Om VamPus

Bildet mitt
er Heidi Nordby Lunde, feminist, aktivist og Høyre-dame. Mer om Heidi. Kontakt meg på VamPus [a] gmail.com. Merk at kommentarer på innlegg eldre enn fem dager blir moderert - ene og alene for at jeg da får varsel om nye kommentarer. Leser ikke kommentarfeltet på gamle innlegg så ofte. Skriver du som anonym er sjansen stor for at det blir slettet sammen med spam.

onsdag, januar 02, 2008

På kattemynterus

- Mamma. Gi. Meg. Den.
- Pusedyr, jeg trodde vi var enige om dette. Kun kattemynte i kontrollerte former.
- Gi. Meg. Den. NÅ!
- Pusedyr, jeg sk...
- Knurr!
- Pusedy..
- KNURR!

Pusedyr har ikke bare vært lett å ha med å gjøre etter at han fikk puseleker stappet med kattemynte i julegaver fra hele familien. Etter en nesten-overdose på 1. juledag har VamPus forsøkt å dosere ut lekene i kontrollerte former, så han ikke blir liggende på sofaen med potene i været og krølltegn i øya. Nå er det bare å innse at avhengigheten er et faktum.

- Hør her din hårball. Du får lov å leke med en mus – og kun en mus – av gangen.

Pusedyr griper begjærlig etter strikkemusen fylt med nevnte kattemynte og går umiddelbart fra å kun bestå av tenner og klør, til å se tilnærmet fredelig ut. Så fredelig som en katt kan se ut når de har tenna dypt begravet i nakken på en lekemus. Det er ingen god idè å forsøke å ta fra han dopet sitt.

-Mamma, jeg ser masse fine farger, gurgler han fra gulvet.
- Det er fargene på strikkemusen.
- .. og fiiiine lyder, fniser pelstrynet.
- Du ligger med huet inni høytaleren.

Sukk. Pusekatter på kattemynterus...

5 kommentarer:

Anonym sa...

Hehe, vi har også et kattemyntedophue, så jeg kjenner igjen den beskrivelsen! Første gang Linus hadde en kattemyntemus mellom klørne, fikk han kullsvarte pupiller og glodde på potene sine som om han tenkte: "Woooow, they're, like, huuuge!"

Kattesøster Ada blir derimot ikke særlig påvirket (det er vel 25 % elns av katter som ikke blir det). Men hun liker å etterape broren sin, og gjør noen patetiske forsøk på å leke som ham. Minner litt om klassefestene fra ungdomsskolen, der de tøffe gutta drakk et halvt glass pils og lot som om de ble ravende fulle... ;-)

Anonym sa...

Gøy med kattemynte, ja! Vi har også hatt noen katter som reagerte litt forskjellig på det, én ble fullstendig gal, spratt omkring med kattemynten mens sikkelet sprutet, mens en annen bare lå og slikket på posene.

Mamma hadde det i hagen, så vi tørket det selv, og det var spesielt moro før det ble lagt i poser og den gale katten veltet seg i bollen med tørket kattemynte...

VamPus sa...

Eirik: Kulsvarte pupiller kjenner jeg igjen..
Puselur: Tror ikke jeg hadde turt å dyrke kattemynte noe sted. Hadde vel blitt anmeldt av Katteeiere mot dop eller noe sånt.

Galithralia sa...

hehehehe en venninne av meg hadde en katt som het Simba tror det ble en lignende reaksjon....

VamPus sa...

Nåja, når man har en katt som heter simba (løve på swahili), så kan man vel regne med at det ligger mer enn et slumrende rovdyr der :-)