Om VamPus

Bildet mitt
er Heidi Nordby Lunde, feminist, aktivist og Høyre-dame. Mer om Heidi. Kontakt meg på VamPus [a] gmail.com. Merk at kommentarer på innlegg eldre enn fem dager blir moderert - ene og alene for at jeg da får varsel om nye kommentarer. Leser ikke kommentarfeltet på gamle innlegg så ofte. Skriver du som anonym er sjansen stor for at det blir slettet sammen med spam.

torsdag, januar 17, 2008

Brokeback Mountain

VamPus er redusert til en hulkende klump på sofaen. SMS'er til Darling:

VP: Noen kunne fortalt meg at Brokeback Mountain var supertrist!
D: Jammen, den er jo så fin..
VP: Jo, men jeg trodde jeg skulle slappe av til en koselig kjærlighetsfilm.
D: ... og skuespillerne så kjekke!
VP: I stedet ligger jeg her og snufser i sofaen.
D: Hah! Da var det et hjerte hos busy karrierekvinner allikevel!
VP: Det holder du kjeft om! Jeg har et rykte å ta vare på.
D: Endelig har jeg noe på deg!!
VP: Møkkafyr.
D: Og alt orkestrert elegant fra Haugesund.
VP: Grrr...

Så. Hm. Jo. Filmanmeldelse, ja. Av en eller annen grunn var jeg skeptisk til denne filmen. Overhypa filmer som utforsker nye områder just doesn't do it for me. Vanligvis. Men regissør Ang Lees øye for det sublime landskapet koblet mot de nære bildene, og manusforfatterne Diana Ossana og Larry McMurtrys kjærlige behandling av Annie Prouxs novelle gjør dette til kanskje en av de vakreste og vondeste kjærlighetshistoriene jeg har sett på lerretet siden... tja, Zefirrellis "Romeo og Juliet" (sorry, folkens, jeg er en sucker for Shakespeare).

At et et så sterkt begjær kan skildres så skingrende lavmælt er intet mindre enn stor kunst.

Se den.

12 kommentarer:

Anonym sa...

Nope.

Kall meg grunn, men hverken triste filmer eller kjærlighetsfilmer får poeng hos meg.

VamPus sa...

Det er jo for så vidt legitimt det. Jeg liker både action, krigsfilmer og ordentlige dramafilmer. Alt utenom skrekk.. og Will Ferrell...

John T. sa...

Men kjære deg, Vampus. Du kjenner da opptil flere homoseksuelle menn. Du vet jo at det er sånn vi er. Innadvendte, mutte, dritkjekke og glad i friluftsliv.

Ghost of Goldwater sa...

Min forakt for Annie Proux er så dyp at jeg nekter å lese eller se noe som helst som har med henne å gjøre. Vi leste det gørrkjedelige, gjennomstupide makkverket "The Shipping News" da jeg tok grunnfag, og den satte varige arr i sjelen. Send et eksemplar til iranerne, så lar de kanskje Rushdie være i fred og kapper hodet av en ENDA kjedeligere forfatter istedet.

Everywhere I go I’m asked if I think the university stifles writers. My opinion is that they don’t stifle enough of them.
- Flannery O’Connor

Anonym sa...

ingen skyting eller sci fi = dårlig film :-)

Anonym sa...

Hadde jeg vist at du skulle se den så kunne jeg ha advart deg. Mellom Brokeback Mountain og Edward II av Christopher Marlow, så har jeg funnet ut at alle kjærlighetsfilmer/skuespill som handler om homofile ender i død og tragedie, og jeg hater å gå å se dem med homofile venner fordi det er bare så sable trist at dette er fellestrekk for produksjoner om homofili som når utenfor homsemiljøet.

Harald sa...

...alle filmer merket med "Romantisk Drama" skal man styre unna!

Gjervan sa...

"Brokeback Mountan" var grei nok den, men "Wilde" med Stephen Fry i tittelrollen høres enda bedre ut (hvis jeg bare får sett den en gang).

Og det er film om boerkrigen på trappene ("The Colossus") med Ian McKellen som Cecil Rhodes... flere en meg som tror det har potensiale?

Anonym sa...

Historien om Cecil Rhodes er definitivt en film verdt! Spørsmålet er bare om noen klarer å gjøre ham rettferdighet - han er vel på høyde med Winston Churchill i vanskelighetsgrad å spille. Venter spent!

Anonym sa...

Har ikke sett filmen, men setter pris på kaninversjonen:

http://angryalien.com/aa/brokebackbuns.asp

Anonym sa...

Apropos grining til vakre kjærlighetsfilmer: Prøv "Away from her".

Unknown sa...

Jeg skjønner hva du mener. Jeg ble selv redusert til en hulkende klump da jeg i hine dager så den på kino. Jeg har ennå ikke kommet over det:

http://skramesto.blogspot.com/2006/02/jeg-har-sett-brokeback-mountain.html

Nå har vi filmen i heimen, men jeg har ikke orket å se den på nytt. Det blir for belastende. Jeg har for øvrig også lest novellen som filmen er basert på. Og den er, tro det eller ei, enda tristere...