Om VamPus

Bildet mitt
er Heidi Nordby Lunde, feminist, aktivist og Høyre-dame. Mer om Heidi. Kontakt meg på VamPus [a] gmail.com. Merk at kommentarer på innlegg eldre enn fem dager blir moderert - ene og alene for at jeg da får varsel om nye kommentarer. Leser ikke kommentarfeltet på gamle innlegg så ofte. Skriver du som anonym er sjansen stor for at det blir slettet sammen med spam.

tirsdag, januar 08, 2008

Commie-koden

I kjent Dan Brown-stil følger nå samfunnskritiker Magnus Marsdal opp suksessen FrP-koden med thrilleren "Afp-koden" - et verk om avtalefestet pensjon. Jeg spøker ikke. Sjekk boklista til Dagbladet.

Nå venter vi spent på "Commie-koden". Om hvordan en obskur gruppe mennesker kastet en akademisk karriere over bord for å embarkere på et liv som sjølproletarisert arbeidere og skapte sin egen illusjon om hvordan verden skulle være. Lag på lag avdekkes forklaringene på hvordan de overså hvordan deres idoler førte deres idèer ut i praksis, for deretter å gå inn i år med fornektelse og fortielse, til slutt gjennoppstå som objektive samfunnsdebattanter, renvasket av Ane Dahl Torp ved at "de kjempet for noe større enn seg selv".

Kanskje vi endelig kunne fått forklaringen på hvordan en gjeng med skjeggete ungdom, som skrøt av nær kontakt med noen av de jævligste regimer verden over og ønsket væpnet revolusjon for å kaste den demokratisk valgte norske regjering, syntes det var merkelig at de ble overvåket av politiet?

7 kommentarer:

Cracked actor sa...

Det må da være tidenes minst spennenende bok! Hva skal han bidra med der? Gjengi fagbevegelsens krav og begrunnelse? Bare i enda mer venstreekstrem drakt?

VamPus sa...

Du synes "afp-koden" høres ut som en rysare?

Fredrik Mellem sa...

Her er jeg enig med deg. Det ville antakelig være en langt mer interessant bok. Kanskje med en annen forfatter?

Anonym sa...

Jeg tror kanskje boken du etterspør er skrevet allerede, selv om den ikke het "Commie-koden", men "Gymnaslærer Pedersens beretning om den store politiske vekkelsen som har hjemsøkt vårt land".

John T. sa...

Jeg så Bendik Wold på Dagsnytt 18 i går (ja, å SE Dagsnytt 18 er enda mer nerd enn å lytte til programmet), og jeg kunne ikke unngå å tenke 'Hva er det egentlig dere guttene holder på med?'.

Men Magnus Marsdal skal ha en ting: Han er dritsøt. Og jeg ville kjøpt Tredje venstre om det var en coffeetable-bok, gjennomillustrert med bilder av Magnus som drikker kaffe på Evita ved Vaterlandsbroen (han pleier å sitte i vinduet, det er veldig autentisk å være på Grønland når man er venstreradikal), Magnus som nyter fellesskapets arealer i Vaske-bakkevillaen, Magnus som spiller badminton i strandsonen, Magnus som danser på Folkets hus (som om han noensinne har satt sin fot der), Magnus som slikker sol i politiparken, Magnus som kjøper vannmelon på Antalya import i Gamlebyen, Magnus som sover i sengen sin, under hvitt sengetøy, og den første strimen av sol krysser brystkassen hans. Ja, og så videre.

Til og med AFP-koden ville jeg kjøpt, om de bare hadde hatt bilder av en viss kvalitet, og ingen av dem er av Magnus Marsdal som masserer Kjell Bjørndalen splitter nakne på Gressholmen.

VamPus sa...

John T: Din nørd. og forøvrig.. jeg var ung, full og visste ikke bedre...

Anonym sa...

vampus: bare klina du med commie'en? fikk han ikke mer enn det? ikke en gang en 'finger med i spillet'?

da har du ingenting å bekymre deg over. jeg har en gang gjort vesentlig mer med en jente med palestinerskjerf en gang...