Om VamPus

Bildet mitt
er Heidi Nordby Lunde, feminist, aktivist og Høyre-dame. Mer om Heidi. Kontakt meg på VamPus [a] gmail.com. Merk at kommentarer på innlegg eldre enn fem dager blir moderert - ene og alene for at jeg da får varsel om nye kommentarer. Leser ikke kommentarfeltet på gamle innlegg så ofte. Skriver du som anonym er sjansen stor for at det blir slettet sammen med spam.

tirsdag, januar 08, 2008

Semi-Nemi

Noen mener VamPus har en formidabel likhet med Nemi, hvilket VamPus mener ikke stemmer. Men..

VamPus: Gah! Øyenstikkere er jo dødsekle. De står jo stille i lufta og svirrer, og ser ut som de skal stikke ut øynene på deg.
Den Onde: De har et litt kulere navn på engelsk, da. Nemlig, dragonfly.
VamPus: Wot? Altså her er et insekt med et åpenbart brand-problem.
Den Onde: Erm... ?
VamPus: Øyestikker er ikke et name for fame. Hadde noen fortalt meg at krapylet het drageflue når jeg var liten, så hadde de selvsagt vært verdens kuleste insekt!
Den Onde: ... akkurat. Og det var en liten Nemi-stripe, bare der.

Så. Kan noen gi en fornuftig forklaring på hvorfor den heter øyenstikker på norsk?

Oppdatert: Og tittelen var på ingen måte et forsøk på å rippe fra den formidable Tine i Taiwan.

13 kommentarer:

Anonym sa...

I Wikipedia står det: "Det norske navnet tilsvarer det tyske «augenstecher» og refererer til folketroen om at øyenstikkere kan stikke ut øynene på mennesker". Jeg kjøper ihvertfall den forklaringen.

Slumpet forøvrig på posten din da overskriften *pføy* lurte meg til å tro at Nemi trengte en assisterende hånd, litt formaljus eller subsidiært en retorisk røver - men den gang ei *sigh*

VamPus sa...

Men hvordan begynte folk å tro at det stakkars insektet stakk ut øynene på folk? Hmm.. Nysgjerrig, nå.

Godt å se at overskrifter funker etter "hensikten" - lure lesere inn...

Anonym sa...

Curiosity killed the cat, Vampus... Et løsningsforslag er: Psykologisk sett er det øynene vi mennesker forsvarer først når et stort, skummelt insekt raser rundt oss, veien til et navn blir dermed kort. Kan ligge et columbi egg der et sted for alt jeg vet.

VamPus sa...

Nuvel. Men for meg er de heretter dragefluer og jeg kommer ikke til å løpe vekk med armene vilt viftende rundt meg når jeg støter på en heretter...

Ghost of Goldwater sa...

"...for meg er de heretter dragefluer og jeg kommer ikke til å løpe vekk med armene vilt viftende rundt meg når jeg støter på en heretter..."

Så hvis jeg kaller meg drageflue...? *håpefullt, innyndende smil*

Anonym sa...

De lever for øvrig mer opp til et blodtørstig navn i larvestadiet (i vann). Underkjeven er et særdeles fascinerene fangstapparat, og de kan ta både fiskelarver og rumpetroll.

http://cache.eb.com/eb/image?id=24018&rendTypeId=4

Cassanders
Avd. for biologi-trivia

Harald sa...

Øyenstikker/dragefly - det er uansett et insekt, og insekter bør man spraye bort fra jordens overflate! (ja ja, jeg vet det, nå kommer de analretentive med lange utredninger om hva som da skjer med biologien etc etc - men det er herlig tanke å være kvitt all mygg, knott og faenskap!)

Ghost of Goldwater sa...

Det Harald sa.
*nikker*

Anonym sa...

Det man trenger er små elektriske nett som kan henges opp i nærheten av lyskilder på hverandaer. Noe tilsvarende 'Max Smekker' insekt-racket'ene - men som et nett man henger opp rundt lamper.

Ha en bunke slike lamper ved hverandaen og høre at det dør insekter hvert sekund. Deilig.

VamPus sa...

Ghost: in your dreams.. eller er det kanskje "nightmares"..
harald og oslofyr: noen ganger undres jeg virkelig over hva slags lesere jeg tiltrekker meg "det dør insekter hvert sekund. Deilig."

Hm. Interessant :-)

Anonym sa...

@Vampus,
hvis du noen gang forsøker å sitte ute på kysten av Vestlandet en sommerkveld når det FOR EN GANGS SKYLD er: varmt, kveldssol, og mindre enn stiv kuling (samtidig), vil du få møte denne :
http://kronbladet.no/bilete/sideshow/500/sviknott99354928052007.jpg

Du vil vel å merke møte den i et antall som får bibelske gresshoppesvermer til å fremstå som en fis.

Vet ikke om jeg nødvendigvis vil slutte meg til enkelte andre kommentarers ønske om "teppebombing" av alle innsekter, men jeg er i hvert fall rimelig sikker på at Buddah's lære hadde sett helt anderledes ut om han hadde vokst opp i Fitjar eller Øygarden :-)

Cassanders
In Cod we trust

HopeLess sa...

Eller hva med "Anax Imperator"? Også et litt kulere navn enn "øyenstikker": http://en.wikipedia.org/wiki/Anax_imperator

Tine sa...

No offense taken.

Søsteren min er fortsatt sur for de mange årene vi andre klarte å lure henne til å tro at øyenstikkere var farlige fordi de stakk ut øynene dine. Det var like morsomt hver gang hun knep øynene hardt sammen hver gang de var i nærheten. Oh the many joys of living next to a rice field!