Om VamPus

Bildet mitt
er Heidi Nordby Lunde, feminist, aktivist og Høyre-dame. Mer om Heidi. Kontakt meg på VamPus [a] gmail.com. Merk at kommentarer på innlegg eldre enn fem dager blir moderert - ene og alene for at jeg da får varsel om nye kommentarer. Leser ikke kommentarfeltet på gamle innlegg så ofte. Skriver du som anonym er sjansen stor for at det blir slettet sammen med spam.

tirsdag, januar 29, 2008

De er spinnville og gale

Polarrevforsker Pål Presterud, også kjent som klimaguru gjennom statens propagandasenter for verdens undergang, møter klimaforskere som tenker annerledes enn seg selv på sedvanlig åpen og nyansert måte:

- De er spinnville og gale. Kommer med ville påstander i øst og vest, uten faglig grunnlag. De har ingen tiltro i forskermiljøer. Det kan jeg iallfall si på generell basis, sier Presterud til Nettavisen før han presiserer at han ikke kjenner til den aktuelle forskeren.

Det er samtlige russiske klimaforskere han sikter til, og den aktuelle forskeren har ymtet frempå at vi vil få en ny "liten istid" - en kaldere periode som kan vare i over femti år. En av de fremste solforskerne i verden, norske Pål Brekke støtter teorien og sier at solen har vært på sitt sterkeste og mest aktive på flere hundre år, og at vi trolig får en nedkjølingsperiode framover, dersom solen som dominerer klimaendringene.

Brekke mener det er svært viktig med mye forskning og kunnskap om solen, og sier det er et stort internasjonalt satsingsområde.

- Det er dessverre stor usikkerhet og mye diskusjon om solens effekt på klimaet. Om 10-20 år vil vite mye mer, forteller han.

Polarrevforskeren: de er spinnville og gale.
Solforskeren:
Det er mye usikkerhet og vi trenger mer kunnskap.

Den ene: Norske myndigheters (og medias) klimaekspert.
Den andre:
henges ut som klimabølle.

Var det noen som etterlyste en akademisk og etterettelig debatt i Norge?

16 kommentarer:

Anonym sa...

Psykiatriske diagnoser på meningsmotstandere var ikke uvanlig i Sovjetunionen. Ingen sammenligning, forøvrig

Kyle sa...

Dette er så latterlig at jeg holdt på å ramle ut av den slitne stolen min. At en person som anser seg selv som forsker kan gi betegnelsen "spinnvill og gal" til andre forskere uten å kjenne deres forskning...
Jeg har stor tro på at solaktiviteten har mye å si på de temperaturforskjellene vi opplever

Anonym sa...

Bra Kyle. Bra at du har stor tro på at solen er å skylde. Jeg antar selvfølgelig at du besitter betydelig kunnskap om temaet, og ikke bare er en synser.

Anonym sa...

For en god latter (og gode tips) for å møte Presterud, Gore, klimamenigheten for øvrig, religiøse fanatikere, etc. etc.: Les Carl Sagan's "The Deamon-Haunted World".

Et sammendrag (The Baloney Detection Kit) kan finnes her:
http://www.xenu.net/archive/baloney_detection.html

Anonym sa...

Stippen, er det noe bedre at en som ikke besitter kunnskap om temaet kjøper teorien om menneskapte klimaforandringer. Er ikke det like mye synsing? Å nei, det glemte jeg, det er jo bare politisk korrekt?

Anonym sa...

Eva: Det var hva man kaller en stråmann. Jeg påstod aldri at de uten fagkunnskap skulle kjøpe andre hypoteser.

Derimot synes jeg at vi som ikke kan nok om dette ikke skal sette oss over eksperter. Det være seg på den ene eller den andre siden av debatten.

Anonym sa...

"Derimot synes jeg at vi som ikke kan nok om dette ikke skal sette oss over eksperter. Det være seg på den ene eller den andre siden av debatten."

