Om VamPus

Bildet mitt
er Heidi Nordby Lunde, feminist, aktivist og Høyre-dame. Mer om Heidi. Kontakt meg på VamPus [a] gmail.com. Merk at kommentarer på innlegg eldre enn fem dager blir moderert - ene og alene for at jeg da får varsel om nye kommentarer. Leser ikke kommentarfeltet på gamle innlegg så ofte. Skriver du som anonym er sjansen stor for at det blir slettet sammen med spam.

onsdag, januar 23, 2008

Kjære nettdetektiver!

Er det noen som klarer å finne ut hvilket firma denne sjefen jobber for?

En døv 23-åring som var avholdsmann og muslim ble lurt til å spise svinekjøtt og drikke alkohol av sin nærmeste sjef. Da han skjønte at han hadde blitt lurt, satte han seg i bilen for å kjøre hjem. Betjeningen på en bensinstasjon reagerte på 23-åringens oppførsel og ringte politiet. En pusteprøve av ham viste en promille på tilsvarende 0,96. Under behandlingen av rettssaken i Moss tingrett bekreftet sjefen historien til 23-åringen.

I stedet for å sparke drittsekken av en sjef, hvem tror du firmaet sparker? Joda. Muslimen. Som fikk de beste skussmål av sjefen. I VamPus' Verden hadde sjefen blitt sparket, og hadde hatt støvelen min så langt oppi rassen at han måtte fått den fjernet ved hjelp av kirurgi.

Så? Noen som føler for å leke nettdetektiver/journalister, finne firmaet og ringe dem og spørre hva faen de driver med? Publiser på egen blogg eller mail meg gjerne på vampus [a] gmail.com .

38 kommentarer:

Milton Marx sa...

Tiltredes.

Anonym sa...

Jøsses! Jeg skulle gjerne funnet ut av hvilket firma dette var og hvem sjefen er, for det der var guffent.

Anonym sa...

Håper "noen" i bloggerby offentliggjør navn så jeg vet hvilken bedrift jeg aldri skal nærme meg.

Anonym sa...

SØKER HERVED JOBB,BEKLAGER VAMPUS,MEN DETTE VAR DA EN USEDVANLIG GOD SJEF,BARE SJEKK TALLENE HOS BLÅ KORS.

Anonym sa...

Hvor er Ramina-Osmundsen? - Å nei, kanskje sjefen er LO medlem.

Anonym sa...

Heng, heng, heng!

Ja, la oss finne ut! Kanskje starte en SMS hat-kampanje også!

Forhåpentligvis er det et lite firma slik at masse negativ omtale kan føre til konkurs og masse personelige tragedier etc.

Oppfordringen til bloggere må bli - skriv masse, masse om denne saken. Helst med samme språkbruk man bruker i fylla (ord som jævlig, faen, dritt, ræv et supert).

På denne måten kan bloggere (særlig de som er journalister av yrke) berike samfunnet vårt med kvalitetsskriverier som bidrar til å heve kvaliteten på norsk offentlig debatt.

Og ikke minst, bidra til å gjøre samfunnet vårt mye bedre.

Anonym sa...

du finner svare på spørsmålet ditt her.

Anonym sa...

sorry, riktig link er denne

Anonym sa...

Firmaet burde fått svi for dette. Dette er trakkasering!

Blåblogg sa...

Boikott iverksatt!
Idioter!

Anonym sa...

Tror han skal være glad til han fikk fyken, et firma med et slikt arbeidsmiljø er ikke et blivende sted....

Anonym sa...

geirronimo: Enig!
bennevis: Enig!

Men at en blogg brukes til ryktespredning og offentlig skittkasting - er jeg ikke enig i.

En ting er at folk kan si sin mening om "ting", diskutere, sladre og til en viss grad drive en form for folkeopplysning gjennom en blogg.
Noe ganske annet er å oppfordre til heksejakt og offentlig uthengning av (muligens helt uskyldige) personer og bedrifter.

Anonym sa...

hvilken ryktespredning snakker du om, ivare?

Anonym sa...

For ordens skyld: Det jeg reagerer på her er mobb-mentaliteten: "Hvis noen har en ide om hvem det kan være, så la oss henge jævær'n fort som faen".

Det er noe ganske annet enn å kommentere allerede offentlige hendelser!

Anonym sa...

