Om VamPus

Bildet mitt
er Heidi Nordby Lunde, feminist, aktivist og Høyre-dame. Mer om Heidi. Kontakt meg på VamPus [a] gmail.com. Merk at kommentarer på innlegg eldre enn fem dager blir moderert - ene og alene for at jeg da får varsel om nye kommentarer. Leser ikke kommentarfeltet på gamle innlegg så ofte. Skriver du som anonym er sjansen stor for at det blir slettet sammen med spam.

mandag, januar 14, 2008

For få innvandrere på vestkanten?

Naive antirasister med spiss s i Oslo slår ned på østkantfolk med faktiske erfaringer fra nabolaget:

- Problemet er når antirasister som bor på vestkanten, og som bor langt unna disse miljøene, skal komme å fortelle oss hva vi bør sette pris på. Plutselig er ikke våre erfaringer og opplevelser verdt noe, sier førsteamunensis ved Universitet i Oslo, Ivar Morken.

Les hele utspillet i artikkelen på Dagbladet.no.

Interessant nok har Oslo de beste resultatene på landsbasis både i 2005 og 2007. Dette til tross for at Oslo antakeligvis har den mest krevende elevgruppen, med 37 prosent elever med minoritetsbakgrunn. Så har man også et byråd som kjemper mot den rødgrønne regjeringens lekeskole. Trenger man da bussing av barn gjennom halve byen?

15 kommentarer:

Henning sa...

Det er et paradoks at Oslo klarer å få de resultatene de klarer med den høye andelen fremmedkulturelle. På min skole har vi satt i gang diskusjoner rundt dette og prøver å se hva vi kan hente fra Oslo. Ingen føringer i min kommune, den er jo vanstyrt av AP i all tid.

Med tanke på det andre bør jo folk få bo der de vil og jeg har ikke store motforestillinger mot at "like" folk bor samme sted.
Å busse de rundt er jo håpløst. Ser for meg en del mas den dagen de skal sende vestkantungdommen i buss til østkanten.

Har vært innom samme artikler i egen blogg. Ikke alt med nye landsmenn er positivt, og Høyre er bra på skole. At lekeskolen til SV/AP ikke holder mål har til og med de gamle SV-erene på lærerværelset hos meg skjønt.

Anonym sa...

Det er fantastisk at skolen i Oslo får til det den gjør, og det skyldes målrettet jobbing gjennom mange år. Og i "målrettet" ligger spesielt at skolen måler det de ønsker å bli god til, slik at de vet om de lykkes.

Når det gjelder bussing vil jeg forøvrig anbefale Gerhard Helskogs innlegg om bussinghans eminente blogg (RSS).

Mathias sa...

At anti-rasister bor på Vestkanten i Oslo har jeg liten tro på, da er de bare "lissom" anti-rasister. Ingen er mer rasister enn folk med mye "på bok". Slik er det ihvertfall i Bergen. Jeg husker når min datter var yngre som er halvt iransk, og vi tok oss til det som kan sammenlignes med Vestkanten i Oslo; nemlig Fana. Aldri har jeg fått så mye stygge blikk fra folk. Ja om blikk kunne drepe, da hadde de drept oss de gangene og jeg følte at det var bare fordi min datter ikke akkurat ser så veldig norsk ut at det gjør noe.

Anonym sa...

Din fremstilling her grenser til løgn. Det er riktig at enkelte skoler i Oslo-regionen gjør det bra. Du kan ta deg ned, se på et kart, og se hvor de ligger. Deretter kan du ringe dem for å høre om elevsammensetningen, sosial bakgrunn til foreldre, utdannelsesnivå i familien, inntekt etc.

Når du har gjort denne jobben, kan du se på den samme statistikken du refererer til, som også viser svært dramatiske forskjeller i Oslo-skolens prestasjonsnivå. Sammenhold det med det ovenstående. Revurder din posisjon, som tilsynelatende er at ghettofiseringen i Oslo etter sosiale linjer er noe man ikke burde løfte en finger for å endre.

Anonym sa...

Mathias, du fremviser minst like mange fordommer mot "vestkantfolk" som rasister fremviser mot mørkhudede. Slikt kommer det ikke spesielt mye godt ut av..

VamPus sa...

Enig med Eva. Men jeg har vent meg til Mathias og hans fordommer.

Når det gjelder Simen så kunne jeg tenke meg å høre mer om at resultatene i Oslo-skolen er løgn og at han mener at bussing av barn med minoritetsbakgrunn er den optimale løsningen for å unngå ghettofisering.

For hvis jeg ikke husker feil så var det det innlegget mitt handlet om. Å dermed påstå at alle undersøkelser om at barna i Oslo scorer best i landet er løgn og at jeg ikke vil løfte en finger for å gjøre noe i Oslo, DET grenser ikke til løgn. Det ER løgn.

Anonym sa...

Ikke så enkelt
med tiltak for integrering. Dette blir av en eller annen grunn utrolig fort en meget polarisert debatt. Ref han på TV 2 som sendte en "egomentary" om hvordan han opplevde å bo i et strøk med mange innvandrere. Han ble parkert som nazi-spire med en gang. Hvordan skal man løse et problem om man ikke erkjenner at det er der? At enkelte kulturers bruk av høy stemme/skjellsordfaktor virker negativt på oss, kan ikke bortforklares med at de "ikke mener noe med det". Det er dessuten ingen grunn til å stakkarsliggjøre folk fra andre kulturer heller, de må ta ansvar sjøl og. Bussing er dødfødt uansett. De rike innvandrerne flytter nok snart inn i Holmenkollen, så der går nok saken seg til. det er værre å få hvite til å flytte inn i ghettoene igjen.

