Om VamPus

Bildet mitt
er Heidi Nordby Lunde, feminist, aktivist og Høyre-dame. Mer om Heidi. Kontakt meg på VamPus [a] gmail.com. Merk at kommentarer på innlegg eldre enn fem dager blir moderert - ene og alene for at jeg da får varsel om nye kommentarer. Leser ikke kommentarfeltet på gamle innlegg så ofte. Skriver du som anonym er sjansen stor for at det blir slettet sammen med spam.

torsdag, oktober 18, 2007

Kjønnstroll

Sikkert som at Børge Brende av politisk korrekte grunner ikke vil stå inne for Høyres politikk (se Union-saken), så dukker trollene opp når man begynner å diskutere kjønn. Å slå all verdens forskning, tall og statistikk i hodet på dem, er som å slå etter mygg på finnmarksvidda om sommeren.

Det store ankepunktet i debatten nå, er kvinners manglende velvilje i barnefordelingssaker. Som er et legitimt poeng, og det er også gledelig at menn faktisk nå viser ønske og vilje til å ta seg av barna sine. Men leser man de andre argumentene mot likestilling, så skulle man jo tro at menn ikke hadde tid til å ta vare på unger. For mens kvinnen sysler rundt i huset, tilbringer mannen mesteparten av tiden utenfor huset - der han slår ihjel kattunger, slakter kaniner, legger tak, skifter dekk, måker snø, slår gresset, klipper hekken, maler hus, pusser båt, reparerer hytta - og kun stikker innom for å bytte en stikkkontakt eller to. Dakar.

At likestillingen har kommet for langt brukes det mot kvinner at menn holder dørene oppe for dem og ærlig talt - da skal man ha i pose og sekk, altså. Tenk å måtte utvise alminnelig høflighet, samtidig som kvinner krever lik lønn for likt arbeid. Jeg skjønner jo at det er urimelig.

Må jeg velge mellom min egen selvstendighet og at menn gidder å holde døra oppe for meg, så velger jeg det første. I Norge opplever man jo stort sett å få døra slengt i trynet uansett. For en som synes det er alminnelig høflighet å si hei til busssjåføren når man går på bussen og at det er helt naturlig å holde døra oppe for den som kommer etter, så er det allikevel ikke noe stort offer.

Eller hjertesukket til en mannlig kollega da jeg egenhendig hadde bygget opp lagerrommet, samt satt sammen flere pulter og bokhyller på min daværende arbeidsplass:
- Det må man jammen si, det er ikke mye dere damer trenger oss menn til lenger!
- Nei, og selv det lille dere eventuelt kan brukes til har også fine substituttmuligheter i plastikk...

6 kommentarer:

Ghost of Goldwater sa...

Tja. NOEN trenger fortsatt menn til å kjøre, da. NOEN. Nevner ingen navn. *plystrer uskyldig*

Anonym sa...

Jeg skjønte at jeg hadde flyttet hjem til Norge fra Brasil da jeg fikk kantinedøra i fleisen den første dagen.

Er det ikke helt vanlig å si hei til bussjåføren? Jeg gjør alltid det, jeg.

Solvik sa...

Man slår ikke etter mygg på finnmarksvidda. Der synes man det er godt når den suger.

Anonym sa...

>Nei, og selv det lille dere eventuelt kan brukes til har også fine substituttmuligheter i plastikk...

Du tenker selvfølgelig på en fluesmekker?

Anonym sa...

De debattene... Hjelpes.

Men får dere virkelig døra i trynet? Jeg synes folk ramler over seg for å holde døra, hjelpe med barnevogner og reise seg for gamliser.

Anonym sa...

Plastikk er ikke et ord, men det var kanskje plast du mente?