Ingen nevner et annet utrolig aspekt:

At dommeren mente den førstegangsfulle karen burde ha forstått at han drakk alkohol. Til tross for at han ble forsikret om at han ikke spiste svin og at han ble forsikret om at han ikke drakk alkohol.

Han blir altså straffet. Dette blir på rullebladet hans. 23-åringen ble dømt til 16 dagers betinget fengsel og 5.000 kroner i bot.

Wow for en dommer!

Anonym sa...

ivare, jeg har offentligjort navnet på bedriften, ikke personer, og jeg mener det er helt legitimt å reagere mot bedrifter i slike tilfeller

Anonym sa...

todolan: jeg har ikke kommentert din bloggpost.
Jeg reagerte på ordlyden i VamPus' siste avsnitt: "Noen som føler for ... ".

Akkurat det var heksejakt / mobb-mentalitet.

Anonym sa...

Enig med Todolan. Jeg har skrevet en liten epistel på min egen blogg.

Bedrifter må tåle å stå offentlig til ansvar når de gjør noe dumt.

Håkon sa...

Bedrifter som har et så dårlig arbeidsmiljø at det ikke reageres kraftig på at en ansatt får slik behandling av sin sjef og kolleger fortjener litt pes. Når jeg ser hvilken organisasjon bedriften er en del av så fortjener de vel litt ekstra pes, og så kan vi jo spørre hvorfor massemediene ikke bryr seg.

Stig H. sa...

Det kan være forhold vi ikke kjenner til her. Men Fretex må på banen og forklare hva som har skjedd.

Anonym sa...

Mer informasjon fra VG:

Per-Markus Grundesen er 23-åringens forsvarer, og sier at de to har lagt stridighetene bak seg.

- Det ble gjort ting og det falt noen ord på denne festen, og det er ikke bra. Det er alle enig i. Paradokset er at de to er gode venner i dag. Jeg har også fått signaler på at mannen ønsker å betale 23-åringens bot.

Grundesen forteller at 23-åringens sjef er lei seg for det som har skjedd.

- Han gråt i retten og sa unnskyld. Mange mener at rasisme aldri kan tilgis, men min klient har tilgitt sin tidligere sjef. Jeg vil uansett ikke ta stilling om dette er rasisme eller ikke, sier 23-åringens forsvarer.



Så når muslimen tydeligvis har klart å tilgi sjefen og legge dette bak seg, bør vel vi andre også la saken ligge.

Håkon sa...

At domfelte og hans tidligere sjef har skværet opp er vel og bra, men arbeidsgiver bør likevel ta noen grep for et bedre arbeidsmiljø - og kanskje tilby en ny jobb til han som mistet den.

Når han som fikk dom og bot er storsinnet nok til å tilgi et særdeles grovt overtramp kan saktens arbeidsgiver være litt ydmyk også.

hei sa...

Han var en somaler....fatter ikke at noen kn gjøre det mot en afrikaner.

Anonym sa...

Man klarer å lese "plommevin" på en flaske når man er 23 år. Og man klarer også å kjenne forskjell på brus/vann og vin i den alderen.

Prinsesse Lea sa...

Anonym: Jeg og du klarer å smake alkohol, men vet man det hvis man aldri har smakt alkohol før? Og: den eneste plommevinen jeg har smakt, var hjemmelaget og på umerket flaske. Sånn hjemmelaget vin smaker uansett saft. Flisespikking, nå, ja.

Klein affære.

Anonym sa...

Skal sjefen i FRETEX også fikse rullebladet så det fortsatt forblir rent, sone de 16 dagene i fengsel og fikse ny jobb til vedkommede....?

Anonym sa...

Alkoholen ble ikke tvunget i ham, han er selv ansvarlig for hva han svelger. Og når man ikke har smakt alkohol før, så kjenner man iallefall at det ikke er brus...

Anonym sa...

Innfør nye lover og regler i Norge:
Det er forbudt å prøve og lure noen, det er ikke lov å tulle eller tøyse. Det kan nemlig være fare for at noen går på limpinnen og du er for alltid ansvarlig for det andre individer velger å gjøre.

Lurer du noen - eller prøver på det - eller ler når noen andre lurer noen - straffes du med bøter eller fengsel opp til 2 år.

Sånn. Ferdig med den saken.

Håkon sa...

Å lure en muslim til å spise svinekjøtt og drikke alkohol er mer enn tull og tøysing.

