Om VamPus

Bildet mitt
er Heidi Nordby Lunde, feminist, aktivist og Høyre-dame. Mer om Heidi. Kontakt meg på VamPus [a] gmail.com. Merk at kommentarer på innlegg eldre enn fem dager blir moderert - ene og alene for at jeg da får varsel om nye kommentarer. Leser ikke kommentarfeltet på gamle innlegg så ofte. Skriver du som anonym er sjansen stor for at det blir slettet sammen med spam.

torsdag, oktober 04, 2007

Om Märtha og å bite huet av folk

La oss for all del bite huet av folk med en gang de sier noe, la refleksjonen ligge et annet sted. Etter å ha blogget i to år så vet jeg litt om å bli tolket i verste mening hver eneste gang jeg skriver noe. Slik må prinsesse Märtha Louise føle det også.

TV2 ringte meg i dag for å få synspunkter til Tabloid. Heldigvis var jeg i et seminar og fikk bare beskjeden på mobilen. Synspunkter om hva da? At vi har en prinsesse som reklamerer for et av verdens mest likestilte land? I likhet med politikere som ikke sjelden tar munnen full når de snakker om den nordiske modellen og roser seg selv Norge opp i skyene?

Mens feministiske bloggere kvesser pennen for å tolke prinsessen i verste mening, gir økonomiprofessorer henne rett. Hun selv presiserer at det hun viste til var loven om likelønn i Norge.

Og at kvinner insisterer på å jobbe i lavtlønnsyrker og helst vil ha sentrale lønnsforhandlinger, en garanti for lav lønn, er da for faen ikke prinsessens problem. Og forøvrig ønsker jeg meg ikke "lik lønn". Jeg ønsker meg "mer i lønn". Mer enn alle andre.

7 kommentarer:

Anonym sa...

Det er nærmest helsefarlig å si at noe står bra til på likestillingssiden her i Norge. Vi diskriminerer kvinner, lavtlønte, homofile, fargede, kristne, ateister og stort sett alle. Og så har vi et alvorlig fattighetsproblem...

Anonym sa...

La merke til den forsiden på Gardermoen tidligere i kveld, da jeg ankom etter å ha tilbrakt noen deilige dager utenlands. Oh yes jeg er i Norge tenkte jeg.

Anonym sa...

Why cunfuse the discussion with facts?

Likelønnshylekoret er jo fullstendig klar over at de taper diskusjonen dersom de sammenlikner epler med epler.

Derfor sammenlikner de ikke lønn / kjønn, men yrkesgruppe / kjønn. Hylekorets sammenlikning er enda verre enn politikerne som hevder at det er billig i Norge fordi vi tjener bedre enn i mange andre land, og ikke skjønner at de da sammenlikner kjøpekraft, ikke pris!

For øvrig er jeg enig med deg. Jeg vil også ha mer! Mer enn alle andre!

Anonym sa...

Veldig bra skrevet, VamPus! Jeg får mer og mer sans for prinsessen. Hun er ikke A4, og da er det klart det blir rabalder i den "politisk korrekte" norske offentlighet.

PS. Nessie - jeg kjenner følelsen... :-)

Unknown sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
Unknown sa...

Märtha sier jo mye underlig som heller ikke jeg er enig med henne i, og fordi hun er den hun er får det kanskje mer oppmerksomhet enn det i utgangspunktet fortjener.

Men jeg blir litt matt (om ikke overrasket) av den krakilske og ond-lystige full-krig-aggressiviteten hun møtes med, spesielt av personer som (i teorien) framstiller seg selv som talspersoner for et rikt og inkluderende meningsmangfold.

Jeg er uenig med mye av det Märtha kommer med, men liker henne langt bedre enn mange av de jeg er enig med.

radiohode sa...

Noen som møter seg selv i døra her, kanskje?