Dattera?)- hadde hestebiff på menyen. Sikkert et gammelt øk, så jeg hadde ikke lyst til å innta eks V75-vinneren..

Anonym sa...

Avdankede politihester smaker best :-)

Milton Marx sa...

Jeg nevner ofte at jeg spiser hvalkjøtt, og elsker å få spørsmålet om hvordan det smaker.

Da svarer jeg at jeg synes hvalkjøtt smaker som en mellomting av sel- og hestekjøtt.

Ettersom jeg bor langt fra hvalspiseland, blir det gjerne en del måpende og hoderystende reaksjoner av slikt.

Skulle jeg beskrive hestekjøtt, måtte det bli som en mellomting mellom hvalkjøtt og oksekjøtt. Litt søtlig, og mørkt.

Malt hestekjøtt er glimrende til "hakkebøf" for eksempel.

Anonym sa...

Meny selger jo av og til noe de kaller "hestepølse".
Like smakløst pålegg som alle de andre påleggene deres, spør du meg.

Anonym #1: Vel, til rødvin smaker jo ALT godt :-)

Anonym sa...

Anonym #1:
Rettelse: Med rødvin!
MED rødvin smaker allting godt!
:-D

Anonym sa...

Holbergstuen i Bergen hadde en gang i tiden hestebiff på menyen. Har ikke vært på de kanter på lenge, så jeg vet ikke om de har det enda. men god var den! men ikke synderlig forskjellig fra gammal ku, som i norge kalles okse etter sin død.

VamPus sa...

Det var da voldsomt til hestebiff-kompetanse her da. Men jeg støtter også den at med røvvin i store mengder så smaker det meste godt. Eller greit, kanskje..

Anonym sa...

Ja men spise hestekjøtt er da en gammel hedensk skikk(som kirken forbydde i middelalderen):)

Hestekjøtt er helt vanlig i pølser både i Norge og Sverige. (En islandsk kompis fortalte en engelskmann at de spiste hestekjøttt på Island - han rynket på nesen:) )

Men ikke nevn det for polakker, for i Polen er hesten menneskets beste venn. Det samme gjelder visst i Statene:

http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/article1453670.ece

Ellers når det gjelder hvalkjøtt, ble jeg fostret opp på hvalkjøtt siden lenge før jeg nådde den kriminelle lavalder:)
(En ire prøvde seg på puben i Swords: "Oh -so you are the Whalekillers?"
Og jeg ga svar på tiltale: "Oh yeah, we kill the Whales and we eat them!"
Han holdt kjeften sin da:)

Anonym sa...

For de som ikke nødvendigvis vil spise hesten så kan Horse head pillow fra Kropserkel være ett alternativ. Pass bare på at mottakeren ikke har dårlig hjerte.

http://www.kropserkel.com/horse_head_pillow.htm

Anonym sa...

Hest er god mat, og jeg ser ikke noe problem med at en død hest blir spist - det er bedre enn å prøve å grave den ned (har sett folk prøve på det, det er et større prosjekt!) Så engang en dame som hadde fått laget skinnfell av shetlandsponnien sin og hadde den i sofaen... Det bød meg litt mer i mot, men hver sin smak.

*hilsen hesteblogger*

Anonym sa...

Hestekjøtt er superdigg, smaker litt mørkere og mer søtt enn oksekjøtt. Kan også i farten nevne at røkt "dyrekjøtt", som man i blant får i delikatessedisker, er røkt, speket hestekjøtt. Dette er også fabelaktig godt, spesielt med dugelige mengder seterrømme.