Anonym sa...

For alt jeg vet kan det være han ble fortalt han drakk alkoholfri vin. Det er faktisk de som vil drikke vin til maten selv om de ikke skal ha alkohol. Jeg for min del kjenner null forskjell på alkofri vin og vanlig vin. Jeg mener uansett dette var en hårreisende sak å lese om og Fretex boikottes til de ordner opp på en tilfredsstillende måte.

VamPus sa...

ivare: Spennende at du synes å referere til en dom og uttalelse i en sak som "ryktespredning". Så vidt jeg kan lese (hvilket jeg kan) så innrømmer sjefen å ha lurt en ansatt som hadde et tillitsforhold til han, samtidig som han gir gutten de beste skussmål.

Så - eh - hvor er ryktet? Og mener både anonym nr 3 og du helt alvorlig at dette er akseptabel oppførsel?

Og anonym3: "Oppfordringen til bloggere må bli - skriv masse, masse om denne saken. Helst med samme språkbruk man bruker i fylla (ord som jævlig, faen, dritt, ræv et supert).

På denne måten kan bloggere (særlig de som er journalister av yrke) berike samfunnet vårt med kvalitetsskriverier som bidrar til å heve kvaliteten på norsk offentlig debatt."

KAn du identifisere noen av de nevnte ordene i mitt innlegg? Ikke det nei?

Men jeg noterer meg at du mener at kritikk av uakseptable forhold på en arbeidsplass ikke er seriøs blogging/journalistikk og håper du formidler dette videre til LO og andre arbeidstakerorganisasjoner. At ansatte i en kristen, nestekjærlig organisasjon som Fretex synes det er greit å behandle en kollega slik, bør heller ikke kritiseres.

Skal vi se.. Vi som blogger bør begrense oss til å skrive om katten vår, ikke kritiske ting om forhold rundt oss. For det beriker vel den offentlige debatten mer?

Anonym sa...

Du misforstår helt Vampus. Poenget mitt var at bloggere, og særlig de som er profesjonelle journalister, i større grad bør bidra til heksejakt i bloggsfæren, og bli flinkere i bruk av vulgære ord og uttrykk. Temaet er ok det.

Anonym sa...

Det ser ikke ut som om dette har noe med Fretex å gjøre i det hele tatt: http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=510239

Kanskje litt forhastet å oppfordre til boikott?

Helge Olav Helgsen sa...

At retten reagerer som de gjør kan jeg til en viss grad forstå. Men at firmaet sparker sin ansatte etter å ha lurt han trill rundt er for meg uforståelig. Her bør noen reagere.

Anonym sa...

Heisann, VamPus:

Nei, jeg mener på ingen måte at dette er akseptabel oppførsel!
Og den ansvarlige sjef bør selvfølgelig få en form for straff. Han fortjener en straffereaksjon i mye større grad enn den ansatte. Stakkaren som ble lurt burde selvfølgelig (hvis verden var rettferdig) helt slippe straff fra rettssystemet!

Nok en gang: Det er din ordbruk jeg har reagert på, hvor du direkte oppfordret til det jeg vil kalle heksejakt, før synderen var identifisert. Kunne du der og da ha identifisert synderen ville det vært OK.
Å oppfordre andre til å navngi noen uten noen som helst krav til bevisførsel (ikke engang noe så lavt som en VG-artikkel (*ugh, low, I know*)) var forkastelig!

fabelfisk sa...

Fint sitat fra VG-artikkelen som dabide linker til:

"-Vi ønsker ikke at det skal drikkes alkohol i noen sammenhenger hvor det er Fretex-ansatte til stede. "

Boy, jeg bør aldri få meg jobb i Fretex.. Og heller ikke skaffe meg noen venner som jobber der..

Anonym sa...

Det morsomme med hele saken er jo at media ikke kan fortelle annet enn hva som kommer frem under rettsaken.Hva da når begge invoverte lyver kun for at han skal få lappen igjen og de 11 andre på festen forteller en helt annen histori men tør ikke gå til media eller politi med dette pga redsel for det pakistanske miljøet i Moss?
Jeg vet ikke hva som er mest rasisme.Det morsomme er også at det ikke ble servert svinekjøtt på festen men kun havets festbord.Kan en gris svømme?

Anonym sa...

Du verden for en intelektuell replikk!