Om VamPus

Bildet mitt
er Heidi Nordby Lunde, feminist, aktivist og Høyre-dame. Mer om Heidi. Kontakt meg på VamPus [a] gmail.com. Merk at kommentarer på innlegg eldre enn fem dager blir moderert - ene og alene for at jeg da får varsel om nye kommentarer. Leser ikke kommentarfeltet på gamle innlegg så ofte. Skriver du som anonym er sjansen stor for at det blir slettet sammen med spam.

onsdag, oktober 24, 2007

FN-dagen

I dag er det FN-dagen og hablog har lagt ut organisasjonens forslag til hvordan du kan feire den. VamPus har (selvsagt) et alternativt forslag:
  • Finn frem verdenskartet og sett et flagg på de land som FN har brakt fred og frihet til det siste året.
  • Hold et skole- eller klassemøte der dere diskuterer hvordan FN systematisk fraskriver seg ansvar i land som Darfur, Tsjetsjnya, Burma, Zimbabwe, for å nevne noen.
  • Skriv et klassebrev til lokalavisene og til lovgiverne der dere oppfordrer dem til en demokratisering av FN, der kun land med demokratisk valgte ledere har stemmerett.
  • Støtt en organisasjon som, i motsetning til FN, kan vise til klare resultater i forhold til byråkrati, organisasjon og kostnader. Leger uten grenser, for eksempel.
  • Skaff deg et liv.
  • Plant et tre?!? What the..?? Noen som har et annet forslag?
FN-dagen. Herregud.

12 kommentarer:

Anonym sa...

Jeg kan ikke annet enn å applaudere forslagene dine vilt og uhemmet!

FN har sviktet millioner, og likevel skal vi feire dette penge sluket...

Unknown sa...

jeg har plantet tre.
kan jeg få fredspris nå?

Anonym sa...

*kremt*

Klarer ikke å dy meg (I know, I know... Sånn en jævla wannabe-bedreviter... selv om jeg er helt enig med deg) Anyways, here goes:

Darfur er en provins/region i Sudan, ikke et land.

Rødmer pokker meg av å skrive det. Sorry, klarer likevel ikke la vær.

Anonym sa...

Eyhh! Ikke rakk ned på oss uten liv.... Og hvertfall ikke på FN-dagen. Any other day. Geez er ingenting hellig lengre?

Anonym sa...

Plant et tr - gir den videre til Olmert jeg altså..

forøvrig har FN hatt en hel del suverene gjennomslag siden opprettelsen, eller indikerer man at FN er tuftet på et elitistisk genomenfenomen der verdenskontroll skal presses igjennom ved at to smådjevler får VETORETT på VerdensViktigsteValg.

*pffh*

Anonym sa...

kremt, i likhet med ved viking33 må jeg bedrive litt besserwisserhet. Det heter da Tsjetsjenia på norsk, og det er vel egentlig ikke et eget land det heller.

Programsekretariatet sa...

Jeg synes FN-dagene burde bli en offentlig høytidsdag. Så kan vi gå rundt i tog og sånn. Det vil jo passe sammen med andre fine dager som 1. mai og greier.

Solidaritet.

Åh - du, Nato, kan vi ikke også få en Nato-dag!

Delirium~ sa...

Programsekretariatet: I følge dagsrevyen i går kveld så gikk flere skoleklasser i tog...

Så er den saken klar. Indoktrinering av enda en generasjon barn i full gang!

VamPus sa...

Gah! Kritiske lesere, altså - kan ikke dere gjøre det hos Dagbladet :-D

Johannes: Skal bare bli valgt inn på stortinget først, og så skal jeg foreslå deg. Jeg forsøkte å dyrke jordbær i verandakasser en gang, teller det (selv om de døde alle sammn)?
viking - My bad, jeg VET jo det. Som du vet..
pb - åh, sorry! Hellig, ja.. Hmm.. Pusedyr? Han tror det sjøl i hvert fall.
cimsalabimm: Kina og Russland er vel storedjevler?
anonym: Gah! Skrivefeil.. *grumle*.. men nå har jo Tsjetsjenia (se, klarte det) kjempet mot russerne et par hundre år da? Ikke god på historien her.
program og delirium: Det var da enda godt. Barnetog for FN. Foreslår at vi oppfordrer barn i Darfur og Kongo til å vise solidaritet med FN gjennom barnetog de også!

Ronny K sa...

Hmmm...

Bare land med demokratisk valgte ledere skal ha stemmerett.

Hvor mye kan en organisasjon uten medlemmer få utretta da?

Anonym sa...

Nei, demokratier i vesten er jo selvfølgelig bare en myte. Det finnes ikke demokratier. Alle kan jo i praksis se at f.eks. Nord-Korea og Norge er like i så måte.

Anonym sa...

Jepp.
Og visste du at Bush regelrett jukset til seg makten? Hva!? Visste du det?

Den satt, tenker jeg...
Leader of the free world, my ass!