Om VamPus

Bildet mitt
er Heidi Nordby Lunde, feminist, aktivist og Høyre-dame. Mer om Heidi. Kontakt meg på VamPus [a] gmail.com. Merk at kommentarer på innlegg eldre enn fem dager blir moderert - ene og alene for at jeg da får varsel om nye kommentarer. Leser ikke kommentarfeltet på gamle innlegg så ofte. Skriver du som anonym er sjansen stor for at det blir slettet sammen med spam.

torsdag, oktober 25, 2007

Brenner norske flagg i Romas gater

Den danske kunstneren Jan Egesborg fremstiller Pave Johannes Paul II som pedofil i en satirisk tegning fulgt av to fiktive brev.

Tall fra 2001 viser at det er 1079,0 millioner katolikker i verden, som dermed kan være dypt opprørt og såret over denne såkalte kunsten eller angrepet på deres religion om du vil.

Jeg regner med at vi nå får se brennende norske flagg i Romas gater og indignerte kronikker og blogger fra folk som mener at retten til å ytre seg ikke betyr retten til å såre millioner av mennesker verden over..

Hva var det? Åh, jo, tegningen ja.. Her er den:



Oppdatert: Skrev jeg norske flagg? Danske. DANSKE. DANSKE FLAGG... Nuvel..

11 kommentarer:

Anonym sa...

Hva er poenget til disse kunstnerne? Å bli verdens kjente? Jeg synes ikke noe om denne utviklingen innen kunsten i det hele tatt.

Jeg synes kunst i større grad skal invitere til refleksjon, fremfor å provosere og såre. For all del, ytringsfriheten gjelder også her, men jeg ser ikke helt verdien av dette? Hva ønsker de å oppnå? Engasjement? Er forskjell på å såre og engasjere.

VamPus sa...

Ha ha ha, regner selvsagt med at det var en ironisk kommentar i all den tid bloggen din heter "Master of terror" og du selv harselerer og ler av at kristenblogg-folket ikke tok humoren i innlegget til MIFF om "Alle jøder tilbake til Israel". Eller er du en av de sedvanlige dobbeltmoralistene som dukker opp som sopp etter en regnvåt sommer her inne?

s sa...

Hvorfor står det på tysk når JP2 var polsk? Og er det ikke ganske feigt å angripe en kar som er død, ihvertfall når man har en representant for det samme som er i levende live, som jo faktisk er tysk? Alt dette gjør det mer til et personlig angrep på JP2 enn på den katolske kirke/doktrine/tro, slik jeg ser det. Men det var kanskje meningen?

Unknown sa...

Jeg forstår du prøver deg på ironi, og at du prøver å trekke paraleller til striden om Muhammed-tegningene. Det er ikke helt relevant, fordi i forkant av at disse tegningen ble publisert visste nok både Jyllandsposten og tegnerne at dette ville skape konflikter. Det visste de med stor sikkerhet. I motsetning til i dette tilfelle hvor vi vet med sikkerhet at de ikke vil skape noe strid, da blasfemisk kunst har forekommet i Europa i århundre, f.eks. kunsten til Caravaggio under manierismen.

Anonym sa...

Vampeslampen,
kanskje en fleip eller to angående abort-motstanderene i USA hadde gjort susen?

Og du,
er det ikke ett vestlig land som mener de er utvalgt av Gud? Helt spesielt utvalgt.


Faan, glemte nesten evangelistene. De er jo nesten like store fans av repulikanerene som Høyre. Jævlig oppegående folk det der.

Huff. Har jeg sagt noe dumt om amerikanere? Unnskyld.

Anonym sa...

I Norge er det "nesegrus" beundring av såkalte "kunstnere" - men hva er en kunstner som blir betalt av staten - enn blott kun en statsansatt??

De virkelige store, med meninger som taler mot det bestående blir neglisjert og forfulgt i dette landet.

VamPus sa...

anonym: Kom igjen tøffen, identifiser deg selv og si hva du egentlig mener. Come on, jeg har tro på deg!

Anonym sa...

Heia, den satt. Alle treigingene gikk jo fem på! Dakkar, ble så lei seg så. Slemme kunstnere, bare statslønnete iddioter, tenk på Nerdrum , han går for lut og kaldt (eller på Island er det vel varmt) vann. Og han fornærmer ingen. INGEN! Gi mannen sosialhjelp. Å angripe det uopplyste enevelde som kjerka er, krever alle midler, og humor er noe av det diktatorer liker minst, enten det er, Hitler, Stalin; Paven eller whats his name i Iran nåtildags. Allah er liten, Gud er mindre!

Anonym sa...

Vampus: Hvordan kan du si at jeg er dobbelt moralist? Fyren bak innlegget på Kristenblogg hadde humor, jeg ser ikke humoren i dette, men for all del.

Anonym sa...

vof.

Unknown sa...

1. Å tegne ting er gøy. Inklusive Muhammed og prester. Punktum.

2. Noe annet som er gøy: kast en 8-åring mellom to katolske prester og se dem sloss til døden.

Vinneren møter Michael Jackson.