Det er et edruelig standpunkt Stippen. Men vi blir altså bedt om å ta standpunkt. Politikere og miljøorganisasjoner ber oss om å endre vår livstil - noen til dels dramatisk. Myndighetene legger planer om at vi skal bli "klimanøytrale" (hvilket tøvete ord) innen et eller annet år. Vi kan gjenvelge den sittende regjering eller la være om et par år basert på hvem som vil hva i den såkalte klimapolitikken.

Og ekspertene er vilt uenige, det er ikke noe samrøstes råd de kommer med.

Dermed må vi til sist sette oss over ekspertene på den ene eller andre siden.

Men jeg tolket posten til å være mer en kommentar til debattformen, mer enn en diskusjon om bokstavelig talt sol og vind.

Det er noe forstemmende når en universitetsansatt bruker slike ord om forskerkolleger. Har ikke universitetet et etisk regelverk?

Simon T sa...

For meget lenge siden var jeg deltager i en debatt der Presterud deltok. Hans motpart geologen dro i tvil teorien (som da gjaldt) om dobling av CO2 innholdet i atmosfæren, basert på havets absorbsjonsevne.

Herr P. imøtegikk INGEN faglige argumenter, men brukte 20 min på å rakke ned på opponentens manglende vitenskaplig bakgrunn og lave publikasjonstall.
Jeg kom i skade for å nevne hva jeg mente om P.s folkeskikk og manglende vilje til å diskutere saken og argumentene. Jeg tror ikke han likte meg noe særlig deretter.

Anonym sa...

Prestrud har jo selv null vitenskapelige publikasjoner som vedrører klimaets utvikling.

Kyle sa...

Jada stippen. Jeg besitter den samme kompetansen som Al Gore:

Fullført videregående med naturvitenskaplige relevante fag, og derav videre politisk og naturvitenskaplig interesse.

Men videre som student vet jeg å respektere alle resultat som blir fremlagt sålenge disse følger prøvbare forsøk og er basert på naturvitenskaplige metoder og tidligere etabler faktagrunnlag

Anonym sa...

Nå også kommentert av Are Slettan på Na24:

http://www.na24.no/politikk/article1568717.ece

VamPus sa...

"den gale russeren er fysiker og forsker på solstråling, blant annet som leder for et prosjekt kalt Astrometria, som er tilknyttet den russiske delen av Den internasjonale romstasjonen."

Regner med at stippen besitter betydelige kunnskaper om temaet, som overgår den russiske forskeren som Presterud latterliggjør og overhodet ikke kommer med motargumenter mot?

Anonym sa...

Det er også to parameter til som er avgjørende:
- endring av magnet-polene
- endring av vinkel mot solen.

Begge disse parametrene har sansynligvis mer å si om klima enn kun CO2.

Anonym sa...

Vampus,

Hvorfor skulle jeg besitte betydelige kunnskaper om denne russiske forskeren eller Presterud? Jeg har da aldri uttalt meg om dem. Prøver du å lage en stråmann ut av meg? Litt billig, var det ikke?

Anonym sa...

Hva med denne varianten: "Alle som er uenige med flertallet i noe som helst er spinnville og gale."

Den slags varmer PK-hjerter ...


Hilsen rett-menende drage lun.

Høns sa...

Illsinte forskere som påberoper seg "konsenus" skal man vokte seg vel for - uansett om de er på lønningslista til Staten eller Exxon. Media lever av opplag (e.g. krise-scenarioer), forskere lever av bevilgninger (e.g. krise-scenarioer), politikere lever av makt (e.g. krise-scenarioer). Når alle tre jobber sammen så blir det ikke mye vitenskap igjen.

"Anyone who, in discussion, relies upon authority uses not his understanding but rather his memory." Leonardo da Vinci

"Whoever undertakes to set himself up as a judge of truth and knowledge is shipwrecked by the laughter of the gods." Albert Einstein

"The urge to save humanity is almost always a false front for the urge to rule it." H.L. Mencken

Gammelt nytt......