Anonym sa...

Mathias:
Du har jo gjort deg kjent som Ap-politiker med såpass ekstremistiske tillegg at Martin Kolberg offentlig har måttet ta avstand fra deg.

Er du sikker på at det ikke var deg de så stygt på i Fana?

Anonym sa...

"Ingen er mer rasister enn folk med mye "på bok"."

Så, Mathias, hvor mye skal til på "bok" før en liberalist som meg blir rasist?? Kan du nevne et beløp?

s sa...

Jeg lurer på hvilke blikk mathias sendte sossene han møtte på sin Fanaferd. Hvor reaksjonært det enn høres ut, så er det å fråde av misunnelse et sosialt handicap i slike trakter.

Anonym sa...

Her var det mange påstander om løgn fra flere kanter. Vampus har rett i at Oslo scorer bra på nasjonale prøver. En honnør til høyres skolepolitikk.

Så er det dessverre slik at det er store forskjeller innenfor Oslo. Det er påvist en signifant sammeheng mellom skoleresultater og skolens beliggenhet. I Oslos 15 bydeler har 5 borgerlig flertall og 1o sosialistisk. Boligprisene er størst i de "blå" bydelene, likeså gjennomsnittsinntekt og levetid. Gjett hvilke som har de beste skoleresultatene.

Man behøver ikke å være professor i pedagogikk for å skjønne at det muligens kan være en viss sammenheng mellom svake lese- og skriveferdigheter i norsk og barneskoler med 90 % elever med et annet morsmål. Dette er en spesiell utfordring i noen bydeler i Oslo som man bør se nærmere på.

Mathias sa...

Ivare! Dette er snakk om for ca. 4-5 år siden. lenge før jeg engasjerte meg noe særlig politisk, så dette er totalbom.

At folk med mye penger på bok er rasister er jo helt klart, men det betyr jo ikke at alle er det. Men bare se på bystyregruppen til Bergen Høyre? Hvor mange innvandrere er det der? Null. Hvor mange innvandrere fra Bergen Høyre har det vært i Bergen Bystyre? Null så vidt jeg vet (da mener jeg ikke dansker eller lignende) men innvandrere med etnisk opphav fra den tredje verden, Asia, Afrika eller Latinamerika. Det må også føyes til at jeg er oppvokst i typisk "Vestkant" strøk, selvom jeg bor nær Vestkanten i Loddefjord, som faktisk er et kjøpesenter. Jeg vet hva disse folkene tenker. De skriker ikke ut jevlig "pakkis" eller "svarting" eller noe slikt, de bare ignorerer de, for folk med penger er vanligvis høflige, men det betyr ikke at de alltid har de rette holdningene av den grunn. Ingen steder er mer kjedelige enn slike strøk. Selv om jeg har arverett til en bolig til rundt 4 millioner i beste Høyreland, tviler jeg på at jeg kommer til å bo der selv noen gang, det er som å komme til en kirkegård. Det er akkurat av disse grunnene at innvandrere ikke ønsker å bosette seg på såkalte "vestkanten". For øvrig finnes det ikke noe skille i Bergen mellom "vestkant" og "østkant". Såkalte "vestkant" strøk finnes både nær sentrum på Kalfaret /Fjellsiden og syd i Fana, samt en del andre steder.
Avslutningsvis kan man jo spørre seg, når får vi den første bystyrerepresentanten fra Bergen Høyre som er fremmedkulturell innvandrer? Det blir nok lenge til. Imidlertid er nok Oslo Høyre bedre i denne sammenheng, jeg registrer at de har 2 varamedlemmer med fremmedkulturell bakgrunn. For øvrig gjalt min utredning Bergen, ikke Oslo, for Oslo kjenner jeg ikke så godt. Men tviler allikevel på at det er veldig mange antirasister på Vestkanten i Oslo.

Anonym sa...

Det kan tenkes at dagens regjering ønsker å problematisere flykninger slik at de kan øke budsjettet.

Målingene som Oslo har ifbm. skole viser med all tydelighet at mange flykninger ikke er så stakkarslig som sosialistene mener de er.

Forøvrig er SOS Rasisme "kuppet" av kommunister, gudene vet hvorfor..Liberaleren, og
Senter mot antisemetisem.

Dette burde egentlig vise metodene sosialister kan ta i bruk, og hva de er istand til hvis de får råde fritt.

Mathias sa...

Kamp mot rasisme burde være tverrpolitisk, men desverre har høyresiden "kuppet" rasistiske holdninger. Det er ingen tvil om at 90 % av alle rasister elle halvrasister ligger til høyre i det politiske landskapet. Dette problemet er jo noe Høyre og Frp, særlig Høyre, burde ta seriøst, da Høyre prøver å ikke være rasistisk, men i handling er de ofte det.

Anonym sa...

Jeg har opplevd, som halvt norsk og halvt indisk at folk blir veldig rasistiske i sammenheng med min hudfarge. jeg er vokst opp med norsk mor og stefar, og føler meg tråkket på mange ganger. PGA MIN HUDFARGE! disse uttalelser kommer" Jævla pakkissen er ikke langt fra nigger, ikke tro du er så veldig bra". forferdelig.

J22