Om VamPus

Bildet mitt
er Heidi Nordby Lunde, feminist, aktivist og Høyre-dame. Mer om Heidi. Kontakt meg på VamPus [a] gmail.com. Merk at kommentarer på innlegg eldre enn fem dager blir moderert - ene og alene for at jeg da får varsel om nye kommentarer. Leser ikke kommentarfeltet på gamle innlegg så ofte. Skriver du som anonym er sjansen stor for at det blir slettet sammen med spam.

fredag, januar 25, 2008

Stopp Ole Mathismoen?

Lars Mjøen hadde igår et forfriskende innlegg i Aftenpoften om avisens "dommedagsprofet" Ole Mathismoen. Mathismoen, som har fått publisere sine dommedagsprofetier siden 1990, fokuserer kun på IPCCs "worst case scenario" og skriver at havnivået vil stige fremover, stormene vil bli flere, Arktis vil smelte, tørkeperiodene blir lengre. I og med at en helt vanlig vinterstorm i Nord-Norge nå blir omtalt som "ekstremvær", så tolker jeg det egentlig som at stigende havnivå er et annet navn på "flo", arktis vil smelte og tørkeperiodene bli lengre som Mathismoens forsøk på å skrive om "sommer". Gutter som roper ulv for ofte vil ikke bli trodd den dagen de slumper over en.

Hårek Hansen har for øvrig klippet følgende fra Morgenbladet i dag:

"Memurubreen er i løpet av de få år man har holdt omhyggelig øie med den, gått hele 414 meter tilbake. Breene går tilbake overalt i landet. Det samme skjer i Kanada og på Spitsbergen. Vi har i tidens løp berettet en hel del om den temperaturstigning som er blitt så sterk at man kan våge å tenke på begrepet klimaforandring."

Ja, hadde politikerne vist litt handlekraft den gang så hadde vi i dag sluppet å leve med biler, industri, oljeutvinning og annet vi har bygget vår velferd på. Klippet er fra 1938.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Når breene igjen vokser vil miljøbevegelsen kunne si: "Vi fikk det til, vi lyktes!!!"

Anonym sa...

og da må man igjen øke avgifter og skatter for å bevare breenes størrelse

Anonym sa...

Men er det meningen de skal vokse da? Da jeg gikk på skolen (for ca. 25 år siden) lærte vi at isbreene var "rester fra den siste istid som ennå ikke var smeltet bort". Legg merke til ordet "ennå". Jeg trodde det var naturlig at breene blir mindre jo lenger vekk i tid vi kommer fra siste istid - er det noe grunnleggende jeg har misforstått??

Anonym sa...

Vi fossiler husker en av parodiene KLM hadde på 70 tallet.
Den het Mattis på Moen.
Æresord!

Henning sa...

Ole Mathismoen er en av hovedgrunnene til at jeg ikke lenger orket å bruke penger på Aftenposten. Avisen ble bare værre og værre på innenriks- og utenrikspolitikk.

Anonym sa...

At politikere nå snor seg på "miljøet" for å få påskudd til å heve skatter, det er helt sikkert. Jeg forventer at det snart kommer en "bekreftet korrelasjon mellom velstand og CO2-utslipp"....